Wat voor soort headset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

kermit schreef: za 3 oktober 2020, 22:26
hanjovdberg schreef: za 3 oktober 2020, 08:55 ...Je kunt dus gewoon de lagers vervangen. Hoeft niet een heel nieuw balhoofd in.
Als je onder van een lager met losse kogels (of een kogelring) naar een industrielager gaat denk ik dat je wel een bijpassende vorkconus/baseplate nodig zult hebben, en de cup in het frame moet waarschijnlijk ook vervangen worden.

Bij een lager met kogels heb je een cup en een conus, die kogelbanen zijn een beetje "hol" gevormd. Bij een industrielager zijn de aanlegvlakken "recht" (in een hoek van 36 of 45 graden).
Sorry, was ff erg druk :wink: .... Fiets vandaag naar LBS gebracht om verder uit te laten zoeken......
Laatst gewijzigd door The Grim Ripper op do 8 oktober 2020, 06:01, 1 keer totaal gewijzigd.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

baron062 schreef: za 3 oktober 2020, 22:35 Ksn de TS even een foto maken van dat onderste lager? Ik vermoed dat dit ook een cartridgelager is , maar wat uit elkaar getrokken is.

Het is mijns inziens niet logisch alleen onder een losse lager-ring te hebben.
Fiets nu voor het balhoofd bij LBS, foto maken lukt niet, maar het is zeker weten geen cartridgelager.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

hanjovdberg schreef: za 3 oktober 2020, 22:46 Kan zeker maar ik heb ze wel gezien hoor van die kogelringlagers icm industrie lager boven.

Maar mea culpa ik had nog beter moeten lezen. Er staat in de post van TS gewoon welke headset hij moet bestellen. Namelijk de FSA no.9

Even googelen en je vind de juiste;

https://www.12gobiking.nl/fsa-no-9-balhoofdset
...... Maar er zit een tapered vork in..... De no.9 is voor een rechte vorkbuis?!
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

hanjovdberg schreef: ma 5 oktober 2020, 09:07 Die lijkt erg op het plaatje van bike24.

Maar ik zou ze gewoon beiden eruit tikken. Opmeten van de binnenmaat van de headtube. Dan passend balhoofd vinden. Je kunt zelfs een 5mm stack minder gaan met een integrated cup. Hoewel dat de rijeigenschappen ook lichtjes zal veranderen.

https://shop.fullspeedahead.com/en/head ... /orbit-ita

Hier staat ook niets over een kogelring lager. Denk toch dat we even wat foto’s moeten zien. Maar TS reageert nog niet 8)
...... onder is het toch echt een cup/cone met een kogelring.

De info die ik heb gegeven komt van deze lijst
https://cdn2.hubspot.net/hubfs/7508621/ ... %20(5).pdf.

Als ik alle tech info vergelijk met het model FSA ORBIT ITA dan moet 'm dat wel zijn.

https://shop.fullspeedahead.com/en/file ... c64bb7b90/
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Idd dat is de 2e link die ik plaatste naar bike24 :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Goh, dat lijkt wel een model met een cartridgelager onder.... :-q De beschrijving van dat lager onder wat je in je openingspost gaf verwijst ook naar zo'n cartridgelager.

Kortom, een nieuw lager er in drukken en je kan weer door. Compleet nieuw balhoofd steken is niet nodig. Deze zou kunnen passen, mits je de juiste maten selecteert: https://www.mantel.com/elvedes-headset- ... hoofdlager
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

baron062 schreef: do 8 oktober 2020, 08:41 Goh, dat lijkt wel een model met een cartridgelager onder.... :-q De beschrijving van dat lager onder wat je in je openingspost gaf verwijst ook naar zo'n cartridgelager.

Kortom, een nieuw lager er in drukken en je kan weer door. Compleet nieuw balhoofd steken is niet nodig. Deze zou kunnen passen, mits je de juiste maten selecteert: https://www.mantel.com/elvedes-headset- ... hoofdlager
Nope, NU echt geen cartridgelager. Heb 'm al een keer uit elkaar gehad. Is 500% een kogelring. Ziet er van buiten krek eender uit als de cartridge versie. Geen idee waarom ik dat in mijn (ooit nieuw gekochte) fiets heb zitten..... Als ie is vervangen, zal ik een foto posten!
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Een angular contact bearing (dat cartridgelager is er 1) is een cupconelager met seals en een randje waardoor de boel bij elkaar blijft.

Als alles door roest aan elkaar vast zit, en je klopt met een hamer op de balhoofdbuis kan je zo'n lager uit elkaar slaan, zeker als alles al een beetje versleten is.

Dat, in combinatie met de beschrijving die je ons geven hebt, en de PDFen, en het totale gebrek aan foto's, doet mij de conclusie trekken dat het dus cartridge lagers zijn. En ja, in een cartridgelager zit ook een kogelring....

Maar goed, laat de LBS maar iets nieuws monteren....
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Als je LBS het balhoofd er wel uittikt zou ik wel even overleggen wat hij daarvoor terugplaatst. Zoals eerder gezegd kan hij gerust een passend balhoofd vinden met interne cups. Maar dat betekent dan wel dat je stack met wel bijna 1 cm verlaagd wordt.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

LBS heeft contact gehad met Felt NL/B en met FSA groothandel NL. Ze gaan het uitzoeken. Onderste lager wat er nu inzit is een cup/cone/kogelringlager met FSA branding. FSA kent dit lager niet en ze vermoeden dat het een voor Felt gemaakt lager is. Zodra het is opgelost kom ik met het resultaat :winkie:
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tot jouw fotos het tegendeel bewijzen is het een industrielager dat uit elkaar is gevallen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik trok laatst een 52mm cartridge lager uit mijn onderste cup kapot en toen lagen er 100 kleine kogeltjes op de grond.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

The Grim Ripper schreef: do 8 oktober 2020, 13:03 LBS heeft contact gehad met Felt NL/B en met FSA groothandel NL. Ze gaan het uitzoeken. Onderste lager wat er nu inzit is een cup/cone/kogelringlager met FSA branding. FSA kent dit lager niet en ze vermoeden dat het een voor Felt gemaakt lager is. Zodra het is opgelost kom ik met het resultaat :winkie:
Is het nog garantie dan? Anders zou ik dus heel snel een ander type balhoofd erin (laten) zetten. Gewoon eentje waar je de lagers van kunt vervangen zonder 3 pagina’s topic nodig te hebben zonder duidelijk antwoord :wink:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

hanjovdberg schreef: do 8 oktober 2020, 21:19
Is het nog garantie dan? Anders zou ik dus heel snel een ander type balhoofd erin (laten) zetten. Gewoon eentje waar je de lagers van kunt vervangen zonder 3 pagina’s topic nodig te hebben zonder duidelijk antwoord :wink:
Nope, geen garantie. 't is een overjarige fiets uit 2017 die inmiddels te lang is misbruikt :tong Inmiddels een nieuwe headset besteld. Door afwijkende maatvoering een aardige zoektocht. Wordt als ie past maandag door LBS gemonteerd. Uiteraard volgt foto van kogelringlager, zodat die discussie ook wordt platgeslagen :lol:
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

ThaSingleTrackMastah schreef: do 8 oktober 2020, 20:32 Tot jouw fotos het tegendeel bewijzen is het een industrielager dat uit elkaar is gevallen.
Bij deze Afbeelding
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Plaats reactie