SPD SL pedalen op MTB

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Biggydeen
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 25 oktober 2020, 10:31

Heeft iemand ervaring met SPD-SL pedalen (racefiets pedalen) op een MTB?

Ik zit nu al even te zoeken naar ervaringen op forums of youtube maar ik kan er vrijwel niks over vinden. Wel dat mensen MTB plaatjes gebruiken op de racefiets maar niet andersom.

Ik rij al aantal jaren op de racefiets en heb daar onlangs zeer goede schoenen voor gekocht. Vooral omdat letterlijke alle andere schoenen mij niet goed passen i.v.m. brede voeten. Ik heb nu Lake CX332 raceschoenen: https://www.cyclingweekly.com/reviews/c ... x332-shoes

Deze zitten mij perfect maar zijn wel een rib uit mn lijf voor 300+ euro.. Echter 100% het geld waard. Maar Ik zit er dus niet op te wachten om een soort gelijk paar te moeten kopen voor de MTB. Zo te zien ben ik voor de MX versie ook minstens 300-400 euro kwijt.

Er zijn uiteraard wel een aantal nadelen aan SPD-SL vs SPD vooral het lopen etc. Maar gaat het qua fietservaring ook heel veel verschillen? Ik ga morgen als het allemaal goed gaat mijn eerste MTB ophalen. En wil dan direct de flatpedals omwisselen voor SPD-SL pedalen. Voornamelijk omdat ik dus al perfecte schoenen heb.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Als je met je MTB alleen op de weg blijft is SPD-SL geen probleem.
Als je de MTB gaat gebruiken, waarvoor hij bedoeld is en dus onverhard gaat rijden is SPD-SL sterk af te raden.
Als je ongeplandvan de fiets af moet (en dat gebeurt nog wel eens) heb je met die SL platen onder je schoenen totaal geen grip op de ondergrond.
Ik weet trouwens niet wat modder, takjes en steentjes die aan je schoenen blijven zitten, met het inklikken in de pedalen gaan doen.
Vermoed echter dat het niet lekker gaat werken.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Geen ervaring mee, maar ik kan me goed voorstellen dat de cleats die je nu gebruikt op die pedalen gevoeliger zijn voor modder en rotzooi dan een MTB cleat. Simpel geredeneerd omdat je daarmee op de weg gewoon niet mee te maken hebt.
Maar kun je niet gewoon een paar andere pedalen en cleats kopen en deze op je schoen monteren?
Hou er alleen wel rekening mee dat je schoenen veel sneller beschadigen (krassen) door het raken van takken e.d. dan op de weg (valpartijen uitgezonderd).
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Die mooie weg schoenen blijven niet zo lang mooi op de MTB, alleen al daarvoor zou ik het niet doen.

Puur alleen voor het fietsen zou het prima werken, maar 1 keer afstappen in de bagger en je komt niet meer in de pedalen. Ik zou gewoon een paar betaalbare MTB schoenen erbij kopen.
Biggydeen
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 25 oktober 2020, 10:31

Hmm ja vooral dat vuil gaat een probleem worden. Probleem is dat ik nergens goede betaalbare schoenen ga vinden die goed gaan passen. Daar ben ik jaren mee bezig geweest voor mijn raceschoenen. Het enige wat past is Lake, en ook alleen het soort schoen wat ik heb (heb ook al goedekopere/andere lake schoenen geprobeerd).

Maarja, als dat de enige optie is moet het maar.. Ik kan uiteraard even een paar rondjes doen met mn huidige schoenen en kijken hoe het bevalt.
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Biggydeen schreef: vr 30 oktober 2020, 15:00 Probleem is dat ik nergens goede betaalbare schoenen ga vinden die goed gaan passen. Daar ben ik jaren mee bezig geweest voor mijn raceschoenen.

:~
Vergeet niet dat er voor MTB veel meer verschillende type schoenen zijn die met verschillende soorten cleats kunnen werken (SPD/Time/CB). Veel uitgebreider dan voor de racefiets. Daar lijkt 99% van de schoenen op elkaar :tong

Denk dat je sneller een passende schoen hebt gevonden voor MTB :-q
Ride a bike!
Biggydeen
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 25 oktober 2020, 10:31

RaMoNNeKe schreef: vr 30 oktober 2020, 15:16
Biggydeen schreef: vr 30 oktober 2020, 15:00 Probleem is dat ik nergens goede betaalbare schoenen ga vinden die goed gaan passen. Daar ben ik jaren mee bezig geweest voor mijn raceschoenen.

:~
Vergeet niet dat er voor MTB veel meer verschillende type schoenen zijn die met verschillende soorten cleats kunnen werken (SPD/Time/CB). Veel uitgebreider dan voor de racefiets. Daar lijkt 99% van de schoenen op elkaar :tong

Denk dat je sneller een passende schoen hebt gevonden voor MTB :-q
Wellicht maar ik heb specifieke voeten die bijna nergens in passen. Ook gewone schoenen niet. Het is altijd net te groot of te strak. Dus dat zal weer een uitdaging gaan worden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De vraag is dan waar precies het probleem zit met jouw voeten in combinatie met vrijwel alle schoenen?
Ik heb zelf ook wel een paar dingen om op te letten bij het kiezen van schoenen, met name de wreef moet niet te laag zijn en de zijkant van mijn rechter kleine teen is kritisch (al speelt dat meer bij lopen dan bij fietsen).
Maar er zijn voor mijn voeten altijd wel goed passende schoenen te vinden tot nu toe.

Dus wat is er specifiek kritisch aan een schoen wil hij goed passen voor jouw voeten?
Niet iets wat bijvoorbeeld met een aangepaste binnenzool kan worden opgelost? Wat dikkere sokken?

Ik zou in elk geval vermijden met wegpedaalsystemen te gaan mountainbiken om al genoemde redenen.
Achteraf is het makkelijk praten, maar je zou denk ik beter af geweest zijn met een paar Lake mtb-schoenen en die op je wegfiets gebruiken. Dat hoeft niet met een klein spd-pedaaltje (hoewel dat ook goed gaat, ik heb geen enkele last bij ritten tot vijf uur), er zijn ook wegpedalen met een groter oppervlak maar wel voor de mountainbike-spd cleats. Of exoten als Speedplay geven ook steun precies op de goede plek.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Biggydeen
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 25 oktober 2020, 10:31

kermit schreef: vr 30 oktober 2020, 15:40 De vraag is dan waar precies het probleem zit met jouw voeten in combinatie met vrijwel alle schoenen?
Ik heb zelf ook wel een paar dingen om op te letten bij het kiezen van schoenen, met name de wreef moet niet te laag zijn en de zijkant van mijn rechter kleine teen is kritisch (al speelt dat meer bij lopen dan bij fietsen).
Maar er zijn voor mijn voeten altijd wel goed passende schoenen te vinden tot nu toe.

Dus wat is er specifiek kritisch aan een schoen wil hij goed passen voor jouw voeten?
Niet iets wat bijvoorbeeld met een aangepaste binnenzool kan worden opgelost? Wat dikkere sokken?

Ik zou in elk geval vermijden met wegpedaalsystemen te gaan mountainbiken om al genoemde redenen.
Achteraf is het makkelijk praten, maar je zou denk ik beter af geweest zijn met een paar Lake mtb-schoenen en die op je wegfiets gebruiken. Dat hoeft niet met een klein spd-pedaaltje (hoewel dat ook goed gaat, ik heb geen enkele last bij ritten tot vijf uur), er zijn ook wegpedalen met een groter oppervlak maar wel voor de mountainbike-spd cleats. Of exoten als Speedplay geven ook steun precies op de goede plek.
Mijn voeten zijn iets breder dan de standaard. Dus om goed te passen moet ik een extra brede schoen hebben. Een normale schoen koop ik bv een maat te groot omdat ze dan wel passen. Ik heb bijna letterlijk elk merk en type racefiets schoen gepast en niks zit goed. Alleen het eerste uur zit het goed maar daarna begint het of te knellen of mn kleine teen schuurt tegen de zijkant aan etc. De enige schoen die perfect zit is de Lake Wide CX.

Dikkere sokken of zooltjes helpen mij niet. Dat gaat op den duur ook niet goed zitten. Opzich passen grotere maten wel goed maar dan heb ik dus ruimte in de schoen en zitten de plaatjes niet 100% op de balhoofd van de voet en bewegen de voeten in de schoen. Of dat nu echt een heel groot verschil maakt, nee niet echt. Maar ik wil dan direct goede schoenen die goed zitten zonder gezeur zeg maar.

Wellicht hebben MTB schoenen een andere pasvorm maar ik heb er een hard hoofd in. Maar goed, dat is een kwestie van proberen. Die lake's waren destijds ook al nergens op voorraad dus dat was ook al een zoektocht opzich.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik heb SPD-SL gebruikt op een racefiets in het bos (dat waar we tegenwoordig gravelracers voor hebben) en had al zo vaak dat wanneer ik even naast m'n fiets pauze stond te houden ik niet meer in kon klikken. Bijna elk bosritje stond ik met m'n minitool aarde uit de ultegra's te hakken. Ik raad het af!
Waar woke is, is vuur
Biggydeen
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 25 oktober 2020, 10:31

Heeft iemand ook ervaringen met een SPD-SL -> SPD adapter zoals deze: https://www.rosebikes.nl/shimano-spd-cl ... 41-2681378
hetkanun
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 6 juli 2012, 12:57

Hoe vaak denk je in deze (komende) periode op de racefiets te zitten? Weinig? Kun je de plaatjes dan niet beter overzetten? En vervolgens met overschoenen te gaan rijden.
Biggydeen
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 25 oktober 2020, 10:31

Niet vaak denk ik, maar wellicht is een paar MTB schoenen ook geen overbodige luxe. Dan toch maar een beetje meer uitgeven en direct goed. Of misschien dat ik nog wat andere schoenen ga proberen die iets goedkoper zijn. Je bent toch niet continue aan het trappen zoals op de racefiets dus wellicht is die extra speling in de schoen niet echt een probleem.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Biggydeen schreef: vr 30 oktober 2020, 16:23 Niet vaak denk ik, maar wellicht is een paar MTB schoenen ook geen overbodige luxe. Dan toch maar een beetje meer uitgeven en direct goed. Of misschien dat ik nog wat andere schoenen ga proberen die iets goedkoper zijn. Je bent toch niet continue aan het trappen zoals op de racefiets dus wellicht is die extra speling in de schoen niet echt een probleem.
Mocht je ergens kunnen passen, dan moet je de Fiveten's of Ride Concepts eens proberen. Vooral die laatste heeft een brede pasvorm.
Ik rij ze beiden met flats, maar van fiveten weet ik dat ze sowieso ook schoenen voor clipless hebben, en dat zal bij RC ook vast het geval zijn ;)

EDIT:
RC:
https://rideconcepts.com/collections/me ... try-series
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Biggydeen schreef: vr 30 oktober 2020, 16:11 Heeft iemand ook ervaringen met een SPD-SL -> SPD adapter zoals deze: https://www.rosebikes.nl/shimano-spd-cl ... 41-2681378
Ja, werkt prima! Zolang je niet in het buitenland rond aan het klauteren bent heb je dat profiel op je schoenen ook echt niet nodig dus het is een acceptabele oplossing :)

Maar wat iemand al zegt: ze worden wel echt smerig van mountainbiken. MTB schoenen kunnen meer hebben.
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie