Giant Crest 34

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
emgz84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 11 oktober 2017, 12:21

Ik vond voor aankoop van mijn Giant Fathom 2 2021 vrij weinig info over de Giant Crest 34 bij reviews en dergelijke. Ik heb deze vork een maand op de fiets laten zitten. Dus, mijn ervaringen voor de geїnteresseerden.

Ik ben niet iemand van de high end spullen. Heb ervaring met de Rockshox Judy, Recon, Reba en 35. Dus als ik vergelijk, weet dat ik geen ervaring heb met de betere vorken (Pike, Lyrik, SID, etc.)

Aangezien Amerongen de enige track bij mij in de "buurt" is die nog een beetje naar beneden gaat ben ik de Fathom met de Crest vork daar meteen gaan testen. De vork sprak soepel aan, soepeler dan de meeste Rockshox vorken die ik geprobeerd heb, met tevens een stijf chassis. Ik had voor het uitproberen alleen ervaring met 32mm stanchion vorken en dat verschil was wel goed te merken. Hard naar beneden ging prima ondanks de vele remkuilen op dat moment. Wel vond ik de vork erg diep inzakken (rij met 30 sag) bij diepere kuilen en drops. De vork komt met 1 volume spacer (130mm). Met meerdere spacers was dit mogelijk opgelost. Ik heb nog wat flauwere tracks gereden in Harderwijk en de polder. De vork vangt de minder flowy stukken goed op en houdt de rit redelijk ontspannen. Verder is de vork mooi vormgegeven, licht en heeft Giant er echt zijn eigen ding van gemaakt.

Wat ik helaas echt minder vond en waar ik mezelf ook niet overheen kon zetten is de top-out “click” van de vork. Deze is irritant en is te horen als je je voorwiel optilt, je over een wat ruwer pad rijdt (wortels) of als je springt met de fiets. Dit is in de “open” stand. In de 3 trail standen hoor je het bij elke kleine hobbel. Bij de LBS werd me verteld dat het nooit helemaal weg gaat bij deze vork. Bij kou werd het erger, na een tijdje binnen staan werd het minder. Ook als je langer rijdt wordt het wat minder luid, maar weg gaat het nooit. Verder kun je zelf aan de vork gaan prutsen maar dan vervalt je garantie. Ik heb geen oil-charts kunnen vinden en zelfs de draaiknop van de demper zit niet met een schroef oid vast. Dus trek je hem er af, geen idee of het ding dan heel blijft of niet. Ik heb het iig niet aangedurfd en heb de vork vervangen voor een Rockshox. Met de top-out “click” als voornaamste reden.

De Fathom 2 zelf is overigens een heerlijk apparaat, niet de snelste maar je hebt een stabiele hardtail met body waarmee je met een hoop vertrouwen naar beneden gaat. Laat hem dus vooral niet staan door de vork, maar hou rekening met een andere vork in je budget als je niet kunt leven met dat geluid. Ik zou de vork ergens on par met de Recon plaatsen, wel veel soepeler, maar ja, die “click”.

Mocht iemand totaal andere ervaringen hebben laat het me vooral weten. Ik heb de vork dan wel niet meer, maar het zou jammer zijn als ik dit loop te verkondigen terwijl het wellicht aan mijn specifieke vork lag.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bedankt voor je uitgebreide ervaring :-q

Er is wel een betere plek op ons forum voor zoiets, namelijk "onderdelendiscussie". Nu staat je verhaal in het show your stuff gedeelte waar -de naam zegt het al- het de bedoeling is plaatjes van je spul te posten ;-)
Ik kan het topic voor je verplaatsen of je kunt je verhaal nog van wat plaatjes voorzien, zeg het maar.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
emgz84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 11 oktober 2017, 12:21

kermit schreef: di 2 maart 2021, 13:42 Bedankt voor je uitgebreide ervaring :-q

Er is wel een betere plek op ons forum voor zoiets, namelijk "onderdelendiscussie". Nu staat je verhaal in het show your stuff gedeelte waar -de naam zegt het al- het de bedoeling is plaatjes van je spul te posten ;-)
Ik kan het topic voor je verplaatsen of je kunt je verhaal nog van wat plaatjes voorzien, zeg het maar.
Zou je hem willen verplaatsen? Kan wel een mooie foto van de Fathom plaatsen maar het gaat hier om de Crest vork. Gr
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Done ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
ElTrappo
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 23 juni 2021, 23:14
Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 Race

Dank voor je review.

Ik zat te kijken naar een Giant XTC met een 100mm vork. Natuurlijk opgezocht of de vork ook zelf te onderhouden is, daar geen info van gevonden. Toch wel een issue, als ik de vork moet laten servicen dan kan ik net zo goed een andere kopen, maar misschien zijn over een jaar of 3 wel de service kits beschikbaar.
Al snel vond ik filmpjes van de click. Wel allemaal Fathom meldingen uit de US, ik ben benieuwd of de 100mm ook dit probleem heeft.

Er schijnt in US inmiddels een fix vrijgegeven te zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als ik een beetje google kom ik niets dan ellende tegen.
Speling op bushings, lekkende luchtkamers, afbrekende plastic knopjes/ventieldopjes, en altijd die rammel.
Die rammel stopt vanzelf als de lockout/compressie demper stuk gaat...
Service en garantie is moeizaam, ook nu er een fix is voor de ramnel.

En giant monteert deze vork alleen in de goedkoopste versies.
En Fox en RS in de duurdere modellen. Ze schatten de Crest34 zelf dus ook niet hoog in.

Ik zou er met een boog omheen fietsen. Gewaarschuwd mens enzo. :-{

Er zijn wel wat positieve "reviews", maar als je die leest, dan lees je nergens dat ze er ook echt mee gereden hebben.
Ze hebben gewoon de press release in hun eigen bewoordingen herschreven :wink:
Ook de foto’s die ze plaatsen zijn allemaal hetzelfde :o
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ElTrappo
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 23 juni 2021, 23:14
Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 Race

ThaSingleTrackMastah schreef: do 24 juni 2021, 04:28 Als ik een beetje google kom ik niets dan ellende tegen.
Speling op bushings, lekkende luchtkamers, afbrekende plastic knopjes/ventieldopjes, en altijd die rammel.
Die rammel stopt vanzelf als de lockout/compressie demper stuk gaat...
Service en garantie is moeizaam, ook nu er een fix is voor de ramnel.

En giant monteert deze vork alleen in de goedkoopste versies.
En Fox en RS in de duurdere modellen. Ze schatten de Crest34 zelf dus ook niet hoog in.

Ik zou er met een boog omheen fietsen. Gewaarschuwd mens enzo. :-{

Er zijn wel wat positieve "reviews", maar als je die leest, dan lees je nergens dat ze er ook echt mee gereden hebben.
Ze hebben gewoon de press release in hun eigen bewoordingen herschreven :wink:
Ook de foto’s die ze plaatsen zijn allemaal hetzelfde :o
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb wel een review in bike.de gevonden, review ziet er voldoende serieus uit. Maar de Giant slaan we voorlopig even over. Jammer, het Giant frame is lekker licht.

De zoektocht naar een nieuwe MTB gaat nog even verder....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

1 model hoger en er zit een andere vork in :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie