195 x 0.44 = 86 cm. Dat wordt hem niet Zie ook https://www.youtube.com/watch?v=m_CrIu01SnMkermit schreef: ↑ma 17 januari 2022, 13:41 Let wel, ik pleit niet voor iedereen aan een 80cm stuur hè. Ergens ligt een grens voor wat nog optimaal is en die is voor iedereen anders dus lekker rijden met wat je fijn vindt, zelfs al zou dat met een 58cm stuurtje zijn (maar dan doe je jezelf toch ernstig tekort ).
760mm is wellicht wat breed voor sommigen, maar 680mm is imo toch wel wat smalletjes op een moderne mountainbike. Als dat het beste zou werken zouden wedstrijdrijders daar wel mee rijden maar van downhill tot xc rijdt iedereen met meer dan dat.
Breder stuur = rustiger reageren is gewoon een feit.
Hier een interessant stukje van iemand die wel weet waar hij het over heeft. En die geen extreem brede sturen adviseert
Volgens zijn formule zou mijn sweet spot met stuurbreedte 748mm zijn. Zit ik niet heel slecht met mijn 75 & 76cm sturen denk ik.
Artikel kort samengevat: lichaamslengte in mm x 0,44 voor mannen.
XC MTB opbouw (Carbon uit China)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Zeker waar,
Maar ik ken niemand met schouders die zelfs maar 60cm breed zijn. Onze sturen zijn nu veel breder dan onze schouders en de groei van een stuur van zeg oldskool 55-60 cm naar 75-80cm is groter dan de verschillen tussen smalle en brede schouders bij rijders.
De crux zit hem ook in de stuurpen lengte.
Neem een enkele stabiele rijhouding van je rug en schouders in gedachten en houdt je stuur denkbeeldig vast. Als je nu de handen verder naar buiten beweegt beschrijven ze een circel om je schouder en gaan ze dus ook naar achteren. Ofwel je kunt smaller verder naar voren reiken of breder minder ver naar voren. Je kunt dus het bredere stuur met een korte pen gebruiken met dezelfde houding van rug en schouders als je huidige stuur.
Maar de hoeken in je polsen, ellebogen en schouders zijn dan wel anders. Dus behalve dat het stuurgedrag van je bike verandert als kermit laat zien, verandert ook het gevoel in je armen en bovenlichaam. De hoeken staan anders, ellebogen typisch meer naar buiten bij de brede sturen. Er zijn eindeloos veel youtube video's over hoe met een MTB bochten te rijden en veel daarvan hebben het over cockpit set-up en "ellebogen naar buiten".
Ook de moeite van het vermelden waard is dat je met een breder stuur een grotere hefboom hebt over het voorwiel. Bij gelijke kracht op het handvat heb je dus met een breed stuur meer macht over waar het wiel echt heen stuurt. Typisch helpt dat om je lijn te houden door bochten en over oneffenheden in het terrein. YMMV maar dat is wel een echt voordeel in mijn beleving. En deze vond ik met google:
When you are riding with a wide stance, your body uses the bigger muscles of your shoulder, chest, and torso.
the terrain feedback is absorbed by the body in a more evenly manner and there is less stress on the shoulders.
En met alleen de stuur breedte en stuurpen lengte ben je er nog lang niet, hier bv de "mtb positioning chart van Park Tool":
https://www.parktool.com/blog/repair-he ... ning-chart
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Ja inderdaad, hoop variabele... Uiteindelijk gaat het er voor mij als simpele rijder vooral om dat ik prettig mijn stuur kan vast houden.Heckler40 schreef: ↑ma 17 januari 2022, 15:51
Zeker waar,
Maar ik ken niemand met schouders die zelfs maar 60cm breed zijn. Onze sturen zijn nu veel breder dan onze schouders en de groei van een stuur van zeg oldskool 55-60 cm naar 75-80cm is groter dan de verschillen tussen smalle en brede schouders bij rijders.
De crux zit hem ook in de stuurpen lengte.
Neem een enkele stabiele rijhouding van je rug en schouders in gedachten en houdt je stuur denkbeeldig vast. Als je nu de handen verder naar buiten beweegt beschrijven ze een circel om je schouder en gaan ze dus ook naar achteren. Ofwel je kunt smaller verder naar voren reiken of breder minder ver naar voren. Je kunt dus het bredere stuur met een korte pen gebruiken met dezelfde houding van rug en schouders als je huidige stuur.
Maar de hoeken in je polsen, ellebogen en schouders zijn dan wel anders. Dus behalve dat het stuurgedrag van je bike verandert als kermit laat zien, verandert ook het gevoel in je armen en bovenlichaam. De hoeken staan anders, ellebogen typisch meer naar buiten bij de brede sturen. Er zijn eindeloos veel youtube video's over hoe met een MTB bochten te rijden en veel daarvan hebben het over cockpit set-up en "ellebogen naar buiten".
Ook de moeite van het vermelden waard is dat je met een breder stuur een grotere hefboom hebt over het voorwiel. Bij gelijke kracht op het handvat heb je dus met een breed stuur meer macht over waar het wiel echt heen stuurt. Typisch helpt dat om je lijn te houden door bochten en over oneffenheden in het terrein. YMMV maar dat is wel een echt voordeel in mijn beleving. En deze vond ik met google:
When you are riding with a wide stance, your body uses the bigger muscles of your shoulder, chest, and torso.
the terrain feedback is absorbed by the body in a more evenly manner and there is less stress on the shoulders.
En met alleen de stuur breedte en stuurpen lengte ben je er nog lang niet, hier bv de "mtb positioning chart van Park Tool":
https://www.parktool.com/blog/repair-he ... ning-chart
Enjoy!!
Ik rijd nu met een 800 mm stuur en dat gaat prima en voelt als een natuurlijke hoek voor mijn armen. Uiteraard heeft dit met de gehele geo te maken.
'On topic' Vrijwel al het carbon komt uit Azie toch
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Iedereen snapt dat een stuur van 98cm te breed is, en 58cm te smal.
De Yardstick van Superstar Components.
Oud nieuws, want al uit 2011.
Dus voorzichtig met de zaag.
Er mag een stukje af, maar niet teveel.
En een stukje erbij zagen gaat niet
De Yardstick van Superstar Components.
Oud nieuws, want al uit 2011.
Dus voorzichtig met de zaag.
Er mag een stukje af, maar niet teveel.
En een stukje erbij zagen gaat niet
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Parktool ....lijkt mij wel maar ik was het echt nietLunatt schreef: ↑ma 17 januari 2022, 17:21Ja inderdaad, hoop variabele... Uiteindelijk gaat het er voor mij als simpele rijder vooral om dat ik prettig mijn stuur kan vast houden.Heckler40 schreef: ↑ma 17 januari 2022, 15:51
Zeker waar,
Maar ik ken niemand met schouders die zelfs maar 60cm breed zijn. Onze sturen zijn nu veel breder dan onze schouders en de groei van een stuur van zeg oldskool 55-60 cm naar 75-80cm is groter dan de verschillen tussen smalle en brede schouders bij rijders.
De crux zit hem ook in de stuurpen lengte.
Neem een enkele stabiele rijhouding van je rug en schouders in gedachten en houdt je stuur denkbeeldig vast. Als je nu de handen verder naar buiten beweegt beschrijven ze een circel om je schouder en gaan ze dus ook naar achteren. Ofwel je kunt smaller verder naar voren reiken of breder minder ver naar voren. Je kunt dus het bredere stuur met een korte pen gebruiken met dezelfde houding van rug en schouders als je huidige stuur.
Maar de hoeken in je polsen, ellebogen en schouders zijn dan wel anders. Dus behalve dat het stuurgedrag van je bike verandert als kermit laat zien, verandert ook het gevoel in je armen en bovenlichaam. De hoeken staan anders, ellebogen typisch meer naar buiten bij de brede sturen. Er zijn eindeloos veel youtube video's over hoe met een MTB bochten te rijden en veel daarvan hebben het over cockpit set-up en "ellebogen naar buiten".
Ook de moeite van het vermelden waard is dat je met een breder stuur een grotere hefboom hebt over het voorwiel. Bij gelijke kracht op het handvat heb je dus met een breed stuur meer macht over waar het wiel echt heen stuurt. Typisch helpt dat om je lijn te houden door bochten en over oneffenheden in het terrein. YMMV maar dat is wel een echt voordeel in mijn beleving. En deze vond ik met google:
When you are riding with a wide stance, your body uses the bigger muscles of your shoulder, chest, and torso.
the terrain feedback is absorbed by the body in a more evenly manner and there is less stress on the shoulders.
En met alleen de stuur breedte en stuurpen lengte ben je er nog lang niet, hier bv de "mtb positioning chart van Park Tool":
https://www.parktool.com/blog/repair-he ... ning-chart
Enjoy!!
Ik rijd nu met een 800 mm stuur en dat gaat prima en voelt als een natuurlijke hoek voor mijn armen. Uiteraard heeft dit met de gehele geo te maken.
'On topic' Vrijwel al het carbon komt uit Azie toch
Ja, "On topic"...daar volg ik dit topic dan ook voor carbon uit Azië
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?
Dan Empfield
Dan Empfield
Yes! Mijn nieuwe achterbrug is binnen!
Het had wat voeten in de aarde, maar de aanhouder wint.
- 8 november - schade gemeld
- 9 november - bevestiging van Lexon dat ze het onder garantie zouden vervangen
- 11 november extra foto's opgestuurd. Bij mijn frame was iets mis gegaan met de afwerking, ik heb een niet bestaande combi gekregen.
- 9 december - achterbrug beschikbaar in mat zwart. Ik heb een frame in kleur dus die versie geweigerd.
- 18 december - achterbrug geschilderd, maar zonder decals. Weer geweigerd.
- 12 januari - decals geplaatst
- 26 januari - levering via PostNL
En eerlijk is eerlijk, hij ziet er strak uit. Mooie afwerking en de decals zitten er netjes op.
Maar waar ik al bang voor was, ook met de extra opgestuurde foto's is de verf niet de juiste kleur. Nu heb ik de ultime frankenspark; het frame in de kleur van de Tactic met Myst Pro bestickering en een Titan achterbrug.
Verdere upgrades die klaarliggen (helemaal in lijn met bovenstaande discussie ) een 740mm stuur, stem (-17) en 120mm SID Ultimate voorvork en Racing Ray voorband ter vervanging van de Nobby Nic. Ik ben inmiddels van 640mm, naar 690mm en nu door naar 740mm gegaan. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen!
Binnenkort weer lekker aan de klus, heb er zin an!
Het had wat voeten in de aarde, maar de aanhouder wint.
- 8 november - schade gemeld
- 9 november - bevestiging van Lexon dat ze het onder garantie zouden vervangen
- 11 november extra foto's opgestuurd. Bij mijn frame was iets mis gegaan met de afwerking, ik heb een niet bestaande combi gekregen.
- 9 december - achterbrug beschikbaar in mat zwart. Ik heb een frame in kleur dus die versie geweigerd.
- 18 december - achterbrug geschilderd, maar zonder decals. Weer geweigerd.
- 12 januari - decals geplaatst
- 26 januari - levering via PostNL
En eerlijk is eerlijk, hij ziet er strak uit. Mooie afwerking en de decals zitten er netjes op.
Maar waar ik al bang voor was, ook met de extra opgestuurde foto's is de verf niet de juiste kleur. Nu heb ik de ultime frankenspark; het frame in de kleur van de Tactic met Myst Pro bestickering en een Titan achterbrug.
Verdere upgrades die klaarliggen (helemaal in lijn met bovenstaande discussie ) een 740mm stuur, stem (-17) en 120mm SID Ultimate voorvork en Racing Ray voorband ter vervanging van de Nobby Nic. Ik ben inmiddels van 640mm, naar 690mm en nu door naar 740mm gegaan. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen!
Binnenkort weer lekker aan de klus, heb er zin an!
https://www.pinkbike.com/news/finding-y ... width.html
Mooi artikel Kermit
Maar ik lees alleen maar redenen om naar onder af te wijken van de 'sweetspot' en bijna niet naar boven(of lees ik alleen wat ik horen wil) behalve als je 'vrouw' bent......en ik denk dat hij eerder bedoelt 'als je minder armspieren hebt'. Wellicht bij een volgend stuur dat ik een breder stuur (weer) een kans geef.......
Mooi artikel Kermit
Maar ik lees alleen maar redenen om naar onder af te wijken van de 'sweetspot' en bijna niet naar boven(of lees ik alleen wat ik horen wil) behalve als je 'vrouw' bent......en ik denk dat hij eerder bedoelt 'als je minder armspieren hebt'. Wellicht bij een volgend stuur dat ik een breder stuur (weer) een kans geef.......
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2233
- Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
- Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik
Ik zou de nieuwe rear triangle echt heel goed in de gaten houden als ik jou was. Ik vind die scheuren echt nog steeds verdacht veel weghebben van een constructieprobleem met die flex stays, vooral ook omdat in het 'origineel' juist mede om die reden de krachten van de remklauw worden afgevoerd naar de achteras, en niet naar het carbon an sich.Flummox schreef: ↑wo 26 januari 2022, 22:36 Yes! Mijn nieuwe achterbrug is binnen!
Het had wat voeten in de aarde, maar de aanhouder wint.
- 8 november - schade gemeld
- 9 november - bevestiging van Lexon dat ze het onder garantie zouden vervangen
- 11 november extra foto's opgestuurd. Bij mijn frame was iets mis gegaan met de afwerking, ik heb een niet bestaande combi gekregen.
- 9 december - achterbrug beschikbaar in mat zwart. Ik heb een frame in kleur dus die versie geweigerd.
- 18 december - achterbrug geschilderd, maar zonder decals. Weer geweigerd.
- 12 januari - decals geplaatst
- 26 januari - levering via PostNL
En eerlijk is eerlijk, hij ziet er strak uit. Mooie afwerking en de decals zitten er netjes op.
Maar waar ik al bang voor was, ook met de extra opgestuurde foto's is de verf niet de juiste kleur. Nu heb ik de ultime frankenspark; het frame in de kleur van de Tactic met Myst Pro bestickering en een Titan achterbrug.
Verdere upgrades die klaarliggen (helemaal in lijn met bovenstaande discussie ) een 740mm stuur, stem (-17) en 120mm SID Ultimate voorvork en Racing Ray voorband ter vervanging van de Nobby Nic. Ik ben inmiddels van 640mm, naar 690mm en nu door naar 740mm gegaan. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen!
Binnenkort weer lekker aan de klus, heb er zin an!
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Mooi , kun je weer opbouwen!
Ik denk dat je bij elke fiets overigens zoiets mee zou kunnen maken , en in de gaten houden doe je meestal toch wel. Tenminste , als ik mijn fiets schoon maak zou me dat meteen opvallen en ik maak ook elke keer mijn fiets schoon en kijk hem even na na elke rit.
Jammer van de kleur , communicatie is niet het sterktste punt van die Chinezen , alhoewel dat in Nederland soms ook te wensen over laat
Ik denk dat je bij elke fiets overigens zoiets mee zou kunnen maken , en in de gaten houden doe je meestal toch wel. Tenminste , als ik mijn fiets schoon maak zou me dat meteen opvallen en ik maak ook elke keer mijn fiets schoon en kijk hem even na na elke rit.
Jammer van de kleur , communicatie is niet het sterktste punt van die Chinezen , alhoewel dat in Nederland soms ook te wensen over laat
Inmiddels ben ik ook weer wat verder , of eigenlijk zo goed als klaar
Vandaag nog even de NX cranks vervangen door een setje Truvativ Troy Lee Design carbon 170mm cranks icm een Absolute Black Ovaal kettingblad (32) en nog even wat bling bling rempennetjes in de Magura's. Het enigste wat ik nog zou willen veranderen op den duur is de GX cassette en ketting , en dan een XX1 set of E-thirteen cassette misschien. De fiets niet nu op een berekend gewicht van 10,375 , en daadwerkelijk gewogen zit ik ook op 10,3 incl. cadanssensor en speedsensor. Onlangs al even echt aan de tand gevoeld op mijn thuisroute en voelt goed aan , stuurt scherper dan de Koga , voelt ook heerlijk vertrouwd in de bocht en vering staat nu ook al een stuk beter.
Vandaag nog even de NX cranks vervangen door een setje Truvativ Troy Lee Design carbon 170mm cranks icm een Absolute Black Ovaal kettingblad (32) en nog even wat bling bling rempennetjes in de Magura's. Het enigste wat ik nog zou willen veranderen op den duur is de GX cassette en ketting , en dan een XX1 set of E-thirteen cassette misschien. De fiets niet nu op een berekend gewicht van 10,375 , en daadwerkelijk gewogen zit ik ook op 10,3 incl. cadanssensor en speedsensor. Onlangs al even echt aan de tand gevoeld op mijn thuisroute en voelt goed aan , stuurt scherper dan de Koga , voelt ook heerlijk vertrouwd in de bocht en vering staat nu ook al een stuk beter.
Ik heb hem al even mooi aan de tand gevoeld op de korte route (ivm tijd) , vandaag ook even een ritje gemaakt en zo even een paar stukjes meegepakt Dat is het voordeel van 3 fietsen , 1 op de trainer laten staan , 1 voor allerlei gebruik en deze voor normaal/mooi weer