Maxxis rijders op Nederlandse trails

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

De Forekaster is met z`n hoge dunne nopjes geniaal als het om loose over hard gaat, zelfs nog beter dan de WP Trail. En qua rolweerstand prima te doen. Wat Stunning al zegt: Icm een Rekon race (of een Aspen) heb je een snelle maar ook behoorlijk allround set.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Heb iig 2 rekon race onderweg nu. Vind 2.35 forekaster veel te lomp/zwaar voor aankomende periode wat ik meestal rijd. En anders slinger ik een oude rara evo 2.35 om mn voorwiel als niemand die wil overnemen. Ook grip zat :-q
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Forekaster 2.35 valt wel als een 2.25 🤔
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

HB_Eagle schreef: za 12 maart 2022, 02:48 Forekaster 2.35 valt wel als een 2.25 🤔
Heavy bandje dan. Geld dat voor meerdere maxxis?
life starts @ 150bpm...
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Tis maar net hoe je het bekijkt met dat gewicht, tov de opgegeven maten van Maxxis kloppen de gewichten wel. Echter de werkelijke maten zijn vaak net wat krapper :wink:

Dat tov Schwalbe waar de maten dan meestal wel weer kloppen, echter het gewicht altijd hoger uitvalt.

Wat je wel heel erg merkt met Maxxis banden, is dat ze door gebruik echt even moeten 'groeien' of oprekken. Meestal na een rit of 10 kloppen de maten wel is mijn ervaring. En verder hangt het natuurlijk ook af van hoe je meet. Het karkas- of de noppen breedte.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Al iemand met de Rekon-race WT 2.4 gespeeld
ben benieuwd of die mog voordeel heeft ten opzichte van de 2,35 vooral als voorband
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

g60 schreef: za 12 maart 2022, 10:17
HB_Eagle schreef: za 12 maart 2022, 02:48 Forekaster 2.35 valt wel als een 2.25 🤔
Heavy bandje dan. Geld dat voor meerdere maxxis?
Juist niet!
Je moet 'm vergelijkem met de vorige generatie NoNi's qua grip. De FK valt relatief wat smal, dus kies je 'm in 2,35". En je kunt er dan uitstekend mee touren... Prima voor trails met technischere ondergrond, voor nog steeds XC-georienteerde rijders/fietsers. Transalp, Zuid Limburg met steiler klim/daalwerk, ook in de modderseizoenen.
Voor een bandje dat zo allround is vergelijkbaar met soortgtelijke banden van de concullega's juist relatief licht, goede rolweerstand, lekkere grip.
Het is geen raceband. Voor gesoigneerde goed onderhouden parcoursen in Nl is 'ie al wat te grippy, voor niet-agressieve rijders. Voor stevig XC en trail-light werk echter zeer geschikt, ook in de herfst/winter.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

aurelius schreef: di 19 april 2022, 09:06
g60 schreef: za 12 maart 2022, 10:17

Heavy bandje dan. Geld dat voor meerdere maxxis?
Juist niet!
Je moet 'm vergelijkem met de vorige generatie NoNi's qua grip. De FK valt relatief wat smal, dus kies je 'm in 2,35". En je kunt er dan uitstekend mee touren... Prima voor trails met technischere ondergrond, voor nog steeds XC-georienteerde rijders/fietsers. Transalp, Zuid Limburg met steiler klim/daalwerk, ook in de modderseizoenen.
Voor een bandje dat zo allround is vergelijkbaar met soortgtelijke banden van de concullega's juist relatief licht, goede rolweerstand, lekkere grip.
Het is geen raceband. Voor gesoigneerde goed onderhouden parcoursen in Nl is 'ie al wat te grippy, voor niet-agressieve rijders. Voor stevig XC en trail-light werk echter zeer geschikt, ook in de herfst/winter.

voor de strava ridders is dit natuurlijk een veeeeeel te grove band
Bird Aeris 9 blurple
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ligt er maar aan waar een ‘Stravaridder’ ermee rijdt, op welke ondergrond ‘ie een kommetje wil rijden :wink: :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Deze Stravaridder heeft gewoon een Forekaster 2.35 achter de hand hoor.

Voor in de winter een topband of voor in Limburg het hele jaar rond.

Maar eerlijk is eerlijk, op de UHR, Veluwe of Rijk van Nijmegen tijdens PR omstandigheden, steek ik toch liever een ander type bandje op mijn voorwiel :wink:

Voor rijders die liever niet veel van banden wisselen en/of zich wat minder zeker met hun rijtechniek voelen, zou ik zeggen, dit is dè aanrader als voorband :-q
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Ik had er 4 die ondertussen verkocht zijn. Ben geen strava ridder maar houd van lichte snelle bandjes. Zeker op de zandparkoursen heb je niet veel meer nodig dan een rekon race of aspen die ik uit ga proberen.
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

g60 schreef: wo 20 april 2022, 13:40 Ik had er 4 die ondertussen verkocht zijn. Ben geen strava ridder maar houd van lichte snelle bandjes. Zeker op de zandparkoursen heb je niet veel meer nodig dan een rekon race of aspen die ik uit ga proberen.
Dan is mijn vraag ook voor jou relevant
Niemand hier al ervaring met Rekon race 2.4 WT gehad ?
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Nee helaas, rijd nog steeds op ‘smalle’ velgen met 2.25 breed.

Edit: je kan nino schurter even vragen, die gaat er best hard op.. :-D
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Al iemand ervaring met de forekaster 2.0 ?
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

HB_Eagle schreef: vr 2 september 2022, 10:55 Al iemand ervaring met de forekaster 2.0 ?
Heb ze nog niet gevonden in de webshops. Zit te kijken naar de 2.4. 27,5 voor de emtb.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Plaats reactie