XC MTB opbouw (Carbon uit China)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Een wip update:

Afbeelding

Afbeelding

Zaten twee dingen tegen bij het plaatsen van de nieuwe achterbrug:
- Bij de schroeven bij het scharnierende deel draaide de rechterkant zonder kracht te gebruiken direct door. Links pakte wel goed. Na wat gepruts links en rechts omgedraaid en toen pakte beide direct goed en kon ik ze op de juist NM vastzetten. Geen fijn moment! Wel vreemd, want op de oude achterbrug maakte links en rechts geen verschil.
- De ronde inserts voor de achterrem paste niet door het verfwerk. Na wat gevoeter en geklooi met een grof schuurpapier om een schoevendraaier kon ik de uitsparingen groot genoeg maken.

Todo:
- De derailleurkabel is te kort. Ik heb een iets breder stuur en het staat net te strak. Gegokt en verloren, morgen toch weer aan de slag met kabels.
- Voorvork inkorten
- Racing Ray buitenband omleggen

Het kleurverschil is subtiel, vind het mooi staan. Als de zon erop staat zie je überhaupt geen verschil. Ben ook erg benieuwd hoe de -17 70mm stem bevalt, hij ziet er vrij agressief uit.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5833
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik rij met 70mm -12° echt super :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2923
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik gebruik een -20 deg 80 mm van ZTTO, zie sig.

Nu lijkt het alsof je nog behoorlijk wat spacers onder je stem hebt zitten. Dan had je ook een -6 deg stem oid zonder spacers kunnen gebruiken.
Of zijn die spacers nu puur voor extra lengte?

Ik heb zelf mijn vorkbuis wat langer en flink wat spacers er boven op daarboven op mijn Garmin. Extra lengte mocht ik in de toekomst een andere setup willen.

Wat betreft montage is er altijd wel iets. Zo heb ik zitten klooien om de kabels/leiding goed door het frame te krijgen. Wat boorwerk nodig aan adaptertjes en moest mijn voorvork er weer uithalen voordat ik de kabels kon doorvoeren. Geen binnenbuisjes, en ik wilde volledige buitenmantel voor naar achter.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Afbeelding

Weer een stukje verder.

Opvallendheden:
- Bij de Shimano banjo set zitten geen nieuwe rubber ringetjes. Is dat gebruikelijk? Heb ze overgenomen van de oude, maar toch vreemd.
- Bij de 120mm sid zit een klein spatbord, maar geen schroefjes? Ook een misser? Weet iemand wat erin gaat?
- Eindelijk gelukt om de Ztto droppen handel met een matchmaker aan mijn rem te koppelen.
Crapton schreef: zo 30 januari 2022, 09:35 Nu lijkt het alsof je nog behoorlijk wat spacers onder je stem hebt zitten. Dan had je ook een -6 deg stem oid zonder spacers kunnen gebruiken.
Of zijn die spacers nu puur voor extra lengte?
Ik heb nu 1cm onder de stem en 2cm boven. Totaal 7cm vanaf de headset. Nog wat speelruimte om te kijken wat fijn is.

De 120mm vork komt iets hoger dan de 100mm die er eerst op zat. Daarom voor iets minder spacers eronder en een iets agressievere hoek gekozen. Ben heel benieuwd. :-q

Todo: achterrem ontluchten, versnellingen afstellen en zadel overzetten. Later de voorband wisselen, maar dat kan na een proefrit.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij een originele Shimano remleiding met banjo zitten 2 O-ringen.
Zitten in een klein vierkant plastic zakje dat je makkelijk over het hoofd ziet (en weggooid).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 30 januari 2022, 21:19 Bij een originele Shimano remleiding met banjo zitten 2 O-ringen.
Zitten in een klein vierkant plastic zakje dat je makkelijk over het hoofd ziet (en weggooid).
Ik ga morgen nog eens checken. Ik heb het setje wat erbij zat niet gebruikt, maar uit mijn eigen voorraadje gepakt. Wellicht te snel geoordeeld dan :oops:
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

staat niet gek dat kleurtje anders :-D

Derrie kabel heb ik makkelijk opgelost , geen , ideaal! :lol:
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Het is weer een fiets!

- Ringetjes voor de Banjo gevonden! (Thanks ThaSingleTrackMastah, ik had ze idd over het hoofd gezien)
- Boutjes voor de mudguard ook gevonden. (Geen idee waar die in zaten, maar vond 2 zilveren inbus boutjes op de grond na wat zoeken)
- Adapter bij de voorrem er weer afgehaald, bij de 120mm SID is dat blijkbaar niet nodig. De schijf viel te diep met de adapter erbij.

Issue:
- Ik krijg het balhoofd niet goed afgesteld, ik zal daar nog even een apart topic voor maken in de techniek hoek. Hij loopt of te stroef, of heeft speling. :~

Bijna zover! :-D

Afbeelding
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Yes! Ze zijn er weer klaar voor! Alles werkt weer naar behoren en is overgezet en afgesteld. Kunnen we ook lekker samen ritjes maken! :-D

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5833
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Aan de looks....zou het iedergeval niet liggen :-q :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Black And Blue.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jwstoop
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 21:26

Mooie fietsen! Ik ben ook eens serieus aan de slag gegaan met een carbon fully: een Lexion Riot (L) met GX AXS en Reverb AXS dropper, Revelation (waar een Charger 2.1 RCT3 in komt), Magura MT Trail en mijn vertrouwde Elite carbon wielen. Alles een beetje met aanbiedingen gekocht de afgelopen maanden, nu eindelijk klaar.

Is een lekker ding geworden al zeg ik het zelf, in vergelijking met mijn (alu) Oiz een stukkie lichter en qua geo ook helemaal goed (ik ben 1.82). Het AXS verhaal is wel erg gaaf moet ik zeggen, en ook heel clean dat je maar 2 leidingen hebt aan je stuur.

Uiteraard had ik de ambitie om een mooi bouw verslag te maken, maar aangezien ik het in de avonduren moest doen als de kids op bed liggen, is het er niet echt van gekomen. :winkie:

Afbeelding
Afbeelding
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Ziet er strak uit! Mooi kleurtje zo!

AXS vind ik idd ook geweldig , zo geweldig dat ik voor mijn Koga ook maar een setje heb besteld. Op mijn Lexon een XX1 , en op de Koga komt een GX setje. Ik begin nu mooi km's te maken met mijn Lexon trouwens. tot nu toe bevalt het goed :)

Veel plezier met de Lexon :)
Jwstoop
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 21:26

melf#50 schreef: di 29 maart 2022, 17:51 Ziet er strak uit! Mooi kleurtje zo!

AXS vind ik idd ook geweldig , zo geweldig dat ik voor mijn Koga ook maar een setje heb besteld. Op mijn Lexon een XX1 , en op de Koga komt een GX setje. Ik begin nu mooi km's te maken met mijn Lexon trouwens. tot nu toe bevalt het goed :)

Veel plezier met de Lexon :)
Thanks, ja het is een wit metallic, erg mooi al zeg ik het zelf. Ben benieuwd naar de performance op oa Zandvoort, eens kijken of ik segmentjes ga verbeteren 😁
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 487
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Jwstoop schreef: di 29 maart 2022, 16:41 Mooie fietsen! Ik ben ook eens serieus aan de slag gegaan met een carbon fully: een Lexion Riot (L) met GX AXS en Reverb AXS dropper, Revelation (waar een Charger 2.1 RCT3 in komt), Magura MT Trail en mijn vertrouwde Elite carbon wielen. Alles een beetje met aanbiedingen gekocht de afgelopen maanden, nu eindelijk klaar.

Is een lekker ding geworden al zeg ik het zelf, in vergelijking met mijn (alu) Oiz een stukkie lichter en qua geo ook helemaal goed (ik ben 1.82). Het AXS verhaal is wel erg gaaf moet ik zeggen, en ook heel clean dat je maar 2 leidingen hebt aan je stuur.

Uiteraard had ik de ambitie om een mooi bouw verslag te maken, maar aangezien ik het in de avonduren moest doen als de kids op bed liggen, is het er niet echt van gekomen. :winkie:

Afbeelding
Afbeelding
Wat kost zo'n frame nog?
Plaats reactie