Wiel upgrade, Fulcrum Red Zone 5 of Shimano XT

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Ken de type aanduidingen, heb voor de desbetreffende fabrikant gewerkt.

Maar...... de M785 wielset had een andere body.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je hebt gelijk.
Merkwaarsig genoeg had de 785 wielset al een achternaaf die op de 8000 serie lijkt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Maar goed, het was niet alleen de XT body die de geest gaf, het leek over meerdere series een probleem te zijn. Ik heb tenminste ook een SLX om zeep geholpen op dezelfde manier... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De SLX werd getipt op mtbr.com als alternatief omdat er in de 675(?) nog de ouderwetse vrijloop zat. :-q
Die SLX heb ik middendoor gebroken, de vrijloop los van de rest vd naaf, al het draad uit het aluminium :o

De ene XT dus vervangen door een DT240.
De andere door een SLX en die al heel snel.door en Hope Pro4.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Roelio86
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 4 augustus 2013, 21:35

Heb inmiddels een mooie tweedehands set gevonden, DT Swiss X1700 spline 25mm.
Komen van een Canyon Lux uit mei 2020 af, dus zijn nog redelijk nieuw.
Krijf ze incl. tubeless banden, Maxxis Rekon en Aspen, eerst maar eens kijken hoe die bevallen.
Morgen ga ik het ontvangen en monteren, dus van het weekend maar eens uitproberen!
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: wo 29 juni 2022, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon - Neuron

Ik hoop dat het akkoord is dat ik op dit oudere topic aanhaak.
Ik wil graag voor mijn Merida ook op tubeless overstappen, met daarbij ook de overweging om de velgen ook te upgraden. Kunnen jullie mij alsjeblieft een advies geven welke velgen daar goed bij zouden passen? Ik kom er namelijk niet uit welke specificaties mijn huidige velgen hebben/ wat een goed alternatief zou zijn.

Ik fiets op een https://www.merida.nl/mountainbike/big- ... lack/2022/

Als banden set heb ik de volgende op het oog: https://www.mantel.com/tubeless-banden-bundel

Alvast veel dank.
Met vriendelijke groet,
Joris


Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met velgen bedoel je de wielen denk ik? Of wil je losse velgen om je bestaande naven (laten) spaken? ;-)

Volgens de specificaties bij de fiets die je linkt zitten er zowel voor als achter wielen in met conventionele snelspanners. De inbouwbreedte is dan achter 135mm en voor 100mm. De diameter van de snelspanner-asjes is 5mm en de diameter van de uitsparingen in frame en vork is 9mm en 10mm (die maten zie je er weleens bij staan, dan weet je wat ze betekenen). Wielen met steekassen zijn meestal voor 15mm assen voor en 12mm assen achter, die passen dus NIET in jouw fiets.

Snelspanners/quick releases zijn eigenlijk een verouderde standaard, die alleen nog wordt toegepast op goedkope fietsen. De rest is al voorzien van steekassen, sinds enkele jaren in een iets bredere uitvoering dan vroeger en dat heet dan boost :)

Qua banden tubeless maken: belangrijk is dat het velglint de juiste breedte heeft. Dat moet van rand tot rand de velg opvullen, en omdat de velg een geul in het midden heeft moet het lint dus iets breder zijn dan de (interne) velgbreedte. Je kunt dus pas tubeless tape bestellen als je weet wat voor velgen je precies tubeless wilt maken. Verder heb je alleen tubeless ventielen nodig en uiteraard vloeistof.
Velgen goed ontvetten en het lint heel strak aantrekken bij het monteren. Je kunt daarna nog een dagje binnenbanden erin doen, dan wordt het lint mooi strak aangedrukt.

Qua wielen, een mooie velgbreedte voor banden van ongeveer 2.25 breed is rond de 25mm. Ze passen ook op smallere velgen, maar een wat bredere velg ondersteund de band beter waardoor je met lagere druk kunt rijden: meer grip, meer comfort en wat lichter rollen dan hard opgepompte banden.

We weten natuurlijk niet wat je budget is, maar ik zou zelf geen kapitaal meer uitgeven aan wielen met snelspanners. Dikke kans dat je ze niet mee kunt nemen naar je volgende fiets omdat die steekassen heeft.

Naast de naafstandaard (snelspanners), wielmaat (29"), velgbreedte (nog te kiezen) kun je ook nog letten op de schijfbevestiging. Aangezien er nu Shimano naven op je fiets zitten is dat waarschijnlijk centerlock. Als je dan wielen met zesbouts schijfbevestiging zou kopen moet je er nog twee schijven bij kopen. Hoeft niet heel duur te zijn, maar kost toch weer een paar tientjes extra.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kom ik weer met m'n budget optie:
Je koopt 2 velgen, 25mm, middenklasse, en laat die door een ambachtelijke fietsenmaker op je huidige naven zetten.
Bijv de DT X432 met DT Comp spaken.
Dan win je vrijwel zeker iets aan gewicht, je hebt velgen die je makkelijk tubeless kunt gebruiken, je hebt bredere velgen die je banden betere steun geven, dus je stuurt strakker en omdat het op je oude naven is gebaseerd past het gewoon in je fiets.
Geen nieuwe (dure) naven, geen andere remschijven, geen conversie setjes.
Nadeel is dat het alleen in deze fiets past, en andere "ouderwetse" of goedkope fietsen.

Dat brengt ons bij de andere optie:
Omdat veel mensen er achter komen dat hun custom wielen niet meer in de nieuwe fiets passen, zijn er veel passende wielsets te koop met QR.
Maar het is afwachten wat je dan krijgt.
Een wiel loopt nu eenmaal veel risico op beschadiging...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik vind die naven wel erg eenvoudig om de kosten van omspaken te rechtvaardigen. Die zitten op Tourney niveau of zo?
Dan beter een paar -nog steeds goedkope- Shimano naven met nieuwe velgen nemen.

Als ik wat ruimer in m'n tijd zat zou ik wellicht een setje kunnen spaken maar momenteel is het wat krapjes hier in dat opzicht...

Maar een beetje rondkijken naar een nette tweedehands set zou ik ook zeker aanraden.
Nieuw en betaalbaar kom je snel uit op setjes als Mavic Crossride of de instappers van Shimano. Maar ook daarmee ga je er al wel wat op vooruit denk ik.

Nu zit er dit in volgens de link:
Naven: Shimano TX505 QR 100x9 / 135x9 (dat zal 135x10 zijn denk ik)
Velgen: Merida Comp CC (20 mm)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: wo 29 juni 2022, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon - Neuron

Veel dank voor jullie suggesties, daar ga ik eens mee aan de slag :-q :-q
Met vriendelijke groet,
Joris


Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik vind die naven wel erg eenvoudig om de kosten van omspaken te rechtvaardigen. Die zitten op Tourney niveau of zo?
Klopt, het zijn Tourney naven.
Maar goed zat.
Anders kom je in de eindeloze spiraal terecht van dit is beter, dus dan moet er hier ook iets goeds bij en voor je het weet heb je een fiets van €500 met wielen van €1000.
Betere naven verdubbelen of verdrievoudigen meteen de kosten en dan wil je weer dat je de wielset kunt meenemen naar je volgende fiets, maar dan moeten er dus modulaire naven in, waar je steekassen in kwijt kunt, liefst met een conversie setje naar boost. Dan heb je het al snel over DT350 6-gaats of Hope Pro4. 6- gaat, want je wilt straks dat boost conversie setje gebruiken, dus je hebt nu al andere schijven nodig.

Juist door het heel goedkoop te houden hoef je daar allemaal geen rekening mee te houden. Gewoon betere velgen en meer niet. Gewoon nu lekker rijden en straks een andere fiets zonder dat het zonde is dat je deze wielen laat zitten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: ma 8 augustus 2022, 12:21 Volgens de specificaties bij de fiets die je linkt zitten er zowel voor als achter wielen in met conventionele snelspanners. De inbouwbreedte is dan achter 135mm en voor 100mm. De diameter van de snelspanner-asjes is 5mm en de diameter van de uitsparingen in frame en vork is 9mm en 10mm (die maten zie je er weleens bij staan, dan weet je wat ze betekenen).
Vroeger was alles nog simpel.

Tegenwoordig heb je ook 141x5 :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Volgens het linkje dat TS plaatste zitten deze er in:
https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... 505-8.html
QR, OLD 135
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 8 augustus 2022, 21:57
Ik vind die naven wel erg eenvoudig om de kosten van omspaken te rechtvaardigen. Die zitten op Tourney niveau of zo?
Klopt, het zijn Tourney naven.
Maar goed zat.
Anders kom je in de eindeloze spiraal terecht van dit is beter, dus dan moet er hier ook iets goeds bij en voor je het weet heb je een fiets van €500 met wielen van €1000.
Betere naven verdubbelen of verdrievoudigen meteen de kosten en dan wil je weer dat je de wielset kunt meenemen naar je volgende fiets, maar dan moeten er dus modulaire naven in, waar je steekassen in kwijt kunt, liefst met een conversie setje naar boost. Dan heb je het al snel over DT350 6-gaats of Hope Pro4. 6- gaat, want je wilt straks dat boost conversie setje gebruiken, dus je hebt nu al andere schijven nodig.

Juist door het heel goedkoop te houden hoef je daar allemaal geen rekening mee te houden. Gewoon betere velgen en meer niet. Gewoon nu lekker rijden en straks een andere fiets zonder dat het zonde is dat je deze wielen laat zitten.
Daar zit zeker wat in, maar als je gewoon vol tarief moet betalen voor het omspaken van naven van twee tientjes... Een fietsenmaker zal nieuwe spaken gebruiken, ik kan me zo voorstellen dat het zonder velgen al richting 150 euro gaat kosten? Dan komt een andere wielset ook in beeld, al helemaal tweedehands.

Misschien is het wat om een topic in gezocht te plaatsen?
Met de kenmerken die je zoekt, en een budget erbij.

Ik heb voorlopig geen tijd, anders zou ik best mee willen denken om een setje te bouwen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Daar zit zeker wat in, maar als je gewoon vol tarief moet betalen voor het omspaken van naven van twee tientjes... Een fietsenmaker zal nieuwe spaken gebruiken, ik kan me zo voorstellen dat het zonder velgen al richting 150 euro gaat kosten?
Ja, maar dan kom je, omdat het toch geld kost, in de verleiding om meer uit te geven.
En naven die een substantiële verbetering vormen kosten zo maar 200 à 300 euro extra. (Vrijwel zeker werken die dan met 6-gaats remschijven, dus die komen er nog eens bij)
Heb je die drempel eenmaal genomen, dan bedenk je dat je bij die mooie naven geen middenklasse velgen wilt, maar toch liever carbon. En fancy Aero spaken
En dan krijg je een prijskaartje dat echt niet meer bij de fiets past.
Dat is nu eenmaal het probleem als je een instapper wilt upgraden.
En het fijne gevoel van betere wielen wordt echt alleen bepaald door de velg.
(en de band, maar die upgrade kan met je huidige wielen ook al)
De rest is eigenlijk geld dat je over de balk smijt. Soort van.

Ik heb deze truc al een aantal keren toegepast bij fietsmaten hier.
Voor 200 aan materiaal heb ik een standaard 25mm wielset geüpgreed naar 30mm en per wiel ook nog eens150 g gewicht beapaard (op de plek waar het echt telt).
Die Shimano naven blijven het echt wel draaien, en zo niet, dan kan je meestal repareren met een donor naaf, of tzt altijd nog iets anders er in zetten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie