XC MTB opbouw (Carbon uit China)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

melf#50 schreef: zo 28 november 2021, 15:47 ...zit eigenlijk in een keer goed ook...
Da's maar goed ook, want met die stuur/pencombinatie valt er niet veel meer af te stellen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

kermit schreef: ma 29 november 2021, 13:08
melf#50 schreef: zo 28 november 2021, 15:47 ...zit eigenlijk in een keer goed ook...
Da's maar goed ook, want met die stuur/pencombinatie valt er niet veel meer af te stellen ;-)
Ik heb een beetje gekeken naar mijn andere fiets(en) , en had een goedkope stuurpen besteld op de lengte waarvan ik dacht dat het goed moest zijn. Dus ik had het van te voren al geprobeerd , maar de hele fiets is gewoon anders dus altijd lastig om precies te zeggen van te voren natuurlijk.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Kon je geen passende bussen vinden of gewoon voor de lol zelf gedraaid?
Bicycle, bicycle, bicycle
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

daniel1975 schreef: ma 29 november 2021, 19:32 Kon je geen passende bussen vinden of gewoon voor de lol zelf gedraaid?
passende bussen zullen er wel zijn , maar dit was zo gebeurd , en als je een draaibank hebt , waarom niet :-D
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

melf#50 schreef: ma 29 november 2021, 12:31
Azurri schreef: zo 28 november 2021, 21:45 Nice :-q
mis alleen nog wat 'blauw' op de achterkant van de fiets... ... maar wat🤔
Ja klopt , daar wil ik ook nog wat mee doen maar weet idd niet niet wat.

Ik wil nog wel stickers laten maken voor op het frame.

Volgend jaar (klinkt ver weg maar is het niet) , XX1 set erop en andere derrie wieltjes in ieder geval , in blauw dan. De JRC derrie wieltjes bevallen mij goed namelijk.
Ik zat me te bedenken,misschien als je de rocker van de achterbrug blauw maakt🤔?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Streamz
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 22 september 2019, 20:15
Mijn mountainbike: Cube Reaction SL 2019

Streamz schreef: vr 26 november 2021, 09:31 Mijn frame is inmiddels 49 dagen onderweg. Cainiao Heavy Parcel, zou via luchtvracht gaan.

Lekker dan, straks is m’n Trek er nog eerder.
Er zit wat beweging in, na 57 dagen is ie overgedragen aan NL douane. Langzaam maar zeker….
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Streamz schreef: vr 3 december 2021, 18:44
Streamz schreef: vr 26 november 2021, 09:31 Mijn frame is inmiddels 49 dagen onderweg. Cainiao Heavy Parcel, zou via luchtvracht gaan.

Lekker dan, straks is m’n Trek er nog eerder.
Er zit wat beweging in, na 57 dagen is ie overgedragen aan NL douane. Langzaam maar zeker….
Toen kreeg ik het bericht dat ik moest betalen voor doane ,en duurder het nog maar een paar dagen. ongeveer een week vanaf dat het in Nederland was.
Streamz
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 22 september 2019, 20:15
Mijn mountainbike: Cube Reaction SL 2019

En toen ging het snel. Is net afgeleverd. Mooi klusje voor de kerstperiode. Nu nog definitief de kleur(en) bepalen.
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Streamz schreef: ma 6 december 2021, 16:26 En toen ging het snel. Is net afgeleverd. Mooi klusje voor de kerstperiode. Nu nog definitief de kleur(en) bepalen.
Veel plezier met opbouwen en we zien de fotos tzt graag ! :winkie:
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

inderdaad , zou leuk zijn al we zien hoe hij eruit komt te zien/word opgebouwd :-D

Die van mij schiet al aardig op , de Goedheiligman heeft mij voorzien van een setje XLC pedalen , 280 gram voor het setje. Eerste indruk goed , nog niet gebruikt maar klikken goed in en zitten goed vast :-D

Ik wil nog even wat stickers laten maken.

Ondertussen 2e ritje gedaan , en een stuk mtb route meegepakt om de vering te testen , daar moet nog iets aan gebeuren (afstellen) maar voelt al goed aan. De banden waren niet helemaal geschikt voor dit weer maarja , het ging even niet om grip. Wel spannend met zo'n beetje alles nieuw en geen ervaring met carbon frames en fully's :lol:
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Azurri schreef: di 30 november 2021, 19:45
melf#50 schreef: ma 29 november 2021, 12:31

Ja klopt , daar wil ik ook nog wat mee doen maar weet idd niet niet wat.

Ik wil nog wel stickers laten maken voor op het frame.

Volgend jaar (klinkt ver weg maar is het niet) , XX1 set erop en andere derrie wieltjes in ieder geval , in blauw dan. De JRC derrie wieltjes bevallen mij goed namelijk.
Ik zat me te bedenken,misschien als je de rocker van de achterbrug blauw maakt🤔?
Opzich misschien een optie maar wil eigenlijk niks spuiten eerst nog.

Ik had ook al bedacht om hem in een kleur als Ral 6021 , of 6011 , of 7034 te spuiten maar mijn vriendin vond het zonde.
Ik twijfel nog , ben niet zo van zwart maar dit is opzich niet eens zo gek eigenlijk.
Streamz
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 22 september 2019, 20:15
Mijn mountainbike: Cube Reaction SL 2019

Waarschijnlijk in de kerstvakantie beginnen met het frame. Daarna rustig opbouwen. Gaat dus nog wel even duren.
Tot die tijd met de Cube, Sinterklaas heeft me een warme fietstas en waterafstotende fiets handschoenen kado gedaan, dus geen excuses om in de winter het bos in te gaan.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb eindelijk mijn Scrött 2 Lexon 29 HT build gereed, zie foto's. Niet omdat het moest, want mijn oude 29 HT (zie sig) is/was nog in prima staat en reed nog prima na 8 jaar.

Het was meer dat ik zin had in een nieuw projectje met hergebruik van de oude onderdelen. De SID RaceDay Ultimate (zwart, 35 mm) had ik in het voorjaar al gekocht (super ding trouwens), en de carbonnen wielen (nu met DT 240s) had ik ook al een paar jaar. Als ik het eerder had gezien had ik er een set ZTTO straightpull centerlock naven in gezet ipv DT. Nu nieuw is de XT sideswing voorderailleur ipv de X7, mooi clean en efficient, schakelt zeer strak. Achter zit een X0. Zoals je ziet rij ik nog met een 3x9 setup simpelweg omdat me dat in mijn omgeving (ZW Brabant) voldoende range maar ook top-end geeft. Het is betrekkelijk vlak met zandpaden dus soms beetje boswielrennen.

Er zit een -20 deg 80 mm stuurpen op en een 740 mm breed carbonnen stuur, ondertussen tov foto andere foam handvaten er op.

Heb bijzonder lang op dat frame moeten wachten (5 maanden ivm vervoer per trein), gelukkig was er geen haast maar toch wel vervelend. Kwalitatief prima en goede afwerking, headset, klem en achteras+hanger erbij. Ze hebben het frame beetje gepimpt ziet er wel leuk uit, beetje stealth. Superlicht is het frame helemaal niet in tegenstelling tot wat die website beweert, 1200 gr is zelfs behoorlijk zwaar maar zal hopelijk degelijk blijken te zijn (net als mijn oude frame).

Alle oude onderdelen lieten zich makkelijk overzetten, alleen kabeldoorvoer ging nogal onhandig want geen binnenbuisjes. Was even proberen hoe het te doen (o.a. demonteren voorvork was nodig) maar gelukt met kabels uit 1 stuk.

Fiets rijdt prima op de weg, lijkt iets directer te sturen als de vorige en voelt iets lichter. Maar heel veel scheelt het ook weer niet. Nog geen off-road testrit kunnen maken.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Ik heb de doorvoer gedaan met ijzerdraad , wou erg goed en dan de buitenkabel met tape aan het ijzerdraad er door trekken.

Bij mij kwam het gewicht van het frame aardig in de buurt van wat ze opgaven, wel de max kant maar nog geen 25 gram meer.
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Vandaag even aan het klooien geweest , stickers maken en een beetje proberen hoe het lijkt. Het zal persoonlijk zijn maar ik vond het wel grappig zo. Nog niet klaar maar het is een begin.

Van de goedheiligman een setje pedalen gekregen onlangs , goeie vent is het ook , precies wat ik wou :winkie:

De XLC pedalen van 280 gram , de eerste indrukken zijn goed! Prima afgewerkt en klikken goed in en zitten ook strak.

Nog even wat stickers bestellen en volgende is het zadel , ben er nog niet helemaal over uit welke versie van de Prologo NDR Dimension de, tirox of Nack , en kleur als het Tirox word.

Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie