Nieuw set wielen, oude bijhouden als 2e set of verkopen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Ik heb een nieuw setje wielen besteld (handgespaakt) voor mijn OIZ. De huidige wielset is de DT Swiss XR-1650 25mm. Ik meen dat dit voor Orbea werd samengesteld uit de XR-1501 velgen en de 350 naven. Zou zo'n 1750kg wegen.

Nu vraag ik mij af dat ik dit setje zou bijhouden als 2e set voor bijvoorbeeld banden met een grover profiel?
Tot nu toe wisselde ik gewoon de buitenbanden. Dat was nu niet zo'n gigantisch werk, op 20min gewisseld.
Wielsets verwisselen, wil waarschijnlijk ook zeggen remschijven verwisselen (anders zijn blokjes niet goed ingesleten) en cassette verwisselen. Dat duurt waarschijnlijk even lang.... En echt een moddersetje heb ik niet echt nodig, want als het te extreem buiten is rijd ik met hardtail.

Verder als ik dan het grovere setje nodig heb voor de Ardennen bijvoorbeeld, vertrek ik naar ginder met een zwaarder en minder stijve set wielen. Daar zou ik misschien nog meest plezier hebben aan de nieuwe set wielen.

Ik zie dus zelf niet direct in waarom ik de 2e set zou bijhouden of hebben jullie een ander idee hierover?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Tja, mijn 2e set (Hunt XC wide) is m`n set voor in NL en die set is lichter en intern minder breed. De andere set (ZTR Flow), die lomper, zwaarder maar ook sterker zijn, was bij de fiets geleverd en bestemd voor wat ruigere trails en is dus ook voorzien van grovere banden voor in het buitenland.
In mijn geval heb ik dus bewust voor een lichter (en dunner) setje gekozen om makkelijker te kunnen wisselen. Nu wisselde ik ook altijd de bandjes maar soms was dat 3x per week en dat werd toch wel een beetje vervelend, bovendien fietsen de lichtere Hunt`s met de snellere bandjes toch wel wat lekkerder naar boven. Gemak dient de mens, zullen we maar zeggen :)

Maar goed, als jouw oude set niet gelijkwaardig is of voldoet aan je eisen, dan heb je (behalve als spare) geen reden om ze achter de hand te houden.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Het hangt er van af hoe vaak je wilt wisselen en hoe groot het verschil in inzet is. Ik overweeg nog wel een tweede wielset omdat ik het buitenland echt veel grovere banden monteer. Banden wisselen is zo gebeurt, alleen als je tubeless rijdt is het wat meer gedoe. Een wielset wisselen heeft imho alleen zin als je ook investeert in een extra cassette en kettingen en schijven, anders ben je wel erg lang bezig.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Ik zou zo'n set bijhouden en dit met het oog op een mogelijke 2dehands verkoop van je fiets. Dat is persoonlijk natuurlijk want wegens sponsoring in clubverband koop ik ca. om de 2 jaar een nieuwe mountainbike. Op marktplaats zie je zoveel Syncross en Roval wielen verkocht worden, maar dat betekent dat je bij een mogelijkse doorverkoop ook je vette dure wielset moet meeverkopen, en die levert weinig meerwaarde op dan. En voor je volgende fiets moet je dan opnieuw investeren in een handgespaakt setje enzovoort.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Rasmazzer schreef: ma 3 augustus 2020, 16:18 Zou zo'n 1750kg wegen.
Poeh, dat is een aardig zware wielset :D

Even over je vraag:
Na 1 jaar met de fabriekswielset in mijn Specialized Chisel ook een handgespaakt / setje op mijn specificaties laten bouwen.

De fabriekswielset in de kast gezet met het idee: reserve / winter setje etc.
Na 1 jaar tijd, is dit setje welgeteld 1x uit de kast gekomen en namelijk voor de verkoop.

De rij eigenschappen van mijn nieuwe wielset zijn gewoon beter dan de wielset die met de fiets kwam. En dat vond ik nou eenmaal fijner rijden.

Dus ik zou kijken hoe het loopt met de nieuwe set, en is dat helemaal naar wens, overwegen de set te gebruiken in een andere fiets met "mindere wielen" indien mogelijk.

Of toch te gaan voor verkoop, alhoewel de inkomsten niet al te hoog zullen zijn.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

matthiav schreef: ma 3 augustus 2020, 17:03 Ik zou zo'n set bijhouden en dit met het oog op een mogelijke 2dehands verkoop van je fiets. Dat is persoonlijk natuurlijk want wegens sponsoring in clubverband koop ik ca. om de 2 jaar een nieuwe mountainbike. Op marktplaats zie je zoveel Syncross en Roval wielen verkocht worden, maar dat betekent dat je bij een mogelijkse doorverkoop ook je vette dure wielset moet meeverkopen, en die levert weinig meerwaarde op dan. En voor je volgende fiets moet je dan opnieuw investeren in een handgespaakt setje enzovoort.
Dat is een goed punt eigenlijk waar ik nog niet aan gedacht had!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7396
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Persoonlijk zou ik niet 1 wielset voor een fiets willen hebben...
1) Wielen willen nog wel eens wat TLC vereisen en doorgaans op het meest ongelegen moment. Dan is het gewoon makkelijk wanneer je gewoon een ander wiel kunt pakken ipv onder tijdsdruk of met beperkte middelen wat moet fixen, en die TLC op je gemak kunt doen, bij een vertrouwde partij, etc...

2) Ik heb geen zin een paar keer per maand banden te wisselen en soms ontkom je er gewoon niet aan een last minute beslissing te doen wat betreft de banden, dan heb ik liever gewoon banden op velg klaarstaan...

... maar ik ben niet heel kieskeurig qua wielen en vaak vergelijkbare sets of gewoon exact dezelfde sets.


Ik ken ook mensen die ieder jaar een nieuwe fiets hebben, maar een selectie aan onderdelen eigenlijk altijd overzetten. Die bewaren zoals al eerder genoemd werd de originele voor wanneer ze de fiets weer verkopen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Blijft een persoonlijke keuze, maar nu ik weet (en de spullen heb om) hoe ik een wielset zelf kan bouwen, zou ik die originele sowieso niet meer houden. Ben het wel eens met Cheeta vwb de 2e wielset; maar dan liever 2 handgespaakte ;)
En als je je set dan met goede naven zoals de Hope Pro 4 laat maken, dan kan die meerdere bikes mee. Wissel je toevallig van steekas naar QR of boost, dan koop je daar gewoon de adapters voor en je wielset past in je nieuwe bike...
Plaats reactie