Naven keuze stress: Erase components vs. Dt Swiss 240

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 513
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Hilhoven schreef: zo 2 mei 2021, 16:11
baron062 schreef: zo 2 mei 2021, 15:29 Angry bees!

Ik moet zeggen dat mijn Erase naven niet super hard klinken, in mijn beleving zijn er harder klinkende naven.
Het is niet het geluidsniveau, maar karakter van het geluid. Een DT klinkt harder, maar vriendelijker. Het is idd een behoorlijk chagrijnig insect.
Heckler40 schreef: zo 2 mei 2021, 15:31 Mooi Wark, post je ook nog plaatjes?
Ik zal ze zo op pinkbike zetten.
Medico schreef: zo 2 mei 2021, 15:46 De mate van ratel ligt ook aan de mate van afstellen van de vrijloop!
En dat is ook gelijk t zwakke punt van t systeem. Ik had in een rit van 100km ineens last van doortrappen... Bleek dat ik net de vrijloop te los had staan zodat de ratchet niet hard genoeg aangedrukt werd en doorslipt. Let hier dus op!
Voor de rest mooi spul idd, maar heeft net wat meer aandacht nodig dan dt.
Ik dacht dat dit dmv een veer geregeld werd en dat er niets af te stellen was. Bedankt voor de tip. Ik zal er eens induiken. Al vind ik het geluid wel prima zo. Ik ga ook geen vet oid aanbrengen. Vond alleen dat het wel het vermelden waard was voor andere twijfelende consumenten.
Een vriendelijkere ratel? 🤔Je wilt toch wel of geen ratel. Als je hem wilt dan moet die hoorbaar zijn , mijn bescheiden mening.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Is er dan een ratel die je niet hoort? :D
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

In dit topic lees ik dat de erase naven "goedkoper" zijn als de dt swiss 350.
Maar op de site van erase zelf staat bij een road model, 110 voor het voorwiel en 240 achter.
Bij mtb hetzelfde...

Dat is toch niet goedkoper als dt swiss 350?
Of halen jullie ze ergens anders :-q
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1403
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Waar zie jij staan dat ze goedkoper zijn dan de 350-naven? Volgens mij is dat nergens genoemd, enkel goedkoper dan de 240-naven met een prijs van 350 (euro) voor beide naven.
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Klopt, je hebt gelijk...
Maar waarom zou je dan voor erase kiezen en niet voor dt swiss 350?
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1403
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Erase's zijn beter dan de 350 en vergelijkbaar/iets beter dan de 240 serie. Beter is uiteraard relatief, maar als je kijkt naar gewicht en aantal aangrijpingspunten zijn de Erase's daarin beter.

Met de 350's is uiteraard niets mis, dat zijn ook gewoon deftige naven, maar wil je daarin meer aangrijpingspunten dan ben je weer extra geld kwijt om dat om te bouwen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zowel de Erase als de 240exp hebben wat problemen (inmiddels opgelost?), dus ik zou ze niet beter (definieer beter) willen noemen en lekker voor de 350 kiezen of de Hope Pro4.
De 350 heeft 36 POE en de Pro4 heeft er 44.
Vanaf 36 is voldoende voor op de MTB.
De 54 van de 240 is niet beter, eerder slechter, kwetsbaarder.

Wil je veel POE's (en heb je geen elektromotor op je fiets of turbo dijen), dan is Koozer met z'n 72 klikjes ook een mooie naaf. En nog licht en budget vriendelijk ook.

Het mooie van Erase is natuurlijk dat het bijna lokaal wordt geproduceerd.
Hope heeft dat ook nog een beetje met made in UK.
DT Swiss is wat onduidelijk, komt het nou uit de fabriek in Zwitserland, of uit Taiwan?
Als ik het goed begrepen heb komen de 180 en 240 uit CH, de 350 en 370 uit TW.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 491
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

Hoi ik zit te kijken naar nieuwe naven zit te twijfelen tussen Erase. hope pro 4.en duke naven wat zijn jullie ervaringen. Ik rij al jaren met hope pro 4 .als die andere merken beter zijn zou ik het graag horen van jullie.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als ik uit dat rijtje zou moeten kiezen, dan Hope Pro4.

Hope zijn de enige naven waar ik nog geen problemen mee heb gehad.
Onlangs voor het achterwiel van mn e-mtb een DT 350hybrid gekocht.
Dat was omdat mn China naaf het had begeven.
En die Chinees had ik gekocht omdat ik in de coronatijd geen Hope kon bemachtigen.
Had ik toen een Hope Pro4 kunnen kopen, dan was de aanschaf van de DT350hybrid waarschijnlijk niet nodig geweest. Maar dat zullen we nooit weten...
De 350hybrid doet het trouwens prima, heeft net als Hope Pro4 een dikkere as met grotere lagers. En een stalen ratchet, met helaas slechts 24 klikjes.
Maar omdat de e-motor snel oppakt merk ik daar niets van.
Op de analoge fiets wil ik minimaal 36 klikjes anders trap ik in de 1e versnelling te vaak in het niets.

Erase is een mooi Europees product, maar voor de kleine aantallen die verkocht zijn, lees ik best veel problemen.

Duke ken ik niet uit eigen ervaring, maar is het eigen productie, of kopen ze het in?
Als je op Chinese sites kijkt zie je naven die er sterk op lijken.
Maakt de chinees het weer eens schaamteloos na, of koopt Duke bij die Chinees in?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 491
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

Oke dan weet ik genoeg. Bedankt voor je reactie.
Plaats reactie