To do or not to do... Spatborden

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Op m'n racefiets zit er standaard eentje en daar werkt die eigenlijk nog heel behoorlijk. Op de MTB met brede profielbanden werkte de standaard ass saver in ieder geval niet echt, dan heb je de big ass saver nodig omdat wat omhoog komt zich breder verstrpeid in vergelijk met het bijna prachtige straatlje van een racefiets band.

Nadat ik er een paar keer ruzie mee gehad hebt met achter m'n zadel hangen, maar gelaten voor wat het is...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Het lijkt me makkelijk te installeren, puur voor een slecht dag. Maar wellicht dat het ook bij 1x proberen blijft :winkie:
hotdog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 15:42
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 8.9 2016 Stealth + Canyon Lux CF World Cup 7 Xcobalt 2023

Die mudguard werkt vooral bij 26” wielen. Die draaien harder, en werpen meer spetters op via je voorvork zo in je gezicht.
Bij 29” is het middelpuntvliedendekracht iets minder, de spetters komen niet zo hoog.
Pas in een afdaling op een nat pad ga je het merken, maar tijdens klimmen of vlak heb je er niets aan..

Ass saver hetzelfde verhaal, hoewel met 26” de spray tot in mijn nek kwam en bij 29 niet hoger dan mijn bilnaad. Dus effectief!

Code: Selecteer alles

climb    →   enjoy view
  ↑            ↓ 
rest     ←   descend
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Spatbordje vd bovenste foto werkt wel, maar verwacht geen wonderen.
De ass savers werken niet/nauwelijks.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

hotdog schreef: vr 14 augustus 2020, 19:50Pas in een afdaling op een nat pad ga je het merken, maar tijdens klimmen of vlak heb je er niets aan..

Ass saver hetzelfde verhaal, hoewel met 26” de spray tot in mijn nek kwam en bij 29 niet hoger dan mijn bilnaad. Dus effectief!
Maar als je klimt moet je meestal ook weer omlaag. Afgelopen winter heb ik ergens gereden waar het zeiknat was en was ik mijn spatbord vergeten. Of beter, ik had geen zin meer het erop te zetten. Spijt. De afdalingen waren bijna niet te doen door de spray. Het had twee dagen nog-stop geregend op kleigrond en het water liep nog in stromen van de berg af. Een paar dagen later kwam er nog zand uit mijn ogen.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Flummox schreef: do 13 augustus 2020, 11:00
Nu de grote vraag, ga ik spatborden monteren of niet? Het grote internet is het niet eens en ook wat tests van spatborden zijn niet heel eenduidig. Esthetisch ben ik sowieso anti, die grote rammelende uisteeksels vind ik geen pan. Maar dat ik op een geleende fiets een keer door het natte bos & strand gereden ben zat het zand in mijn haar, neus, mond voor & achter. Ook niet ideaal :roll:

Heeft iemand tips / ervaringen
Spatborden zien er inderdaad niet zo mooi uit op een MTB, maar ik vind de voordelen wel opwegen tegen de nadelen. Het is zeker niet zo dat je zelf helemaal schoon blijft na montage van die dingen, maar meer het verschil tussen licht vervuild en redelijk droog weer thuis komen of met een modderlaag van enkele mm dik op je kleding en rugzak en zeiknat . Ik monteer in de slecht weer maanden een SKS Mud X aan de voorkant en een SKS X Blade aan de achterkant en ben daar tevreden over. ( en daar rammelt niks aan )
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik zat laatst dit filmpje te kijken met nat-weer-tips van een pro. Naast handvatverwarming en MX-style handbeschermers was zijn belangrijkste tip: jumbo mudguards. Het ziet er niet uit maar het werkt wel. Maar bij droog weer zou ik er toch niet mee gezien willen worden.

https://m.pinkbike.com/news/video-joe-b ... grips.html
Gebruikersavatar
JurT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: za 22 juli 2006, 21:12
Mijn mountainbike: Independent Fabrication ti deluxe 29’er

Dice Oldskool schreef: vr 14 augustus 2020, 15:35 Die ass savers waren ook zo'n hype ineens.
Inderdaad en het werkte bij mij in ieder geval voor geen meter.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ass-savers werken geweldig op een fiets met 25mm banden. Ze hebben maar 1 doel, zorgen dat er geen water in je bilnaad wordt gestraald, en dat doen ze goed.
Waar woke is, is vuur
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1715
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ik vind een mtb ZONDER zo'n marsh guard er juist heel raar uitzien. Zeker een fully. Zo'n ding hoort gewoon op de vork. Maakt inderdaad wel echt een wereld van verschil vwb zooi in het gezicht of niet. Je hebt ze van 1000+ leveranciers. Heb er zelf een van Canyon, daarvoor van Reverse, Ali, etc etc. Je kunt ook een fancy plastic mapje van de hema halen met een fancy patroon (nijntje ofzo 8) ) en er een uitknippen :-q
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

Flummox schreef: do 13 augustus 2020, 11:44 Ha ja die heb ik ook veelvuldig gezien op Aliexpress voor een habbekrats. Die zal ik bestellen, daar kan je je geen buil aan vallen. :)

Ik kwam deze ook tegen voor achter. Ziet er op het oog netjes uit, maar ik vraag me af of het uberhaupt iets doet als hij zo gemonteerd is. Spuit het niet juist allemaal bij de achterkant van het wiel in je nek?
Afbeelding
denk dat deze meer zijn om je vork en demper te beschermen..
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

jeroentjuh76 schreef: ma 14 september 2020, 09:22
Flummox schreef: do 13 augustus 2020, 11:44 Ha ja die heb ik ook veelvuldig gezien op Aliexpress voor een habbekrats. Die zal ik bestellen, daar kan je je geen buil aan vallen. :)

Ik kwam deze ook tegen voor achter. Ziet er op het oog netjes uit, maar ik vraag me af of het uberhaupt iets doet als hij zo gemonteerd is. Spuit het niet juist allemaal bij de achterkant van het wiel in je nek?
Afbeelding
denk dat deze meer zijn om je vork en demper te beschermen..
Die voorste lijkt op het model waar meneer Barnes in dat filmpje dat ik eerder postte mee in de bagger rijdt. Ziet er wel effectief uit. Van zo’n achterspatbord kan ik me voorstellen dat het ook water en modder van je ketting en voorblad weghoudt wat fijn is voor de smering/slijtage. Als ik deze winter weer extreme modder ga tegenkomen zet ik er wel zoiets op denk ik. Al vind ik grote spatborden echt foeilelijk. Setje modderbanden erbij en dan heeft het ook wel weer wat.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

In de UK rijden er volgens mij heel veel met die Mudhuggers. Verschillende groottes en schijnen heel goed te werken

https://www.themudhugger.co.uk/
Plaats reactie