XC MTB opbouw (Carbon uit China)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Crapton schreef: zo 17 juli 2022, 15:14 Ik kwam deze toevallig tegen ergens op dit forum. Hier zie ik dat zelfs een elitemerk als Santa Cruz aangeeft dat het spul uit China komt.

Afbeelding
Haha, deze had ik ook gezien ja.
Ik had het persoonlijk als ik SC was iets minder prominent op de sticker gezet.
Bicycle, bicycle, bicycle
Vulpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 17:33

Volgens mij komt het beste carbon gewoon uit China & Taiwan.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat zegt allemaal zo weinig, er wordt daar prima spul gemaakt en er wordt daar troep gemaakt.
Ik denk dat het voor ons lastig is om dat onderscheid te maken. Bij carbon zit veel van wat het verschil maakt onderhuids en is dus niet zomaar met het blote oog te zien.

Bij de bekende A-merken zou je verwachten dat de kwaliteitscontrole op orde (beter?) is. Wat niet wil zeggen dat er nooit iets kapot kan gaan, maar wel dat het percentage erg laag is. En dat dat ook goed opgelost wordt.

Sommige frames hebben zwakke plekken, sommige frames gaan kapot door fouten van de gebruiker, tolerantiefouten of gebeurtenissen van buitenaf. Zadelpennen die niet ver genoeg in het frame zitten, te ruime zitbuizen, een kei die tussen kettingblad en chainstay klem raakt en een breuk voorprogrammeert etc.

Iedereen moet zelf maar uitmaken waar hij/zij zich prettig bij voelt. Een "China" frame zou ik nog wel aandurven, voor een stuur of stuurpen kies ik liever voor de zekerheid van een bewezen merk. Een Renthal carbon stuur kostte me iets van €125,-, voor een besparing van €75,- ga ik niet de gok nemen dat ik een tijdbom op m'n fiets schroef.


Jaren geleden las ik vrijwel elke maand de Duitse Bike, daarin werden regelmatig onderdelen getest op typisch Duits-grondige wijze. Met labtests, drie exemplaren van elk stuur etc. Daar kwam toen meerdere malen uit naar voren dat veel merken hun quality-control niet op orde hadden. De sturen werden onderworpen aan een reeks verschillende tests op de Syntace testmachine. Als een stuur 200.000 cycli doorstond werd de test gestopt, dan was het betreffende stuurtje wel in orde zeg maar ;-)
Er waren (bekende) merken waarbij een of twee sturen die 200.000 haalden, maar het derde stuur brak veeeeel eerder. En jij weet niet welke van die drie je in de winkel gaat krijgen...

Een van de weinige merken dat altijd met alle sturen het einde van de test haalde was Syntace. En ja, de test werd op hun machine gedaan. Maar zoek op Youtube eens op Syntace Testmachine en dan krijg je te zien hoe die sturen getest worden (aanrader!). Als het daar heel blijft heb ik wel vertrouwen in zo'n stuur. En als Syntace sturen ook altijd allemaal die test doorstaan zit het met hun controle ook aardig goed.

Dit was wel allemaal >10 jaar geleden, maar ik kan me voorstellen dat met name die constantheid in de kwaliteit juist bij "no-name" China producten minder goed voor elkaar is dan bijvoorbeeld bij Santa Cruz (om maar bij het frame van die foto te blijven).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mtbmouse
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 november 2019, 20:11

Crapton schreef: zo 17 juli 2022, 15:14 Zitten de Lexonnen en BXTen ver af van de "Merk" MiC frames in kwaliteit en duurzaamheid?
Om ook even een duit in het zakje te doen: Ik heb inmiddels 7 fietsen opgebouwd met BXT frames. Allemaal zonder noemenswaardige problemen. Allemaal nog heel ook. Een kwam met verbogen derailleurpat, ze stuurden zonder verdere vragen een nieuwe. Een keer bestelde ik per ongeluk een verkeerde steekas mee, ze vroegen zelf of ik niet een andere moest hebben. Ze reageren altijd op vragen. Service is dus echt helemaal niets mis mee. Sterker nog, volgens mij is de service beter dan die van menig ‘westers’ bedrijf.
Misschien dat ze hier en daar wat besparen op de afwerking van details, maar daar is de prijs dan ook naar.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29781
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Even wat gepoetst.
Het is niet de bedoeling dat we hier de politiek van China of enig ander land gaan bediscussiëren, daar zijn andere fora voor te vinden op internet.
Het gaat hier over fietsen.
Goeie fietsen, slechte fietsen, goeie onderdelen, slechte onderdelen, goeie service, slechte service.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Mtbmouse schreef: do 21 juli 2022, 14:23
Crapton schreef: zo 17 juli 2022, 15:14 Zitten de Lexonnen en BXTen ver af van de "Merk" MiC frames in kwaliteit en duurzaamheid?
Om ook even een duit in het zakje te doen: Ik heb inmiddels 7 fietsen opgebouwd met BXT frames. Allemaal zonder noemenswaardige problemen. Allemaal nog heel ook. Een kwam met verbogen derailleurpat, ze stuurden zonder verdere vragen een nieuwe. Een keer bestelde ik per ongeluk een verkeerde steekas mee, ze vroegen zelf of ik niet een andere moest hebben. Ze reageren altijd op vragen. Service is dus echt helemaal niets mis mee. Sterker nog, volgens mij is de service beter dan die van menig ‘westers’ bedrijf.
Misschien dat ze hier en daar wat besparen op de afwerking van details, maar daar is de prijs dan ook naar.
Zoals bijvoorbeeld Cube , ik heb de Cube nieuw gekocht , maar bij het poetsen enz. zag ik dat mijn achternaaf slingerde. Bij nadere inspectie bleek dat de naaf in hoogte slingerde , dus dat kon maar 1 ding betekenen , namelijk een productiefout waardoor de lageruitsparing er niet goed in is gefreesd (niet in het midden) Daardoor "hobbelt" de naaf en uiteindelijk ook de velg. (Ik doe zelf draaien en frezen dus weet hoe het werkt) Ik heb de fiets naar de winkel gebracht en die kwamen tot dezelfde conclusie , dus garantieaanvraag bij Cube , maar Cube zegt gewoon nee , geen garantie... Dus wat zegt mij een gerenommeerd merk dan? En het heeft nog 3 maanden geduurd ook nog allemaal. Het is opgelost doordat de winkel zelf een naaf heeft besteld en die heeft gemonteerd , maar Cube deed er niks mee. Nou heb ik geen ervaring met Chinese service maar dit sloeg ook nergens op , en dat van een merk als deze.
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Inmiddels even een uitstapje met mijn Lexon "Project#50" gedaan naar Limburg , beetje rond gefietst in de buurt en ook even de Cauberg MTB route gedaan. Wel even wat anders dan ik gewend ben :lol: Hij heeft het prima doorstaan allemaal , leuke klimmetjes , afdalingen , was een leuke uitdaging voor mij en de fiets. De Magura MT8 Pro's deden het ook erg goed :P Wat minder was is misschien de bandenkeuze , Racing Ralph achterop , sommige korte steile klimmetjes had ik niet al te veel grip. Maar goed ,ik had niks anders.

Gisteren de fiets even schoongemaakt en nagekeken , alles nog prima in orde dus gisteravond ook nog even onze clubrit gedaan op MTB route Sleen. Inmiddels al veel ritten er mee gedaan , en daar heeft hij best wel wat meegemaakt. Ik kan alleen maar zeggen dat het tot nu toe gewoon prima voor elkaar is. Ik denk ook dat dit frame wat relatief wat aan de zware kant is mede daardoor ook stevig genoeg is. Uitgaande dat je hem voor XC gebruikt en niet voor het echt ruigere werk. Ik maak er wel jumps mee maar die zijn niet erg hoog , en tot hoever mag je verwachten er mee te kunnen springen en op ruig terrein te kunnen rijden? Het frame is ook gemaakt voor 100mm vering en zo gebruik ik hem ook (waar je overigens al ver mee komt , en ik heb hem nog nooit op het einde van de vering gehad) Zoals ie bij mij staat is hij exact 10,5kg , niet verkeerd toch?

Ik krijg nog steeds wel vreemde gezichten als je zegt dat het een chinees is :lol:

Afbeelding
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 901
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

melf#50 schreef: wo 27 juli 2022, 14:49 Inmiddels even een uitstapje met mijn Lexon "Project#50" gedaan naar Limburg , beetje rond gefietst in de buurt en ook even de Cauberg MTB route gedaan. Wel even wat anders dan ik gewend ben :lol: Hij heeft het prima doorstaan allemaal , leuke klimmetjes , afdalingen , was een leuke uitdaging voor mij en de fiets. De Magura MT8 Pro's deden het ook erg goed :P Wat minder was is misschien de bandenkeuze , Racing Ralph achterop , sommige korte steile klimmetjes had ik niet al te veel grip. Maar goed ,ik had niks anders.

Gisteren de fiets even schoongemaakt en nagekeken , alles nog prima in orde dus gisteravond ook nog even onze clubrit gedaan op MTB route Sleen. Inmiddels al veel ritten er mee gedaan , en daar heeft hij best wel wat meegemaakt. Ik kan alleen maar zeggen dat het tot nu toe gewoon prima voor elkaar is. Ik denk ook dat dit frame wat relatief wat aan de zware kant is mede daardoor ook stevig genoeg is. Uitgaande dat je hem voor XC gebruikt en niet voor het echt ruigere werk. Ik maak er wel jumps mee maar die zijn niet erg hoog , en tot hoever mag je verwachten er mee te kunnen springen en op ruig terrein te kunnen rijden? Het frame is ook gemaakt voor 100mm vering en zo gebruik ik hem ook (waar je overigens al ver mee komt , en ik heb hem nog nooit op het einde van de vering gehad) Zoals ie bij mij staat is hij exact 10,5kg , niet verkeerd toch?

Ik krijg nog steeds wel vreemde gezichten als je zegt dat het een chinees is :lol:

Afbeelding
Bij welke verkoper op Ali had jij hem besteld? Of is het allemaal 1 pot nat. Het lijkt mij wel leuk zo'n project.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

melf#50 schreef: wo 27 juli 2022, 14:49 Wat minder was is misschien de bandenkeuze , Racing Ralph achterop , sommige korte steile klimmetjes had ik niet al te veel grip.
Misschien wat met je druk spelen of balans op de fiets bij het klimmen. bij droog weer moet een Rara geen issue zijn.
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Sabai schreef: di 24 januari 2023, 13:37
melf#50 schreef: wo 27 juli 2022, 14:49 Inmiddels even een uitstapje met mijn Lexon "Project#50" gedaan naar Limburg , beetje rond gefietst in de buurt en ook even de Cauberg MTB route gedaan. Wel even wat anders dan ik gewend ben :lol: Hij heeft het prima doorstaan allemaal , leuke klimmetjes , afdalingen , was een leuke uitdaging voor mij en de fiets. De Magura MT8 Pro's deden het ook erg goed :P Wat minder was is misschien de bandenkeuze , Racing Ralph achterop , sommige korte steile klimmetjes had ik niet al te veel grip. Maar goed ,ik had niks anders.

Gisteren de fiets even schoongemaakt en nagekeken , alles nog prima in orde dus gisteravond ook nog even onze clubrit gedaan op MTB route Sleen. Inmiddels al veel ritten er mee gedaan , en daar heeft hij best wel wat meegemaakt. Ik kan alleen maar zeggen dat het tot nu toe gewoon prima voor elkaar is. Ik denk ook dat dit frame wat relatief wat aan de zware kant is mede daardoor ook stevig genoeg is. Uitgaande dat je hem voor XC gebruikt en niet voor het echt ruigere werk. Ik maak er wel jumps mee maar die zijn niet erg hoog , en tot hoever mag je verwachten er mee te kunnen springen en op ruig terrein te kunnen rijden? Het frame is ook gemaakt voor 100mm vering en zo gebruik ik hem ook (waar je overigens al ver mee komt , en ik heb hem nog nooit op het einde van de vering gehad) Zoals ie bij mij staat is hij exact 10,5kg , niet verkeerd toch?

Ik krijg nog steeds wel vreemde gezichten als je zegt dat het een chinees is :lol:

Afbeelding
Bij welke verkoper op Ali had jij hem besteld? Of is het allemaal 1 pot nat. Het lijkt mij wel leuk zo'n project.

Official Lexon store
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 901
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

melf#50 schreef: do 26 januari 2023, 23:03
Sabai schreef: di 24 januari 2023, 13:37

Bij welke verkoper op Ali had jij hem besteld? Of is het allemaal 1 pot nat. Het lijkt mij wel leuk zo'n project.

Official Lexon store
En is het frame nog steeds naar alle tevredenheid? Ik ben overigens 173cm dan is de 17,5 " prima toch. Heb nu een 18"
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Sabai schreef: vr 27 januari 2023, 11:00
melf#50 schreef: do 26 januari 2023, 23:03


Official Lexon store
En is het frame nog steeds naar alle tevredenheid? Ik ben overigens 173cm dan is de 17,5 " prima toch. Heb nu een 18"
Ja , tot nu toe houd hij zich prima :) Ik ben 1,78 en heb de 17,5
J.BL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: zo 23 september 2007, 10:05
Mijn mountainbike: Ican S3, Felt Breed, Specialized Enduro, Commencal Absolut

Vandaag ook de knoop doorgehakt; Ican S3 besteld, als basis voor een downcountry fully.
Ben benieuwd, wordt mijn eerste Chinese frame

Afbeelding
Singletrails, Gravel, Pumptracks & Bikepark
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Even een update over mijn Lexon FS fiets , Ik heb onlangs de hele fiets uit elkaar gehaald na zo'n 3500 km , alles gereinigd en weer opnieuw in elkaar gezet. Er zat een kraakje in , deze kwam waarschijnlijk uit het balhoofd , dit had ik meteen in het begin ook , toen heb ik de lagers goed ingesmeerd en klaar , nu weer net zo. De lagers van de achtervering nog als nieuw. verder niks kunnen constateren. Dus zo far so good!

Echter is wel afgelopen zondag mijn achteras gebroken , dit was de originele van Lexon. Deze heeft best wel wat meegemaakt , en dus ook meer dan 3500 probleemloos gedraaid. Ik moest het bekopen met een ineens sterk afremmende fiets waardoor ik onderuit ging , gelukkig redelijk onschuldig (wel met nette koprol) Maar ik weet dus nu dat je wellicht beter de as kunt vervangen voor een betere, Hij is geknapt oprecies waar het draad begint , dit is ook een zwak punt , daar is hij op zijn dunst. Ik ga er vanuit dat het meeste kwaad is gedaan door de as te monteren , daardoor tordeer je de as alsware , een paar keer en je maakt het geheel wat zwakker , maar uiteindelijk is het gewoon net te dun denk ik.

De maat is wel wat raar , de aslengste is 167 , dat is meestal geen boost maat maar racefietsmaat. Ik heb alles gemeten en er een Rockshox voor bestel van 170mm lang draad is 1,5. Dat moet dan passen.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 487
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Bij een frame uit China moet ik altijd terug denken aan onderstaande video:

https://www.youtube.com/watch?v=VZHWi2Ou5U8
Plaats reactie