Herfst - winterkleding met baggy broek

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Sorry voor weer een kleding topic maar kan door de grote keuze het juiste niet vinden...

Ik ben op zoek naar een jack voor de herfst/winter welke ademend is en waterafstotend. 100% waterdicht hoeft niet want hier heb ik een regenjack voor en wanneer het echt koud word >5 graden heb ik warm winter jack.

Afgelopen zondag vond ik het met een graad of 10 best koud. Ik had een craft ondershirt met lange mouwen en een simpel (ouder) fleece gevoerd jasje aan welke 0% winddicht is volgens mij. Nu wil ik dus wel iets wat in ieder geval winddicht is van voren maar als het even kan niet meer dan €150,- kost en er oke uit ziet op de mtb.

Is dit realistisch en wat dragen jullie in deze weersomstandigheden?

Ter aanvulling... Ik rij voornamelijk in nl en net over de grens dus extra bescherming/protectie is niet van toepassing bij mij
Laatst gewijzigd door Mrfrank op do 22 oktober 2020, 23:07, 2 keer totaal gewijzigd.
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Wandelbroek van de Decathlon omdat die rekbare knieën hebben (handig als je er protectie onder wil dragen) en afhankelijk van de omstandigheden een windbreaker of een flanellen shirt (ook weer afgestemd op de protectie)
Maar ja, voor een rondje op de routes is dat wat overkill dan zijn kortebroek, lange sokken en laagjes sportshirts ook goed.
Lekker fietsen!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Windstopper bodywarmertjes zijn ook erg handige dingen in het tussenseizoen. Je houdt dan de wind weg van je romp, maar je blaast je niet zo snel op als met een volledig jack. Kies wel een model met gaas/stoffen rugpand, niet eentje die op de rug ook winddicht is (ik vind dat zelf in elk geval minder prettig/zweteriger).

Dat geldt ook voor jacks, zelfs mijn winterjack heeft geen winddichte achterkant. Ik heb één keer een jack gehad dat wel rondom winddicht was en dat heb ik na twee ritten weer verkocht. Veel te warm/zweterig bij intensieve inspanningen.

Met laagjes werken is altijd goed, afhankelijk van de omstandigheden. Je bent dan ook flexibel in het wat extra aan of uit doen onderweg.
Ik neem soms ook wat spullen mee om onderweg nog aanpassingen te kunnen doen. Erg handig zijn dan losse arm- en/of beenstukken, bodywarmertje, extra ondershirt (niet persé allemaal natuurlijk! :o )

Verder is het nogal persoonlijk wat het beste werkt, iedereen ervaart temperatuur anders.
(Al kan ik me niet voorstellen dat als je net boven het vriespunt nog met een korte broek rijdt je verstandig bezig bent... :o )
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Ik heb deze endura singletrack II jacket. Geschikt voor 10 graden en lager. Daarboven is het eigenlijk te warm. Dan rij ik net een enduro zweet shirt en een T-shirt er over heen. Redelijk waterdicht, je blijft droogdok een bui, maar het moet ook weer niet uren regenen.

Twee grote ritsen onder de oksels om te kunnen koelen. Staan bij mij bijna altijd helemaal op.

Lekker lang aan de achterkant zodat het over je reet kan. Ik haat een koude onderdruk, vooral vanwege eerdere blessures.

Mouwen lijken in eerste instantie veeeel te lang, totdat je op je fiets gaat zitten, dan begrijp je gelijk waarom ze zo lang zijn.

Grote capuchon die over je helm heen kan mocht het echt zeiken van de regen.

Oja en relatief niet duur. De rode zoals hieronder is bijna niet meer te krijgen, er zijn inmiddels andere kleuren. Zoek je een jas die echt 100% waterdicht moet zijn én heel warm dan moet je MT500 kopen.

Afbeelding
Knakworstkweker

Vanmorgen was het frisjes toen had ik dit aan:

Gribgrab korte mouwen ondershirt (winddichter dan craft)
Armstukken winter AGU
Beenstukken winter AGU
Fietsbroek
Fietsshirt
Windstopper

Rond 10.00 waren de arm/been stukken en de windstopper al uit want te warm.

Ik heb ook een craft ondershirt met lange mouwen maar die combineer ik meestal met mijn voorjaar armstukken (die zijn iets dunner als die AGU maar omdat je zo een laagje hebt is het perfect)

Vanaf oktober is dat i.c.m. Beenstukken wel een beetje de standaard outfit, maar ook altijd de windstopper aan..

Ik zou voor een windstopper gaan kijken, weet niet welke maat je hebt, heb er nog 1 (XXL) liggen die met te groot is (en met een gat t.h.v. de shouder (ruzie met een tak) maar daar merk je niets van) nieuwprijs was iets van 60 euro, maar voor 35 euro wil ik hem wel wegdoen(
Knakworstkweker

kermit schreef: do 22 oktober 2020, 20:18 (Al kan ik me niet voorstellen dat als je net boven het vriespunt nog met een korte broek rijdt je verstandig bezig bent... :o )
Ik rij tot 0 graden met korte broek en beenstukken, pas bij echte vorst met een lange broek.

Zo lang het niet echt vriest verdampt je zweet nog sneller merkt ik en een korte broek ademt dan beter.

Nu moet ik zeggen dat ik ook bij regen vaak een baggy over de fietsbroek aandoe i.v.m. water en blubber
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Voor de benen vind ik het makkelijker namelijk... Onder de 15 graden heb ik kniestukken onder mn baggy en wanneer het nog iets kouder wordt kan ik nog vooruit met gevoerde beenwarmers. En wanneer het echt echt koud is heb ik nog een lange winterbroek.

Ik heb wel een bodywarmer windjack maar die leek me te koud met een shirt lange mouwen en een ondershirt... Wellicht verkeerd van me ingeschat.
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Brul78 schreef: do 22 oktober 2020, 20:37 Ik heb deze endura singletrack II jacket. Geschikt voor 10 graden en lager. Daarboven is het eigenlijk te warm. Dan rij ik net een enduro zweet shirt en een T-shirt er over heen. Redelijk waterdicht, je blijft droogdok een bui, maar het moet ook weer niet uren regenen.

Twee grote ritsen onder de oksels om te kunnen koelen. Staan bij mij bijna altijd helemaal op.

Lekker lang aan de achterkant zodat het over je reet kan. Ik haat een koude onderdruk, vooral vanwege eerdere blessures.

Mouwen lijken in eerste instantie veeeel te lang, totdat je op je fiets gaat zitten, dan begrijp je gelijk waarom ze zo lang zijn.

Grote capuchon die over je helm heen kan mocht het echt zeiken van de regen.

Oja en relatief niet duur. De rode zoals hieronder is bijna niet meer te krijgen, er zijn inmiddels andere kleuren. Zoek je een jas die echt 100% waterdicht moet zijn én heel warm dan moet je MT500 kopen.

Afbeelding
Ik heb ook al naar deze Singeltrack II gekeken en was er op basis van de specs ook best wel enthousiast over... Hoe lang ben jij en welke maat heb je? Ik ben nl best lang 1,95 maar wel slank ...
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik ben heel tevreden over de Castelli Perfetto (convertible)
https://www.bakkerracingproducts.nl/cas ... NHEALw_wcB

Waterafstotend, echt winddicht, zit lekker, mouwen zijn afritsbaar bij de convertible.
Ik reed vd week met 10 graden met een zweet shirt en dun fiets shirt er onder.
Onder de 7 graden wordt het een zweet shirt en een lang shirt en onder de 4 graden nog een extra kort shirt.
Heb hem zeker 20 keer gewassen en geen spoor van slijtage of verkleuring.
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Mrfrank schreef: do 22 oktober 2020, 21:12 Ik heb ook al naar deze Singeltrack II gekeken en was er op basis van de specs ook best wel enthousiast over... Hoe lang ben jij en welke maat heb je? Ik ben nl best lang 1,95 maar wel slank ...
Ik ben 184, 87kg met een klein buikje. Ik heb een XL. Is misschien wat aan de ruime kant, maar vind ik persoonlijk fijner dan een nauw sluitende. Maar met je 1,94 zou ik sowieso voor XXL gaan, alleen al voor de lengte. Check de maattabel op de endura site.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Knakworstkweker schreef: do 22 oktober 2020, 20:53
kermit schreef: do 22 oktober 2020, 20:18 (Al kan ik me niet voorstellen dat als je net boven het vriespunt nog met een korte broek rijdt je verstandig bezig bent... :o )
Ik rij tot 0 graden met korte broek en beenstukken, pas bij echte vorst met een lange broek.

Zo lang het niet echt vriest verdampt je zweet nog sneller merkt ik en een korte broek ademt dan beter.

Nu moet ik zeggen dat ik ook bij regen vaak een baggy over de fietsbroek aandoe i.v.m. water en blubber
Het gaat er vooral om dat dergelijke lage temperaturen niet goed voor je (knie)gewrichten zijn. Dat heb ik me tenminste laten vertellen bij een lezing door een sportarts die wielerploegen begeleidde. Hij adviseerde in die lezing onder de 15 graden (met wat marge natuurlijk) de knieën te bedekken.
Ik rijd in deze tijd van het jaar vaak in een driekwart baggy, ideaal om de knieën bedekt te houden zonder het te warm te krijgen in een lange broek.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Knakworstkweker

kan goed kloppen als ik het werk op mijn knieën moet (haha nee niet dat) en dat is meestal op koude tegelvloeren dan merk je dat ook wel, gaat ook altijd minimaal wat karton onder hierom.

zal vast te maken hebben met je meniscus en het vocht daaromheen
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5575
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Mrfrank schreef: do 22 oktober 2020, 17:45

Ter aanvulling... Ik vrij voornamelijk in nl en net over de grens dus extra bescherming/protectie is niet van toepassing bij mij
Jouw sexuele escapades hoef je niet te delen hoor. :winkie:
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Zit je in een nachtritme, Dice? Je bent nog scherp op dit late uur :lol:
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5575
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Middagdienst en vanochtend uit kunnen slapen. :bier: 8)
Plaats reactie