Maxxis rijders op Nederlandse trails

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij is een beetje brede semi-slick achterop voor de drogere maanden in NL een prima keuze. Ik zou best een 2.5/2.6 semi-slick willen op de hardtail maar de meeste van dat soort bandjes zijn te smal, te licht, teveel slick en te weinig semi...

Vroeger had Schwalbe een Fast Fred in 2.4, dat vond ik voor de Brabantse bosrondjes een goed achterbandje :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3315
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Ik zit te denken aan rekon race voor snel xc zomer bandje hier de zandbakjes van nl. Is dat wat? Even snel als de bekende schwalbes? En wat zou ik voorop kunnen leggen voor iets meer grip. Een aspen? Alles word 2.25. Las ook dat de gewone dus zonder 3c rekon sneller is dan de met 3c ikon of aspen.. Volgens mij is 3c voor meer grip toch dus dan zou dan logisch zijn.. :~
life starts @ 150bpm...
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2078
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Rekon Race voor en achter in 2.25 is echt perfect voor de zandbakjes hier in Nederland.

Ik zou zelf niet anders meer willen. Banden met meer grip/noppen aan de voorkant gaan alleen maar meer happen. Hoewel een Ikon ook nog kan. Vergeet niet dat de zijnoppen van de Rekon Race gelijk zijn aan die van de standaard Rekon. Alleen het loopvlak heeft de kleinere noppen. De zijdelingse grip van de Rekon Race is dan ook top. Zelfs in vochtige, licht modderige toestanden doen ze het nog goed. Beter dan de standaard (2.25) Rekon zelfs. Die is onvoorspelbaar aan de voorkant bij nattigheid.

Vergelijk met Schwalbe heb ik niet, ik rijd geen B-merken op mijn fietsen :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hoe kan een gewone Rekon onvoorspelbaar zijn en de Race niet als ze dezelfde zijnoppen hebben?
Onvoorspelbaar reageren als je recht vooruit rijdt lijkt me niet echt een veel voorkomend probleem.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3315
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

kermit schreef: vr 11 maart 2022, 10:00 Hoe kan een gewone Rekon onvoorspelbaar zijn en de Race niet als ze dezelfde zijnoppen hebben?
Onvoorspelbaar reageren als je recht vooruit rijdt lijkt me niet echt een veel voorkomend probleem.
Omdat de transitie anders is naar de zijkant met hogere of lagere midden noppen denk ik?

@Stunning: Hoe doen ze het op lichte gravel?
Laatst gewijzigd door g60 op vr 11 maart 2022, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2129
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Er wordt hier heel erg veel waarde gehecht aan de kenmerken van een band, dus rubbercompound, noppenhoogte en noppenplaatsing.
Daarbij lezen we hier nooit iets over de techniek van een rijder, of manier van rijden en naar mijn idee zit daar een waanzinnig grote component in waardoor dezelfde band bij de ene rijder als onvoorspelbaar wordt ervaren en bij de andere rijder als perfect en zoals men dat hier tegenwoordig omschrijft: "als een zekerheid gevende band".

Als voorbeeld:
Vorige week met een fietsmaat in Nijmegen wezen fietsen.
Hij klaagde steen en been dat hij weggleed aan de voorkant en steeds bijna onderuit gleed, vooral in afdalingen met een bocht erin.
Dus heb ik een stukje op zijn fiets gereden, niks aan de hand, en ik heb echt geen fantastische techniek.
Bleek dat hij behoorlijk achterop reed en dus totaal geen druk op het voorwiel zette.
Na enige tijd oefenen op dit specifieke punt ging het bij hem ook prima.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klopt helemaal wat je zegt, maar als Stunning de Rekon Race vergelijkt met de gewone Rekon gaat de variabele van de rijder/rijtechniek niet op want die is hetzelfde.

Ik ervaar de gewone Rekon niet als een "onzekere" band, maar ik heb een bredere variant en ik ben een andere rijder dus da's ook weer niet 1 op 1 vergelijkbaar. En ik ben me heel goed bewust van het feit dat ongeacht welke banden er op mijn fiets zitten ik zelf altijd de beperkende factor ben, daarvoor hoef je maar een keer een rondje te rijden met gasten die echt kunnen sturen.

Volgens mij geldt dat voor iedereen trouwens, tenzij je zonder al teveel problemen een rondje met (bijvoorbeeld) een Pidcock of Schurter meestuurt kan het altijd nog sneller ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3315
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Elvander schreef: vr 11 maart 2022, 10:10 Er wordt hier heel erg veel waarde gehecht aan de kenmerken van een band, dus rubbercompound, noppenhoogte en noppenplaatsing.
Daarbij lezen we hier nooit iets over de techniek van een rijder, of manier van rijden en naar mijn idee zit daar een waanzinnig grote component in waardoor dezelfde band bij de ene rijder als onvoorspelbaar wordt ervaren en bij de andere rijder als perfect en zoals men dat hier tegenwoordig omschrijft: "als een zekerheid gevende band
Klopt. Techniek en bandendruk. Moet je voor de gein is op een zaterdagmorgen langs een druk bezochte route gaan staan en de technieken bekijken. Dan weet je al genoeg.
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2129
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

kermit schreef: vr 11 maart 2022, 10:21 Klopt helemaal wat je zegt, maar als Stunning de Rekon Race vergelijkt met de gewone Rekon gaat de variabele van de rijder/rijtechniek niet op want die is hetzelfde.
Kermit, ik wilde het juist in het algemeen stellen zodat er niet iemand tegen het zere been geschopt wordt.
Daarbij beweer ik ook zeker niet dat ik het allemaal zo goed weet en kan uitvoeren.

Ik denk daarom juist dat een bepaalde band goed kan passen bij iemand z'n tekortkomingen op techniek en dat rijders met een hele goede techniek op heel veel banden goed kunnen rijden.
Wellicht dat Stunning daarom toch beter met die Rekon Race uit de voeten kan, nogmaals niet om iemand te corrigeren op z'n techniek want ik ken meneer Stunning helemaal niet.

Voor mij was het volgende filmpje wel een heel goede en die heb ik dus ook aan die fietsmaat gestuurd:
https://www.youtube.com/watch?v=8y6ocZHpLoE

Vooral het waarom komt in dit filmpje erg goed aan bod en daarna pas het hoe
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2078
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

g60 schreef: vr 11 maart 2022, 10:09
kermit schreef: vr 11 maart 2022, 10:00 Hoe kan een gewone Rekon onvoorspelbaar zijn en de Race niet als ze dezelfde zijnoppen hebben?
Onvoorspelbaar reageren als je recht vooruit rijdt lijkt me niet echt een veel voorkomend probleem.
Omdat de transitie anders is naar de zijkant met hogere of lagere midden noppen denk ik?

@Stunning: Hoe doen ze het op lichte gravel?
Lichte-, en overigens grovere gravel gaan beide prima.

Ik vermoed overigens ook dat 't 'm in de transitie zit en vooral de vorm van de noppen. De noppen van de standaard Rekon zijn heel errug gericht op afrollen en dat maakt 'm minder geschikt als voorband - in mijn bescheiden mening.

Even wat achtergrond van meneer Stunning (laten we hem voor het gemak anders Ruud noemen :wink: )... Ik ben vorig jaar zo'n beetje met alle Maxxis XC banden aan het testen geweest, behalve the Ardent Race en heb de meest exotische combinaties gemaakt. De Rekon is echt een top band en ik geloof best wel dat alle Rekon banden betrouwbaar zijn, dat was ie ook, maar puur als het droog was. Als ik de Rekon echt pushte in de natigheid... Ik ben 2x uit het niets onderuit gegaan. Waarvan 1x op een recht stuk en ik maakte een klein slingertje om een obstakel beter aan te snijden. En tijdens dat kleine slingertje, floep weg was de band. Nou, dit klinkt tegenstrijdig, maar ik geloof best wel dat een Rekon 2.4 en hoger op de juiste (lage) druk meer kan hebben op natte ondergronden, echter de 2.25 zou ik alleen maar als achterband gebruiken (heb dit ook op het forum van MTBR besproken en dit werd bevestigd inzake de 2.25). Dat strookt wel met mijn gedachte dat bandenprofiel, merken etc allemaal niet zo heel spannend is voor Nederland, zolang je maar de juiste druke en hoeveelheid rubber (en compound!) rijdt.
Over Ruud: die doet al 22 jaar aan MTB (diverse disciplines) en mag zo arrogant zijn om te zeggen dat het met z'n techniek best wel snor zit :wink:
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3315
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Elvander schreef: vr 11 maart 2022, 11:56
kermit schreef: vr 11 maart 2022, 10:21 Klopt helemaal wat je zegt, maar als Stunning de Rekon Race vergelijkt met de gewone Rekon gaat de variabele van de rijder/rijtechniek niet op want die is hetzelfde.
Kermit, ik wilde het juist in het algemeen stellen zodat er niet iemand tegen het zere been geschopt wordt.
Daarbij beweer ik ook zeker niet dat ik het allemaal zo goed weet en kan uitvoeren.

Ik denk daarom juist dat een bepaalde band goed kan passen bij iemand z'n tekortkomingen op techniek en dat rijders met een hele goede techniek op heel veel banden goed kunnen rijden.
Wellicht dat Stunning daarom toch beter met die Rekon Race uit de voeten kan, nogmaals niet om iemand te corrigeren op z'n techniek want ik ken meneer Stunning helemaal niet.

Voor mij was het volgende filmpje wel een heel goede en die heb ik dus ook aan die fietsmaat gestuurd:
https://www.youtube.com/watch?v=8y6ocZHpLoE

Vooral het waarom komt in dit filmpje erg goed aan bod en daarna pas het hoe
Goed filmpje :-q (1 van de weinige) . Sowieso is het niet echt aan te raden skills op youtube op te zoeken om de reden die hij zegt, je mist vaak fatsoenlijke uitleg. Een goede clinic (personal) is echt zijn geld waard wat dat betreft. Ik heb van de winter een beginnende dame een bochten clinic van een uurtje gegeven. Ze kon eerst niet mee met de langzame groep. Aan haar fiets lag het niet, splinternieuwe canyon, alles carbon, goede bandjes etc etc. De keer erop kon ze wel prima mee in de groep. Einde van het cross seizoen stond ze nog op het podium ook. :bier:
life starts @ 150bpm...
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3315
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Stunning schreef: vr 11 maart 2022, 13:00
g60 schreef: vr 11 maart 2022, 10:09

Omdat de transitie anders is naar de zijkant met hogere of lagere midden noppen denk ik?

@Stunning: Hoe doen ze het op lichte gravel?
Lichte-, en overigens grovere gravel gaan beide prima.

Ik vermoed overigens ook dat 't 'm in de transitie zit en vooral de vorm van de noppen. De noppen van de standaard Rekon zijn heel errug gericht op afrollen en dat maakt 'm minder geschikt als voorband - in mijn bescheiden mening.

Even wat achtergrond van meneer Stunning (laten we hem voor het gemak anders Ruud noemen :wink: )... Ik ben vorig jaar zo'n beetje met alle Maxxis XC banden aan het testen geweest, behalve the Ardent Race en heb de meest exotische combinaties gemaakt. De Rekon is echt een top band en ik geloof best wel dat alle Rekon banden betrouwbaar zijn, dat was ie ook, maar puur als het droog was. Als ik de Rekon echt pushte in de natigheid... Ik ben 2x uit het niets onderuit gegaan. Waarvan 1x op een recht stuk en ik maakte een klein slingertje om een obstakel beter aan te snijden. En tijdens dat kleine slingertje, floep weg was de band. Nou, dit klinkt tegenstrijdig, maar ik geloof best wel dat een Rekon 2.4 en hoger op de juiste (lage) druk meer kan hebben op natte ondergronden, echter de 2.25 zou ik alleen maar als achterband gebruiken (heb dit ook op het forum van MTBR besproken en dit werd bevestigd inzake de 2.25). Dat strookt wel met mijn gedachte dat bandenprofiel, merken etc allemaal niet zo heel spannend is voor Nederland, zolang je maar de juiste druke en hoeveelheid rubber (en compound!) rijdt.
Over Ruud: die doet al 22 jaar aan MTB (diverse disciplines) en mag zo arrogant zijn om te zeggen dat het met z'n techniek best wel snor zit :wink:
Klinkt goed. En wat zou je dan voorop leggen icm een rekon race achter? En hoe is de soepelheid tov schwalbe evo of vittoria xc race? Vind die 2 net iets te soepel ivm rollen. De vittoria xc trail is weer te stug/zwaar. Dus denk dat de exo net wat beter gaat.
life starts @ 150bpm...
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2078
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

g60 schreef: vr 11 maart 2022, 13:05
Stunning schreef: vr 11 maart 2022, 13:00

Lichte-, en overigens grovere gravel gaan beide prima.

Ik vermoed overigens ook dat 't 'm in de transitie zit en vooral de vorm van de noppen. De noppen van de standaard Rekon zijn heel errug gericht op afrollen en dat maakt 'm minder geschikt als voorband - in mijn bescheiden mening.

Even wat achtergrond van meneer Stunning (laten we hem voor het gemak anders Ruud noemen :wink: )... Ik ben vorig jaar zo'n beetje met alle Maxxis XC banden aan het testen geweest, behalve the Ardent Race en heb de meest exotische combinaties gemaakt. De Rekon is echt een top band en ik geloof best wel dat alle Rekon banden betrouwbaar zijn, dat was ie ook, maar puur als het droog was. Als ik de Rekon echt pushte in de natigheid... Ik ben 2x uit het niets onderuit gegaan. Waarvan 1x op een recht stuk en ik maakte een klein slingertje om een obstakel beter aan te snijden. En tijdens dat kleine slingertje, floep weg was de band. Nou, dit klinkt tegenstrijdig, maar ik geloof best wel dat een Rekon 2.4 en hoger op de juiste (lage) druk meer kan hebben op natte ondergronden, echter de 2.25 zou ik alleen maar als achterband gebruiken (heb dit ook op het forum van MTBR besproken en dit werd bevestigd inzake de 2.25). Dat strookt wel met mijn gedachte dat bandenprofiel, merken etc allemaal niet zo heel spannend is voor Nederland, zolang je maar de juiste druke en hoeveelheid rubber (en compound!) rijdt.
Over Ruud: die doet al 22 jaar aan MTB (diverse disciplines) en mag zo arrogant zijn om te zeggen dat het met z'n techniek best wel snor zit :wink:
Klinkt goed. En wat zou je dan voorop leggen icm een rekon race achter? En hoe is de soepelheid tov schwalbe evo of vittoria xc race? Vind die 2 net iets te soepel ivm rollen. De vittoria xc trail is weer te stug/zwaar. Dus denk dat de exo net wat beter gaat.
Vittoria ken ik alleen als band op mijn racefiets en ik wil niets anders meer, maar dat zegt niets over Vittoria als MTB band.

Tov Schwalbe is Maxxis zeker merkbaar soepeler door z'n 120TPI structuur van de Rekon Race. Dat is overigens ook de reden dat ik Maxxis rijdt. Vittoria heeft trouwens ook hogere TPI, net als Maxxis.

Ik heb op mijn dochters MTB een Rekon Race 2.35 achter met een 2.35 Forekaster aan de voorkant. Hier kan je het hele jaar mee door inclusief bagger ritten :-D

Als ik zelf iets meer grip aan de voorkant wil hebben, pak ik een Ikon, met een Rekon Race achter. Evt kan je de Ikon in 2.35 overwegen met een 2.25 Rekon Race achter. Dan heb je in mijn ogen een banden combi waar je iedere route buiten Limburg (hoewel met droog weer zou ik deze combi daar ook durven rijden) in Nederland grotendeels het jaar rond mee moet komen.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3315
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Stunning schreef: vr 11 maart 2022, 13:23
Vittoria ken ik alleen als band op mijn racefiets en ik wil niets anders meer, maar dat zegt niets over Vittoria als MTB band.

Tov Schwalbe is Maxxis zeker merkbaar soepeler door z'n 120TPI structuur van de Rekon Race. Dat is overigens ook de reden dat ik Maxxis rijdt. Vittoria heeft trouwens ook hogere TPI, net als Maxxis.

Ik heb op mijn dochters MTB een Rekon Race 2.35 achter met een 2.35 Forekaster aan de voorkant. Hier kan je het hele jaar mee door inclusief bagger ritten :-D

Als ik zelf iets meer grip aan de voorkant wil hebben, pak ik een Ikon, met een Rekon Race achter. Evt kan je de Ikon in 2.35 overwegen met een 2.25 Rekon Race achter. Dan heb je in mijn ogen een banden combi waar je iedere route buiten Limburg (hoewel met droog weer zou ik deze combi daar ook durven rijden) in Nederland grotendeels het jaar rond mee moet komen.
Ok. Heb setje rekon race 2.25 op t oog. Denk dat ik eerst eens een aspen voorop leg. Schijnt ook verrassend meer grip te hebben dan het profiel doet denken. Heb nog 2.35 forekasters liggen (te koop) maar dat lijkt me overkill. Thanks voor je info Ruud :-q

Heb zelf met de mitas combi zefyros/scylla in limburg gereden. Ging prima, had niet verwacht dat die zefyros uit de beek nog zoveel grip zou hebben in een klim. Hele fijne bandjes!
life starts @ 150bpm...
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2078
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

g60 schreef: vr 11 maart 2022, 14:57
Stunning schreef: vr 11 maart 2022, 13:23
Vittoria ken ik alleen als band op mijn racefiets en ik wil niets anders meer, maar dat zegt niets over Vittoria als MTB band.

Tov Schwalbe is Maxxis zeker merkbaar soepeler door z'n 120TPI structuur van de Rekon Race. Dat is overigens ook de reden dat ik Maxxis rijdt. Vittoria heeft trouwens ook hogere TPI, net als Maxxis.

Ik heb op mijn dochters MTB een Rekon Race 2.35 achter met een 2.35 Forekaster aan de voorkant. Hier kan je het hele jaar mee door inclusief bagger ritten :-D

Als ik zelf iets meer grip aan de voorkant wil hebben, pak ik een Ikon, met een Rekon Race achter. Evt kan je de Ikon in 2.35 overwegen met een 2.25 Rekon Race achter. Dan heb je in mijn ogen een banden combi waar je iedere route buiten Limburg (hoewel met droog weer zou ik deze combi daar ook durven rijden) in Nederland grotendeels het jaar rond mee moet komen.
Ok. Heb setje rekon race 2.25 op t oog. Denk dat ik eerst eens een aspen voorop leg. Schijnt ook verrassend meer grip te hebben dan het profiel doet denken. Heb nog 2.35 forekasters liggen (te koop) maar dat lijkt me overkill. Thanks voor je info Ruud :-q

Heb zelf met de mitas combi zefyros/scylla in limburg gereden. Ging prima, had niet verwacht dat die zefyros uit de beek nog zoveel grip zou hebben in een klim. Hele fijne bandjes!
Dan zou ik gewoon voor 2x Aspen gaan :-D

Die rollen net zo licht als de Rekon Race en doen het ook prima in de nattigheid. De Rekon Race vind ik alleen nog iets beter op zand of hardpack. De Aspen is iets meer allround.

Maar ach, voor ons stervelingen is het toch allemaal geneuzel in de marge. Echter Forekasters zijn behoorlijk grof inderdaad (wel heel allround, doet het goed in beide zand en modder, dat is een eigenschap die je niet veel ziet bij banden).
Plaats reactie