Dag allemaal, mijn eerste bericht sinds ik in 2016 lid werd van dit forum. Ik zoek een vork voor mijn Surly Karate Monkey. De laatste geveerde vork die ik had was een Rond vork met 80 mm veerweg. Dat was eind jaren negentig, daarna kwamen de fixed gear, racefietsen en gravelfiets. Sinds enige tijd kom ik regelmatig in de Vogezen en daar bleek mijn starre Surly Ogre op de mtb routes toch wel wat te kort te komen. Ik ben inmiddels ook geen 20 meer.
Omdat ik ook graag bikepack kwam ik weer bij Surly uit: de KM! Hij kan max. 140 mm hebben maar twijfel of dat wel nut heeft voor mij.
Zelf ben ik niet zo zwaar, rond de 75kg, maar er kan dus ook 15kg aan bagage mee gaan.
Mijn beoogde budget is 500-600 euro maar ik heb echt geen idee welke vork iets voor mij zou zijn.
Heeft iemand een suggestie voor mij? Ik snap dat het weer de zoveelste ‘help mij’ vraag is. Maar het zou heel fijn zijn als iemand deze herintreder in ieder geval een beetje richting kan geven.
Ik zoek een 29 vork, trouwens. Dank!
Vork voor Surly KM
Als ik naar je budget kijk, in combinatie met niet te hoge eisen maar wel goed. Marzocchi bomber Z1. Goed alternatief zou een Pike Select zijn. Maar 1000 mensen, 1000 meningen als het gaat om vorken en ik heb er ook niet zo heel veel gereden als veel andere hier. In elk geval vorken die populair zijn binnen je budget en qua inzet passen bij de fiets.
Waar woke is, is vuur
Ik weet eigenlijk niet of de geometrie van de KM in de jaren is veranderd, maar ik heb de gele van een jaar of 3 oud.
Had een fox met 13cm veerweg liggen en gebruikt om het frame op te bouwen. Ik vond dat de fiets dan wel erg "achterover" staat. Die 14 cm die in de specificatie staat, kan naar mijn mening echt niet. Vervolgens een reba met 10cm gemonteerd. Dat is voor de geo misschien wel beter, maar toen was er een spacer toren nodig en de vork is merkbaar slapper. Wat een rare verhouding is met het vrij starre frame en de spacer toren vond ik er niet uitzien. Uiteindelijk de fox omgebouwd naar 12cm en dat is voor mij echt perfect. Ik vind de fiets daarmee veruit het fijnst rijden. Ik had dus al eerder een fox 34 rhythm op de kop getikt en dat past prima in je budget. Die is met wat tuning en extra volume spacer prima voor een locaal bosrondje, naar ook als het wat ruiger wordt, gaat het prima. Mooi allround dus.
Mijn advies zo dus zijn om 12cm veerweg te gebruiken en een wat stevigere vork past beter bij het frame, dus iets in de trant van een fox34 of pike.
Had een fox met 13cm veerweg liggen en gebruikt om het frame op te bouwen. Ik vond dat de fiets dan wel erg "achterover" staat. Die 14 cm die in de specificatie staat, kan naar mijn mening echt niet. Vervolgens een reba met 10cm gemonteerd. Dat is voor de geo misschien wel beter, maar toen was er een spacer toren nodig en de vork is merkbaar slapper. Wat een rare verhouding is met het vrij starre frame en de spacer toren vond ik er niet uitzien. Uiteindelijk de fox omgebouwd naar 12cm en dat is voor mij echt perfect. Ik vind de fiets daarmee veruit het fijnst rijden. Ik had dus al eerder een fox 34 rhythm op de kop getikt en dat past prima in je budget. Die is met wat tuning en extra volume spacer prima voor een locaal bosrondje, naar ook als het wat ruiger wordt, gaat het prima. Mooi allround dus.
Mijn advies zo dus zijn om 12cm veerweg te gebruiken en een wat stevigere vork past beter bij het frame, dus iets in de trant van een fox34 of pike.
Dank voor jullie reacties!
Voor wat betreft de veerweg: ik had al zo’n vermoeden dat de 140 mm wat veel was. Ik zat afgelopen zomer op een Krampus met 140 mm en daar trok ik bij een steile klim bijna een wheelie op. Goed om te horen dat 120 mm een mooie middenweg is, ik zat hier ook aan te denken. Voor wat betreft de spacertoren, dat is een beetje standaard bij Surly. Zou het ook liever anders zien maar verder zijn het fijne betaalbare frames.
Ik zie dat een Pike Select op iets van 600 euro komt, dat is dus een optie.
Voor wat betreft de veerweg: ik had al zo’n vermoeden dat de 140 mm wat veel was. Ik zat afgelopen zomer op een Krampus met 140 mm en daar trok ik bij een steile klim bijna een wheelie op. Goed om te horen dat 120 mm een mooie middenweg is, ik zat hier ook aan te denken. Voor wat betreft de spacertoren, dat is een beetje standaard bij Surly. Zou het ook liever anders zien maar verder zijn het fijne betaalbare frames.
Ik zie dat een Pike Select op iets van 600 euro komt, dat is dus een optie.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4075
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Ik heb er ook kort een gereden, nieuwe 27.5 plus/ 29er model met Manitou 120mm . Lijkt nogal spot-on, maar vlgs mij valt Manitou vrij hoog (?)
Ik zou dus ook richting 120 max 130 denken. Bb drop is vrij klein, dus je zit met 29er wielset en brede banden vrij hoog (vond ik)
Ik zou dus ook richting 120 max 130 denken. Bb drop is vrij klein, dus je zit met 29er wielset en brede banden vrij hoog (vond ik)
Fijn, nog een bevestiging van de vork lengte. Ik had al wat AC (axle-crown) maten van de verschillende vorken vergeleken. Fox valt volgens mij wat lager uit. Maar gezien de vaste vork 465 mm is, en iedere geveerde vork langer, is het wel handig deze zo laag mogelijk te kiezen denk ik.
Overigens heb ik op mijn 29 wielen een 2.3 band liggen, dat is qua diameter op een haar na iets groter dan een 27.5 met een 3 inch band, de beoogde wieldiameter voor de KM. Ik ga het zien!
Overigens heb ik op mijn 29 wielen een 2.3 band liggen, dat is qua diameter op een haar na iets groter dan een 27.5 met een 3 inch band, de beoogde wieldiameter voor de KM. Ik ga het zien!
Een starre vork is altijd korter dan een verende voor hetzelfde frame. De lengte van de laatste is statisch gemeten en in de praktijk is hij dynamisch. Je mag dus de sag en wat veerweg aftrekken voor de vergelijking met de starre vork.
Dank voor de afbeeldingen Hilhoven! Ik zie dat je zadel idd wat ver naar voren staat. Ik denk dat dat bij mij wat beter uit komt, ik gebruik nu een 25mm setback op mijn Ogre. Dat wordt op de km waarschijnlijk eentje zonder. De afbeeldingen maken het wat inzichtelijker, dank nogmaals.
En George, ik bedacht mij vanavond dat de sag natuurlijk er af mag. En ik had de AC van de starre vork ook niet goed. Met een SID 120mm vork en een sag van 20mm kom ik geloof ik een kleine drie centimeter hoger uit. Ik ben een leek maar dat lijkt niet al te veel.
En George, ik bedacht mij vanavond dat de sag natuurlijk er af mag. En ik had de AC van de starre vork ook niet goed. Met een SID 120mm vork en een sag van 20mm kom ik geloof ik een kleine drie centimeter hoger uit. Ik ben een leek maar dat lijkt niet al te veel.
-
- All rounder
- Berichten: 68
- Lid geworden op: ma 21 december 2020, 08:16
- Mijn mountainbike: 2020 Karate Monkey
Ga je draadje even volgen, ben me ook aan het orrienteren voor dezelfde fiets.
Rij sinds 2 weken zo rond met een 100mm recon die ik nog had liggen. Qua houding fietst het lekker alleen de vork is zo slap als een vaatdoek bevalt niet. rijder + fiets ook 123 kg, mischien dat dat iets is
Ik kan mij op deze bike niet voorstellen dat 140mm lekker rijd.
Ga zodra m'n nieuwe wielset binnen is de fiets star proberen, de zit lekker krijgen en vanuit daar de juiste travel/AtoC bepalen voor de nieuwe geveerde vork.
Nijg inmiddels naar een bomber in 120/130 of een sid select en deze dan met de sag op dezelfde a to c als de starre vork zien te krijgen.
Heb ergens gelezen dat je +- 10% van de AtoC van een veervork af kan halen vanwege sag en dan kom je aan de praktische AtoC.
Tevens een wat hogere offset om het speelse karakter van de bike te benadrukken.
Heb onderstaand een linkje geplaatst met de vorken die ik qua afmeting tot op heden heb vergeleken, misschien heb je er wat aan.
https://ibb.co/7v7MpdH
Rij sinds 2 weken zo rond met een 100mm recon die ik nog had liggen. Qua houding fietst het lekker alleen de vork is zo slap als een vaatdoek bevalt niet. rijder + fiets ook 123 kg, mischien dat dat iets is
Ik kan mij op deze bike niet voorstellen dat 140mm lekker rijd.
Ga zodra m'n nieuwe wielset binnen is de fiets star proberen, de zit lekker krijgen en vanuit daar de juiste travel/AtoC bepalen voor de nieuwe geveerde vork.
Nijg inmiddels naar een bomber in 120/130 of een sid select en deze dan met de sag op dezelfde a to c als de starre vork zien te krijgen.
Heb ergens gelezen dat je +- 10% van de AtoC van een veervork af kan halen vanwege sag en dan kom je aan de praktische AtoC.
Tevens een wat hogere offset om het speelse karakter van de bike te benadrukken.
Heb onderstaand een linkje geplaatst met de vorken die ik qua afmeting tot op heden heb vergeleken, misschien heb je er wat aan.
https://ibb.co/7v7MpdH
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Let op bij de SID, die is er in 2 soorten en de lichte is voor wedstrijdrijders van half jouw gewicht.
Is een RS 35 iets, of een 2e hands Yari van 130mm?
Is een RS 35 iets, of een 2e hands Yari van 130mm?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
De lichte is 100mm, de 35mm versie is 120mm dus hij zal wel de goeie pakken!ThaSingleTrackMastah schreef: ↑zo 27 december 2020, 15:55 Let op bij de SID, die is er in 2 soorten en de lichte is voor wedstrijdrijders van half jouw gewicht.
Is een RS 35 iets, of een 2e hands Yari van 130mm?
Waar woke is, is vuur
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Met die SL wordt het een Spaghetti Monkey
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.