Upgrade wielen Orbea Oiz

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
yskan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 5 juli 2019, 12:16

Sinds een tijdje de eigenaar van een Orbea Oiz H20. Een erg fijne fiets die in vergelijking tot mijn hardtail heerlijk over de "boomstronk"-trails in NL rijdt.

De wielen van mijn hardtail (supra ma elite dark) voelen echter lichter en stijver aan, met name bij het insturen van de bochten.

De wielen van de Orbea zijn de Mach1 maxx systeemwielen met een shimano naaf (25mm, boost en 12s). Meer details kan ik er niet over vinden. Achter een ikon en voor de ardent race 2.2 (tubeless) en dat bevalt vooralsnog prima.

Voor mijn gevoel kan de wielset wat lichter.

Graag zou ik op korte termijn deze wielset willen vervangen voor een set met meer gevoel. Ik rij voornamelijk singletracks in NL (boven de rivieren). Met 1.80 en 68kg ben ik relatief licht en meer het type snel klimmen en aanzetten.

Nu zag ik Novatec Boost - ZTR Crest Handgespaakt 1460g Wielset ACTIE!
€ 399,00
https://link.marktplaats.nl/m1448953851 maar volgens mij kan hier geen micro spline op? Iemand hier ervaring mee?

Budget zit rond 400 dus ik zal concessies moeten doen. Graag jullie advies voor een wielset die merkbaar meer gevoel heeft.

Heeft het daarnaast zin om bijvoorbeeld alleen het voorwiel te vervangen?
Laatst gewijzigd door yskan op zo 2 augustus 2020, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

De HT is een Sensa? :wink:

Ik heb ook een handgespaakt setje van Revicycles, Maarten levert prima werk. Ik weet niet of dit een setje is dat niet is opgehaald/betaald want voor zover ik weet werkt hij normaal via vooruitbetaling via z`n webshop. Je zou `m kunnen mailen of bellen mbt de freehub-body.

Ik weet niet wat je weegt maar hou er wel rekening mee dat de Crests maar een toegestaan rijdersgewicht van 86kg hebben. BTDT en ze zijn idd niet heel sterk :wink:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je naven zijn zo slecht nog niet.
De achternaaf is niet de lichtste, maar dat gewicht zit op een plek waar je het niet voelt.
Wat ik bedoel te zeggen is dat je 'gewoon' je velgen kunt (laten) vervangen.
Crest is wat iel, ik zou dan de Arch kiezen.
Dat gaat zeker lukken voor jouw budget.
Misschien kost het slechts 300 en houdt je 100 euro in je zak voor een ander setje banden.

Andere optie is je velgen verkopen en de opbrengst bij je budget optellen.
Dan heb je 500 te besteden, maar dat is nog steeds krap voor goede lichte velgen én dito naven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yskan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 5 juli 2019, 12:16

Bedankt, dus de velgen vervangen voor een lichtere en dan opnieuw laten spaken zou ook een optie kunnen zijn.

Zijn er dan ook (lichtere) velgen waar jullie ervaring mee hebben die goed voor XC gebruik zijn icm met m'n gewicht (68kg)?

Is tegenwoordig 25mm de ondergrens voor velgbreedte? Mij HT (Sensa idd 😉) heeft nog 19mm en rijdt ook nog fijn 😂
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

25 mm is wel een beetje de ondergrens ja. 23-24 mm kan ook (bijvoorbeeld de Crest), maar dan zit je met een enkele 2.25 band ook wel weer op het randje. De ene valt wat breder dan de andere. Je merkt op een bredere velg dat de band meer ondersteuning krijgt, wat een lagere rolweerstand en meer grip oplevert (als je er tenminste gebruik van maakt door de druk voldoende te verlagen!). En dat levert veel meer winst op dan het gewicht van de velg!

Met jouw gewicht maakt het niet zoveel uit welke velg je neemt. Die Crest zit in het te kritische bereik wat sterkte betreft, maar daar zul jij normaal nooit last van krijgen. Een 85 kg rijder wel. Zo een velg moet dan wel door een goede wielbouwer opgebouwd zijn.

Verder kun je ongeveer iedere velg van pakweg 400 gram pakken bij jouw zoektocht. Maar heel veel is er niet te verkrijgen. DT-Swiss werken de meeste wielbouwers standaard mee. En daarna is het zoeken. Duke maakt heel mooi spul. En dan kan ik geheel afhankelijk ook nog bijvoorbeeld een setje Elan wielen aanraden: https://www.mountainbike.nl/nieuws/2020 ... mtb-wielen
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yskan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 5 juli 2019, 12:16

Bedankt Lars, maar als ik 2.35 banden er op zet zou bijvoorbeeld de 24mm van Rad15 een optie kunnen zijn?

Het simplistische uiterlijk van de Elan en de Duke spreekt mij aan. Hoewel de decals van de DT Swiss vast eraf gehaald kunnen worden?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yskan schreef: zo 2 augustus 2020, 14:11 Bedankt Lars, maar als ik 2.35 banden er op zet zou bijvoorbeeld de 24mm van Rad15 een optie kunnen zijn?
Ze passen er prima op. Niet optimaal, want je zult ze een fractie harder moeten oppompen dan op een 30 mm velg. En dat gaat ook op voor het setje van Revi.

De vraag is echter of je je doel niet voorbij schiet met 2.35 banden. Die zijn meteen weer een stuk zwaarder en dan is het zonde om in lichte wielen te investeren. Het 'snappy' gevoel ben je meteen kwijt.
Daarbij heb jij als lichtere rijder 'voldoende' aan 2.25 banden (je moet alles in verhouding zien!) en tenzij je vooral zeer zanderige routes rijdt heb je in NL ook niet heel snel bredere banden nodig.
Dus blijf je bij het snellere idee van de Oiz en bij de snellere wielen die je zoekt, dan zou je daar ook je banden op aan moeten passen.
yskan schreef: zo 2 augustus 2020, 14:11 Hoewel de decals van de DT Swiss vast eraf gehaald kunnen worden?
Stickers kunnen er gewoon af inderdaad.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Had over je gewicht heen gelezen (of het stond er niet eerder)
Met 68kg kan je toch wel de Crests gebruiken.
Smaller dan de Arch waar ik het over had, maar ook lichter (en Crest levert helaas ook een minder stijf wiel op... dus minder controle)
Ook bij Notubes kunnen de stickers er af.
Ben zelf ook liefhebber van rustige velgen.
Mn fiets is geen rijdende reclame caroussel.

Maar een 24mm model van Rad 15 kan ook prima en zit mooi tussen Arch en Crest in.

Met een budget van 400 euro moet je creatief zijn en kan je niet alles hebben.
Stop je geld in stevige en zo licht mogelijke velgen en banden.
De rest telt veel minder zwaar.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yskan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 5 juli 2019, 12:16

Dus een 2.35 zal voor mij geen directe meerwaarde bieden gezien mijn gewicht? Beter een 2.2 band die een stuk lichter is dus. Zanderige routes zijn er hier alleen door mulle zand vanwege de extreme droogte. Normaal gesproken liggen de routes er goed bij.

Dus een smallere velgbreedte zorgt voor minder stijfheid. Is er dan ergens een optimum?

Hangt dit dat ook samen met het aantal spaken? Zou 28 voor mij voldoende stijfheid bieden of altijd voor 32 gaan?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yskan schreef: zo 2 augustus 2020, 19:54 Dus een 2.35 zal voor mij geen directe meerwaarde bieden gezien mijn gewicht? Beter een 2.2 band die een stuk lichter is dus. Zanderige routes zijn er hier alleen door mulle zand vanwege de extreme droogte. Normaal gesproken liggen de routes er goed bij.

Dus een smallere velgbreedte zorgt voor minder stijfheid. Is er dan ergens een optimum?

Hangt dit dat ook samen met het aantal spaken? Zou 28 voor mij voldoende stijfheid bieden of altijd voor 32 gaan?
Bredere velgen zijn niet per definitie stijver, je moet ook naar het gewicht kijken, maar ook de vorm speelt mee.

Voor jouw gewicht maakt het allemaal niet veel uit, dan ga je de verschillen nauwelijks ervaren. Wat voor een 85 kg rijder een ´onmogelijk slap´ wiel is, dat zal voor jou goed voldoen. Hooguit merk je dat een ander wiel wel iets stijver is, maar weinig voordeel geeft. Wat bij die 85 kg rijder wel speelt.

Een optimum is moeilijk aan te geven. Onder sommige omstandigheden kun je gebruik maken van een slapper wiel, maar in de regel krijg je een stuk meer vertrouwen door extra stijfheid door een directer en preciezer stuurgedrag. Wederom, onder de 70 kg is vrijwel al het materiaal stijf genoeg om het niet negatief te ervaren.

Wel zorgt die bredere velg dus dat een band stabieler ligt. Maar dat hangt dan weer af van de breedte van de banden die je rijdt. Daar waren we al geweest.

Je kunt inderdaad nog 20 gram besparen door 4 spaken weg te laten. Wederom, het zal niet te slap worden. Maar ergens gaat er toch een punt komen dat je op het randje zit. Want je kunt de dunste spaken pakken, er zijn vast heel lichte alu velgen verkrijgbaar met 24 gaten en een passende naaf. En dan zou je een set voor iemand van 50 kg kunnen bouwen, waar jij met jouw gewicht gaat ervaren dat het gewoon minder precies stuurt.

Ik zou het niet op die laatste paar grammen aan laten komen.

Die Revi set is gewoon erg strak - hoewel de opgave van het daadwerkelijke gewicht wat vaag is... - en zal voor jou prima zijn. Alleen die passing van de cassette gaat dus op zijn minst lastig worden.
De Elan wielen kunnen met MS body uitgerust worden, ook met alu nippels (= -50 gram op de set), maar dan zit je nog steeds pakweg 150 gram zwaarder. Hoewel je nog steeds de winst zult voelen ten opzichte van je huidige wielen.

En vrijwel alle andere opties zijn duurder tot veel duurder... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Niet alles is duurder.
Z'n eigen naven gebruiken en alleen de velgen upgraden maakt de keuze voor duurdere velgen mogelijk.
Maar de weg daar naartoe is lastiger dan een setje uit het rek aanschaffen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 2 augustus 2020, 20:48 Niet alles is duurder.
Z'n eigen naven gebruiken en alleen de velgen upgraden maakt de keuze voor duurdere velgen mogelijk.
Maar de weg daar naartoe is lastiger dan een setje uit het rek aanschaffen.
Dan ben je al snel richting de €300,- kwijt en zit je nog met eenvoudige en zware Shimano naven... . Maar het is een mogelijkheid natuurlijk.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De naven zijn op zich prima, maar niet lichtgewicht.
Maar die paar gram extra ten opzichte van veel duurdere naven merk je onderweg niet, omdat het midden in het wiel zit.
Je hebt dan je beperkte budget zo efficient mogelijk ingezet, namelijk voor een lichte goede velg (en band).
Andere opties zijn eleganter, maar duurder.
En een wielbouwer (fabriek of handwerk) zal altijd velg en naaf uit eenzelfde klasse kiezen. Dat vraagt de markt.
Waardoor de sets die verschil gaan maken net boven TS zijn budget uitkomen.

Ander voordeel, zn naven passen in zn fiets, zn remschijven en de cassette passen zeker op de naven. Dus geen extra kosten of uitdagingen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

yskan schreef: zo 2 augustus 2020, 14:11 Hoewel de decals van de DT Swiss vast eraf gehaald kunnen worden?
Bij veel (alle?) DT wielen zijn het geen gewone plakstickers die je er zo vanaf trekt maar zul je met aceton of iets dergelijks aan de slag moeten. In elk geval bij de DT's die ik heb/had is dat het geval.
(Ik weet eerlijk gezegd niet of dat bij hun losse velgen ook zo is of dat daar wel "gewone" stickers op zitten).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 2 augustus 2020, 22:45 De naven zijn op zich prima, maar niet lichtgewicht.
Maar die paar gram extra ten opzichte van veel duurdere naven merk je onderweg niet, omdat het midden in het wiel zit.
Je hebt dan je beperkte budget zo efficient mogelijk ingezet, namelijk voor een lichte goede velg (en band).
Andere opties zijn eleganter, maar duurder.
En een wielbouwer (fabriek of handwerk) zal altijd velg en naaf uit eenzelfde klasse kiezen. Dat vraagt de markt.
Waardoor de sets die verschil gaan maken net boven TS zijn budget uitkomen.

Ander voordeel, zn naven passen in zn fiets, zn remschijven en de cassette passen zeker op de naven. Dus geen extra kosten of uitdagingen.

Prima advies :-q
Plaats reactie