Wiel upgrade, Fulcrum Red Zone 5 of Shimano XT

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Roelio86
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 4 augustus 2013, 21:35

Goedemiddag,

Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe wielset als upgrade voor de standaard wielen die op mijn Cube Reaction Race zitten.
Ik gebruik de MTB het meeste op vrij lichte trails, veelal MTB routes in de Achterhoek.
Moet een leuke upgrade zijn, maar wil er niet enorm veel geld aan uitgeven.

Ben zelf tot de volgende twee opties gekomen:
Fulcrum Red Zone 5 (https://www.fulcrumwheels.com/en/wheels ... -zone-5-29)
Shimano XT WH-M8100 (https://www.mantel.com/shimano-xt-wh-m8100-mtb-wielen)

Wellicht hebben jullie advies welke de beste keus is of misschien nog wel een betere optie voor rond de 300 euro?

Ps. ik rij tubeless op Schwalbe 2.25 banden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Voor dat geld zijn het leuke setjes. Maar je zit wel op het randje of het voelbaar is dat je andere wielen hebt... In dat opzicht zou je net een prijsklasse duurder moeten gaan zoeken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
PMT
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: di 22 september 2020, 12:00
Mijn mountainbike: Is zwart met wit

Ik heb van de zomer een set DT swiss x1700 spline 25mm aangeschaft. Dit is echt een wereld van verschil, wat een fijne wielen. Zegt misschien ook iets over de wielen die er standaard in zaten (Rodi Viper). Kwa gewicht ben ik er ongeveer 500 gr op vooruit gegaan. Deze set is denk ik wel iets duurder.
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

zou niet voor de fulcrum gaan, dit zijn de enige wielen uit vele die bij mij kapot gaan. Wat dat betreft is Shimano veel beter, alhoewel de nieuwe 12 speed bodies ook niet probleemloos lijken te zijn. DT zou dan meer mijn keuze zijn. Of iets laten bouwen met bv Hope naven..
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

bluebiker schreef: vr 4 december 2020, 00:20 zou niet voor de fulcrum gaan, dit zijn de enige wielen uit vele die bij mij kapot gaan. Wat dat betreft is Shimano veel beter, alhoewel de nieuwe 12 speed bodies ook niet probleemloos lijken te zijn. DT zou dan meer mijn keuze zijn. Of iets laten bouwen met bv Hope naven..
Alleen een set Hope naven is al duurder dan die hele XT wielset.. Ik denk als de TS hier budget voor zou hebben dat 'ie dat al wel duidelijk had gemaakt :winkie:
Philippos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 10:39

Als je geen wielen hebt is deze prijscategorie oké om iets aan te schaffen als je er geen hoge budget voor vrij wilt maken. Maar als je al (fabrieks-) wielen hebt, gaat het met dit bedrag tegenvallen in hoeverre je vooruit gaat. Geef je nu 300,- uit, het valt tegen en je zit te balen, om vervolgens met wielen te blijven zitten die niets toevoegen en later alsnog weer geld uit te gaan geven voor iets beters.

Ik zou doorrijden met wat je hebt en als je het er voor over hebt, doorsparen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29781
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik bouw mn wielen zelf, dus als 300 het bidget is zou ik 2 velgen van 150 euro kopen met vergelijkbare ERD, of 2 velgen van 125 euro en een doosje spaken.
En mn oude naven gebruiken.
Dan maak je een zo groot mogelijk verschil op de plek waar het verschil maakt.

De meeste (alle) systeemwielen hebben vaak weinig spaken waardoor juist de velgen steviger, dus zwaarder moeten zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Let op, volgens mij is de mantel link enkel het achterwiel.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Wat is het budget exact van TS?
Roelio86
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 4 augustus 2013, 21:35

Dank voor jullie reacties! Budget is zo rond de 300-350 euro. Maar als upgrades binnen deze prijsrange amper de moeite waard zijn, dan wellicht voorlopig nog even met de standaard wielen rijden en een keer voor een duurdere set gaan.
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Weet niet hoe de XT wielset 2020 is, maar denk dat je er wel op vooruit gaat gezien je standaard wielset. Velgen zijn ook meteen tubeless, straight pull spaken en erg goede naven.

Heel wat XT setjes op de bikes gehad, de M785 vond ik de beste.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29781
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die 785, daar droom ik nog wel eens slecht van...
Afbeelding
Afbeelding
Dit 3x achter elkaar meegemaakt.
Toen overgestapt op DT en Hope.
De nieuwere XT vrijloop zou beter moeten zijn, dus de gok maar weer eens gewaagd en een XT 8010B gebruikt.
Maar toen het laatst begon te knoeperen in het achterwiel toch maar een andere naaf ingespaakt. (overigens nog geen zichtbare schade aan de XT te zien)
Vanwege de slechte verkrijgbaarheid en de gestegen prijzen dit keer helaas geen DT of Hope, maar een Koozer 440. Ik ben benieuwd...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Dit is niet van een M785 wielset. Deze heeft namelijk straight pull spaken.

Heb dit wel een paar keer meegemaakt met de eerste XTR body's. Was eind 1990 geloof ik.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De body/naaftechniek is natuurlijk wel hetzelfde als van de complete wielsets.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29781
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ghost-biker schreef: vr 11 december 2020, 17:40 Dit is niet van een M785 wielset. Deze heeft namelijk straight pull spaken.

Heb dit wel een paar keer meegemaakt met de eerste XTR body's. Was eind 1990 geloof ik.
785 is de "naam" van de XT serie van die periode.
Je had ook cranks met 785 in het type nr.

Maar zoals Kermit al schreef, de vrijloop is hetzelfde. De 785 naven kon je kopen van 24 tot 36 spaaks en voor conventionele of straightpull spaken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie