Nu is het truukje om een kettingpons te gebruiken volgens mij helemaal niet zo moeilijk. Je draait het pinnetje aan tot hij precies in het midden van het asje zit en maar doordraaien tot hij er bijna uit komt. Ketting los, inkorten en weer omgekeerd dicht duwen...
Toch heb ik de afgelopen weken al 3 kettingponsen kapot gedraaid
Daarvoor altijd prima gegaan, maar nu met een normale 10-speed SRAM ketting gingen de eerste 2 er aan. Bij de ene was het pinnetje verbogen, bij de ander was de houder verbogen.
Nu een nieuwe ketting (e-bike 10 speed Shimano) gekocht en gelijk een multitool van Park Tool met een kettingpons er in.
UIteraard gelijk even gebruik van gemaakt en tot mijn verbazing boog dat pinnetje ook gewoon krom voordat het asje er uberhaupt tot de helft uit was.
Tussen de bankschroef gezet om hem weer recht te buigen en uiteindelijk wel het karweitje ermee af kunnen maken, maar hij ziet er nu wel erg gehavend uit.
Wat is nou een goede en vooral sterke kettingpons? Liefst gemaakt van Adamantium of zo
Goede Kettingpons
Ik heb er een van Shimano, maar volgens mij zou elke willekeurige specifieke pons goed moeten gaan. Zo'n tooltje is voor nood onderweg, gewoon werkplaats gereedschap kopen. Ben je één keer in je leven twee tientjes kwijt.Mark-V schreef: ↑zo 22 november 2020, 23:08 Nu is het truukje om een kettingpons te gebruiken volgens mij helemaal niet zo moeilijk. Je draait het pinnetje aan tot hij precies in het midden van het asje zit en maar doordraaien tot hij er bijna uit komt. Ketting los, inkorten en weer omgekeerd dicht duwen...
Toch heb ik de afgelopen weken al 3 kettingponsen kapot gedraaid
Daarvoor altijd prima gegaan, maar nu met een normale 10-speed SRAM ketting gingen de eerste 2 er aan. Bij de ene was het pinnetje verbogen, bij de ander was de houder verbogen.
Nu een nieuwe ketting (e-bike 10 speed Shimano) gekocht en gelijk een multitool van Park Tool met een kettingpons er in.
UIteraard gelijk even gebruik van gemaakt en tot mijn verbazing boog dat pinnetje ook gewoon krom voordat het asje er uberhaupt tot de helft uit was.
Tussen de bankschroef gezet om hem weer recht te buigen en uiteindelijk wel het karweitje ermee af kunnen maken, maar hij ziet er nu wel erg gehavend uit.
Wat is nou een goede en vooral sterke kettingpons? Liefst gemaakt van Adamantium of zo
De multitooltjes richten de ketting minder netjes uit zodat je meer kans hebt dat je scheef drukt. Goede werkplaatstools zijn daar veel beter in.
En je moet zelf weten, tot 8/9 speed wou ik nog wel pinnen terugdrukken. Maar ik gebruik liever sluitschakels. Het staal van de kettingen is wat harder geworden vanwege de smallere ketting, en beschadigen bij het terugdrukken van de pen eerder. Ook is de passing van de pennen veel strakker geworden. De kracht waarmeen je de pen uitdrukt is veel hoger geworden. En daar is dus ook al meer kans op wat schade aan de schalmen. En daar heb je meteen je antwoord waarom je tooltjes er aan gaan geloof ik
En je moet zelf weten, tot 8/9 speed wou ik nog wel pinnen terugdrukken. Maar ik gebruik liever sluitschakels. Het staal van de kettingen is wat harder geworden vanwege de smallere ketting, en beschadigen bij het terugdrukken van de pen eerder. Ook is de passing van de pennen veel strakker geworden. De kracht waarmeen je de pen uitdrukt is veel hoger geworden. En daar is dus ook al meer kans op wat schade aan de schalmen. En daar heb je meteen je antwoord waarom je tooltjes er aan gaan geloof ik
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 195
- Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
- Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough
Er zit wel verschil tussen de ene of de andere pons.
En wat I_do al schrijft, zo'n multitool is echt voor pech onderweg.
zelf heb ik deze: https://www.mantel.com/pro-kettingpons en ik heb hier en daar ook wel van die bouwmarktgevalletjes liggen. het verschil is echt aanmerkelijk. waar je bij de Pro kettingpons maar een beetje kracht hoeft te zetten is dat bij die goedkopere dingen bij sommige kettingen echt een ander verhaal.
En wat I_do al schrijft, zo'n multitool is echt voor pech onderweg.
zelf heb ik deze: https://www.mantel.com/pro-kettingpons en ik heb hier en daar ook wel van die bouwmarktgevalletjes liggen. het verschil is echt aanmerkelijk. waar je bij de Pro kettingpons maar een beetje kracht hoeft te zetten is dat bij die goedkopere dingen bij sommige kettingen echt een ander verhaal.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 227
- Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46
pen terugduwen heb ik nog niet eerder gehoord. een nieuwe plaatsen zou met een werkplaatstool goed moeten lukken.
maar in deze tijd van de quick links....
maar in deze tijd van de quick links....
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5461
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Rohloff Revolver
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
Ik heb natuurlijk niet alleen met een multitool gewerkt, maar ook met een pons van 30 euro van Shadow (BMX merk).
Die was ook zo krom.
Een nieuwe pin plaatsen is wellicht de ideale oplossing, maar die worden standaard niet bij een nieuwe ketting geleverd, terwijl je hem wel in moet kunnen korten. En gebruik maken van missing links oid wordt in de trials wereld sowieso niet aangeraden vanwege de minder sterke constructie.
Die multietool voor onderweg zou op zijn minst zijn werk moeten kunnen doen toch? Ook al sta ik op dat moment in de schuur
Inmiddels heb ik er 2 van Topeak besteld:
https://www.mantel.com/topeak-super-cha ... ettingpons
https://www.mantel.com/topeak-all-speeds
Mijn ervaring met dit merk is tot nu toe erg goed, en aangezien er expliciet benoemd staat dat de laatste voor alle speeds geschikt is, wil ik dat wel proberen.
Eigenlijk alle kettingen die ik pons zijn 10 speed of single speed, dus dat zou met beiden moeten lukken (ook al staat het bij de bovenste niet expliciet benoemd dat het voor singlespeed geschikt is).
Die was ook zo krom.
Een nieuwe pin plaatsen is wellicht de ideale oplossing, maar die worden standaard niet bij een nieuwe ketting geleverd, terwijl je hem wel in moet kunnen korten. En gebruik maken van missing links oid wordt in de trials wereld sowieso niet aangeraden vanwege de minder sterke constructie.
Die multietool voor onderweg zou op zijn minst zijn werk moeten kunnen doen toch? Ook al sta ik op dat moment in de schuur
Duur stukje gereedschap! Maar die hou ik zeker in het achterhoofd!
Inmiddels heb ik er 2 van Topeak besteld:
https://www.mantel.com/topeak-super-cha ... ettingpons
https://www.mantel.com/topeak-all-speeds
Mijn ervaring met dit merk is tot nu toe erg goed, en aangezien er expliciet benoemd staat dat de laatste voor alle speeds geschikt is, wil ik dat wel proberen.
Eigenlijk alle kettingen die ik pons zijn 10 speed of single speed, dus dat zou met beiden moeten lukken (ook al staat het bij de bovenste niet expliciet benoemd dat het voor singlespeed geschikt is).
Zo'n quicklink krijg ik ook niet open, van SRAM, dus erg Quick is het niet. Ik heb nooit problemen met een ouderwetse Simson kettingpons, van de welbekende bakjes met plaksetjes. Is al 30jaar oud. Misschien ligt het aan je techniek?
Geen gezeik, mountainbike!
-
- Extreme Biker
- Berichten: 858
- Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)
Een missing link is een veel betere/zekerder oplossing dan een teruggeduwde pen.Mark-V schreef: ↑ma 23 november 2020, 11:51
Een nieuwe pin plaatsen is wellicht de ideale oplossing, maar die worden standaard niet bij een nieuwe ketting geleverd, terwijl je hem wel in moet kunnen korten. En gebruik maken van missing links oid wordt in de trials wereld sowieso niet aangeraden vanwege de minder sterke constructie.
Die pennen zitten er namelijk niet gewoon los ingeduwd, maar geklonken en daardoor aan de einden iets opgestuikt.
Dat bereik je nooit meer met een kettingpons, dus je loopt het risico dat het plaatje van de schakel een keer van de pen af schiet.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5461
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Topeak is qua prijs kwaliteit zeker één vd betere Nooit problemen mee gehad.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
Hoe bedoel je, krijg je een Quick link niet open? Dat is toch gewoon een tangetje er overheen zetten?
Techniek... Nu je het zegt en ik er over nadenk, zit daar misschien wel iets in... De meeste kettingen heb ik voorheen los geponst.
Maar toen ie boog, (in ieder geval de laatste keer) had ik hem onder licht draaiende spanning staan omdat hij al op mijn fiets hing.
Door dat draaien klem je de pen natuurlijk veel harder vast, waardoor de weerstand nog groter wordt.
UIteindelijk heb ik hem inderdaad afgemaakt met de parktool, maar toen had ik de ketting wel van de bike gehaald en was de zijwaartse kracht weg...
Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik mezelf wel voor t hoofd kan slaan omdat ik daar niet eerder bij stil heb gestaan
En ja, toch zeker een stuk of 15 keer geponst in de afgelopen 2 jaar...
- Elvander
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2132
- Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
- Mijn mountainbike: Spider SL
Bij Shimano wordt/werd wel een nieuwe pen geleverd bij een nieuwe ketting.Mark-V schreef: ↑ma 23 november 2020, 11:51 Een nieuwe pin plaatsen is wellicht de ideale oplossing, maar die worden standaard niet bij een nieuwe ketting geleverd, terwijl je hem wel in moet kunnen korten. En gebruik maken van missing links oid wordt in de trials wereld sowieso niet aangeraden vanwege de minder sterke constructie.
In een ander topic, tsja vind dat maar eens terug, werd juist gesuggereerd dat quicklinks zo sterk zijn dat er gekscherend gezegd werd dat daar maar een hele ketting van gemaakt zou moeten worden.
Fijn al die elkaar tegensprekende verhalen....
Nou ja ik kies dan ook maar wat mij het beste past en blijf bij quicklinks.