Ze zijn iets lichter, zouden iets steviger moeten zijn. En niet onbelangrijk......ik vind platte spaken er tof uitzienWat is de upgrade van CX-ray's?
Naven keuze stress: Erase components vs. Dt Swiss 240
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5242
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Nee dus, maakt niets uit.
Dat is de enige reden om het te doen. Dat vind ik ook bij 50mm interne velgen en 3.0 banden, maar voegt voor de rest niets toe.
Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29915
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Op papier zijn Sapim spaken heel goed en op papier zou de cxR superieur moeten zijn.
Meer zeg ik er niet over
O ja, platte spaken snijden beter door de.modder.
Meer zeg ik er niet over
O ja, platte spaken snijden beter door de.modder.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5242
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Ik heb diverse 240 naven, ook al wat ouder en die zijn nog steeds probleemloos. De nieuwe EXP naven hebben standaard 36 POE, echter Erase heeft er 60.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑zo 28 februari 2021, 22:44 Tussen deze 2 zou ik ook voor Erase kiezen.
Domweg omdat ik een DT 240 voor en achternaaf heb en die zijn niet probleemloos.
De originele RVS lagers waren heel snel stuk.
Er zit een vrijloop in van 18 POE.
Om 36 of meer te krijgen mag je bijbetalen. Althans op het moment dat ik ze kocht.
De vrijloop klemt op de as, is lastig te verwijderen, ik heb telkens een poelietrekker nodig.
Wel lekker licht (te licht?).
Die nieuwe EXP naven zijn wel heel mooi gemaakt. De eerste series hadden wel wat problemen maar die zijn volgens mij nu opgelost.
Toch zou ik voor Erase gaan:
- 100 euro goedkoper
- meer aangrijppunten
- zonder gereedschap uit elkaar te halen
- beter doordachte type lagers
- titanium body
- preload op lagers is in te stellen (ook een valkuil als je ze zonder na te denken in de fiets hangt).
Over duurzaamheid kan ik nog niets zeggen, dus dat is nog even afwachten.
Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Dat is niet (meer) waar de nieuwe DT240 is standaard 36 ratchet.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑zo 28 februari 2021, 22:44 Tussen deze 2 zou ik ook voor Erase kiezen.
Domweg omdat ik een DT 240 voor en achternaaf heb en die zijn niet probleemloos.
De originele RVS lagers waren heel snel stuk.
Er zit een vrijloop in van 18 POE.
Om 36 of meer te krijgen mag je bijbetalen. Althans op het moment dat ik ze kocht.
De vrijloop klemt op de as, is lastig te verwijderen, ik heb telkens een poelietrekker nodig.
Wel lekker licht (te licht?).
Ik zou de DT's ook niet pakken hoor, ik bv Carbon Ti genomen, nog iets lichter en probleemloos voor XC en Race gebruik. Verder zou ik er niet mee gaan.
Dat van die X rays is 1 serie geweest meer dan 15 jaar geleden denk ik. In de tussentijd heb ik denk ik zelf zeker 10 a 12 sets met xrays race en MTB en niet 1 enkel probleem gehad. Daarnaast nog heel veel sets van vrienden die ook geen problemen hebben.
Jij hebt jouw mening en ik heb de mijne, dat is geen excuus. Ik hoop altijd wat langer dan 2 jaar te doen met een wielset. En ook binnen de garantieperiode fiets ik liever dan dat ik zit te wachten tot ze gerepareerd terugkomen. Ik ga liever voor safe en wat bekendere onderdelen.Lars TB schreef: ↑zo 28 februari 2021, 21:29Nu loopt zelfs een $25,- naaf van Ali niet binnen een paar maanden in de soep (in de regel), dus dit is wel een erg krom excuus. Daarnaast mag je verwachten dat als je het uitbesteed je ook nog eens normale (2 jaar!) garantie op het spul krijgt... .markje schreef: ↑zo 28 februari 2021, 21:21
Als ik zelf zou kunnen bouwen, zou ik misschien wel een gokje wagen met een onbekende naaf. Is het niks, dan kun je opnieuw spaken. Althans, als je voor het geld het risico wilt lopen. Aangezien ik niet zelf kan bouwen en ombouwen met te veel kost, heb ik gekozen voor een 240.
Laatst gewijzigd door markje op ma 1 maart 2021, 18:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik vind jou mening niet raar hoor. Dit is ook precies de rede van mijn keuze stress. Ik wil namelijk wel een set kopen waar ik jaren mee vooruit kan.markje schreef: ↑ma 1 maart 2021, 10:25
Jij hebt jouw mening en ik heb de mijne, dat is geen excuus. Ik hoop altijd wat langer dan 2 jaar te doen met een wielset. En ook binnen de garantieperiode fiets ik liever dan dat ik zit te wachten tot ze gerepareerd terugkomen. Ik ga liever voor safe en wat bekendere onderdelen.
Ik heb 2 sets dt240's die al 15 jaar perfect lopen, zonder noemenswaardig onderhoud en hooguit 1x een lager wissel. Dan zou je zeggen: ga gewoon voor safe en neem de 240's. Echter de laatste set die ik 2 jaar geleden kocht, was niet geheel probleemloos mbt de toleranties. Hierdoor zat er speling op het voorwiel en liep het achterwiel erg zwaar. Daarom spreekt de preload van de Erase me aan. De problemen met de dt's zijn overigens goed opgelost door de wielbouwer. Maar ook met dt kan je pech hebben
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Speling kan je er ook wel uithalen zonder preload, dat doet bv tune standaard bij naven met industrielagers.
Die shims kan je kopen, bij een lefty naaf is het eerder regel dan uitzondering.
Te zwaar is vaak niet op te lossen en gebeurt wel eens. Ik heb ook 1 hope naaf waar continu de lager rauw lopen na 1000km, zelf nu die in de fiets van mijn zoon van 11 zitten, die er alleen mee door de wijk rijd.
Ik vind pre-load ook wel prettig, al haalt newmen het er weer uit omdat het vaak slecht wordt afgesteld en lagers daardoor weer kapot lopen.
Let op, een beetje speling is niets mis mee, liever iets speling dan niet!
Die shims kan je kopen, bij een lefty naaf is het eerder regel dan uitzondering.
Te zwaar is vaak niet op te lossen en gebeurt wel eens. Ik heb ook 1 hope naaf waar continu de lager rauw lopen na 1000km, zelf nu die in de fiets van mijn zoon van 11 zitten, die er alleen mee door de wijk rijd.
Ik vind pre-load ook wel prettig, al haalt newmen het er weer uit omdat het vaak slecht wordt afgesteld en lagers daardoor weer kapot lopen.
Let op, een beetje speling is niets mis mee, liever iets speling dan niet!
Is er niet wat te vinden over de duurzaamheid van Erase? Een review van x-duizend km zonder onderhoud oid?Hilhoven schreef: ↑ma 1 maart 2021, 11:59 Ik heb 2 sets dt240's die al 15 jaar perfect lopen, zonder noemenswaardig onderhoud en hooguit 1x een lager wissel. Dan zou je zeggen: ga gewoon voor safe en neem de 240's. Echter de laatste set die ik 2 jaar geleden kocht, was niet geheel probleemloos mbt de toleranties. Hierdoor zat er speling op het voorwiel en liep het achterwiel erg zwaar. Daarom spreekt de preload van de Erase me aan. De problemen met de dt's zijn overigens goed opgelost door de wielbouwer. Maar ook met dt kan je pech hebben
Hmmm meerdere forum leden hebben dus problemen met de dure 240's
En van het nieuwe EXP model hebben "De eerste series wel wat problemen"
Zo betrouwbaar zijn DT dus toch ook weer niet, en dan voor dat geld .....
Ze kunnen de claims wel lijden, intussen maximaliseert DT gewoon de $$
Het is maar net wat je wilt lezen.
Oh en ik heb jaren met allerlei naven gereden met 30-40 POE zonder na te denken.
Tot ik een Singlespeed naaf van I9 in een gebruikt setje op de kop tikte.
Veel POE snelle pick-up dat is dus een verschil wat ik WEL echt merk op de trail.
Enjoy!!
En van het nieuwe EXP model hebben "De eerste series wel wat problemen"
Zo betrouwbaar zijn DT dus toch ook weer niet, en dan voor dat geld .....
Ze kunnen de claims wel lijden, intussen maximaliseert DT gewoon de $$
Het is maar net wat je wilt lezen.
Oh en ik heb jaren met allerlei naven gereden met 30-40 POE zonder na te denken.
Tot ik een Singlespeed naaf van I9 in een gebruikt setje op de kop tikte.
Veel POE snelle pick-up dat is dus een verschil wat ik WEL echt merk op de trail.
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Je moet een mening niet met feiten verwisselen!markje schreef: ↑ma 1 maart 2021, 10:25Jij hebt jouw mening en ik heb de mijne, dat is geen excuus. Ik hoop altijd wat langer dan 2 jaar te doen met een wielset. En ook binnen de garantieperiode fiets ik liever dan dat ik zit te wachten tot ze gerepareerd terugkomen. Ik ga liever voor safe en wat onbekendere onderdelen.
DT heeft net een nieuwe versie, dus volgens jouw mening moet je minstens 2 jaar wachten voordat je die aanschaft.
En het is wat kortzichtig te verwachten dat een product ieder moment kapot kan gaan als er tot nu toe nog niets kapot is gegaan.
Zoals anderen ook al aangeven, de opbouw en afwerking van Erase is zeer doordacht en netjes. De kans dat het dus erg goede naven zijn is erg groot. En de kans dat ze dus probleemloos 10 jaar mee gaan is zeker aanwezig. Maar je kunt kritisch zijn en nog 8 jaar wachten! Tot die tijd zou je een setje niet geheel probleemloze DT's kunnen kopen.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Er rijden er ook heel veel van rond en dan gaat er best wel eens iets kapot.Heckler40 schreef: ↑ma 1 maart 2021, 12:23 Hmmm meerdere forum leden hebben dus problemen met de dure 240's
En van het nieuwe EXP model hebben "De eerste series wel wat problemen"
Zo betrouwbaar zijn DT dus toch ook weer niet, en dan voor dat geld .....
Ze kunnen de claims wel lijden, intussen maximaliseert DT gewoon de $$
En hoe wordt ermee omgegaan. Er zijn erbij die slopen alles.
Vraag eens een mecanicien van een wielerploeg het is vaak 80/20 of 20/80 net hoe je het brengt.
20% sloopt 80% van het materiaal.
Ik heb carbon ti naven een een aantal setjes van vrienden in onderhoud, zwakke punt is bv lager aan de NDS achter, vrij slecht afgedicht vanuit naaf perspectief. Nou elk jaar nieuw lagertje erin preventief van 5 euro............. wat is het probleem. 5 minuten werk en 5 euro.
Je drivetrain kost elke week al meer geld en tijd.
-
- Moderator
- Berichten: 16749
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ik vind dat wel een probleem, als ik (met mijn gebruik) elk jaar een lager van een naaf moet vernieuwen.
Ten eerste zegt me dat iets over de kwaliteit van de betreffende naaf, want er zijn er genoeg waar dat niet nodig is. En ten tweede, ik heb hier vijf (sportieve) fietsen in de schuur, dan zou ik heel wat lagertjes moeten doen elk jaar.
Terug naar de startvraag, ik zou sowieso voor de Erase naven gaan.
- alles wat je erover leest geeft een gevoel van kwaliteit.
- ze zien er dan wel niet spectaculair uit, maar zijn wel veel specialer dan DT's (voor mij een pré).
- ze komen van een klein bedrijf uit België ipv een van de grootste spelers.
- ze zijn goedkoper.
De "gok" op dit product zou ik zo aandurven.
Ten eerste zegt me dat iets over de kwaliteit van de betreffende naaf, want er zijn er genoeg waar dat niet nodig is. En ten tweede, ik heb hier vijf (sportieve) fietsen in de schuur, dan zou ik heel wat lagertjes moeten doen elk jaar.
Terug naar de startvraag, ik zou sowieso voor de Erase naven gaan.
- alles wat je erover leest geeft een gevoel van kwaliteit.
- ze zien er dan wel niet spectaculair uit, maar zijn wel veel specialer dan DT's (voor mij een pré).
- ze komen van een klein bedrijf uit België ipv een van de grootste spelers.
- ze zijn goedkoper.
De "gok" op dit product zou ik zo aandurven.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5242
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Weet niet hoe goed je Frans is:
https://www.vojomag.com/test-roues-eras ... oQtk8JQPwg
Duurtesten zullen er nog niet veel zijn, volgens mij zijn ze nog niet zo lang op de markt.
Ciao,
Jan
https://www.vojomag.com/test-roues-eras ... oQtk8JQPwg
Duurtesten zullen er nog niet veel zijn, volgens mij zijn ze nog niet zo lang op de markt.
Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
- Patrick_V
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2239
- Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
- Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3
Google vertaling werkt vrij goed naar het Engels
https://ekgsuogeis2vz2on7xnft2rloy-adwh ... oQtk8JQPwg
https://ekgsuogeis2vz2on7xnft2rloy-adwh ... oQtk8JQPwg