10+ speed cassette op 10-speed body

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
FitzChevalric76
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 4 juli 2020, 05:19
Mijn mountainbike: Fuji Tahoe 1.5 27.5

Beste techneuten,

Ik heb een vraag waar ik tot nu toe geen éénduidig antwoord op heb kunnen vinden. Mijn cassette is aan vervanging toe en ik wil graag ombouwen naar een enkel voorblad, de huidige configuratie is 2x10.

Mijn achternaaf is een 135 mm Formula DC-30 met daarop een Sunrace 11-36T cassette en een Deore XT M786 shadow+ derailleur. Naar mijn idee gaat het niet passen om hier een grotere (dikkere) cassette op te plaatsen. Toch lees ik her en der dat het wel mogelijk is (o.a. De SRAM NX serie zou passen). Ik ben mij er van bewust dat bij overstap naar een 11 of 12 speed de derailleur en schifter ook vervangen moet worden.

Als het niet mogelijk is om naar een 10+ speed cassette over te stappen welke 10 speed cassette raden jullie aan? Sunrace heeft ze in 11-42 en 11-46. En hoeveel tands voorblad zou daar dan bij horen? Ik rij voornamelijk in Nederland.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Met een vriendelijke groet,
Nico
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

11 en 12-speed MTB cassettes passen.
Mits ze de Shimano bevestiging hebben.
Dus geen XD of MicroSpline.
Je hebt nu Sunrace, die hebben ook 11 en 12 speed cassettes met een range van 11 tot 50 tandjes.
Je hebt natuurlijk wel een andere derailleur en shifter nodig.

En een Narrow Wide voorblad.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En let op het woordje "MTB" ;-)
11 en 12 speed road/race cassettes passen namelijk niet.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
FitzChevalric76
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 4 juli 2020, 05:19
Mijn mountainbike: Fuji Tahoe 1.5 27.5

Oké, enig idee hoe ze dat doen? Je moet toch twee extra kransjes kwijt op dezelfde lengte.

Mijn MTB is overigens uit 2015.

MTB en Road/race had ik inderdaad gelezen 👍🏻.
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

FitzChevalric76 schreef: za 4 juli 2020, 20:16 Oké, enig idee hoe ze dat doen? Je moet toch twee extra kransjes kwijt op dezelfde lengte.

Mijn MTB is overigens uit 2015.

MTB en Road/race had ik inderdaad gelezen 👍🏻.
Dunnere kransjes? :roll:
Ride a bike!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

FitzChevalric76 schreef: za 4 juli 2020, 15:32 Mijn cassette is aan vervanging toe en ik wil graag ombouwen naar een enkel voorblad, de huidige configuratie is 2x10.
Zoals hierboven al beschreven, ja dat kan maar waarom zou je dat willen? 2x10 heeft nogal wat voordelen en je kunt gewoon een voorderailleur kwijt op je fiets dus...
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Kransjes zitten bij 11 en 12 speed dichter bij elkaar als bij 10 speed.
De ketting is als gevolg ook smaller.

10-speed; 6mm
11-speed; 5,5mm
12 speed ; 5,3mm

Bovendien hangen de grootste kransen bij 11 en 12 speed wat over de naaf aan de spaakkant heen.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
FitzChevalric76
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 4 juli 2020, 05:19
Mijn mountainbike: Fuji Tahoe 1.5 27.5

Pollekes schreef: za 4 juli 2020, 20:37 Kransjes zitten bij 11 en 12 speed dichter bij elkaar als bij 10 speed.
De ketting is als gevolg ook smaller.

10-speed; 6mm
11-speed; 5,5mm
12 speed ; 5,3mm

Bovendien hangen de grootste kransen bij 11 en 12 speed wat over de naaf aan de spaakkant heen.
Aha, duidelijk. Ik ga eens kijken welke overbrenging het moet gaan worden. Bedankt allen!
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Dat een 11 speed past wist ik maar een 12 speed van shimano ook? Dacht enkel een Sram NX 12 speed op een shimano hub.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
FitzChevalric76
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 4 juli 2020, 05:19
Mijn mountainbike: Fuji Tahoe 1.5 27.5

George schreef: za 4 juli 2020, 20:36
FitzChevalric76 schreef: za 4 juli 2020, 15:32 Mijn cassette is aan vervanging toe en ik wil graag ombouwen naar een enkel voorblad, de huidige configuratie is 2x10.
Zoals hierboven al beschreven, ja dat kan maar waarom zou je dat willen? 2x10 heeft nogal wat voordelen en je kunt gewoon een voorderailleur kwijt op je fiets dus...
Ik heb verschillende stukken gelezen over de voor- en nadelen van beide systemen. Met het schakelen van het voorderailleur moet ik wel eens zoeken hoe ik achter moet schakelen :roll: . Nadeel is uiteraard dat de verschillen tussen de versnellingen groter zijn.
FitzChevalric76
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 4 juli 2020, 05:19
Mijn mountainbike: Fuji Tahoe 1.5 27.5

Michel.nl schreef: zo 5 juli 2020, 07:56 Dat een 11 speed past wist ik maar een 12 speed van shimano ook? Dacht enkel een Sram NX 12 speed op een shimano hub.
De 12 speed van Shimano heeft volgens mij een micro-spline body nodig en past inderdaad niet op een gewone.

Het antwoordt hierboven betreft een 12 speed cassette van Sunrace.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Michel.nl schreef: zo 5 juli 2020, 07:56 Dat een 11 speed past wist ik maar een 12 speed van shimano ook? Dacht enkel een Sram NX 12 speed op een shimano hub.
Sunrace maakt ook prima en misschien wel betere 11-50 casettes die op de oude shimano HG-body gaan als de sram NX.
Alle Shimano 12speds gaan op de Micro-spline body.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Ok dat wist ik dus ook nog niet. Dan ga ik eerdaags eens kijken naar die van sunrace
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Jurf schreef: zo 5 juli 2020, 08:12
Michel.nl schreef: zo 5 juli 2020, 07:56 Dat een 11 speed past wist ik maar een 12 speed van shimano ook? Dacht enkel een Sram NX 12 speed op een shimano hub.
Sunrace maakt ook prima en misschien wel betere 11-50 casettes die op de oude shimano HG-body gaan als de sram NX.
Alle Shimano 12speds gaan op de Micro-spline body.

Maar dan wel weer alleen in combi met sram deri en shifter lees ik op internet of ook met shimano 12sp shifter en deri?
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Je moet alleen je shifter en derri van hetzelfde merk hebben, verder kun je alles vrolijk combineren en maakt het niet uit of je casette van merk A,B,C hebt.

Shimano geeft wel aan dat je voor optimaal resultaat het best hun hele drive-train kan pakken, en SRAM ook en dan het liefst de XX1-AXS :wink: , maar het is gewoon allemaal uitwisselbaar.
Op mijn Ripmo zit XO eagle maar op mijn Roscoe een Sunrace casette met GX shifter en NX derri en dat werkt ook goed.
XO schakelt sneller en meer precies, maar met de Sunrace/GX/NX combi rij ik ook echt lekker.
Een maatje rijd Shimano XT12speed met de ene wielset Sunrace 12speed en de andere een GX casette 12speed casette.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie