Shimano 12 speed shifter problemen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

PaneVino schreef: wo 24 februari 2021, 16:27
At1 schreef: wo 24 februari 2021, 16:24 Mooi man.
Ik rij voorlopig met een xt shifter en heb een slx als extra backup.
Ik heb gisteravond nog met die SLX shifter gereden en vond dat ding echt boterzacht schakelen. :lol:
nieuwe xt shifter onder garantie ontvangen. Tijdelijk met slx gereden. Schakelt echt prima. Iets softer dan xt, die is meer klak-klak. Miste alleen de dubbele stap bij het opschakelen. Nu weer terug naar xt en slx op de plank voor het geval dat.....
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

EXACT mijn ervaring! softer vs klikklak en meer klikklaks :-q
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
coolpluggy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 19:38

Eind april heeft mijn 12-speed shifter XTR M9100 I-SPEC EV het begeven. Dezelfde probleem als hier beschreven: de lange hendel kun je tot het einde doorduwen zonder dat er iets gebeurd. De 2 deksels verwijderd en oorzaak is inderdaad gebroken veertje.
Fiets is een Canyon van juli 2020. Ongeveer 100 uur mee gereden. Shifter heeft produktiecode RK: november 2019.
Defect direct gemeld. Anderhalve week later bevestiging dat het een garantiegeval was, maar dat een nieuwe shifter pas eind augustus geleverd kon worden!
Als alternatief werd mij €79,- of een XT shifter met klemband aangeboden. Heb niet voor niets voor XTR gekozen, dus afgewezen. Ik heb gelukkig vorige week zelf nog een SLX shifter kunnen kopen.
Nu maar hopen dat het probleem in de nieuwe shifter opgelost is. Op het mtbr forum https://www.mtbr.com/threads/shimano-xt ... 63/page-13nog steeds regelmatig meldingen van dit probleem en nog niemand gehoord, die meldde dat het probleem opgelost is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Had zelfde met mijn XTR shifter. Net geen jaar oud en veertje geknapt. Men kon geen nieuwe leveren onder garantie. (Levertijd zou anders zo’n 6 maanden zijn) Kreeg dus zonder overleg geld terug gestort. Nergens een XTR shifter op voorraad te vinden. En zo overgestapt op SRAM AXS derailleur en shifter.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Gelukkig heb je nog een SLX shifter te pakken gekregen. Ik vond die overigens ook uitermate fijn schakelen.

Bij nader inzien had ik mijn SLX shifter wel ter beschikking kunnen stellen voor slachtoffers van het XTR-shifter-schandaal. :roll: :lol:
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

‘Kleine’ update .... Mijn begin februari onder garantie vervangen XTR shifter... is net wederom stuk gegaan.
Dat wordt weer een tripje naar de LBS.
Ondertussen zit de reserve SLX shifter er alweer op.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Balen, maar het lijkt meer een XTR probleem dan een XT probleem. Die van mij doet het in ieder geval nog prima klop klop :wink:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Ik had in juli hetzelfde probleem met een XT shifter (10 maanden oud). Ik heb toen een nieuwe gekocht zodat ik direct kon blijven fietsen.
Dat was achteraf niet nodig. Na een telefoontje naar Canyon mocht ik mijn oude direct opsturen naar Shimano Nederland (ik had geen zin om met mijn fiets naar Canyon te gaan) en kreeg ik binnen een paar dagen een nieuwe shifter geleverd.
Netjes opgelost door Canyon/Shimano dus en ik heb nu een reserve. Maar er lijkt dus wel iets te schelen aan de shimano 12 sp shifters.
Laatst gewijzigd door FranX78 op ma 11 oktober 2021, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Hanschen
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 11 juni 2014, 18:08
Mijn mountainbike: giant xtc/ tcr

Mn ketting en cassette gaan inmiddels al ruim langer mee dan mn shifter (6100 km). Bij mij ook dat een palletje voor het lichter schakelen niet meer goed terug kwam. Nu een shifter extra op voorraad... Wel heel tevreden hoe xt 8100 schakelt onder druk/ zelfs heuvel op zonder morren!
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Is het probleem van het fragiele XT M8100 veertje al opgelost? ik lees dit net pas en heb toevallig deze shifter besteld gisteren op bike-components.de (was lang niet leverbaar).

Hopelijk heb ik een nieuwe batch te pakken!?
tiny
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 3 september 2007, 18:41
Mijn mountainbike: een fiets

ik heb het zelfde probleem met mijn canyon lux van september 2020
ik heb er wat wd 40 in gespoten lijkt nu weer redelijk te lopen.
maar als ik zo lees is dit niet echt de oplossing.

kan ik het beste contact op nemen met canyon ?
blijf je zelf er zijn al anderen genoeg :-D
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Kort en krachtig: ja.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
tiny
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 3 september 2007, 18:41
Mijn mountainbike: een fiets

bedankt :-q
blijf je zelf er zijn al anderen genoeg :-D
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Mijn 2e vervanger werd begin nov verwacht. Waren vandaag 2 dozen spullen van Shimano binnen gekomen, maar niet de shifters. Ja meervoud, want er was nog iemand die een defecte shifter ter garantie had aangeboden.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

tiny schreef: wo 17 november 2021, 22:51 ik heb het zelfde probleem met mijn canyon lux van september 2020
ik heb er wat wd 40 in gespoten lijkt nu weer redelijk te lopen.
maar als ik zo lees is dit niet echt de oplossing.

kan ik het beste contact op nemen met canyon ?
Ik heb ook een Canyon Lux van september 2020. Afgelopen zomer had ik ook al mijn shifter defect. Die was niet meer te fixen met wat wd40.
Die heb ik direct bij Canyon aangemeld.
Omdat ik de shifter zelf kon vervangen kreeg ik een retourlabel van Shimano Nederland via de mail. Daarmee heb ik de defecte shifter opgestuurd naar Shimano. Één of twee dagen later kreeg ik bericht van Canyon dat Shimano de shifter gecontrolleerd had, dat deze inderdaad defect was en dat er een nieuwe naar me verstuurd zou worden. Weer een dag later ontving ik de nieuwe shifter thuis. Deze werkt inmiddels weer een maand of 4 naar behoren. Hopelijk gaat die langer mee.
Plaats reactie