Hope : braided Hose , en verschil tov Sram : Adapter vraagje

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Lars TB schreef: zo 22 november 2020, 18:43 Even een misverstand uit de wereld helpen: de Hope's zijn niet minder krachtig. Je moet er alleen harder voor knijpen. Op lagere snelheden is dat een voordeel, op hogere snelheden een nadeel.
Theoretisch gezien zijn de E4 minder krachtig dan de Code.
E4: 2 x 16 mm diameter zuiger, 10 mm master cylinder -> hydraulische hefboomwerking 5.12 (verhouding oppervlakte slave/master)
Code: 16 en 15 mm zuiger, 9,5 mm master cylinder -> 5.33
In praktijk komt dit wat mijn ervaring betreft overeen. Want wat gebeurt er als je ook harder knijpt in een Code? Dan remt ie nog harder.

Mechanische hefboomwerking nagenoeg gelijk tussen die twee, hendels zijn even lang. De RS variant van de Code brengt extra mechanische hefboom, dus is nog wat krachtiger. Hope V4 is beter vergelijkbaar (5.8 hydraulische verhouding). Overigens komen ze beide niet in de buurt van Magura MT5/7 (maar ik weet dat daar hier een hoop vijanden van rondhangen), Shimano 4 zuigers met Servowave hendel, en Trickstuff Direttissima.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Nog wat zitten zoeken maar wat ik wel zie bij het inkorten dat de olive moet worden " open gebogen" voor montage bij een braided set , neem aan dat de olive niet over de hose totaal heen gaat ?, dus hose en braided sleeve, dus de braided sleeve iets terug trimmen voor de olive over de hose ?Waar zit dan het uiteinde van de sleeve ( braided) in of aan vast ? :-?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Er zit een handleiding bij he :tong Je hebt alleen een kabelkniptang nodig. Maar nogmaals, braided alleen doen voor de looks of als je vaak je leiding kapotknikt, anders is het alleen maar aardig wat zwaarder en zonder enig performancevoordeel, en het past vaak niet door interne framerouting.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

DaanJ schreef: zo 22 november 2020, 19:47 De olive gaat tegenwoordig gewoon over de hele leiding bij braided van Hope. Het is echt hetzelfde als plastic leiding. En er zit een handleiding bij. Maar nogmaals, braided alleen doen voor de looks of als je vaak je leiding kapotknikt, anders is het alleen maar aardig wat zwaarder en zonder enig performancevoordeel, en het past vaak niet door interne framerouting.
gewicht is niet van belang , de V4 zie ik weinig in de non braided uitvoering , misschien is de sleeve te verwijderen als hij toch niet door het frame gaat ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Nee, de sleeve kun je niet verwijderen (theoretisch wel, maar schuurt dan alles kapot en gaat rafelen). Wellicht past het wel door je frame, hangt van je frame af. De V4 kun je met plastic leidingen bestellen bij hope.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik rijd al een jaar of 20 met Hope remmen, ze bevallen mij prima en power genoeg ook voor de Alpen. Wat Lars zegt of in de test schrijven ze betere modulatie. Je blokken goed inrennen is belangrijk (bij elke rem)

Mijn ervaring met braided hoses, onopvallend want leidingen buiten het frame. Maar na 2 jaar overzetten van een set braided naar een ander frame was meer drama als met standaard hoses. De “oude” bochten waren zeg maar permanent ge”zet” en wilden zich absoluut niet aan de nieuwe loop aanpassen.

Ik ken uit de Autowereld een technisch artikel dat Porsche alles doet om met zijn racewagens te winnen, en niet met braided hoses rijden. Geen performance voordeel. Ik probeerde het artikel te vinden met Google maar kwam niet door de 100en advertenties voor braided hoses en alle “informatie” daarover op de populaire websites heen.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Snelle Buffer schreef: zo 22 november 2020, 19:43 Nog wat zitten zoeken maar wat ik wel zie bij het inkorten dat de olive moet worden " open gebogen" voor montage bij een braided set , neem aan dat de olive niet over de hose totaal heen gaat ?, dus hose en braided sleeve, dus de braided sleeve iets terug trimmen voor de olive over de hose ?Waar zit dan het uiteinde van de sleeve ( braided) in of aan vast ? :-?
Lars TB schreef: zo 22 november 2020, 11:15 Bij braided moet je hooguit een klein stukje van het doorzichtige omhulsel om het geweven staal verwijderen om de koppeling te kunnen laten passen. Even een sneetje maken met een Stanleymes.
Dat bedoelde ik dus, kwam effe niet op 'olive'... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

DaanJ schreef: zo 22 november 2020, 19:06
Lars TB schreef: zo 22 november 2020, 18:43 Even een misverstand uit de wereld helpen: de Hope's zijn niet minder krachtig. Je moet er alleen harder voor knijpen. Op lagere snelheden is dat een voordeel, op hogere snelheden een nadeel.
Theoretisch gezien zijn de E4 minder krachtig dan de Code.
E4: 2 x 16 mm diameter zuiger, 10 mm master cylinder -> hydraulische hefboomwerking 5.12 (verhouding oppervlakte slave/master)
Code: 16 en 15 mm zuiger, 9,5 mm master cylinder -> 5.33
In praktijk komt dit wat mijn ervaring betreft overeen. Want wat gebeurt er als je ook harder knijpt in een Code? Dan remt ie nog harder.

Mechanische hefboomwerking nagenoeg gelijk tussen die twee, hendels zijn even lang. De RS variant van de Code brengt extra mechanische hefboom, dus is nog wat krachtiger. Hope V4 is beter vergelijkbaar (5.8 hydraulische verhouding). Overigens komen ze beide niet in de buurt van Magura MT5/7 (maar ik weet dat daar hier een hoop vijanden van rondhangen), Shimano 4 zuigers met Servowave hendel, en Trickstuff Direttissima.
Je vergeet nog even de verhouding hoe ver een hendel de zuiger in de greep indrukt!! (tenzij je met "even lang" ook die verhouding bedoelt, maar dan hoop ik dat je op millimeter niveau bezig bent...)


Maar natuurlijk gaat een Code nog harder remmen. Alleen is harder dan hard niet goed.
Het is dus meer dan je voor maximale vertraging bij een Code misschien 100N moet gebruiken (ik noem maar iets) en voor dezelfde vertraging bij Hope 120N. Meer dan maximale vertraging doet je over de kop slaan of onnodig slippen.

De laatste remmen die je dus opnoemt hebben dus minder handkracht nodig om tot eenzelfde vertraging te komen. Dat kun je nu niet direct krachtiger noemen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Lars TB schreef: zo 22 november 2020, 20:53 De laatste remmen die je dus opnoemt hebben dus minder handkracht nodig om tot eenzelfde vertraging te komen. Dat kun je nu niet direct krachtiger noemen.
Dat is wat mij betreft krachtiger: minder hard knijpen voor dezelfde vertraging. Minder kracht erin, meer kracht eruit. Op lange steile afdalingen vind ik dat wel lekker. Als trials nerd ook :)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

DaanJ schreef: zo 22 november 2020, 21:14 Op lange steile afdalingen vind ik dat wel lekker. Als trials nerd ook :)
Precies dan geef ik je gelijk. Maar tussen deze uitersten in (pakweg 99% van de tijd dus :winkie: ) voldoen de Hope's meer dan goed :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

JW schreef: zo 22 november 2020, 14:17 Die sram hendels heb ik al vaak stuk zien gaan. Kleine kogellager valt er dan uit.
Is dat iets van de laatste tijd ( bv dit jaar) of grldt dit voor oudere modellen ?, je zou toch van remmen van circa 350 euro wel kwaliteit verwachten ...

Misschien zijn de Saints nog een optie
Laatst gewijzigd door Snelle Buffer op zo 22 november 2020, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

de kwaliteit van Hope staat bij mij al jaren buiten kijf. Zelfs de mini mono van 15 jaar oud werkt nog perfect. Ook zijn alle onderdelen altijd los te verkrijgen. Ik gebruik zowel de e2 als de e4. Ik kan me niet voorstellen dat je ooit meer remkracht nodig zou hebben. Misschien als je 100+ kilo weegt. Zelfs met de e2 was een heel weekend bikepark in Willingen geen enkel probleem. Hoefde niks bij te stellen of blokken te vervangen. Wat natuurlijk altijd vergeten wordt is dat niet iedereen dezelfde kracht in zijn knuisten heeft. Iemand die beroepshalve altijd met gereedschap werkt zal meer handkracht hebben dan iemand die alleen een toetsenbord bediend.
Had ik de uitstekende modulatie van de Hope's al genoemd. Er staan ook heel veel instructiefilmpjes op de site, wellicht ook over het inkorten van de braided hose.
Hope heeft alleen dit jaar niet volop kunnen produceren door Corona terwijl er wel heel veel vraag was. De standaard hose was eerder uitverkocht
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij is het gevoel van een rem het belangrijkste. Ze zijn allemaal in staat de boel op z'n kop te zetten of te blokkeren :)

Om rekening mee te houden: als je meer dan één fiets hebt, zorg dat de remmen vergelijkbaar aanvoelen.

Na jaren Shimano had ik ook een set Hope's gekocht op een van de bikes.
Heel mooi spul maar ik kon er niet aan wennen, vooral omdat er op de andere fiets nog Shimano zat. Uiteindelijk daarom de Hope's verkocht.
Shimano pakt heel anders aan als Hope, veel directer.
Wil je één-vinger remmen zit je met de Saints goed!

Mijn enige ervaring met braided leidingen was ook op Shimano, de eerste XT's werden er destijds mee geleverd. Ik voelde geen enkel verschil met de latere versie met kunststof leidingen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Goed dat je dat benoemt Kermit , van het gevoel , dat speelde wel even in mn hoofd omdat ik op twee bike, als ik voor hope ga, twee verschillende remmen heb zitten , Sram en Hope .

Vandaar dat ik toch weer meer neig naar Sram en dan naar de Code remmen , zodat beide bike's , Sram hebben qwa remmen , tuurlijk zal de Code rem anders aanvoelen dan de Guide R .

Op Bikeradar heb ik een review(tje) gelezen van de Code RSC en Hope Tech 3 E4 remmen en beide waren ze goed bevonden, waarbij , zoals eerder hier aangeven,zijn de onderdelen van de Hope goed verkrijgbaar , waarbij Sram gelijk een kompleet nieuw onderdeel is , trouwens heb ik dat ook ondervonden bij Shimano met de ZEE serie . Tsja hoe vaak gaat het kapot ?, is het bij Sram dat na een paar jaar het model is verdwenen en je gelijk een nieuwe remset moet kopen ?, gaat de Hope vaker kapot ?, is het goede service van Hope dat ze na 10 jaar nog de onderdelen los kunnen leveren en bv Sram niet ?
Maar ga ik het verschil merken tussen de 1 fiets Sram en de ander Hope ?.

Lastig , maar voorop sta dat ik geen held ben op afdalingen in Oostenrijk , en ik graag wil vertrouwen op mn remmen , gewicht van de remmen vindt ik hierin ondergeschikt . De braided versie van de Hope's kunnen een probleem op leveren als ze door het frame moeten , maar het gaat om een Canyon en die heeft aan de onderzijde van het frame een plastic deksel zitten over de gehele lengte waardoor de leidingen lopen , van de dropper , derrie en remmen , dus misschien is dat geen belemmering , mits natuurlijk de braided versie in de "deksel" past .

Probleem wat ik wel heb dat de huidige remmen zijn voor mij niet voldoende en ik in December omweg ga naar Oostenrijk(werk) , dus verkrijgbaarheid op korte termijn is van belang , als ik mn bike wil meenemen..
:( Bah Lastig :roll: 8)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Hope is heel leuk spul, maar ik heb dik 2 maanden op wat onderdelen van Hope moeten wachten, en dan is dat toch zuur...
Ze zijn momenteel niet in staat om te voldoen aan alle vraag, want Hope heeft al tijden leveringsproblemen...
Daarnaast benoemt niemand hier de impact van de remblokken die je er op zet.
Simpel voorbeeld: Ik rij momenteel op één bike met Magura MT7's. In eerste instantie een hoop gedoe mee gehad (lekkende olie enzo) dus remblokken en schijven compleet vervangen. Gelijk voor de 8.R blokken gegaan. dit zijn raceblokken met een enorme bite.
Daar een paar weken mee gereden, maar ik merkte toch dat de modulatie die ik in het begin voelde praktisch weg was. Voor mijn achterrem geeft dit wel het vertrouwen wat ik wil, maar voor de voorrem is het niet zo prettig.
Daarom nu net mijn voorrem (waar ik meer modulatie en minder bite wil) vervangen door 8.S blokken en het is een wereld van verschil!
Ik kan nog steeds blokkeren, maar heb nu veel meer modulatie. Ik moet wel harder knijpen om volledig te blokkeren, dat wel.
Aan de remmen zelf heb ik niets veranderd, puur de blokken dus.

Zo is het met Hope en andere merken natuurlijk ook dus omwille van die eigenschappen zou ik niet zomaar een bepaald merk kiezen of juist niet kiezen.
Plaats reactie