De onmogelijke wens... Of heb jij de oplossing?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik heb 1 Superstar set waarbij de as halverwege een rit afbrak. Maar daarentegen doen mijn Superstar racewielen het nog prima, maar wel nadat ik ze een wielbouwer heb laten naspannen na aanschaf. Spaakspanning was zo uit de doos idd dramatisch.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Is dit wat voor je?
https://www.bikexperto.com/product/dt-s ... 27-5-25mm/

Past net in nieuwe budget, heb niet alle gewenste specs bekeken.
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er staat niet bij of dit boost naven zijn.
Eerst even vragen voordat je op bestellen drukt...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Nog een tip van mij.

Funn works atmosphere XL velgen zijn goedkoop en goed. Ik heb ze zelf 3 jaar gehad in een setje met dtswiss 370 naven.
Veel gekke dingen mee gedaan en nooit een slag of iets dergelijks in gehad.

https://www.actionsports.de/en/fun-work ... 3c99e3fe33

Afhankelijk van welke as-standaard en body te koop tussen de 299 en 399 euro

Je kan hem helemaal naar wens samenstellen
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Patrick_V schreef: za 15 augustus 2020, 10:25 Nog een tip van mij.

Funn works atmosphere XL velgen zijn goedkoop en goed. Ik heb ze zelf 3 jaar gehad in een setje met dtswiss 370 naven.
Veel gekke dingen mee gedaan en nooit een slag of iets dergelijks in gehad.

https://www.actionsports.de/en/fun-work ... 3c99e3fe33

Afhankelijk van welke as-standaars en body te koop tussen de 299 en 399 euro

Je kan hem helemaal naar wens samenstellen
Ik had ze ook al gevonden, dit is een erg goede optie. Alleen zou ik gaan voor de amride 30 velgen. 50 gram per velg zwaarder maar dan heb ik tenminste de gewenste breedte (25 kan maar is op het randje, 30 is beter).

Over de dt 1900 serie:
-de gewichtbesparing zit hem in de naven, wat mij niet veel boeit. Alle dt wielen zijn centerlock wat ze op papier lekker licht maakt, maar in de praktijk is er geen verschil met normale naven omdat centerlock schijven 50 gram per schijf zwaarder zijn, hetzelfde geldt voor adapters.
-de velgen zijn niet breed maar wel zwaar, dit is het goedkoopste spul dat dt maakt. Deze velgen zijn even zwaar als hogere kwaliteit velgen van 30mm interne breedte.
-de naven schijnen suboptimale afdichting te hebben, wat slecht is voor de duurzaamheid. (ik wil er niet na een jaar nieuwe naven in hoeven laten zetten)
-een set 300 is als ik hem al kan vinden, veel is uitverkocht. Voor ± 350 kan ik bij actionsports veel beter spul halen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Van Actionsports heb ik toch ook wel een paar sets mogen herstellen omdat ze dramatisch gebouwd waren (na een paar weken spaken zonder enige spanning, ventiel tussen 2 gekruiste spaken etc. Dan ben je meer tijd kwijt met herstellen dan vanaf scratch opbouwen.

De DT"s: Dat zijn inderdaad de 'instapwielen'. DT 370 naven (dus niet met ratchet). Meestal wel aardig gebouwd. Straightpull spaken kan een dingetje zijn als je een keer een spaak kapot rijd. Die zijn bijna nergens te krijgen bij een LBS.

Nippels: Alu nippels gebruikt ik ongeveer 50% van de tijd. Met name voor een leuk kleurtje. Als je ze goed monteert is het nadraaien na verloop van tijd meestal geen probleem. Messing is wel wat degelijker.

Ik heb nog een setje E13 TRS velgen liggen, alu en 30mm breed. Die wegen iets van 480 gram. Daar is dan ook een leuke set mee te bouwen.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

barttore schreef: za 15 augustus 2020, 09:29 Is dit wat voor je?
https://www.bikexperto.com/product/dt-s ... 27-5-25mm/Past net in nieuwe budget, heb niet alle gewenste specs bekeken.
Wat ik zei, het belangrijkste ingrediënt van de wielen is de bouwer. Deze tip dat is mijn wielenbouwer Zoran, een top vakman. En hij doet niets anders dan wielen bouwen, daar leeft hij van.

Ik rijd met mijn 95 kg al meer dan 10 jaar op zijn wielen nooit een issue. Hij heeft ook wielen voor mijn makkers gebouwd. Een echte veelrijder van ook 100 kilo sloopte met regelmaat zijn weg en MTB wielen. Hij rijdt nu 3 jaar heel happy op de weg en op de MTB op wielen van Zoran.

En je kunt ook eens bij hem binnenlopen in Assen.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Bij Actionsports zou ik ver weg blijven. De door hun geleverde wielset heb ik uiteindelijk maar opnieuw laten spaken.
Kwaliteit was zwaar onder de maat.
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Rogier13 schreef: za 15 augustus 2020, 19:03 Bij Actionsports zou ik ver weg blijven. De door hun geleverde wielset heb ik uiteindelijk maar opnieuw laten spaken.
Kwaliteit was zwaar onder de maat.
Mijn ervaring is toch iets anders, ik heb er tot nu toe 4 sets laten maken voor verschillend gebruik. Geen klachten.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Zo te horen moet je het dus maar net treffen daar. Jammer. Ze hebben leuke aanbiedingen
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Ik denk dat ik actionsports dan maar aan me voorbij laat schieten. Jammer, want rood geanodiseerde naven hadden mooi gestaan.
Zoran klinkt goed, maar heeft even niets op voorraad wat goed is voor mij. (Die dt wielen zijn non boost volgens mij.) Voor in de toekomst houdt ik hem in het achterhoofd!

Voor de rest neig ik ernaar om mijn budget te verhogen naar 400. Bij 300 zit je precies bij niveautje instapper, maar voor 400 krijg je echte kwaliteit. Ik houdt de opties nog even open.
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Het gaat toch over een set voor Nederlands gebruik?
In dat geval zou ik me kunnen voorstellen dat 25mm breedte echt zat is.
Dan bespaar je toch juist precies op de plek die er toe doet gewicht, op je velg (en band).
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Sjef schreef: ma 17 augustus 2020, 10:12 Het gaat toch over een set voor Nederlands gebruik?
In dat geval zou ik me kunnen voorstellen dat 25mm breedte echt zat is.
Dan bespaar je toch juist precies op de plek die er toe doet gewicht, op je velg (en band).
5 mm extra doet stukken meer dan 50 gram minder!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Lars TB schreef: ma 17 augustus 2020, 10:16
Sjef schreef: ma 17 augustus 2020, 10:12 Het gaat toch over een set voor Nederlands gebruik?
In dat geval zou ik me kunnen voorstellen dat 25mm breedte echt zat is.
Dan bespaar je toch juist precies op de plek die er toe doet gewicht, op je velg (en band).
5 mm extra doet stukken meer dan 50 gram minder!
En hier ben ik het mee eens. Op de set gaan Wolfpacks speed/race in 2.4. Ik merk dat deze het beste werken op erg lage druk. Deze druk is alleen te bereiken bij een velg die de band goed ondersteund. Ik gok dat ik met 25 mm niet onder de 1.3 bar kan komen zonder met die banden te rollen. Met 30mm is 1,15 bar op mijn gewicht nog stabiel!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

1.15bar?
Oké.

En dan moet het ook nog licht zijn, breed, en heel blijven.
Oja, en niet te duur zijn.

Succes :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie