Tubeless maken ZX20 wiel Schräder naar frans ventiel

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Abraxas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 18 november 2020, 20:48

Dag allemaal,

Mijn Alexrims ZX20 velgen van de Cube Attention SL 2020 komen standaard met de Schrader (auto)ventielen. Volgens mij een breedte van 9mm. En dus ook een gat van 9mm in mijn velg. Ik wil graag 1 soort ventielen en dus de franse ventielen.

Vraag: welke ventielen moet ik bestellen als ik franse ventielen in dit grotere gat wil?
Ik lees ook over de ventielen uit een binnenband knippen, is dit een oplossing?
2e vraagje: er zit een lint in waarop staat highpressure rimtape, is dit een velglint of is hij als TLR?

Wie o wie kan mij helpen?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

2e vraag: Velglint.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Tubeless ventielen? Het type met de ronde conus aan de binnenkant:
Afbeelding

Die dichten ook op de D8.5 af aan de binnenkant, voor de buitenkant heb je ofwel verloop busjes - Mavic had plastic exemplaren met een gap erin (ook in China in bulk te krijgen), DT Swiss rubber - ofwel een moertje voor een Presta ventiel met geintegreerd verloop:
Afbeelding
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Meer hoef je niet te weten.

Als je oude binnenbanden hebt waar je de ventielkern uit kunt draaien, dan kan je die ook uitknippen en gebruiken bij tubeless.
Beetje ovaal uitknippen rondom het ventiel.
De moertjes die Cheeta laat zien zijn wel aan te bevelen om je franse ventiel in het grote venrielgat te centreren.
Sommige binnenbande hebben zo'n moertje, ik leg die altijd apart.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Abraxas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 18 november 2020, 20:48

Bedankt voor de reacties, ik ga eens op zoek online.
En betreft het uitknippen van de ventielen, hoe breed knip je dat ovaal uit. En schroef je dat dan van bovenaf vooraf vast, voor het plaatsen van de band?
Abraxas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 18 november 2020, 20:48

Lastig om die verloopmoertjes te vinden. Heb hier nog wel 2 nieuwe binnenbanden liggen die een ventielmoertje hebben met hele lichte verloopstukjes van 8mm er op, deze liggen dan maar 1mm in de velg. Is dit voldoende?[/b] Wat is de reden van het verloop, op zijn plek houden? Ik zie tubeless ventielen met en zonder rubber ring boven de velg.

Zie hier de Effetto Mariposa Caffélatex Tubeless Valve

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Abraxas schreef: wo 20 januari 2021, 16:50 ...
En betreft het uitknippen van de ventielen, hoe breed knip je dat ovaal uit. En schroef je dat dan van bovenaf vooraf vast, voor het plaatsen van de band?
Gewoon :winkie:

Zo groot als het gat van een CD, DVD, BlueRay. Een dubbeltje dus.
Evt wat ovaal, max 2x zo lang als breed.

En je schroeft het ventiel eerst in de velg, dan pas de band er omheen.
Dan kan je het vetiel stevig aanduwen terwijl je het moertje aandraait
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Op Ali zijn voor een paar euro (en 4 weken geduld) tubeless schrader ventielen te krijgen. Ik wilde het ook proberen met mijn Alex rims van mijn oude cube maar de Schwalbe buitenbaden lijken te los...? Kreeg ze met geen mogelijkheid dicht. Anyway, het is mijn reserve bike dus geen nood. Als je interesse hebt mag je de ventielen overnemen.

Het zijn deze:
https://nl.aliexpress.com/item/40005284 ... 4c4dPZZPta

5 euro en ik stuur ze naar je op!
Plaats reactie