Ervaringen met OC2 dropper van Orbea?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Cuupsel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 7 februari 2014, 16:16

Ik ben sinds kort een blije eigenaar van een Orbea Oiz tr met Orbea's eigen oc2 dropperpost. Echter vind ik dat ik erg veel gewicht naar beneden moet geven om dat ding te laten zakken. Ik moet zelfs een beetje duwen. Snel droppen tijdens het fietsen op singletrails is soms zelfs een beetje gevaarlijk. Het verschil met de Thomson dropper die ik had op mijn vorige bike is enorm. De Thomson dropper ging zeer soepeltjes omlaag en omhoog. Ik twijfel nu of de oc2 dropper wel goed functioneert.

Herkent iemand mijn probleem, ik hoor het graag!

Groet, Cuupsel
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

viewtopic.php?f=4&t=148739

Wat jij ervaart is precies wat sommigen ook zeggen: goedkopere droppers gaan minder precies en soms wat stugger.


Maar echt zwaar hoort het niet te gaan, dus bij twijfel toch even langs de dealer.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Bij mij werkt de OC2 dropper goed. Toch geen problemen mee. Wel eerste dropper waarmee ik rijd, dus ik kan niet echt vergelijken. Heb toch nog nooit gedacht dat hij moeilijk zakt of stijgt.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Hoe komt hij terug omhoog? Snel?
Waar woke is, is vuur
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

heb er een op mijn alma zitten. 27,2 dus
werkt naar behoren en knalt ook weer goed terug omhoog.
ja, je moet wel even wat kracht zetten om hem met de hand omlaag te duwen, maar lijkt me dat het normaal is (mijn eerste dropper)
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Kun je de luchtdruk van dat ding niet regelen?
Sneeuwmonster
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ik ben er wel tevreden over. Al een droppertje of 3 hiervoor gehad, dus heb wel vergelijkingsmateriaal.
Gaat soepel naar beneden komt echt met een tik omhoog. Bij koers.cc gaven ze ook aan dat hij ze zelden terug ziet met claims.
Bicycle, bicycle, bicycle
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

Mijn OC2 dropper in mijn Laufey gaat soepeltjes naar beneden zonder heel hard te hoeven duwen en hij is iets langzamer omhoog in vergelijking met mijn net van service terug gekregen Fox transfer factory. Ook de speling is in de afgelopen driekwart jaar niet meer geworden. Heb wel twee keer de collar weer aan moeten draaien. Handvast zou genoeg moeten zijn.

Weet iemand of de OC2 ge-rebrand is? Kan mij niet voorstellen dat Orbea zelf een dropper ontwikkeld.

MvG, Patrick
Proberen lukt altijd
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

tiggermac schreef: do 3 december 2020, 20:20 Mijn OC2 dropper in mijn Laufey gaat soepeltjes naar beneden zonder heel hard te hoeven duwen en hij is iets langzamer omhoog in vergelijking met mijn net van service terug gekregen Fox transfer factory. Ook de speling is in de afgelopen driekwart jaar niet meer geworden. Heb wel twee keer de collar weer aan moeten draaien. Handvast zou genoeg moeten zijn.

Weet iemand of de OC2 ge-rebrand is? Kan mij niet voorstellen dat Orbea zelf een dropper ontwikkeld.

MvG, Patrick
Schijnt een gerebrande Crankbrothers Highline 3 te zijn:
https://int.crankbrothers.com/products/ ... =1&lang=en

Die van mij begon na een jaar toch aardig wat speling te vertonen, via Orbea een service kit besteld, maak ik hem open kom ik dit tegen:

Afbeelding

Afbeelding

Verf eraf en een klein deukje voelbaar.
Schijnt vaker te gebeuren lees ik net in de Orbea Laufey Facebook groep..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor een vriend een OC2 gereviseerd met het revisiserje.
Precies hetzelfde als hierboven.

De snelheid is ook afhankelijk van het gebruikte vet. En van de druk in de gasveer natuurlijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Niels63
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 7 juli 2018, 10:19
Mijn mountainbike: Trek 9.8

Michielemans schreef: di 11 april 2023, 19:16
tiggermac schreef: do 3 december 2020, 20:20 Mijn OC2 dropper in mijn Laufey gaat soepeltjes naar beneden zonder heel hard te hoeven duwen en hij is iets langzamer omhoog in vergelijking met mijn net van service terug gekregen Fox transfer factory. Ook de speling is in de afgelopen driekwart jaar niet meer geworden. Heb wel twee keer de collar weer aan moeten draaien. Handvast zou genoeg moeten zijn.

Weet iemand of de OC2 ge-rebrand is? Kan mij niet voorstellen dat Orbea zelf een dropper ontwikkeld.

MvG, Patrick
Schijnt een gerebrande Crankbrothers Highline 3 te zijn:
https://int.crankbrothers.com/products/ ... =1&lang=en

Die van mij begon na een jaar toch aardig wat speling te vertonen, via Orbea een service kit besteld, maak ik hem open kom ik dit tegen:

Afbeelding

Afbeelding

Verf eraf en een klein deukje voelbaar.
Schijnt vaker te gebeuren lees ik net in de Orbea Laufey Facebook groep..
Hoe heb je dit opgelost/aangepakt?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Revisie setje er in, nieuw vet, en gaan.

(En ondertussen beginnen te sparen voor een nieuwe)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Zou mij niets verbazen als ik dat ook heb. Zit inmiddels best wat speling op.
Mijn intentie is nu gewoon oprijden tot ik het zat ben en dan een nieuwe erin.
Ding doet het overigens altijd; in en uitschuiven gaat nog steeds prima.
Bicycle, bicycle, bicycle
Plaats reactie