Achterrem, meer zuigers, grotere remschijf, upgrade naar XT of iets anders?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
johanvanderveen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: za 20 februari 2021, 12:30

Beste mountainbikers,

Ik heb een paar maanden geleden een Sensa Fiori gekocht en ben daar redelijk fanatiek mee aan het fietsen op de Heuvelrug.
Graag wil ik er af en toe ook mee naar de Ardennen, maar hoef er niet mee naar de alpen.

Er zitten nu een Shimano MT200 remsysteem op, met een 160 mm schijf achter. Ik heb altijd het idee gehad dat de achterrem wel veel krachtiger mag zijn. Graag wil ik op een later moment kunnen remmen in afdalingen. Dit is natuurlijk verergerd door het natte weer van vorige maanden. Ik ben een sportieve rijder en weeg 85 kg.

Ik zit aan de volgende mogelijkheden te denken maar sta zeker open voor jullie ideeën:
Grotere remschijven (met eventuele extra benodigde aanpassingen)
Een upgrade naar bijvoorbeeld Shimano SLX of XT
Een upgrade naar een remklauw met 4 zuigers


Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen hiermee!
Met vriendelijke groet,
Johan
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

En de voorrem dan? Gebruik je die? zo ja, in welke verhouding met de achterrem?
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
johanvanderveen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: za 20 februari 2021, 12:30

De voorrem en achterrem zijn BL MT 201
Schijf voor is 180 mm

Ik rem nu relatief veel met de voorrem, maar niet te hard, anders ga ik over de kop.
Met remmen in afdalingen leun ik altijd naar achteren.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Johangr schreef: za 20 februari 2021, 13:16 https://enduro-mtb.com/en/rotor-size-myth/
Ik vond dit wel verhelderend 😀
Dat onderschrijft in ieder geval dat die 160mm achteraan best groter mag.

Vergeet een setje mt500 niet in je overwegingen. Prima 4-zuiger remmen voor een prima prijs.

Een hier vaak gehoorde verandering is de 180 naar achteren en dan 200/203 aan de voorkant. Vergeet dan de juiste adapters niet.

Sintered blokjes vergroten ook de remkracht en de slijtage is lager, wel kans op meer geluid.

Overigens lees ik hier heel vaak dat die mt200 serie tot verbazingwekkend veel in staat zou moeten zijn.
Wellicht dat andere blokjes en schijven al voldoende is.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

johanvanderveen schreef: za 20 februari 2021, 13:16 De voorrem en achterrem zijn BL MT 201
Schijf voor is 180 mm

Ik rem nu relatief veel met de voorrem, maar niet te hard, anders ga ik over de kop.
Met remmen in afdalingen leun ik altijd naar achteren.
Beter is om aan je remtechniek te werken, dan je remmen upgraden.

Angst om over de kop te slaan is terecht . Met wat oefening leer je dat er erg veel rempower uit de voorremi.c.m. achetrerem te halen is op een veilige manier.

Succes.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
johanvanderveen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: za 20 februari 2021, 12:30

Wederom bedankt voor jullie berichten. Er is dus iets te halen met remtechniek, en wellicht iets te halen met ander materiaal.
Volgens mij is mijn remtechniek niet slecht, omdat ik op de heuvelrug nog niet ben ingehaald dit jaar. Ik wil mijn remtechniek echter wel verbeteren.

Er zijn veel mensen die met duurdere systemen rondrijden dan MT201. Verreweg de meeste daarvan zijn lichter dan ik en rijden langzamer in de afdalingen (bij rondje Amerongen althans). Waarom kopen die mensen die duurdere systemen denken jullie?

Ik zou graag met relatief weinig kracht het achterwiel willen kunnen remmen, en eventueel laten slippen, zodat ik weet dat ik in ieder geval maximaal kan remmen en dan parallel aan mijn remtechniek willen werken.

Momenteel heb ik B01 s Resin blokjes. Deze zijn relatief goedkoop, maar dat zijn volgens mij alle blokjes voor MT201.
Welke blokjes zouden eventueel meer remkracht bieden in combinatie met mijn MT201 systeem?
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Niet ingehaald worden zegt helemaal niets.

De prijs van blokjes zegt ook niet veel.

Waarom rijden mensen in een Mercedes als een Fiat je ook van a naar b brengt. Zelfde met remmen en fietsen in het algemeen:
Omdat geld geen rol speelt, omdat de techniek ze aanspreekt, omdat de rest van de fiets ook met Hope is uitgerust. Gewoon omdat het op de fiets zat bij aanschaf of omdat ze zelf 100kilo wegen Vanwege reserve en vakanties in de Alpen. Dat soort dingen.

Slippen is trouwens not done en ook totaal niet nodig. En met mt201 kun je ook slippen trouwens.

Metalen/sintered blokjes proberen voor die mt201. Als Shimano ze zelf niet maakt dan discobrakes of Ali proberen.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Elvander schreef: za 20 februari 2021, 13:26
Johangr schreef: za 20 februari 2021, 13:16 https://enduro-mtb.com/en/rotor-size-myth/
Ik vond dit wel verhelderend 😀
Dat onderschrijft in ieder geval dat die 160mm achteraan best groter mag.

Vergeet een setje mt500 niet in je overwegingen. Prima 4-zuiger remmen voor een prima prijs.

Een hier vaak gehoorde verandering is de 180 naar achteren en dan 200/203 aan de voorkant. Vergeet dan de juiste adapters niet.

Sintered blokjes vergroten ook de remkracht en de slijtage is lager, wel kans op meer geluid.

Overigens lees ik hier heel vaak dat die mt200 serie tot verbazingwekkend veel in staat zou moeten zijn.
Wellicht dat andere blokjes en schijven al voldoende is.
Even voor de volledigheid, je adapter voor moet achter ook passen toch? Zodat je alleen 1 schijf en 1 adapter nodig hebt?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

180 en 160 is eigenlijk goed genoeg voor
NL, maar de 200 remmen hebben andere hendels, waardoor je niet zo hard in de schijven kunt knijpen dan bij de duurdere modellen.
De goedkoopste upgrade is een 203mm schijf kopen en 1 of 2 adapters.
De 180 verhuist dan naar achteren en de adapters maken dat alles past op frame en vork.
Kost minder dan 50 euro.
Maak een foto van je voor en achterrem en plaats die hier, zodat we kunnen adviseren over de adapters.

Andere optie is andere remblokjes.
Bij Discobrakes kan je voordelig gesinterde en semi gesinterde blokjes bestellen.
Kan ook tegelijkertijd.

Helemaal gratis is je remmen goed inremmen en je remtechniek bijschaven.
Vooral je opmerking dat je de voorrem niet gebruikt omdat je anders over de kop gaat doet het ergste vermoeden...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

johanvanderveen schreef: za 20 februari 2021, 14:01 Volgens mij is mijn remtechniek niet slecht, omdat ik op de heuvelrug nog niet ben ingehaald dit jaar.
Er is geen verband tussen remtechniek en ingehaald worden volgens mij. Zoals eerder geopperd is werken aan je remtechniek raadzaam.

Angst om OTB te gaan is er bij beginners bijna altijd. Als ik bij een clinic voor beginners de fietscheck doe en speling op het balhoofd voel, vraag ik of ze dat niet merken bij remmen met de voorrem. Dan krijg ik regelmatig te horen "oh, die gebruik ik bijna nooit". En dat terwijl 70-80% van je vertragend vermogen van je voorrem komt. Om toch te vertragen wordt dan de achterrem gebruikt, die sneller blokkeert / slipt (gewicht verplaatst zich naar voren, minder druk op achterwiel).

Als ze tijdens de clinic, na het kijken hoe het ook kan en de tips ter harte nemen, zelf gaan oefenen schrikken ze vaak van hoe hard ze kunnen remmen met het voorwiel zonder het gevoel te hebben over de kop te slaan.
johanvanderveen schreef: za 20 februari 2021, 14:01 Ik zou graag met relatief weinig kracht het achterwiel willen kunnen remmen, en eventueel laten slippen,
'
Dat is het eerste wat we afleren: slippend remmen. Omdat:
- Je de natuur én het parcours sloopt (o.a. remkuilen)
- Je minder controle over de fiets hebt (waarom hebben auto's ABS?).

Alleen in extreme noodgevallen natuurlijk wel, als het echt niet anders kan.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
johanvanderveen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: za 20 februari 2021, 12:30

Bedankt.
Ik heb het denk ik onduidelijk beschreven, maar ik rem voornamelijk met de voorrem en haal hier dus verreweg het meeste remkracht uit.
Ik ben ook niet bang om over de kop te vliegen. Het slippen doe ik ook bijna nooit, het effect op het parcours is mij namelijk bekend.
Slippen deed ik om de grens op te zoeken tussen slippen en net niet slippen, zodat ik voor mijn gevoel optimaal kan remmen. Volgens mij rem je goed als je net niet slipt en goed druk op je wielen houdt.

Ik weet niet hoe ik handig foto's kan toevoegen, maar las dat iemand van het forum hier Flickr voor gebruikte.
Hieronder een link naar de voorrem en achterrem.

https://flic.kr/p/2kDmZYi
https://flic.kr/p/2kDnvDm
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik durf er bijna mijn fiets om te verwedden dat het niets met je remsysteem an sich te maken heeft maar dat de blokjes vervuild zijn en je daarom niet genoeg remkracht kunt genereren met je achterrem. Ook met jouw remmen kun je het achterwiel volledig blokkeren mits goed afgesteld en de blokjes goed ingeremd en schoon zijn.
johanvanderveen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: za 20 februari 2021, 12:30

Hartelijk dank voor alle adviezen!
Ik proef dat mt200, mits goed onderhouden prima is, ook voor fanatieke iets zwaardere fietsers. Mijn remblokjes zijn nog niet versleten, maar ik ga voor de zekerheid nieuwe remblokjes kopen, mijn schijven nog maar eens schoonmaken en natuuijk goed inremmen. Als dat geen soelaas biedt, wellicht 180 achter of een mt500 4 zuiger systeem.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Knijp nou gewoon harder in je voorrem. Als je dat goed doet, dan heb je achter 0% remkracht. Want dan komt je achterwiel fractioneel los. Als je zelf genoeg achterop hangt, is het onmogelijk over de kop te slaan.

Een achterrem is alleen om wat bij te remmen.

Pas als je in extreem terrein gaat rijden heb je iets aan een achterrem. In Nederland zou je zelfs zonder kunnen.


Remtechniek dus. Oefenen. Oefenen. Oefenen.


Hooguit voor dus meer zuigers of een grotere schijf.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie