XC MTB opbouw (Carbon uit China)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5833
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Mss dat melf#50 bedoeld, dat je met het breder stuur in combinatie met de bidon pakken in een soort van spagaat stand komt met je armen :D
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik snap dat breder,breder,breder,met sturen ook niet zo goed, uiteindelijk zul je ook rekening moeten houden met je schouderbreedte en armlengte. En persoonlijke voorkeur uiteraard!!!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

kermit schreef: di 11 januari 2022, 14:01
melf#50 schreef: vr 7 januari 2022, 15:47

Dat is wel jammer dat je zo lang moet wachten , maarja , het word in ieder geval wel vergoed.

De breedte van het stuur ben ik nog niet helemaal over uit , op de track heb ik er geen last van , of het beter is weet ik niet. Op de straat en langere stukken merk ik dat als ik bijv. mijn Bidon wil pakken dat ik dan gauwer slinger doordat het stuur zo breed is en dus meer reageert. Niet echt een prettig gevoel zelfs. Dus maar even aankijken anders nog iets korter.
Nee, een breed stuur reageert juist rustiger dan een smal.
Dat is de belangrijkste reden voor het feit dat de stuurbreedte toegenomen is de laatste jaren :)

Ter illustratie: als je het uiteinde van een breed stuur 5cm naar voren duwt zal het wiel een bepaalde draaiing (hoek) maken.
Als je dat brede stuur halverwege het handvat en de stuurpen vast pakt en 5cm naar voren duwt zal het wiel veel verder verdraaien. Precies het effect van een smaller stuur dus. Elke beweging van je hand heeft een groter draai-effect op het wiel, geeft dus meer onrust (en minder precisie) in het stuurgedrag.

Dat nerveuzere karakter van een smal stuur werd vroeger opgevangen door de langere stuurpennen, die neutraliseren dat deels. Ik heb toen weleens een 50mm pennetje op zo'n fiets gemonteerd, de combinatie korte pen, 58cm stuur en ouderwets steile balhoofdhoek was geen succes! :D
Ik heb op mijn Koga een iets smaller stuurtje , die vind ik wel wat prettiger eerlijk gezegd. En die voelt gewoon lekker aan ook. Misschien ben ik gewoon te sterk voor een breed stuur :lol:
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2923
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Azurri schreef: di 11 januari 2022, 18:22 Ik snap dat breder,breder,breder,met sturen ook niet zo goed, uiteindelijk zul je ook rekening moeten houden met je schouderbreedte en armlengte. En persoonlijke voorkeur uiteraard!!!
Dat speelt een rol, maar ook waar en hoe je rijdt. Enduro en AM op moeilijke steile lompe trails kan het juist wel prettig zijn, juist omdat je door die breedte een soort stuurbekrachtiging heb.

In NL XC boswielrennen is het m.i. totale overkill om met 80 cm oid te gaan rijden. Je blijft tussen de bomen hangen :-).

Ik heb zelf een 72 cm stuur op mijn 29" XC HT. Ben 181 cm lang, normale bouw en vind dit prettig dus persoonlijke voorkeur. Begin breed en kort gewoon in desnoods in kleine stapjes.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Precies, de 750 er die standaard op mijn fiets kwam vond ik te breed (ben 1.70), heb eerst mijn rem/schakelhendel en handvaten naar binnen verplaatst, en toen in de juiste breedte gevonden had, (680mm) t zaakje ingekort. Nu 2 jaar verder zou ik misschien naar een 700mm stuur :gaan maar breder zeker niet!!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Breed is relatief natuurlijk, maar "ouderwets" smal heeft volgens mij echt nul voordelen (of je moet alleen wegkm's maken, dan wordt aerodynamica belangrijker en controle minder belangrijk). Denk dat 70cm toch wel zo'n beetje het minimum is. Maar da's mijn idee maar, ik ben er zeker voorstander van dat iedereen lekker moet doen wat-ie zelf prettig vindt.

Gewenning speelt ook een rol. Vroeger zat er een 42cm stuur op mijn racefiets. Op mijn huidige gravelbikes heb ik een stuur met lichte flare (schuin naar buiten staande drops) en die sturen zijn ook breder. Als ik nu een 42cm racestuurtje in handen hebt voelt dat bijna eng smal terwijl ik er vroeger volle bak Alpenafdalingen mee deed :o :D

Dat een smal stuur een fiets nerveuzer maakt dan een breed (bij gelijkblijvende andere factoren) is echter geen mening of smaak maar een eenvoudig natuurkundig te onderbouwen feit. Zie mijn eerdere voorbeeldje.

Ik ben ook 1.70m en rijd met 760mm op de fully en 750mm op de hardtail. Die cm verschil merk ik niet, andere verschillen tussen de fietsen zijn veel groter. Beide sturen zijn niet ingekort, ik ben er mee gaan rijden en het voelde gewoon goed...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2608
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: do 13 januari 2022, 10:59 Breed is relatief natuurlijk, maar "ouderwets" smal heeft volgens mij echt nul voordelen (of je moet alleen wegkm's maken, dan wordt aerodynamica belangrijker en controle minder belangrijk). Denk dat 70cm toch wel zo'n beetje het minimum is. Maar da's mijn idee maar, ik ben er zeker voorstander van dat iedereen lekker moet doen wat-ie zelf prettig vindt.

Gewenning speelt ook een rol. Vroeger zat er een 42cm stuur op mijn racefiets. Op mijn huidige gravelbikes heb ik een stuur met lichte flare (schuin naar buiten staande drops) en die sturen zijn ook breder. Als ik nu een 42cm racestuurtje in handen hebt voelt dat bijna eng smal terwijl ik er vroeger volle bak Alpenafdalingen mee deed :o :D

Dat een smal stuur een fiets nerveuzer maakt dan een breed (bij gelijkblijvende andere factoren) is echter geen mening of smaak maar een eenvoudig natuurkundig te onderbouwen feit. Zie mijn eerdere voorbeeldje.

Ik ben ook 1.70m en rijd met 760mm op de fully en 750mm op de hardtail. Die cm verschil merk ik niet, andere verschillen tussen de fietsen zijn veel groter. Beide sturen zijn niet ingekort, ik ben er mee gaan rijden en het voelde gewoon goed...
Ik vind het heel bijzonder te zien, die kleine mannekes met enorm brede sturen. Het lijkt erg uit verhouding. Zelf rijd ik met 1.95 met 740 breed.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

760 is helemaal niet zo enorm breed.
Al helemaal niet vergeleken mijn schouderpartij ;-)

(not :D )

Valt wel mee toch?
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Je foto ziet er goed uit👍. Maar vlgs. mij zijn er in NL niet zo veel plekken waar je boven de boomgrens kan rijden🤣.
De geo's van de moderne fietsen zijn ook zo anders, zou nu niet met 480mm rond willen rijden, wat ik vroeger wel had,en wat denk je van de routes, vroeger reed ik ook op smalle wildsporen tussen bomen door, de moderne aangelegde routes kennen dit soort uitdagingen bijna niet.
Ja het is ook een kwestie van gewenning,maar die 750mm voelde ook na 2mndn voor mij niet echt prettig.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Azurri schreef: do 13 januari 2022, 12:06 Je foto ziet er goed uit👍. Maar vlgs. mij zijn er in NL niet zo veel plekken waar je boven de boomgrens kan rijden🤣.
De geo's van de moderne fietsen zijn ook zo anders, zou nu niet met 480mm rond willen rijden, wat ik vroeger wel had,en wat denk je van de routes, vroeger reed ik ook op smalle wildsporen tussen bomen door, de moderne aangelegde routes kennen dit soort uitdagingen bijna niet.
Ja het is ook een kwestie van gewenning,maar die 750mm voelde ook na 2mndn voor mij niet echt prettig.
De route waar ik vaak rijdt heeft het nog wel voordeel om met een smal stuur te rijden , er zijn stukken bij waar het best smal is en ik dus met een smal stuur er mooi door kan volgas ipv dat ik wijder om de boom heen moet sturen. 760 of 680 betekent voor mij dan het verschil dat ik achter de boom blijf hangen of ik schamp hem net niet (soms wel :lol: ) Ik rijdt de route op snelheid , hoe harder hoe leuker vind ik.

Wat betreft de bidon pakken , doordat het stuur breder is reageert het sneller/meer , dus slinger ik ook gauwer. Dat merk ik echt goed , het is natuurlijk een beetje wennen ook wel maar fantastisch vind ik het niet. Maar het is gewoon wat je zelf het prettigste vind natuurlijk.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5833
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik gaat ff mijn stuur breedtes opmeten :-D die ben ik namelijk vergeten maar ik ben inmiddels wel erg nieuwsgierig geworden :D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5833
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

730mm zijn mijn beide sturen en als je dan bv naar kermit kijkt die iets veel langer is dan mij en dan ook iets bredere sturen heeft :-D dan klopt zo een nieuwe geo norm wel zonder dat we ook dan maar iets met elkaar hebben afgesproken :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Breed versus smal stuur, ik heb in deze tekening het uiteinde van het stuur bij beide situaties dezelfde afstand naar voren "geduwd". Je ziet dat het wiel verder verdraaid is bij het smalle stuur. Bij elke cm die jij de grip beweegt is de beweging van je wiel groter naarmate het stuur smaller is. Wat zou er dan nerveuzer reageren...?
Afbeelding

Let wel, ik pleit niet voor iedereen aan een 80cm stuur hè. Ergens ligt een grens voor wat nog optimaal is en die is voor iedereen anders dus lekker rijden met wat je fijn vindt, zelfs al zou dat met een 58cm stuurtje zijn (maar dan doe je jezelf toch ernstig tekort ;-)).
760mm is wellicht wat breed voor sommigen, maar 680mm is imo toch wel wat smalletjes op een moderne mountainbike. Als dat het beste zou werken zouden wedstrijdrijders daar wel mee rijden maar van downhill tot xc rijdt iedereen met meer dan dat.
Breder stuur = rustiger reageren is gewoon een feit.

Hier een interessant stukje van iemand die wel weet waar hij het over heeft. En die geen extreem brede sturen adviseert ;-)
Volgens zijn formule zou mijn sweet spot met stuurbreedte 748mm zijn. Zit ik niet heel slecht met mijn 75 & 76cm sturen denk ik.
Artikel kort samengevat: lichaamslengte in mm x 0,44 voor mannen. Maar lees vooral ook even waarom hij adviseert wat hij adviseert:
https://www.pinkbike.com/news/finding-y ... width.html
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5833
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:-q
Leuk topic "XC MTB opbouw (Carbon uit China)" maargoed het is tenslotte ook een onderdeel van het topic :D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Lunatt
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: di 24 augustus 2021, 22:28

kermit schreef: ma 17 januari 2022, 13:41
Let wel, ik pleit niet voor iedereen aan een 80cm stuur hè. Ergens ligt een grens voor wat nog optimaal is en die is voor iedereen anders dus lekker rijden met wat je fijn vindt, zelfs al zou dat met een 58cm stuurtje zijn (maar dan doe je jezelf toch ernstig tekort ;-)).
760mm is wellicht wat breed voor sommigen, maar 680mm is imo toch wel wat smalletjes op een moderne mountainbike. Als dat het beste zou werken zouden wedstrijdrijders daar wel mee rijden maar van downhill tot xc rijdt iedereen met meer dan dat.
Breder stuur = rustiger reageren is gewoon een feit.

Hier een interessant stukje van iemand die wel weet waar hij het over heeft. En die geen extreem brede sturen adviseert ;-)
Volgens zijn formule zou mijn sweet spot met stuurbreedte 748mm zijn. Zit ik niet heel slecht met mijn 75 & 76cm sturen denk ik.
Artikel kort samengevat: lichaamslengte in mm x 0,44 voor mannen. Maar lees vooral ook even waarom hij adviseert wat hij adviseert:
https://www.pinkbike.com/news/finding-y ... width.html
Leuk stukje om te lezen.
Wel een goede opmerking erbij uit het stuk: and assuming average proportions.
Voor mijn gevoel speelt hoe breed je schouders zijn erg mee in optimale stuurbreedte.
Plaats reactie