De onmogelijke wens... Of heb jij de oplossing?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

De onmogelijke wens in het onderdelen topic...
Ja het gaat WEER over wielen, nee ik hoop er geen standaard topic van te maken.

Ik misschien een 2e wielset voor mijn vitus escarpe. Dat maakt het wisselen tussen (hele zware) buitenland banden en lekker lichte Nederland banden veel makkelijker. Ook kan een 2e wielset het fietsen in Nederland iets levendiger maken als de velgen lichter zijn. De wens is logisch en wordt gedeeld door velen heb ik vernomen.

Ik wil dus een lichtere wielset dan de huidige (over 2 kilo, met velgen van meer dan 500g), maar ik wil hem niet in Nederland verwoesten. Er gaan Wolfpacks in 2.4 op dus de breedte moet hier op afgestemd zijn.

Wat is dan het probleem? Ik heb geen groot budget voor een goede fabriekswielset die ook voelbaar lichter is dan de huidige*. Ik ga alleen geld uitgeven als het ook on trail betere performance geeft en niet alleen het banden wisselen sneller maakt. Budget is rond de 300€
Blijkt er niks te zijn rond dit budget dat aan de eisen voldoet, dan houdt ik mijn setup zoals die nu is.

*Huidige wielset heeft novatec naven met een erg lang nummer, het voorwiel heeft een wtb i29 velg en het achterwiel heeft een mavic ex 830 velg. Totaal gewicht rond de 2 kg

De essentiële specs:
27,5"
Boost
Shimano HG body (Voor Sram nx eagle cassette)
6 bolt remschijven
Tubeless ready

Alle ideeën zijn welkom, wellicht is er een wonderbaarlijk fijne oplossing. Overigens vind ik goede velgen veel belangrijker dan naven of spaken. Nog nooit hub falen of spaakbreuk gehad. Wel meerdere velgen verneukt, in Nederland en in het buitenland met mijn 67kg rijklaar gewicht.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16838
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Veel lichter dan je huidige set zal het niet worden, maar RCZ gooit regelmatig DT Swiss wielsets in de opruiming (met kortingscode in de nieuwsbrieven).

Zo heb ik niet zo lang geleden een setje M1900's gescoord voor ongeveer €125 inclusief verzending...
De M staat voor allmountain bij DT en de set die ik heb gekocht heeft een mooie moderne 30mm binnenbreedte. En 1900 staat voor (ongeveer) het gewicht van de betreffende wielset. (X staat voor xc en E voor enduro).

Mocht je interesse hebben, let goed op alle details: asmaat, velgbreedte, freewheelbody etc. Er zijn M-wielen in allerlei verschillende breedtes en naar mijn idee is minder dan 25mm binnenbreedte wel achterhaald tegenwoordig.
De niet-boost DT wielsets zijn om te bouwen van snelspanner naar steekas (of andersom ;-)) maar bij mijn set waren daar geen endcaps voor meegeleverd. Dus die kosten zouden er bij komen als het nodig is.
De tubeless ventielen en velglint zaten er wel bij.

(Edit, zie dat je boost nodig hebt. Dan gaat het endcaps verhaal niet op want zullen de wielen altijd in steekasversie geleverd worden).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

kermit schreef: do 13 augustus 2020, 12:42 Veel lichter dan je huidige set zal het niet worden, maar RCZ gooit regelmatig DT Swiss wielsets in de opruiming (met kortingscode in de nieuwsbrieven).

Zo heb ik niet zo lang geleden een setje M1900's gescoord voor ongeveer €125 inclusief verzending...
De M staat voor allmountain bij DT en de set die ik heb gekocht heeft een mooie moderne 30mm binnenbreedte. En 1900 staat voor (ongeveer) het gewicht van de betreffende wielset. (X staat voor xc en E voor enduro).

Mocht je interesse hebben, let goed op alle details: asmaat, velgbreedte, freewheelbody etc. Er zijn M-wielen in allerlei verschillende breedtes en naar mijn idee is minder dan 25mm binnenbreedte wel achterhaald tegenwoordig.
De niet-boost DT wielsets zijn om te bouwen van snelspanner naar steekas (of andersom ;-)) maar bij mijn set waren daar geen endcaps voor meegeleverd. Dus die kosten zouden er bij komen als het nodig is.
De tubeless ventielen en velglint zaten er wel bij.

(Edit, zie dat je boost nodig hebt. Dan gaat het endcaps verhaal niet op want zullen de wielen altijd in steekasversie geleverd worden).
Ja die dt swiss set had ik ook gezien. Ik vraag me alleen af of deze set een upgrade is tov wat ik nu heb. Als iemand weet hoe zwaar die velgen zijn die ze gebruiken zou ik het wel willen weten (trouwens heb ik erg slechte ervaring met sleeve joint velgen en tubeless, dus dat is wel een min aan deze set.)

De eisen blijven heel simpel: het moet passen in mijn fiets, mijn banden goed ondersteund (2.4) en de velgen moeten iets lichter zijn dan de huidige. Dat alles binnen t budget.


Ik had ook de Hunt trailwide set gezien, die prachtig is maar echt te duur. Weet iemand of er iets bestaat tussen de m1900 set en de hunt set kwa prijs en prestatie?
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2643
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Shredwithcare schreef: do 13 augustus 2020, 14:07 trouwens heb ik erg slechte ervaring met sleeve joint velgen en tubeless, dus dat is wel een min aan deze set.
Dat begrijp ik niet. Tubeless maak je met een passende tape die ca 2 mm breder is dan de binnenkant van de velg. De band hoort op de tape af te dichten en niet op de velgrand. Pinnen, sleeve joint of gelast hoort niks uit te maken.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Mad Wally schreef: do 13 augustus 2020, 14:23
Shredwithcare schreef: do 13 augustus 2020, 14:07 trouwens heb ik erg slechte ervaring met sleeve joint velgen en tubeless, dus dat is wel een min aan deze set.
Dat begrijp ik niet. Tubeless maak je met een passende tape die ca 2 mm breder is dan de binnenkant van de velg. De band hoort op de tape af te dichten en niet op de velgrand. Pinnen, sleeve joint of gelast hoort niks uit te maken.
Niet met de set up, met duurzaamheid. De vorige velg die ik had is uit elkaar gaan schuiven bij de joint en daar gaat je tubeless set up. De velg kon ik ook weggooien maar wellicht had ik de dit nog kunnen afmaken als de velg nog in elkaar zat.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2643
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Shredwithcare schreef: do 13 augustus 2020, 14:32
Mad Wally schreef: do 13 augustus 2020, 14:23

Dat begrijp ik niet. Tubeless maak je met een passende tape die ca 2 mm breder is dan de binnenkant van de velg. De band hoort op de tape af te dichten en niet op de velgrand. Pinnen, sleeve joint of gelast hoort niks uit te maken.
Niet met de set up, met duurzaamheid. De vorige velg die ik had is uit elkaar gaan schuiven bij de joint en daar gaat je tubeless set up. De velg kon ik ook weggooien maar wellicht had ik de dit nog kunnen afmaken als de velg nog in elkaar zat.
Vreemd, spaakspanning en bandenspanning zouden ervoor moeten zorgen dat de velgnaad met grote kracht wordt samengedrukt.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Mad Wally schreef: do 13 augustus 2020, 14:36
Shredwithcare schreef: do 13 augustus 2020, 14:32
Niet met de set up, met duurzaamheid. De vorige velg die ik had is uit elkaar gaan schuiven bij de joint en daar gaat je tubeless set up. De velg kon ik ook weggooien maar wellicht had ik de dit nog kunnen afmaken als de velg nog in elkaar zat.
Vreemd, spaakspanning en bandenspanning zouden ervoor moeten zorgen dat de velgnaad met grote kracht wordt samengedrukt.
Wellicht is het vreemd, maar het was bij mij en bij mijn broer binnen een paar dagen in Wales al gedaan. De fietsenmakers daar hebben dit vaker zien gebeuren overigens, het zal wel iets met het terrein te maken hebben gehad.
Mijn punt is, als me dit kan gebeuren na een paar dagen Wales was het in Nederland op den duur vast ook kapot gegaan.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16838
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het zal lastig zijn om voor je budget iets te vinden wat aan al die eisen voldoet, maar dat had je zelf al in de gaten gezien je topictitel ;-)
In die prijsklasse zijn de meeste velgen gestoken en niet gelast en komt het spul ook niet echt onder je gewenste gewicht.

Of je moet een leuke tweedehands set vinden...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Je noemt velgen naven en spaken, en niet het belangrijkste ingrediënt van een wielset;

De bouwer.

300EUR betekent denk ik dat je in gebruikte moet denken, maar zoek een handgespaakte set door een goede wielenbouwer en de kans is dat het veel langer heel blijft dan welk fabriekswiel ook.

En waar rijd je dat je met 67kg wielen sloopt in NL, of is het slopen alleen in Wales?
Voor NL gebruik zou je een set 27,5” met dat gewicht heel moeten kunnen houden.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Ik had deze ook gezien. Dit is wel juist meer een bikepark set en minder een Nederland set, daarnaast moet ik de body vervangen naar een hg. Dat is ook niet goedkoop bij de 350 hub. O en ik heb geen idee of wielen 2de hands een goede optie zijn want alle wielen die ik ooit heb gehad zijn kapot gegaan behalve mijn huidige... Ik zie de velgen als een consumptie onderdeel net als een cassette. Die zou je ook niet overkopen als hij 1000 km gemaakt heeft toch? Als ik ongelijk heb hierin mag iemand me graag verbeteren.
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Heckler40 schreef: do 13 augustus 2020, 15:05 Je noemt velgen naven en spaken, en niet het belangrijkste ingrediënt van een wielset;

De bouwer.

300EUR betekent denk ik dat je in gebruikte moet denken, maar zoek een handgespaakte set door een goede wielenbouwer en de kans is dat het veel langer heel blijft dan welk fabriekswiel ook.

En waar rijd je dat je met 67kg wielen sloopt in NL, of is het slopen alleen in Wales?
Voor NL gebruik zou je een set 27,5” met dat gewicht heel moeten kunnen houden.

Enjoy!!
Hier heb je helemaal gelijk in. In principe neem ik geen 2e hands fabriekswielset om zoals net genoemde redenen. Maar een handgespaakte set durf ik misschien wel aan 2e hands.

Over dat slopen: vroeger heb ik wielen kapot gekregen in Nederland, sinds dat ik vering heb gekregen lukt me dat alleen nog in het buitenland. Maar ik wil geen set die ik na een jaar Nederland weer opnieuw kan laten spaken! Het is de bedoeling dat ik redelijk voorzichtig doe met deze set dus het hoeft niet het stevigste spul te zijn. Flow velgen zijn overkill, dat swiss m serie lijkt me prima. Of nog iets lichter maar een Xc race set heb ik zo kapot.
Als ik een Xc fiets zou hebben zou ik er ook geen 32sc op durven zetten ivm stijfheid, ik zoek dan op zijn minst een 34sc.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Nu ben ik niet zo bekend met allerlei soorten velgen en naven, maar de Spank Spike Race28 komt op 510gr per velg, en die is geschikt voor het wat zwaardere (inclusief downhill volgens de website).
Nu zou een lichtere velg met vooral XC als doel dan toch niet zo lastig moeten zijn, zou ik denken.
Op dezelfde website (rosebikes.nl) kom ik ook een DT Swiss XR-331 tegen van 24mm. deze komt op 355gr en 70euro per velg.
Zelfs al zou je dan de rest (naven, spaken) gelijk houden met je andere velgen, dan kom je al zeker 300gr lichter uit totaal.
En om eerlijk te zijn denk ik dat Lars (TB) vast wel met een betere optie kan komen......
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Mark-V schreef: do 13 augustus 2020, 15:17 Nu ben ik niet zo bekend met allerlei soorten velgen en naven, maar de Spank Spike Race28 komt op 510gr per velg, en die is geschikt voor het wat zwaardere (inclusief downhill volgens de website).
Nu zou een lichtere velg met vooral XC als doel dan toch niet zo lastig moeten zijn, zou ik denken.
Op dezelfde website (rosebikes.nl) kom ik ook een DT Swiss XR-331 tegen van 24mm. deze komt op 355gr en 70euro per velg.
Zelfs al zou je dan de rest (naven, spaken) gelijk houden met je andere velgen, dan kom je al zeker 300gr lichter uit totaal.
En om eerlijk te zijn denk ik dat Lars (TB) vast wel met een betere optie kan komen......
Ja jij denkt in de goede richting. Als er nou een middenweg was tussen 500 g en 350 g heb je wat mij betreft bingo. Alleen het budget blijft been dingetje natuurlijk.
Plaats reactie