Naven keuze stress: Erase components vs. Dt Swiss 240

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Lars TB schreef: ma 1 maart 2021, 12:32
markje schreef: ma 1 maart 2021, 10:25

Jij hebt jouw mening en ik heb de mijne, dat is geen excuus. Ik hoop altijd wat langer dan 2 jaar te doen met een wielset. En ook binnen de garantieperiode fiets ik liever dan dat ik zit te wachten tot ze gerepareerd terugkomen. Ik ga liever voor safe en wat onbekendere onderdelen.
Je moet een mening niet met feiten verwisselen!

DT heeft net een nieuwe versie, dus volgens jouw mening moet je minstens 2 jaar wachten voordat je die aanschaft.

En het is wat kortzichtig te verwachten dat een product ieder moment kapot kan gaan als er tot nu toe nog niets kapot is gegaan.

Zoals anderen ook al aangeven, de opbouw en afwerking van Erase is zeer doordacht en netjes. De kans dat het dus erg goede naven zijn is erg groot. En de kans dat ze dus probleemloos 10 jaar mee gaan is zeker aanwezig. Maar je kunt kritisch zijn en nog 8 jaar wachten! Tot die tijd zou je een setje niet geheel probleemloze DT's kunnen kopen.
Feit, ook prima.

Uiteindelijk zal de topicstarter voor zichzelf moeten bepalen welke kenmerken/eisen/enz voor hem belangrijk zijn en daarop zijn keuze moeten maken. Voor mij leidt dat tot de keuze van de 240.

Kermit zou Erase kiezen, omdat ze specialer zijn en niet van een grote speler komen, ik stoor me daar totaal niet aan en die punten staan niet eens op mijn lijstje van wat ik belangrijk vind bij mijn keuze voor een naaf.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Storen doe ik me er ook niet aan hoor ;-)
Maar als een klein bedrijfje iets aanbiedt wat zowel kwalitatief als qua prijs concurrerend is met het spul van de grote jongens, dan heeft die optie wel een streepje voor bij mij.

Maar DT is natuurlijk ook gewoon goed.
Dus wat maakt dat je keus uiteindelijk op A of op B valt, tsja... iedereen z'n eigen afwegingen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Vandaag de Erase naven in het echt gezien. En meteen besteld. Mooie naaf, loop soepel en klinkt goed.

Als ze gebouwd zijn, zal ik wat foto's delen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi. Ik ben erg benieuwd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

Ik vind ze wel mooi, maar EUR 100 goedkoper dan DT240? Voor EUR 110/240 koop je in Dld ook DT240.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Hilhoven schreef: wo 3 maart 2021, 20:38 Vandaag de Erase naven in het echt gezien. En meteen besteld.
Dat dus. Zelf bekijken en beslissen , doe je goed. Whatever de keuze, jouw keuze.

Informatie inwinnen top, maar niet afgaan op de goedbedoelde input van alle keyboard-ridders 8)
Ik ben benieuwd naar de wieltjes, wordt vast mooi en goed.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4276
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

gertjant schreef: ma 8 maart 2021, 00:13 Ik vind ze wel mooi, maar EUR 100 goedkoper dan DT240? Voor EUR 110/240 koop je in Dld ook DT240.
Nou dat is wel heel weinig onder de 400 geleverd in nl wordt een uitdaging en dan nog de beschikbaarheid, niet alles is er.
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Het heeft even geduurd, maar ze zijn binnen.

Eerste indruk: top naaf. Ik ben blij dat ik de Erase heb gekozen boven de dt’s. Voornamelijk de looks en het preload systeem zijn voor mij de meerwaarde. Je stelt ze makkelijk spelingsvrij af en ze lopen super soepel. Wielset gebouwd met de “zware” Nextie’s weegt 1515 gram en is loei stijf. Stijver dan de WTB i35 set die vervangen wordt.

Enige kanttekening: de vrijloop klinkt nogal agressief. Ik had het in de winkel wel gehoord, maar in het bos is het nogal prominent aanwezig Als je dat niet wilt, dan is deze naaf niets voor jou. Ik heb in de 50km testrit niet 1 keer hoeven bellen. En aan de manier hoe mensen aan de kant schoten op singletracks, kon ik wel opmaken dat ze vrij zenuwachtig werden van mijn vrijloop.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4110
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Angry bees!

Ik moet zeggen dat mijn Erase naven niet super hard klinken, in mijn beleving zijn er harder klinkende naven.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooi Wark, post je ook nog plaatjes?

Over de luidruchtige vrijloop, Zoran heeft mijn I9 naaf met ingebouwd luchtalarm voor het inspaken een extra lik vet gegeven. Doet hij voor de levensduur en heeft als bij-effect dat de vrijloop behoorlijk stuk stiller is. YMMV

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

De mate van ratel ligt ook aan de mate van afstellen van de vrijloop!
En dat is ook gelijk t zwakke punt van t systeem. Ik had in een rit van 100km ineens last van doortrappen... Bleek dat ik net de vrijloop te los had staan zodat de ratchet niet hard genoeg aangedrukt werd en doorslipt. Let hier dus op!
Voor de rest mooi spul idd, maar heeft net wat meer aandacht nodig dan dt.
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

baron062 schreef: zo 2 mei 2021, 15:29 Angry bees!

Ik moet zeggen dat mijn Erase naven niet super hard klinken, in mijn beleving zijn er harder klinkende naven.
Het is niet het geluidsniveau, maar karakter van het geluid. Een DT klinkt harder, maar vriendelijker. Het is idd een behoorlijk chagrijnig insect.
Heckler40 schreef: zo 2 mei 2021, 15:31 Mooi Wark, post je ook nog plaatjes?
Ik zal ze zo op pinkbike zetten.
Medico schreef: zo 2 mei 2021, 15:46 De mate van ratel ligt ook aan de mate van afstellen van de vrijloop!
En dat is ook gelijk t zwakke punt van t systeem. Ik had in een rit van 100km ineens last van doortrappen... Bleek dat ik net de vrijloop te los had staan zodat de ratchet niet hard genoeg aangedrukt werd en doorslipt. Let hier dus op!
Voor de rest mooi spul idd, maar heeft net wat meer aandacht nodig dan dt.
Ik dacht dat dit dmv een veer geregeld werd en dat er niets af te stellen was. Bedankt voor de tip. Ik zal er eens induiken. Al vind ik het geluid wel prima zo. Ik ga ook geen vet oid aanbrengen. Vond alleen dat het wel het vermelden waard was voor andere twijfelende consumenten.
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

Hilhoven schreef: zo 2 mei 2021, 16:11Ik dacht dat dit dmv een veer geregeld werd en dat er niets af te stellen was. Bedankt voor de tip. Ik zal er eens induiken. Al vind ik het geluid wel prima zo. Ik ga ook geen vet oid aanbrengen. Vond alleen dat het wel het vermelden waard was voor andere twijfelende consumenten.
Klopt ook wel van de veer...maar die druk die ie geeft is blijkbaar ook maar beperkt.
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4110
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Als ik zo naar de exploded view kijk wordt de druk op de ratchet alleen maar geleverd door de veer.
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Een paar foto's:

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Plaats reactie