XC MTB opbouw (Carbon uit China)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

643 gr weet je dat zeker
dat zou 1 van de lichtste frame's zijn die er te verkrijgen zou zijn , de Epic weegt 760gr en is van de bekende merken het lichtste frame.

ik was er van overtuigd dat de Lexon een HongFu zou zijn maar als ik die foto zie is hij toch heel anders , achtervork en draaipunten zijn in ieder geval anders , 2 mooie projectjes , Succes ermee




wat betreft het Syncros stuur ff goed testen :D
dit is een ander stuur maar ken er ook een met syncross kloon die hetzelfde heeft gehad , heb op een fiets een trifox zitten maar die doet het al jaren goed, dus gewoon ff goed testen voordat je de berg afgaat.

Afbeelding
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Kun je er röntgenfoto's van maken voor de montage?
Verzend het naar Hambini :)

Kunt u aanspraak maken op garantie omdat het gewicht afwijkt van het geadverteerde gewicht?
Dat is ongeveer 500 gram als je de verf verwijdert.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

653 gram? :o Dan is het of een maatje XXS, of er is iemand vergeten een paar matjes carbon te leggen. Zeker met BSA (zwaarder dan pressfit) zou ik hier niet zomaar op durven te gaan rijden geloof ik....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

suravida schreef: do 20 mei 2021, 11:27 653 gram? :o Dan is het of een maatje XXS, of er is iemand vergeten een paar matjes carbon te leggen. Zeker met BSA (zwaarder dan pressfit) zou ik hier niet zomaar op durven te gaan rijden geloof ik....
Dat is inderdaad bizar licht. Mijn Open weegt in maat L 870g.

Maar ze kunnen het wel heel licht maken. Heb gisteren mijn 29+ velgen binnengekregen, 426g en 432g (opgegeven 430). Dat is 23g per velg lichter dan een ZTR Arch en bijna 2x zo breed...... (49mm intern)

Veel plezier met de opbouw,

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

hwpaints schreef: do 20 mei 2021, 09:29 653 gr weet je dat zeker
I stand corrected. :oops:
Er ging iets niet helemaal goed met de keukenweegschaal denk ik. Ik heb hem aan de hanger gehangen en die komt tussen de 840 en 850gr voor maat M. (voelt ook wel veiliger :D)

Spannende foto van het stuur trouwens! Niet bezeerd?

Het Trifox frame ga ik opbouwen met onderdelen van mijn huidige fiets, daar gaat mijn vrouw op fietsen. Daarmee doe ik het frame niet volledig recht, maar als ze de smaak te pakken heeft dan is het een mooie basis.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

hwpaints schreef: do 20 mei 2021, 09:29 643 gr weet je dat zeker
dat zou 1 van de lichtste frame's zijn die er te verkrijgen zou zijn , de Epic weegt 760gr en is van de bekende merken het lichtste frame.

ik was er van overtuigd dat de Lexon een HongFu zou zijn maar als ik die foto zie is hij toch heel anders , achtervork en draaipunten zijn in ieder geval anders , 2 mooie projectjes , Succes ermee




wat betreft het Syncros stuur ff goed testen :D
dit is een ander stuur maar ken er ook een met syncross kloon die hetzelfde heeft gehad , heb op een fiets een trifox zitten maar die doet het al jaren goed, dus gewoon ff goed testen voordat je de berg afgaat.

Afbeelding
En hoe test je dat op een betrouwbare manier...?
Een keer hard op duwen? Tien keer hard op duwen?
Of toch maar 20.000 keer een cyclus doorlopen zoals Bike datin hun vergelijkende sturen test doet? ;-)

Ik zou met een stuur echt nul risico durven nemen. Dan maar 200 euro voor een Syntace neerleggen of gewoon "loodzwaar" alu monteren.
Google eens op die Syntace VR-3 testmachine, kijk wat die sturen moeten doorstaan, en bedenk dan dat ze heel blijven...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

het is niet mijn stuurtje, en dit was een klein tikje tegen een boom, heb ook al alu zien afbreken.
ik zou er in ieder geval vooraf aardig op gaan duwen en hangen , bij elk kraakie of tikkie de kliko in.
ben het met je eens geen risico nemen ,maar rondje hier door het bos of serieus gaan mtb' en daar zit wel verschil in.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Heb ik gedaan, in hoeverre dat lukt. Hij is iig stijver dan een superlogic combo.
Maar dat hoeft niets te zeggen over breken.

De specs zijn ook 100% gelijk aan de syncros, sterk de indruk dat het dezelfde is.
Het stuurtje op de foto ziet er wat simpeler uit.

Ik heb ook al een keer met een darimo/extralite combo gereden, dat vond ik wel eng!!! 180gram is wel extreem extreem extreem licht.
Deze weegt 242 in 740mm 90 mm virtuele stem en de superlogic 282 in 680mm met 10cm pen
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Flummox schreef: wo 19 mei 2021, 21:29 Whoop Whoop! :winkie:


Eerste observaties:
- Het verfwerk is perfect, nergens een beschadiging. De decals zitten onder blanke lak, zijn geen stickers achteraf.
- Het frame is bizar licht! 653 gram zoals hij daar ligt (zonder headset, maar incl as en derrie hanger)
- Dikte lijkt heel mooi egaal, ook de seatpost is heel mooi symetrisch en maar 171gr
- De BB lijkt BSA73 ipv BSA68. De schuifmaat blijft als ik de buitenkant opmeet net onder de 74mm steken. Het klopt toch dat dit de buitenmaat is?

Even schrikken: Het BSA draad was heel erg vuil, ik was even bang dat ik er geen BB in zou krijgen. Met wat geduld een kleine schroevendraaier en tandenborstel heb ik alles weer schoon gekregen. Aan beide kanten gaat de BB er nu soepel in.

En... omdat het kan:


De fully wordt als het goed is morgen opgestuurd. Ik kreeg de foto's omdat de kleur 'verkeerd' is gegaan. Er zit nu een donkerdere grijstint op dan de bedoeling was, ik vind het zelf veel mooier. :D
Ziet er goed uit! Heb bijna GAS neiging,

Maar 653 gr voor het frame, met BSA bussen? Hoe bestaat het. Zelfs de Canyon Exceed CFR 835 gr en die Orbea zijn zwaarder en dat is niet zwaar voor HT MTB. Mijn carbonnen frame uit 2013 is dacht ik ca 1100-1200 gr. Anderzijds is het nog steeds heel ondanks intensief gebruik.

Wat betreft sturen: ik heb alu stuur gehad ineens breken tijdens een TT. Gelukkig lage snelheid in een bocht. Dus alu is geen garantie!. Verder rijd ik al jaren met Chinese carbonnen sturen. Het verhaal dat een merkstuur of merkframe niet kapot gaat is nergens op gebaseerd, ik durf zelfs te beweren grote onzin. Show me some facts or it did not happen. Pas een topic gehad over carbon frames maar spontaan breken is er niet bij. Bij een crash kan er wel wat stuk gaan natuurlijk, vaak zie je dat bij reetfietsen keertje flikkeren en kapot ook carbon. MTB's zijn sowieso veel robuuster.

Nu heb ik pas geleden een Trifox 31.8 mm 720 mm gekocht en een BXT 31.8 mm 700 mm. Bij visuele inspectie ziet het er gewoon perfect netjes uit en ook na aantal maanden gebruik een enkele aanwijzing voor problemen. Het zijn ook niet de allerlichtste sturen, het is zeker bij sturen beter wat marge te hebben. Maar ja dat geldt ook voor het frame of wielen, stel dat er iets knakt als je net met 40 km/u helling af gaat...
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Crapton schreef: za 22 mei 2021, 16:12 Het verhaal dat een merkstuur of merkframe niet kapot gaat is nergens op gebaseerd, ik durf zelfs te beweren grote onzin. Show me some facts or it did not happen.
Aantonen dat een merkstuur niet kapot gaat en anders ervan uitgaan dat een merkstuur ook kapot gaat? :~ :winkie:
Zoek eens op kapotte Syntace sturen en je vind zo goed als niks, zoek daarna eens op kapotte Chiners..

Light, strong, cheap... pick two.
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

ben er eens naar gaan zoeken maar de laatste jaren kom je weinig tegen, alleen vd Poel zijn racestuur, alle verhalen zijn toch van voor 2016.
heb zelf ook een trifox op mijn andere fiets maar ben er van overtuigd dat het nu wel heel blijft,
probleem is het zit in je hoofd, ik durfde er niet mee de trails af in oostenrijk terwijl mijn ultralicht merk carbonstuur ik wel misbruik.
mijn ervaring is dat al die onderdelen vertrouwen moet kweken , bij een wedstrijd ga ik niet nadenken over zulke dingen en zal dan ook niet met een noname stuur de berg af met 70 plus over de keien. Rij ik hier in Brabant mijn rondjes dan durf ik dat wel aan terwijl een dropje van 30cm genoeg kan zijn.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Knakker29 schreef: za 22 mei 2021, 16:55
Crapton schreef: za 22 mei 2021, 16:12 Het verhaal dat een merkstuur of merkframe niet kapot gaat is nergens op gebaseerd, ik durf zelfs te beweren grote onzin. Show me some facts or it did not happen.
Aantonen dat een merkstuur niet kapot gaat en anders ervan uitgaan dat een merkstuur ook kapot gaat? :~ :winkie:
Zoek eens op kapotte Syntace sturen en je vind zo goed als niks, zoek daarna eens op kapotte Chiners..

Light, strong, cheap... pick two.
Wat staat er nou precies? Jouw vertaling klopt niet. Ik zeg laat me wat feiten zien het een tegen het ander in plaats van factfree beweringen.

Heb gezocht op "broken chinese MTB handlebar" en dat geeft maar heel weinig hits. Hoe heb jij gezocht dan en stuur maar eens wat links? Ik vond deze, maar dat is een hele lange trail.

Ik zou sowieso adviseren te kiezen voor "bekende" Chinese leveranciers zoals Trifox, BXT, OG-Evkin, HongFu, Flyxii enz, voor fiets, stuur, zadelpen enz. Dat is niet "noname" en een dergelijke leverancier heeft zijn reputatie en naam te verliezen. Op de Trifox staat ook een duidelijk logo. En Chinertown en Weightweenies naspitten.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Je zegt "een merkstuur dat niet kapot gaat is onzin, facts or it didn't happen". Dan vraag je om te laten zien dat een merkstuur wel kapot kan en dat zegt natuurlijk niet zoveel, alles kan kapot en bijna overal kun je wel een voorbeeld van vinden. Maar als je op basis van voorbeelden gaat kijken kom je bij Syntace nauwelijks kapotte sturen tegen en bij goedkoop spul een stuk meer. Ik koop daarom liever een stuur waarvan ik weet dat het uitgebreid getest is dan een stuur waarbij ik geen idee heb waar het vandaan komt of hoe het is getest (al dan niet uit China). Ik geloof persoonlijk niet dat je voor een paar tientjes een carbon stuur kunt verwachten dat bij hetzelfde gewicht even betrouwbaar en sterk is als een Syntace, maar dat gevoel zal voor iedereen anders zijn :-q

https://www.bike-components.de/blog/en/ ... ce-method/
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Knakker29 schreef: za 22 mei 2021, 18:33 Je zegt "een merkstuur dat niet kapot gaat is onzin, facts or it didn't happen". Dan vraag je om te laten zien dat een merkstuur wel kapot kan en dat zegt natuurlijk niet zoveel, alles kan kapot en bijna overal kun je wel een voorbeeld van vinden. Maar als je op basis van voorbeelden gaat kijken kom je bij Syntace nauwelijks kapotte sturen tegen en bij goedkoop spul een stuk meer. Ik koop daarom liever een stuur waarvan ik weet dat het uitgebreid getest is dan een stuur waarbij ik geen idee heb waar het vandaan komt of hoe het is getest (al dan niet uit China). Ik geloof persoonlijk niet dat je voor een paar tientjes een carbon stuur kunt verwachten dat bij hetzelfde gewicht even betrouwbaar en sterk is als een Syntace, maar dat gevoel zal voor iedereen anders zijn :-q

https://www.bike-components.de/blog/en/ ... ce-method/
Als je even zoekt op de bekendere Chinese sites Lexon, BXT, Trifox, Flyxii en bv Hongfu test dept dan zal je zien dat die lui echt niet dom zijn. Er zijn > 1 miljard ijverige Chinezen en ze weten heel goed hoe ze hoogwaardige spullen moeten maken. Sommigen schakelen zelfs externe inspectie/kwaliteits firma's in.

Je moet alleen geen Syntace duur merkstuur gaan vergelijken met een obscuur noname carbon stuur van 15 €. Dat is het als een Specialized Epic RS of Trek Supercaliber te vergelijken met een 200 € MTB van de Aldi. Volkomen appels en peren en eigenlijk de discussie niet waard. Met een Aldi fiets een Alpentocht maken is vragen om problemen.

Vergelijk je Syntace met "bekende" iets duurdere Chinese merken dan zal je zien dat frame of stuur of zadelpenbreuk weinig voorkomt. Crashes en montagefouten uitgezonderd.

Uiteraard iedereen vrij zijn keuzes te maken. Ik zou ook liever een Europees frame kopen, maar dan niet 3x zo duur en stiekem in Azië gemaakt.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Crapton schreef: zo 23 mei 2021, 09:48 Als je even zoekt op de bekendere Chinese sites Lexon, BXT, Trifox, Flyxii en bv Hongfu test dept dan zal je zien dat die lui echt niet dom zijn. Er zijn > 1 miljard ijverige Chinezen en ze weten heel goed hoe ze hoogwaardige spullen moeten maken. Sommigen schakelen zelfs externe inspectie/kwaliteits firma's in.
Inderdaad, maar de uitdaging is dan om de juiste fabrikant te vinden. Er zitten ook veel rommelaars tussen. Bij een 'merk' heb je in ieder geval een stukje meer zekerheid.

Daarnaast de vraag: met welke onderdelen wil je dat risico lopen. Voor een stuur vind ik dat anders dan een bidonhouder.

Ik koop veel velgen uit China, maar wel bij een bedrijf met een goede track record. Heb wel eens een set "AliExpress' velgen gekregen, omdat het de eigenaar niet lukte een goed wiel van te bouwen, en dat was dan ook een hele klus om er iets van te maken.
Oja, je zocht feiten: een clubgenoot heeft onlangs zijn elleboog gebroken omdat zijn AliExpress stuur afbrak. Heeft toch een tijdje niet kunnen werken. Als je dan ZZP'er bent is het achteraf een heel duur stuur geworden.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie