Center lock of 6bouts

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Ik ga een wielset laten spaken. Is er een een voordeel om voor centerlock bevestiging te gaan IPV 6bouts? Ik heb 6bouts schijven liggen dus dacht automatisch daarvoor te gaan. Of is er een voordeel aan centerlock? Dit ivm met de keuze voor de naven.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Centerlock is beperkt in het aanbod, vooral Shimano biedt het aan. Bijna alle merken zijn 6-gats, en ook Shimano bied zes gats schijven, het is de standaard. Ik zou het gewoon doen, zeker als je al zes gats spullen hebt.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Heckler40 schreef: zo 21 maart 2021, 16:37 Centerlock is beperkt in het aanbod, vooral Shimano biedt het aan. Bijna alle merken zijn 6-gats, en ook Shimano bied zes gats schijven, het is de standaard. Ik zou het gewoon doen, zeker als je al zes gats spullen hebt.

Enjoy!!
:-q
De beentjes van Enrique Mas, que?'
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

Ik zou juist voor centerlock gaan, dat geeft de meeste flexibiliteit.
want met een Afbeelding adapter kun je namelijk ook eenvoudig 6 gaats schijven gebruiken.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Moet je wel bij Shimano blijven qwa schijven , want bij bv Hope schijven werkt dit weer niet . Heeft te maken met de lengte " pinnen" wat niet goed zorg dat de schijf ook daad werkelijk wordt geklemd tussen de adapter en de centerlock ring ..
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

Ik heb ze in het verleden ook gebruikt in combinatie met o.a. Magura schijven, maar ik kan voorstellen dat idd sommige schijven niet zullen passen, zeker als ze een wat dikker hart hebben.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Centerlock is vooral in trek bij fabrikanten omdat de montage sneller gaat.
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Duidelijk, ik houd het gewoon bij 6bolt👍
De beentjes van Enrique Mas, que?'
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

K3vin schreef: zo 21 maart 2021, 17:10 Ik zou juist voor centerlock gaan, dat geeft de meeste flexibiliteit.
want met een Afbeelding adapter kun je namelijk ook eenvoudig 6 gaats schijven gebruiken.
Waarom een adapter gebruiken. Zie hier het hogere doel niet van in, alleen maar extra massa.
Gewoon bij ISO 6 gat blijven. Meeste keuze bij vervangen.
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

E10 - iedereen moet uiteraard lekker zelf weten wat hem de beste oplossing lijkt, maar het gewicht speelt nauwelijks een rol.
Sterker nog, ik denk dat een schijf met adapter in sommige gevallen lichter zal zijn:

SHIMANO SLX Brake Disc 6-Bolt SM-RT66S | 160 mm - 114g
MAGURA Center Lock Adapter MTB - 27g
SHIMANO Brake Disc Center Lock SM-RT64 | 160 mm - 150g

https://r2-bike.com/bike-brake-disc::en/shimano
https://r2-bike.com/MAGURA-Center-Lock- ... -Thru-Axle
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Heckler40 schreef: zo 21 maart 2021, 16:37 Centerlock is beperkt in het aanbod, vooral Shimano biedt het aan. Bijna alle merken zijn 6-gats, en ook Shimano bied zes gats schijven, het is de standaard. Ik zou het gewoon doen, zeker als je al zes gats spullen hebt.

Enjoy!!
Nou, dat is wel een achterhaald antwoord. Dit was zeker zo maar het is aan het draaien. Nu is het nog 60/40 is6/cl denk ik, maar het zal snel richting voornamelijk centerlock gaan. Over 3 vier jaar is het 80/20 in het voordeel van cl.

Het een is niet beter dan het ander, daar niet van.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

K3vin schreef: ma 22 maart 2021, 20:22 SHIMANO SLX Brake Disc 6-Bolt SM-RT66S | 160 mm - 114g
MAGURA Center Lock Adapter MTB - 27g
SHIMANO Brake Disc Center Lock SM-RT64 | 160 mm - 150g
Dan is een 6-gats schijf rechtstreeks op de naaf toch lichter? 6 boutjes zijn ook lichter dan een lockring. (al zijn 6-gats naven wel iets zwaarder dan CL varianten dus per saldo zal het niet veel uit maken).

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Cube-Elite schreef: ma 22 maart 2021, 22:40Nou, dat is wel een achterhaald antwoord. Dit was zeker zo maar het is aan het draaien. Nu is het nog 60/40 is6/cl denk ik, maar het zal snel richting voornamelijk centerlock gaan. Over 3 vier jaar is het 80/20 in het voordeel van cl.
En waar zijn deze cijfers op gebaseerd..? Ik heb wat wielen met Shimano naven (en dus Centerlock) maar in de regel ben ik de enige... (zeker geen 60/40)


De boven getoonde adapter is waarschijnlijk de beste (verschillende types geprobeerd), maar het is een uitdaging om daar een sleutel fatsoenlijk op te krijgen (dop met chamfer is X)...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

@Jan the Man,
:oops: Je hebt helemaal gelijk, dat is natuurlijk niet de goede vergelijking.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar:
DT swiss 240 centerlock + centerlock schijf = 104 + 150 = 254
DT swiss 240 6 gaats + 6 gaats schijf + stalen boutjes = 118 + 114 + 13 = 245

Dan is idd de centerlock oplossing iets (9 gram) zwaarder! ( Met titanboutjes 15 gram verschil )
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

@ Cheetah. School- en boodschappenfietsen meetellen?

En 9 gram in het hart van het wiel, dat ga je voelen :-q
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie