body wielsets vervangen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Na ruim 13 jaar uitsluitend op XC hardtails rond te hebben gereden ben ik aan me aan me aan het oriënteren voor een fully. Wat het exact gaat worden weet ik nog niet. Ik heb al wat ideeën, en ben wel al een beetje met mezelf aan het brainstormen (als ik die kies, dan dit en dat... enz.)

Een reëel scenario is dat ik de graag de carbon wielset (25mm) van mijn huidige hardtail over zou willen zetten naar de nieuwe fully. Echter zit op die wielset een SRAM XD body op en ik heb voor de nieuwe fiets eigenlijk een (lichte) voorkeur voor de Shimano XT M8100 groepset.
Dus dat wordt een body vervangen. Echter krijg ik via google niet fatsoenlijk gevonden welk onderdeel ik nodig heb, en wat dat gaat kosten.
Het betreft een Reynolds TR249 wielset mt TR3 naven. De Shimano Microspline 12Sp body voor deze naaf heeft volgens mij artikelnr 22572 of 22518, maar daarmee krijg ik geen enkel bruikbaar resultaat in google.
Heeft iemand een idee wat ik nodig heb (linkje)?

In enkele fietsen waarin ik geïnteresseerd ben zit standaard bijvoorbeeld een DT Swiss X1900 of X1700 wielset met dus een shimano body. Deze wielset zou ik dan voorlopig in mijn hardtail willen steken. Echter past de XD (Eagle GX 1275) cassette niet op die wielset.
Wat zou handig zijn? Ook hiervan de body vervangen (voor een XD body)? Of is het in dit geval handiger om een Eagle NX cassette te nemen. Die past al als ik het goed heb.
Voorlopig houdt ik de hardtail, maar in het geval ik 'm bijna niet meer gebruik gaat ie de verkoop in.

Als iemand tips heeft dan hoor ik het graag :-q
Laatst gewijzigd door FranX78 op vr 24 juli 2020, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

En bodies en cassette’s gewoon laten zitten? Andere groep dwingt je toch niet tot een andere cassette?
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Oh. Ik was er even vanuit gegaan dat dat niet compatible was. Ten onrechte dus?

Maar dan zou ik waarschijnlijk toch de body op de reynolds naaf willen vervangen. De cassette is al half op. Op een nieuwe fiets wil ik graag een volledig nieuwe aandrijving (cassette+ketting+tandwielen).
Volgens mij is een shimano cassette een stuk goedkoper dan GX 1275 cassette. Dus wellicht heb ik de body daarmee al deels terug verdiend.
Laatst gewijzigd door FranX78 op vr 24 juli 2020, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4128
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Misschien Conimex, de verdeler, even benaderen, of een dealer in de buurt.

https://conimex.be/nl/merken/reynolds
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Conimex. Daar had mijn moeder vroeger wel eens nasi van :lol: .

Maar dank voor de tip. Ik zal daar na het weekend eens proberen. Ik ken geen lokale dealer die reynolds verkoopt.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Volgens mij gooi je ook wat body types door elkaar.

XD: SRAM body waar een 10speed kransje op kan en gemaakt voor GX en hogere cassettes. Uit je tekst maak ik op dat je nu GX-Eagle hebt en Sram 12speed cassettes werkt prima met de rest van Shimano 12speed

Shimano HG is de oude shimano body. kleinste kransje wat er op past is een 11, Shimano maakt daar zelf geen 12 speed cassettes voor, SRam met de NX Eagle en SX eagle wel, Sunrace ook.

MICROSPLINE: nieuwe body van shimano voor de 12speed cassettes van Shimano.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Jurf schreef: vr 24 juli 2020, 21:57 Volgens mij gooi je ook wat body types door elkaar.

XD: SRAM body waar een 10speed kransje op kan en gemaakt voor GX en hogere cassettes. Uit je tekst maak ik op dat je nu GX-Eagle hebt en Sram 12speed cassettes werkt prima met de rest van Shimano 12speed

Shimano HG is de oude shimano body. kleinste kransje wat er op past is een 11, Shimano maakt daar zelf geen 12 speed cassettes voor, SRam met de NX Eagle en SX eagle wel, Sunrace ook.

MICROSPLINE: nieuwe body van shimano voor de 12speed cassettes van Shimano.
Klopt.
Ik zie dat ik inderdaad een foutje heb gemaakt. Op de wielset met microspline uit een nieuwe fiets kan ik geen nx cassette plaatsen.

Bij het starten van dit topic wist ik niet dat 12 sp Sram en Shimano cassette’s uitwisselbaar waren. Dat weet ik inmiddels wel , maar een (gebruikte) SRAM cassette op een (nieuwe) fiets met die verder helemaal shimano afgemonteerd is heeft nog steeds niet mijn voorkeur.
Plaats reactie