XC MTB opbouw (Carbon uit China)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ja,ziet er idd.niet verkeerd uit (is mijn mening😉) maar zijn de stickers net een tint anders dan de vork of komt dat door de foto?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Azurri schreef: zo 12 december 2021, 19:48 Ja,ziet er idd.niet verkeerd uit (is mijn mening😉) maar zijn de stickers net een tint anders dan de vork of komt dat door de foto?
helemaal anders eigenlijk ,en metallic :lol:

Ik dacht dat het aardig in de buurt kwam maar had niet gezien dat het metallic was ook , maar als je het in het echt ziet is het niet eens zo gek.

Ik kreeg de stickers en stickervel binnen en dacht uh oh.. maar toch maar eens domweg op geplakt en vind het niet verkeerd.

de foto's zijn overigens wel met kunstlicht genomen.
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

hwpaints schreef: do 20 mei 2021, 09:29 643 gr weet je dat zeker
dat zou 1 van de lichtste frame's zijn die er te verkrijgen zou zijn , de Epic weegt 760gr en is van de bekende merken het lichtste frame.

ik was er van overtuigd dat de Lexon een HongFu zou zijn maar als ik die foto zie is hij toch heel anders , achtervork en draaipunten zijn in ieder geval anders , 2 mooie projectjes , Succes ermee



wat betreft het Syncros stuur ff goed testen :D
dit is een ander stuur maar ken er ook een met syncross kloon die hetzelfde heeft gehad , heb op een fiets een trifox zitten maar die doet het al jaren goed, dus gewoon ff goed testen voordat je de berg afgaat.

Afbeelding
ik heb zowel op mijn fully als op mijn hardtail zo'n integrated stuur gehad. Twee jaar zonder problemen mee gereden. Rij regelmatig op de UHR, LDD en Nijmegen omgeving. Het was zeker een gok, omdat ik voor het eerst met zo'n chinees stuur ben gaan rijden. Gelukkig geen problemen mee gehad.
Inmiddels op beide bikes ingewisseld voor een stuur met een nog kortere (aparte) rechte stuurpen.

Afbeelding
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Flummox schreef: zo 14 november 2021, 14:30 Ik heb in afwachting van de garantieregeling met Lexon de fiets van mijn vrouw een beetje gepimpt met wat onderdelen van mijn fiets. Kunnen we die voorlopig beide gebruiken. 9.5kg schoon aan de haak, ook wel een lekker fietsje :-q

Afbeelding
Nice! Ziet er strak uit :-q
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Inmiddels ook nog even een paar upgrades gedaan , een aantal bouten vervangen door titanium bouten (gewoon omdat het kan) , Prologo Dimension NDR Nack zadel (carbon rail) , 159 gram , JRC componenents derrailleurwieltjes , Sram XX1 AXS upgrade kit (444 gram) Thor carbon spacers en ahead cap voor het balhoofd. Nog wat stickers zijn onderweg en dan alleen nog de cranks naar XX1 aanpassen. Ik zit nou op 10,6 kg ongeveer.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2945
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Mooi ding en heel laag gewicht. Zal wel lekker rijden! Heb je voldoende druk op je voorwiel met stuur zo hoog?

Mijn setup zie Scrött2Lexon
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Crapton schreef: do 6 januari 2022, 18:20 Mooi ding en heel laag gewicht. Zal wel lekker rijden! Heb je voldoende druk op je voorwiel met stuur zo hoog?

Mijn setup zie Scrött2Lexon
Geen klachten , vandaag even lekker geprobeerd op een stuk single track met wat hoogte , bulten en gaten en bochten , vergeleken met mijn Koga stuurt dit een stukje scherper , kon merken dat ik de bochten vertrouwder kon nemen. Maar aan de andere kant mag dat ook wel met het spul wat erop zit :lol:

Ik heb bij deze het stuur lager staan dan bij mijn Koga , en denk dat het zo wel goed is.
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

als je ver gaat kun je ongeveer tot 9.5kg komen , je moet dan wel de ultralight versie van het frame hebben
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

hwpaints schreef: vr 7 januari 2022, 10:23 als je ver gaat kun je ongeveer tot 9.5kg komen , je moet dan wel de ultralight versie van het frame hebben
Wat betreft onderdelen zou ik zeker nog lichter kunnen maar dan ga je aardig omhoog in kosten , zo was het nog enigszins betaalbaar :lol:
zadel , pedalen , zadelpen , stuur , velgen zijn er zeker nog wel lichter. Maar ook de stevigheid van de onderdelen wou ik toch nog een beetje in het normale houden.

Het frame is wat het is , maar feit is wel dat ik nu een fully heb die lichter is dan mijn hardtail en het meeste met top onderdelen , dus in alle opzichten beter eigenlijk. Dat is wat mij betreft wel gelukt :)
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

die onderdelen ga je wat grammetjes mee winnen
mn stuur 220gr, zadelpen 120 , zadel . 95gr pedalen 295gr
cassette ,wielen 1300gr en vork 1360 gr win je het meest maar ik zou het zo laten , ik was zelf benieuwd hoe ver ik kon komen en kwam op 9,5kg en dit was de betaalbare versie voor mij, als je het heel duur maakt dan kom op 9kg maar dan boet je wel in op betrouwbaarheid
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

hwpaints schreef: vr 7 januari 2022, 13:49 die onderdelen ga je wat grammetjes mee winnen
mn stuur 220gr, zadelpen 120 , zadel . 95gr pedalen 295gr
cassette ,wielen 1300gr en vork 1360 gr win je het meest maar ik zou het zo laten , ik was zelf benieuwd hoe ver ik kon komen en kwam op 9,5kg en dit was de betaalbare versie voor mij, als je het heel duur maakt dan kom op 9kg maar dan boet je wel in op betrouwbaarheid

mijn stuur zit op 273 op 700mm , zadelpen 176 , zadel 159 , pedalen 284

Cassette is nu tijdelijk GX , ketting ook en cranks nog NX maar dat word nog xx1 , dat scheelt nog iets.

Wielen van mij zijn 1500 exact , vorkje 1315

dus dat is zo'n 300 gram verschil met dat van jou , dus kan inderdaad nog lichter :D

Zadel was overigens een bewuste keuze , op mijn andere fiets heb ik dezelfde alleen dan titanium rails , en die beviel mij erg goed.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Mooie fiets @Melf#50! Dat gaat vast als de brandweer! :-q

Mijn fiets wordt alleen maar zwaarder. Heb een 120mm SID liggen, dan kan de 100mm op de fiets van mijn vrouw blijven. Dropper erop, 740 ipv 690mm stuur :lol: Hoop dat mijn achterbrug snel komt, nu rij ik op de HT, mijn Lexon hangt al 2 maanden aan de muur :(
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Flummox schreef: vr 7 januari 2022, 15:13 Mooie fiets @Melf#50! Dat gaat vast als de brandweer! :-q

Mijn fiets wordt alleen maar zwaarder. Heb een 120mm SID liggen, dan kan de 100mm op de fiets van mijn vrouw blijven. Dropper erop, 740 ipv 690mm stuur :lol: Hoop dat mijn achterbrug snel komt, nu rij ik op de HT, mijn Lexon hangt al 2 maanden aan de muur :(
Dat is wel jammer dat je zo lang moet wachten , maarja , het word in ieder geval wel vergoed.

De breedte van het stuur ben ik nog niet helemaal over uit , op de track heb ik er geen last van , of het beter is weet ik niet. Op de straat en langere stukken merk ik dat als ik bijv. mijn Bidon wil pakken dat ik dan gauwer slinger doordat het stuur zo breed is en dus meer reageert. Niet echt een prettig gevoel zelfs. Dus maar even aankijken anders nog iets korter.
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Van die 120mm vork ga je geen spijt krijgen… En ik denk juist dat je er in de afdaling alleen maar meer snelheid bij gekregen hebt ;)

Flummox schreef: vr 7 januari 2022, 15:13 Mooie fiets @Melf#50! Dat gaat vast als de brandweer! :-q

Mijn fiets wordt alleen maar zwaarder. Heb een 120mm SID liggen, dan kan de 100mm op de fiets van mijn vrouw blijven. Dropper erop, 740 ipv 690mm stuur :lol: Hoop dat mijn achterbrug snel komt, nu rij ik op de HT, mijn Lexon hangt al 2 maanden aan de muur :(
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

melf#50 schreef: vr 7 januari 2022, 15:47
Flummox schreef: vr 7 januari 2022, 15:13 Mooie fiets @Melf#50! Dat gaat vast als de brandweer! :-q

Mijn fiets wordt alleen maar zwaarder. Heb een 120mm SID liggen, dan kan de 100mm op de fiets van mijn vrouw blijven. Dropper erop, 740 ipv 690mm stuur :lol: Hoop dat mijn achterbrug snel komt, nu rij ik op de HT, mijn Lexon hangt al 2 maanden aan de muur :(
Dat is wel jammer dat je zo lang moet wachten , maarja , het word in ieder geval wel vergoed.

De breedte van het stuur ben ik nog niet helemaal over uit , op de track heb ik er geen last van , of het beter is weet ik niet. Op de straat en langere stukken merk ik dat als ik bijv. mijn Bidon wil pakken dat ik dan gauwer slinger doordat het stuur zo breed is en dus meer reageert. Niet echt een prettig gevoel zelfs. Dus maar even aankijken anders nog iets korter.
Nee, een breed stuur reageert juist rustiger dan een smal.
Dat is de belangrijkste reden voor het feit dat de stuurbreedte toegenomen is de laatste jaren :)

Ter illustratie: als je het uiteinde van een breed stuur 5cm naar voren duwt zal het wiel een bepaalde draaiing (hoek) maken.
Als je dat brede stuur halverwege het handvat en de stuurpen vast pakt en 5cm naar voren duwt zal het wiel veel verder verdraaien. Precies het effect van een smaller stuur dus. Elke beweging van je hand heeft een groter draai-effect op het wiel, geeft dus meer onrust (en minder precisie) in het stuurgedrag.

Dat nerveuzere karakter van een smal stuur werd vroeger opgevangen door de langere stuurpennen, die neutraliseren dat deels. Ik heb toen weleens een 50mm pennetje op zo'n fiets gemonteerd, de combinatie korte pen, 58cm stuur en ouderwets steile balhoofdhoek was geen succes! :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie