Welke indoor trainer

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik heb momenteel een home trainer maar fiets daar niet graag op. Houding vind ik niet prettig in te stellen en door het dode punt heen trappen is ook niet prettig ondanks dat het een "betere" is met zwaar vliegwiel en computer die alles regelt (Bremshey Cardio Control, made by Tunuturi).

Ik zoek daarom een direct aangedreven indoor trainer zoals een Tacx of Kickr om met bv sufferfest te kunnen trainen. Ik heb een Wahoo Elemnt Roam en ben enthousiast over Wahoo, daar gaat mijn voorkeur dan ook naar uit. Is de Kickr Core een goede keuze of is een andere een betere keuze en zo ja waarom?

Verder als iemand nog iets heeft "liggen" dan ben ik natuurlijk geïnteresseerd.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Crashcat
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: di 27 augustus 2019, 03:19

Ik heb deze reconditioned Kickr Core eind september aangeschaft.

Vanwege lage motivatie gedurende de wintermaanden heb ik nog maar 4 keer gefietst. Van die paar keer fietsen heb ik gemerkt dat de drive zeer stil is. Kan gewoon zonder buren te storen in een flat fietsen.
Ik kan via pc of ipad de route volgen en via mobiel extra informatie weergeven.

Tot nu toe van de beschikbare trial codes Fulgaz en Rouvy geprobeerd. FulGaz had ik nog niet werkend gekregen, want het lukt mij niet automatisch de weerstand aan te passen aan de route.
Zwift en Sufferfest met erg mode moet ik binnenkort nog proberen.

Het huidige model heeft nu ook naast snelheid, afstand en wattage, een ingebouwde cadans. Aangezien ik geen powermeter heb, is dat mooi meegenomen.
Je merkt alleen wel tijdens klimmen of dalen dat de weerstand een tikkeltje trager is dan wat je op je route ziet. Gelukkig wen je daar snel aan.

Verder moet je af en toe de trainer calibreren met een spindown. Tov van de duurste model is dit niet automatisch. Een ander verschil is de wattage van de core lager met 1800watt vs 2200watt.

Als je wekelijks vaak wilt fietsen is een smart trainer echt aan te raden. Ik zie alleen dat ze bij Wahoo allemaal uitverkocht zijn.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Tevreden gebruiker van een kickr core hier!
Nu een jaar in gebruik en nog geen problemen of limieten tegen gekomen. Gebruik de trainer ongeveer 3x per week (totaal 3-4 uur per week) voor trainerroad workouts in ERG mode. Maandje Zwift gedaan maar dat vond ik niks.

Niet de goedkoopste direct drive, maar wel het dichtst tegen high end aan voor een mid range prijs. Afgezien van de poten zijn de verschillen met de duurdere kickr erg klein.

Ik ken wat andere indoor rijders die met een flux bv tegen de limieten in erg mode aanliepen. Dan moet je bv alsnog schakelen om een target van 400 watt te bereiken. Of de power meting is niet accuraat en wissels in verschillende versnellingen (door het verschil in vliegwiel snelheid en mogelijk de bijkomende temperaturen). Voor de 1 maakt dat allemaal niet zoveel uit, maar nogmaals de kickr doet gewoon wat ie moet doen, en behoorlijk stil. De fan en zelfs de drivetrain maakt meer lawaai.

Goedkopere trainers zijn dus bv minder accuraat, minder stil, of zoals de flux met een kleinere powerband per versnelling. Duurdere trainers hebben extra-tjes zoals inklapbare poten, flex in de poten, of bij bv de Tacx neo road feel simulatie, analyse van je power gedurende de trap cyclus etc.

De core was voor mij de sweetspot qua specs en prijs, minder wilde ik niet, meer werd te duur. Je hebt het over sufferfest, dus bent van plan echt workouts te doen (ipv Zwift) dus wat dat betreft hetzelfde gebruik als ik. Dus ja, de core is een prima keuze :-q

Oja, als 1800 watt niet genoeg is, dan moet je op zoek naar een pro contract ;)
Ik kan de 1000 aantikken, maar veel verder kom ik nu niet en vermoed dat het ook met specifieke training ook niet verder dan 1200 zal komen bij mij (indoor dan.. helaas geen power meter, maar ik vermoed dat het buiten makkelijker is om de power te genereren). Voor de volledigheid, ik ben geen sprinter ofzo, maar gewoon gemiddeld met 75 kg en 1.87 en een FTP tegen de 300 (tegen de 4W/kg dus). Als je een zware gym squater bent, dan is de limiet van 1800 wellicht haalbaar, maar voor een normaal iemand is dat echt heel veel
Laatst gewijzigd door Prulleman op wo 20 januari 2021, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Ik heb een Tacx Flux Smart (V1). 3 jaar oud.
Maakt geweldig veel lawaai ondertussen. Niet 100% enthousiast over, maar moet nog wat renderen voor ik die vervang.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik heb een Elite Suito. Tot nu toe erg tevreden over, maar vooral uitgezocht op beschikbaarheid. Kickr Core was waarschijnlijk mijn eerste keuze geweest in de prijsklasse. De gewone Kickr lijkt me niet interessant, als ik dit extreem fanatiek ga doen dan zou ik eerder een Tacx Neo nemen. Het ligt er denk ik een beetje aan wat je doet. In de korte periode dat ik het ding heb zowel Zwift als Sufferfest geprobeerd en ik merk dat Sufferfest (erg mode) voor mij gewoon heel goed werkt. In Zwift ga ik niet echt m'n best doen. In Erg mode is eigenlijk elke mid-range trainer prima. Je hebt dan niet een extreme weerstand nodig die je dwingt terug te schakelen naar een mini verzetje omdat je moet simuleren dat je de Alp D'huez op rijdt. Ik rij dat ding praktisch singlespeed. Een beetje een snel aanpassende erg-mode is dan weer wel prettig. Volgens mij is de Suito wel ok, maar bijvoorbeeld die goedkope Tacx niet.
Waar woke is, is vuur
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Letterlijk elk financieel passend model welke ook nog op voorraad is! Op dit moment heeft taxc 0,0 voorraad, dus als je iets weet te vinden dan zou ik het daar maar mee doen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Shredwithcare schreef: wo 20 januari 2021, 22:33 Letterlijk elk financieel passend model welke ook nog op voorraad is! Op dit moment heeft taxc 0,0 voorraad, dus als je iets weet te vinden dan zou ik het daar maar mee doen.
ja.. dat is eigenlijk ook wel zo, als je iets ziet, dan kan je beter gewoon kopen zonder verder na te denken, met een beetje mazzel koop je een maand later toch die kickr core en kan je die trainer x nog met winst op MP verkopen.
Ik heb op marktplaats gebruikte kickr cores gezien voor meer dan de adviesprijs (met biedingen). Ik weet niet of het nog steeds -zo- erg is, maar dat zou best kunnen. (en dan te bedenken dat ik mijn core eind 2019 voor 640 in met black friday heb gekocht :D.. ik heb ze in 2020 nog niet onder de advies prijs gezien :D (en zelden op voorraad)

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 22727/last is ook nog wel een topic om in de gaten te houden, hier wordt ook regelmatig wat gepost als er ergens iets op voorraad staat, maar ook dan moet je er snel bij zijn, vaak zijn het er maar enkele per shop die meestal binnen een uur weg zijn
Agroen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 5 mei 2020, 08:40
Mijn mountainbike: Olympia F1 XN
Contacteer:

Ik heb sinds november een Elite suito. Over het algemeen ben ik tevreden over deze trainer. De trainer biedt iets meer t.o.v. andere trainers in hetzelfde prijssegment zoals inklapbare pootjes en er wordt standaard een cassette meegeleverd. Ik maak momenteel gebruik van Zwift. Bij de wat steilere klimmen lijkt dat het weerstandsgevoel achterblijft bij het percentage dat Zwift op het scherm aangeeft. De trainer is niet heel stil. Ik heb tot nu toe alleen Zwift gebruikt. Het trainingsprogramma FTP bullder van 6 weken vond ik leuk om te doen. Ik heb ook gewone ritten gedaan maar ik merk dat ik die leuk vind als deze niet langer duren dan anderhalf uur, langer gaat waarschijnlijk vervelen. De keus voor deze trainer is voor een groot deel ook gebaseerd op beschikbaarheid.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Shredwithcare schreef: wo 20 januari 2021, 22:33 Letterlijk elk financieel passend model welke ook nog op voorraad is! Op dit moment heeft taxc 0,0 voorraad, dus als je iets weet te vinden dan zou ik het daar maar mee doen.
Daar ben ik helaas ook achter. Ook de Kickr is nergens meer te krijgen en woekerprijzen op MP :(
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
hetkanun
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 6 juli 2012, 12:57

Bij Mantel deze of volgende week zowel Tacx als Wahoo (weer) leverbaar...
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

hetkanun schreef: do 21 januari 2021, 09:24 Bij Mantel deze of volgende week zowel Tacx als Wahoo (weer) leverbaar...
Dat is goed nieuws, ik houd het in de gaten.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Agroen schreef: do 21 januari 2021, 09:07 Bij de wat steilere klimmen lijkt dat het weerstandsgevoel achterblijft bij het percentage dat Zwift op het scherm aangeeft.
Vergeet niet dat Zwift standaard maar 50% van de helling die het omhoog weergeeft naar de trainer stuurt. Staat er dus 10% dan krijgt de trainer 5% door. Op deze manier wordt voorkomen dat mensen met underpowered trainers snel tegen de grenzen aanlopen. Het heeft verder geen invloed op je prestaties want de snelheid wordt evenredig verlaagd met de lagere moeilijkheidsgraad. Hierdoor wordt het wat onnatuurlijk dat je poppetje langzaam gaat terwijl je weinig verschil voelt.

Je kunt dit level aanpassen in de settings.

Downhill wordt (voor de TACX NEO gebruikers) zelfs maar 25% doorgegeven. Zet je de difficulty op 100% dan wordt maar de helft doorgegeven.

Wat je zegt over de pootjes, ook voor mij een reden om de Suito graag te willen. Hij is eigenlijk maar heel klein.
Waar woke is, is vuur
Agroen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 5 mei 2020, 08:40
Mijn mountainbike: Olympia F1 XN
Contacteer:

@Makkelijk, dank voor de uitleg en de tip. Ik ga de settings aanpassen en hoop dat ik zo meer pijn in de benen krijg bij het klimmen :)
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

hetkanun schreef: do 21 januari 2021, 09:24 Bij Mantel deze of volgende week zowel Tacx als Wahoo (weer) leverbaar...
Dat staat er al een half jaar op :)
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Oeps, ze staan op voorraad bij mantel (10+)
Plaats reactie