Goedemiddag,
Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe wielset als upgrade voor de standaard wielen die op mijn Cube Reaction Race zitten.
Ik gebruik de MTB het meeste op vrij lichte trails, veelal MTB routes in de Achterhoek.
Moet een leuke upgrade zijn, maar wil er niet enorm veel geld aan uitgeven.
Ben zelf tot de volgende twee opties gekomen:
Fulcrum Red Zone 5 (https://www.fulcrumwheels.com/en/wheels ... -zone-5-29)
Shimano XT WH-M8100 (https://www.mantel.com/shimano-xt-wh-m8100-mtb-wielen)
Wellicht hebben jullie advies welke de beste keus is of misschien nog wel een betere optie voor rond de 300 euro?
Ps. ik rij tubeless op Schwalbe 2.25 banden.
Wiel upgrade, Fulcrum Red Zone 5 of Shimano XT
Voor dat geld zijn het leuke setjes. Maar je zit wel op het randje of het voelbaar is dat je andere wielen hebt... In dat opzicht zou je net een prijsklasse duurder moeten gaan zoeken.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- All rounder
- Berichten: 99
- Lid geworden op: di 22 september 2020, 12:00
- Mijn mountainbike: Is zwart met wit
Ik heb van de zomer een set DT swiss x1700 spline 25mm aangeschaft. Dit is echt een wereld van verschil, wat een fijne wielen. Zegt misschien ook iets over de wielen die er standaard in zaten (Rodi Viper). Kwa gewicht ben ik er ongeveer 500 gr op vooruit gegaan. Deze set is denk ik wel iets duurder.
zou niet voor de fulcrum gaan, dit zijn de enige wielen uit vele die bij mij kapot gaan. Wat dat betreft is Shimano veel beter, alhoewel de nieuwe 12 speed bodies ook niet probleemloos lijken te zijn. DT zou dan meer mijn keuze zijn. Of iets laten bouwen met bv Hope naven..
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 352
- Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
- Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol
Alleen een set Hope naven is al duurder dan die hele XT wielset.. Ik denk als de TS hier budget voor zou hebben dat 'ie dat al wel duidelijk had gemaaktbluebiker schreef: ↑vr 4 december 2020, 00:20 zou niet voor de fulcrum gaan, dit zijn de enige wielen uit vele die bij mij kapot gaan. Wat dat betreft is Shimano veel beter, alhoewel de nieuwe 12 speed bodies ook niet probleemloos lijken te zijn. DT zou dan meer mijn keuze zijn. Of iets laten bouwen met bv Hope naven..
Als je geen wielen hebt is deze prijscategorie oké om iets aan te schaffen als je er geen hoge budget voor vrij wilt maken. Maar als je al (fabrieks-) wielen hebt, gaat het met dit bedrag tegenvallen in hoeverre je vooruit gaat. Geef je nu 300,- uit, het valt tegen en je zit te balen, om vervolgens met wielen te blijven zitten die niets toevoegen en later alsnog weer geld uit te gaan geven voor iets beters.
Ik zou doorrijden met wat je hebt en als je het er voor over hebt, doorsparen.
Ik zou doorrijden met wat je hebt en als je het er voor over hebt, doorsparen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29781
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik bouw mn wielen zelf, dus als 300 het bidget is zou ik 2 velgen van 150 euro kopen met vergelijkbare ERD, of 2 velgen van 125 euro en een doosje spaken.
En mn oude naven gebruiken.
Dan maak je een zo groot mogelijk verschil op de plek waar het verschil maakt.
De meeste (alle) systeemwielen hebben vaak weinig spaken waardoor juist de velgen steviger, dus zwaarder moeten zijn.
En mn oude naven gebruiken.
Dan maak je een zo groot mogelijk verschil op de plek waar het verschil maakt.
De meeste (alle) systeemwielen hebben vaak weinig spaken waardoor juist de velgen steviger, dus zwaarder moeten zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dank voor jullie reacties! Budget is zo rond de 300-350 euro. Maar als upgrades binnen deze prijsrange amper de moeite waard zijn, dan wellicht voorlopig nog even met de standaard wielen rijden en een keer voor een duurdere set gaan.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 370
- Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30
Weet niet hoe de XT wielset 2020 is, maar denk dat je er wel op vooruit gaat gezien je standaard wielset. Velgen zijn ook meteen tubeless, straight pull spaken en erg goede naven.
Heel wat XT setjes op de bikes gehad, de M785 vond ik de beste.
Heel wat XT setjes op de bikes gehad, de M785 vond ik de beste.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29781
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Die 785, daar droom ik nog wel eens slecht van...
Dit 3x achter elkaar meegemaakt.
Toen overgestapt op DT en Hope.
De nieuwere XT vrijloop zou beter moeten zijn, dus de gok maar weer eens gewaagd en een XT 8010B gebruikt.
Maar toen het laatst begon te knoeperen in het achterwiel toch maar een andere naaf ingespaakt. (overigens nog geen zichtbare schade aan de XT te zien)
Vanwege de slechte verkrijgbaarheid en de gestegen prijzen dit keer helaas geen DT of Hope, maar een Koozer 440. Ik ben benieuwd...
Dit 3x achter elkaar meegemaakt.
Toen overgestapt op DT en Hope.
De nieuwere XT vrijloop zou beter moeten zijn, dus de gok maar weer eens gewaagd en een XT 8010B gebruikt.
Maar toen het laatst begon te knoeperen in het achterwiel toch maar een andere naaf ingespaakt. (overigens nog geen zichtbare schade aan de XT te zien)
Vanwege de slechte verkrijgbaarheid en de gestegen prijzen dit keer helaas geen DT of Hope, maar een Koozer 440. Ik ben benieuwd...
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 370
- Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30
Dit is niet van een M785 wielset. Deze heeft namelijk straight pull spaken.
Heb dit wel een paar keer meegemaakt met de eerste XTR body's. Was eind 1990 geloof ik.
Heb dit wel een paar keer meegemaakt met de eerste XTR body's. Was eind 1990 geloof ik.
-
- Moderator
- Berichten: 16700
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
De body/naaftechniek is natuurlijk wel hetzelfde als van de complete wielsets.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29781
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
785 is de "naam" van de XT serie van die periode.Ghost-biker schreef: ↑vr 11 december 2020, 17:40 Dit is niet van een M785 wielset. Deze heeft namelijk straight pull spaken.
Heb dit wel een paar keer meegemaakt met de eerste XTR body's. Was eind 1990 geloof ik.
Je had ook cranks met 785 in het type nr.
Maar zoals Kermit al schreef, de vrijloop is hetzelfde. De 785 naven kon je kopen van 24 tot 36 spaaks en voor conventionele of straightpull spaken.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.