Plus tires

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn Chupacabras op 50mm velgen waren erg gevoellig voor exact de juiste druk, anders stuurde het heel raar.
En in de nederlandse winter was strak sturen iets waar je alleen van kon dromen, meestal kwam je een meter verder naar buiten uit de bocht dan wat je had ingestuurd.

Inmiddels toch weer wat bredere banden gaan rijden om hier grip op stenen en grit te krijgen.
Ik heb nu een 27.5x2.8 Michelin Wild AM achter en een Vittoria Mazza 29x2.6 voor.
Beide op 1,1bar.
Rolweerstand is verrassend laag, op asfalt rol ik even snel als fietsmaat op Maxxis FK en Recon.
Maar de Vittoria is onberekenbaar boven 40kmh op de trails. Doet ongevraagd graag een stap opzij, erg vervelend, dus die gaat op de spaanse marktplaats.
Zal een DHF of M.Mary worden.
De Wild AM 2.8 achterband valt heel erg mee, veel grip en met 1,1bar lekker comfortabel.
Maar wel heel iets anders dan een XC plus band.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Kaasopjepannenkoek schreef: za 24 oktober 2020, 11:30
MonkeyRider schreef: za 24 oktober 2020, 09:01 Ik zou proberen ruimte voor 27.5x3.0 en 29x2.6 te maken als dat niet ten koste van andere eigenschappen gaat. Dan kun je met snellere 29 - 29"plus"( 2.6") combi's rijden, 27.5x 3.0" en evt "mullet" monteren. Lijkt mij het meest futureproof.

Ikzelf rijdt nu een 29x2.4 achter en 29x2.6 voor op mijn nieuwe Honzo als meest allround/ snelle combi en 29x2.6 achter en 29x3.0 voor op mijn starre singlespeed KM. Ik vond 27.5 plus merkbaar minder vlot rollen tov 29plus, maar wel wat speelser.
Mijn Krampus ( verkocht) had 29x3.0 achter. Ook erg fijn rijdend, maar wat zwaarder en meestal overkil. Gaat waarschijnlijk ook te veel negatieve invloed hebben op je geo (bb hoogte, chainstay lengte) om te kunnen combineren met 27.5x2.8 ?
Komende week even met Michiel in conclaaf over wensen en dergelijke. Had eerst ook in het hoofd om er een Pinion 1.12 op te monteren, maar dan wordt de CS minimaal 445 mm lang en dat lijkt mij iets te lang voor een speelse hardtail? Ookal zie je bij bv de Nukeproof Scout 290 dat de CS ook al richting de 440 gaat. Die schijnt ook speels te zijn? :~ Maar alles bij elkaar moet het idd niet een negatieve impact op de geo hebben.
Ik reed zelf een oude Karate Monkey met 415mm en Ragley met 445mm en vond de KM toch altijd net iets meer fun, maar ik weet niet of dat alleen met chainstaylengte heeft te maken ( Ragley was ook iets meer slack) . Dat zijn intussen wat meer old-school geo's en kortere fietsen.
Ik heb nu net een nieuwe 2021 Kona Honzo ( long & slack) met 420mm chainstay en dat rijdt toch ook wel ERG lekker moet ik zeggen en zeker zo speels als de oude KM.
In de Honzo past nu niet breder als 29x2.4 in, maar misschien dat Michiel er iets meer ruimte in kan maken of evt sliding dropouts? Dan kun je kort en evt richting 29x2.6 of 27.5x 3.0 mocht je dat willen. Ook leuk als je er ooit een singlespeed van wilt maken.
Ik ben niet zo'n Pinion / Rohloff/ Gates fan, met gewoon BSA bb en ketting kun je alle kanten op en blijft het licht. Keep-It-simple.......maar dat is slechts de mening van een oude man :winkie:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Pinion is top (vind ik :wink: ) 445 is voor mij prima speels genoeg en zeker voor maten vanaf M/L tot XXL geen probleem.
Neem aan dat je voor een HT gaat? Dan zij plus banden zeker een fijne optie (tot max 3.0, wil je meer dan creëer je allerlei problemen voor Michiel qua BB/Crank clearance en chainstay lengte.
Heb zelf gereden met 2.6/2.8 en 3.0 voor mij werkt zomers in Schoorl niets beter dan een RoRo in 2.8 op modderige trails wil je juist weer een stuk smaller.
Bike park met Hans Dampf of Maxxis Minion in 2.8 is heerlijk (wel minmaal 35id velg)
Suc6 met je project :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

MonkeyRider schreef: zo 25 oktober 2020, 10:10 Ik ben niet zo'n Pinion / Rohloff/ Gates fan, met gewoon BSA bb en ketting kun je alle kanten op en blijft het licht. Keep-It-simple.......maar dat is slechts de mening van een oude man :winkie:
Veel simpeler dan een Pinion met belt drive wordt het niet hoor (alleen SS is simpeler) .... de mening van deze "oude man" :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 25 oktober 2020, 00:50 Mijn Chupacabras op 50mm velgen waren erg gevoellig voor exact de juiste druk, anders stuurde het heel raar.
En in de nederlandse winter was strak sturen iets waar je alleen van kon dromen, meestal kwam je een meter verder naar buiten uit de bocht dan wat je had ingestuurd.
Dat kan ik volledig beamen. Pas nog met de eerste modder op de route in een bocht. Vloog gelijk uit de bocht, ging gelukkig net goed maar rekende er totaal niet op .. dus zoals ik al zei voor droog weer en op de juiste druk een heerlijke band.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus houd plek vrij voor breed rubber, maar gebruik 2 wielsets, een brede en een smalle.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Bedankt voor de meningen en adviezen! Heb onderhand ook een paar pagina's van het draadje gelezen.
Qua geo zal ik het overlaten aan de ervaring van Michiel op basis van mijn wensen. Pinion is geen harde eis, maar leek mij wel erg praktisch vanwege het onderhoudsarme karakter (zo'n hekel aan dat poetsen de hele tijd :tong).
Twee wielsets klinkt wel zo praktisch. Ik denk dat 27,5 x 2.8 misschien dan nog het meest ideaal is. Of toch een mullet...
#Singletrackmastah: Had jij niet een On One Big Dog? Heb je daar een Mullet van gemaakt?
Juh!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Of toch een mullet...
#Singletrackmastah: Had jij niet een On One Big Dog? Heb je daar een Mullet van gemaakt?
Juh!
Ja, klopt.
Frame is net als de Scandal geschikt voor 29 en 27.5.
Ik had de BigDog vanwege mn andere fietsen als 29" opgebouwd.
Maar het leek me wel leuk om mullet te proberen en dat heeft goed uitgepakt.
Hoeken zijn iets slacker geworden, wat ik vooral bij de zitbuis fijn vind.
Die was 75 en dat voelde vreemd, ook nog na een aantal maanden.
Door de 10mm hogere vork (140mm, had ik vanaf het begin) en het iets keinere achterwiel (maar 27x2.8 is niet erg veel kleiner dan 29x2.35) is de positie op de fiets beter geworden. Maar dat was misschien ook gelukt door mn zadel belachelijk ver naar achteren te schuiven(?) Zitbuis is nu 73° geworden.
(En itt de Scandal is deze buis recht, dus geen fantasie hoek)
Sindsdien verbeter ik ook mn PR's bij het klimmen, dus ook nog aantoonbaar.
Maar dat is natuurlijk in mijn specifieke geval. Ik heb een hekel aan lage BB's, maar de BigDog was hoog genoeg, geen extra pedal strikes door het iets kleinere achterwiel.
De hoek vh balhoofd heb ik gemeten met een appje op mn phone, is zonder sag 63°.
(65° volgens OnOne in 29" setup met 130 vork)
Ook wel fijn hier, omdat er toch wel een paar trailtjes zijn die ik met mn vorige fiets (67°) zou lopen.
De 2.8 achterband geeft ook wat meer comfort, beetje softtail gevoel, en deze Michelin Wild AM 27x2.8 rolt goed, ondanks de noppen en de 4 lagen canvas.
Weegt wel wat...
Voor heb ik 29x2.4. Er staat 2.6 op de band, maar dat is gelogen.
Alles bij elkaar wel 2,5kg rubber.
De velgen zijn V en A DT M502, 30mm intern.
Achter past het net, 3.0 of 2.8 op een bredere velg wordt krap (hoeft voor mij ook niet breder)
Klimmen doe ik dus sneller dan met de 29x2.35 Hans Dampf Speed, meer comfort en harder naar beneden .
Dus mullet blijft.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Mijn On One is ook geschikt voor 27.5+ 3.0 en 29" 2.6. Plus is inderdaad niet handig in de modder, maar bij sneeuw dan weer wel.

Om een korte achterkant te creëren en toch clearance voor de ketting te houden heb ik bij mijn custom frame de achterkant offset laten bouwen (wat C'dale iets later als "SI" op de markt bracht :roll: ) en heb ik het achterwiel offset de andere kant op gespaakt. Dit was nog voor het "Boost tijdperk".

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jan, Cannondale had in de jaren 90 al een offset achterkant, o.a. bij de originele Beast Of The East.
Dus jij hebt hetzelde idee gehad, alleen 25 jaar later ;)

Over de bandenmaten, het is handig als je er van tevoren rekening mee houdt.
Maar wat Kermit schreef, niet het ontwerp of de geo geweld aandoen om per se 3.0 er in te bouwen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Of dus met een schuin oog kijken naar de Trek Stache. Met de curved zitbuis om meer ruimte voor een plus wiel+band te creëren. En de asymmetrische/verhoogde chainstay aan de kettingzijde :wink:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie