Luchtgekoelde remmen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Berichten: 20108
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

za 19 september 2020, 22:34

Vaart houden. Meer lucht langs je schijven koelt beter :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 13445
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zo 20 september 2020, 08:56

JW schreef:
za 19 september 2020, 16:26
Zeker weten?
...

Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel niet dat iedereen hier zulke schijven moet hebben en ook niet dat massieve schijven het niet goed doen. Ik heb echter wel het vermoeden dat er meer in zit dan gewicht.
Snelheid ligt te laag om echt effectief te koelen op die manier.


En als je het rechtstreeks aan Hope vraagt, dan beamen ze dat.

(Maar de info kwam in eerste instantie via een auto-remmen specialist en een andere schijfremproducent, dus de experts zijn het wel eens)

(Anekdote van de auto-rem expert: ze waren wezen testen op de Ring, met o.a. een Mercedes AMG (15 jaar terug of zo). En de remmen links werden slechts 400 graden warm en rechts wel 600 graden. Bleek dat links en recht dezelfde schijven zaten, links met happende vinnen aan de binnenkant van de geventileerde schijven en rechts dus met blazende vinnen. Uit kostenbesparing. De enige reden dat de auto niet de baan af vloog was de stabiliteits-elektronica!)
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 205
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik

di 22 september 2020, 12:55

Ja kan me voorstellen dat die snelheid te laag is.

Van de zomer in de Alpen waren de hope v4's met én zonder geventileerde schijven prima happy. Wat ze daar meegemaakt hebben was al een goeie test. Wijst idd in de richting dat het niet uitmaakt.

Bij de amg laat 't zien dat er wel een bak lucht door de schijven gaat, met goeie snelheid. Is wat te zeggen voor rechte vinnen, heb je tenminste zelfde temp links rechts (op de ring wel eens meegemaakt dat de remmen weg waren, dat zijn de momenten om niet te vergeten).
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 13445
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

di 22 september 2020, 18:30

JW schreef:
di 22 september 2020, 12:55
(op de ring wel eens meegemaakt dat de remmen weg waren, dat zijn de momenten om niet te vergeten).
Dan blijkt wel hoe hard je echt door de bocht kunt :bier: :winkie:
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Oli4k
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

wo 23 september 2020, 15:17

JW schreef:
di 22 september 2020, 12:55
Ja kan me voorstellen dat die snelheid te laag is.

Bij de amg laat 't zien dat er wel een bak lucht door de schijven gaat, met goeie snelheid. Is wat te zeggen voor rechte vinnen, heb je tenminste zelfde temp links rechts (op de ring wel eens meegemaakt dat de remmen weg waren, dat zijn de momenten om niet te vergeten).
Hoe is de airflow in zo’n wielkast en binnenin een wiel eigenlijk? Lijkt me dat ze daar andere problemen hebben die niet met die van een mountainbike te vergelijken zijn.
Plaats reactie