XC MTB opbouw (Carbon uit China)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ik rij nu op een Cube Reaction Race 2018 en ben aan het kijken naar een upgrade. Ik rij voornamelijk in Noord-Holland (omgeving Castricum) en mijn lol is vooral hard over single trails knallen, ik verwacht niet dat ik ga springen of downhillen. Ik heb mijn huidige fiets nagenoeg helemaal opnieuw opgebouwd (miskoop met een 2e hands fiets...) en het lijkt me leuk om nu een fiets helemaal zelf op te bouwen vanaf een kaal frame.

Ik zit te kijken naar Carbon uit het verre oosten om de boel nog een beetje leuk te houden qua prijs.

Frame:
Afbeelding
Ongeveer 475 euro incl verzenden

Afbeelding
Ongever 300 euro incl verzenden

Welk frame zouden jullie adviseren? Een van de bovenstaande of iets anders?
Qua banden moet er minimaal 2.35 in passen en het liefst een press-fit bottom bracket. Heb het gereedschap in huis omdat ik de BB in mijn huidige fiets onlangs heb vervangen.

Heeft iemand ervaring met import van 'grote' spullen uit Azie? Wat zijn de bijkomende kosten waar ik rekening mee moet houden? Alleen BTW of komt er nog meer bovenop?

Voorvork:
RockShox SID SL Ultimate
Ongeveer 850 euro

Welke veerweg kan ik kiezen? Ik denk dat 100 voldoende is, maar als er ergens een aanbieding is van 110 of 120mm past dat dan ook, of gewoon 100 aanhouden?

Ik heb een relatief nieuwe (7 a 800km) 12 speed GX aandrijflijn die ik wil overzetten.
Ben benieuwd naar jullie ideeën hierover. :)
Laatst gewijzigd door Flummox op do 1 april 2021, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1106
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Zijn de prijzen van de frames ook met invoerkosten en BTW? Anders kan zijn dat je achteraf nog belast wordt. (Als je eruit gepikt wordt door de douane)

De SID SL Ultimate Remote 100mm is te krijgen voor 717,- euro inclusief verzenden. Dat heb ik 5-3 betaald bij R2-Bike.com. Alleen zijn levertijden van deze vork onvoorspelbaar. De SID is gister ochtend bezorgd. :-D

Persoonlijk vind ik voor XC HT 100mm veerweg voldoende.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Pressfit zou ik sowieso niet voor kiezen en zeker niet bij een Chinees Frame :o
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Geen van beide zou ik kiezen of willen....voor een 100tje of twee meer heb je een merk frame en met contact dicht bij huis :-q waarvan wel iets meer zekerheid kunt hebben :-D over een niet al te klein puntje.... Betrouwbaarheid :-{
Anders neem je eerst ff contact op met een forum lid die zijn frame in tweeën brak na zijn kersverse China Built-Off en volgens mij er een gipspoot aan over hield :( valt nog mee zal ik zeggen :D
En dan is er nog één klein opstoppinkje in het Suez kanaal :roll: ....zou zomaar iets van vertraging kunnen opleveren :wink: maarja....Dit laatste hebben een aantal grote merken ook inmiddels problemen door :-{ :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Is er Carbon dichter bij huis voor dat bedrag? Als ik naar de bekende merken kijk is 29" boost ver boven de 1000 euro?
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ff snel voor je gekeken .....met iets tegen zin weliswaar :roll:

"carbon 29 Boost disc

Vanaf€ 699,00

OP VOORRAAD" :bier: heb ook nog ff een maat bij getikt....

"carbon 29 Boost disc frameset-Zwart-17

€ 699,00

OP VOORRAAD" :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Thanks Mario. :-q De massini rocolo, is dat kwalitatief beter dan Chinees carbon of puur een gok op garantie?
Rijdt iemand hier toevallig op Massini? :-D

Note ben zelf redelijk licht (~70kg) en doe geen gekke dingen als springen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Het gaat mij niet zo zeer om de garantie....wat natuurlijk een fijne bijkomstigheid is in tijd van ellende :-{
Maar het gaat mij meer om als die zooi breekt, en je komt daardoor ongelukkig ten val :( heb je in iedergeval een deurbel waar je eventueel nog zelf kan aanbellen en vragen hoe nu verder :roll:
Maar ik denk juist....dat zij deze producten wel een goede controle hebben gegeven :-D al dan in opdracht van zo'n bikestore of anders dat zij dat zelf doen :-q
En er zijn nog meer van deze stores met hun "eigen" merken :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Flummox schreef: zo 28 maart 2021, 18:24 Thanks Mario. :-q De massini rocolo, is dat kwalitatief beter dan Chinees carbon of puur een gok op garantie?
Rijdt iemand hier toevallig op Massini? :-D

Note ben zelf redelijk licht (~70kg) en doe geen gekke dingen als springen.
Je gaat niet springen....maar wel hard rijden :roll: komt bij mij op het zelfde neer :roll: je belast je materiaal.
99% komt uit China/Taiwan dus daar veranderd weinig aan :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Gaat die store iets veranderen aan je gipspoot dan? Als je voor 800 euro een carbonnen frame koopt in een Nederlandse winkel is dat frame echt niet beter dan een deng fu of een ander populair ali frame.

Ik weet dat er zat mensen tevreden op chinees carbon rijden maar ik zou er toch in geloven dat een gemiddeld carbonnen frame toch die stuk hogere prijs heeft met een reden.
Waar woke is, is vuur
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4276
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ja dat er heel veel mensen aan moeten verdienen.

Er zijn niet zoveel fabrieken die frames maken. Natuurlijk zullen er minder goede bijzitten. Maar hoeveel komt er wel niet terug van een eerste serie specialized. Dat is jaren toch ook schrikbarend geweest.

De kosten zijn de ontwikkeling en de mal. Als ze die hebben is een frame heel goedkoop na te maken.
Waarom zou zo'n fabriek een eigen frame slechter maken?

Ik heb zelf een AM Eagle. Ik denk toch voor 90% zeker dat ik dat frame op ali ook kan kopen voor 500 euro ipv 2500.

Carbon is de laatste 10 jaar zoveel beter geworden. Ik heb een clubgenoot die koopt wel een pinarello in china voor 800 maar durft niet met no name carbon wielen te rijden............
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

TVP (terug-vind-post). Ik broed op soortgelijke plannen. :-D
Mario070 schreef: zo 28 maart 2021, 17:48 Anders neem je eerst ff contact op met een forum lid die zijn frame in tweeën brak na zijn kersverse China Built-Off en volgens mij er een gipspoot aan over hield :( valt nog mee zal ik zeggen :D
Er zijn diverse China-builds geweest op dit forum volgens mij maar ik kan de topics niet terug vinden!
Patrick_V schreef: zo 28 maart 2021, 17:33 Pressfit zou ik sowieso niet voor kiezen en zeker niet bij een Chinees Frame :o
Hoezo, waarom?
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

die zogenaamde horror en spookverhalen over Chinese frames kunnen we nou toch wel eens achter ons laten hoor. Zeker die massini frames komen zo uit China, zelfde aanbieders als op aliexpress. Laklaagje erover, marge, btw en daar heb je je meerprijs. Niks mis mee, maar je kan zelf ook voor 300 euro iets laten overkomen.

Hou wel rekening met wat langere verzendtijden (ook via het vliegtuig zijn er nu vertragingen). Recent heb ik een strandfiets opgebouwd op basis van een carbon frame van Airwolf. Prima kwaliteit, heeft al wat klappen gehad (onverwachte drop bij werkzaamheden op het strand :-{ ). Mijn frame had pressfit, de toleranties daarin moeten erg nauw zijn anders heb je meer risico op kraken bij de trapas na verloop van tijd. Na wat ingelezen te hebben heb ik een KCNC PF30 toegepast, https://www.bike-components.de/en/KCNC/ ... er-p36342/

Afbeelding

Afbeelding
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Zijn er eigenlijk nog wel "merk"-frames verkrijgbaar?
Een mooi lichtgewicht hardtail frame met een moderne geometrie vinden is wel een uitdaging. Of ik zoek niet goed :tong
Bicycle, bicycle, bicycle
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2923
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Het Lexon frame lijkt me zeer interessant, heb ik zelf ook al naar gekeken. Heb geometrie niet vergeleken met bv een Canyon Exceed of Scale oid, maar bv de zadelpen constructie met hidden clamp lijkt me modern en huidige standaard.

BXT is ook een merk wat je veel tegenkomt op Ali.

Er zijn toch press-fit adapters waarmee je ook threaded bearings kan installeren? Als het al een probleem is.

Vorkkeuze SID 35 mm lijkt me uitstekend. Ik kan je ook carbonnen wielen sterk aanraden, hand built. Dit maakt echt serieus wat uit.

----------------------------
Verder helemaal eens met Matthijs_XtC over die horrorverhalen. Vaak die ongefundeerde hear-say leuterkoek over gebroken frames. Merkframes worden ook in China of Taiwan gemaakt met een ander stickerje. Kies wel van "bekende" grotere merken op AliExpress.

Pas een topic geweest over beste framemateriaal (carbon) en weinig tot geen bewijs voor plots brekende frames. Wel voor lightweight reetfietsen en dat is bijna altijd na een crash, maar bijna geen problemen met XC mtb's. Carbon frames van bekendere fabrikanten breken niet plotseling, misschien pas als je DH jumps an 3-4 m gaat doen met een HT XC fiets krijg je het kapot. Denk dat je zelf dan eerder kapot bent.

De meeste China frames krijgen wat extra materiaal om ze robuust te maken, ik meen die Lexon weegt een 1000-1100 gr terwijl Canyon Exceed rond de 800-900 gr zit. Nou is meer materiaal niet perse een garantie voor sterker frame want je moet het ook goed ontwerpen en maken, maar toch.

------------------------------------
Als laatste kijk in mijn sig. Ik heb al vanaf 2013 een China carbonnen 29" frame, en ook een nieuwer carbonnen China FS frame. Bomb-proof. Ben er toch een paar keer per ongeluk afgestapt, en geen schades, cracks. Geen loslopende of kapot draaiende bracketlagers (BSA bij mij), geen zadelpen probleem, geen headset probleem. Ik rij nog oldskool 3x9 en heb wel chain stay zeer goed ingepakt tegen kettingzuig en ketting klapper.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Plaats reactie