27.5 plus wielen in 29er frame?? Bikepark

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
MW89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 16 juli 2019, 16:41

Goedemiddag,

op dit moment bent ik trotste eigenaar van een Specialized Stumpjumper FSR 2019 (long travel)

150mm veerweg voor
140mm veerweg achter
29x2.6 banden

ik ben zeer tevreden over deze fiets, echter ben ik afgelopen weekend in het bikepark te Winterberg geweest en ik moet zeggen het is erg wennen met een 29er in het bikepark en ben er wel erg over aan het twijfelen of dit achteraf wel de juiste keuze is geweest.
voor de lokale mtb routes bij ons in Zuid-Limburg merk ik hier weinig van, misschien juist alleen maar voordeel voor meer snelheid door de 29" wielen en het niet zo heel technisch is als in Winterberg.

nu is mijn vraag heeft er iemand ervaring met het inbouwen van een 27.5 plus wielset in een 29er frame?
hoe is het met de bottom bracket hoogte? en de geometrie van het frame?
ik fiets op dit moment nog steeds met de originele 29x2.6 banden van Specialized (Butcher Grid)
zou ik dan al moeten overstappen naar 2.8 banden?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik weet niet of je met 2.8 banden blij gaat worden in een bikepark... . En misschien zit daar nu het probleem ook al! Probeer eens DH-georiënteerde banden in maat 2.4 in Willingen, kan al een wereld van verschil maken!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Wat mankeert eraan dan in jouw beleving?
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ben ik ook wel benieuwd naar. Heb juist voor de bike parks 27.5+ wielen en banden (2.8") geplaatst. Heb er nu 5 dagen op zitten (2x La Bresse, 3x Les Orres in de Alpen), en deze banden bieden lekker veel zekerheid in mijn beleving, zeker in combi met een fiets met relatief weinig veerweg (130/110 mm)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
MW89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 16 juli 2019, 16:41

paulus1981 schreef: di 21 juli 2020, 13:29 Wat mankeert eraan dan in jouw beleving?

ik heb zelf de beleving en vooral op het rustige (technische gedeelte zoals de Nort shore track) dat ik het gewoon een stuk lastiger heb met scherp sturen door de grote wielen en in de korte bochten op de freeride track dat het induiken in bochten ook moeilijker gaat.
ik moet mijn fiets echt in de bochten smijten
Laatst gewijzigd door MW89 op di 21 juli 2020, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
MW89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 16 juli 2019, 16:41

ik heb in het verleden altijd met een 26er gefietst en ben al vaker in het bikepark geweest.
ik merk ook voordelen met de 29er vooral de Downhill track hier duik ik makkelijker overheen maar het rustige stuurwerk op de houten vlonders gaat lastiger door de grote wielen.
misschien is het wel gewoon goed wennen aan deze fiets en misschien een kwestie van nog beter de fiets leren kennen.
MW89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 16 juli 2019, 16:41

Lars TB schreef: di 21 juli 2020, 13:04 Ik weet niet of je met 2.8 banden blij gaat worden in een bikepark... . En misschien zit daar nu het probleem ook al! Probeer eens DH-georiënteerde banden in maat 2.4 in Willingen, kan al een wereld van verschil maken!!

welke DH band bedoel je dan?
de Specialized Butcher Grid is gelijk aan de Maxxis Minion en voor 100euro aan banden vind ik het proberen wel een duur grapje.
ik neem aan dat specialized bij het testen en het samenstellen dit allemaal gestest heeft en tot de conclusie is gekomen dat 2.6 banden het beste passen bij deze bike.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MW89 schreef: di 21 juli 2020, 13:57 welke DH band bedoel je dan?
de Specialized Butcher Grid is gelijk aan de Maxxis Minion en voor 100euro aan banden vind ik het proberen wel een duur grapje.
ik neem aan dat specialized bij het testen en het samenstellen dit allemaal gestest heeft en tot de conclusie is gekomen dat 2.6 banden het beste passen bij deze bike.
Ah, beschrijving van de band even over het hoofd gezien... .

Maar inderdaad een bad met een stevig karkas. Ik weet de breedte van je velg niet, maar met 2.6 op een 30 mm velg heb ik al een weg knikkende band in bochten. Dan moet de druk zover omhoog dat het voordeel van de breedte weer weg is. Dat geven ook de meeste Worldcup rijders aan als reden dat ze meestal niet breder dan 2.5 gaan.
Nu zijn 2.8 banden volgens mij helemaal niet verkrijgbaar met een DH-karkas, dus dan krijg je het wegknik-effect dubbel en dwars.

Maar inderdaad moet je een 29er veel meer de bocht in werken dan een kleinere fiets. Maar dat heb je ook al met een lange downhill bike. Het zal gedeeltelijk wennen zijn. Maar een 29er is inderdaad minder wendbaar, dus het zit ook een beetje in je fiets. Nu zijn de wielen maar een onderdeel van het geheel en is ook (of juist) de geometrie van een 29" het 'probleem'. Dus of je het met kleinere wielen op gaat lossen is de vraag!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Volgens mij kun je met de flipchip er 27.5 wielen inzetten.
Een maatje van me rijd met de 27.5 versie en die fiets rijd met 27.5x 2.5 banden ronduit goed!
Exacte BB hoogte weet ik niet, maar kon er gewoon mee fietsen zonder pedalstrikes zonder hoog te zitten en in Winterberg deed hij het ook lekker.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Hier ook een Stumpjumper FSR (expert) 2019 long travel. Vorig jaar mee in Verbier geweest met de standaard 2.6 banden. Geen enkel probleem ondervonden. Overal grip genoeg en over de wendbaarheid geen klagen. Dit zowel op de snelle bikepark trails als ook op de natuurlijke trails die we met de gidsen gedaan hebben. Daar lag de snelheid soms op stapvoets.

Volgende week Saalbach proberen met 2.3 banden omdat ik te lui ben om ze te wisselen en die het een paar jaar geleden op de Camber daar ook prima deden.

Kortom, misschien niet “jou” setup of fiets maar het kan meer dan prima.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Maar waar heb je in Winterberg problemen die een 27.5x28 zou oplossen?!
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie