Maxxis rijders op Nederlandse trails

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Leuk weetje, mijn 2,35 Forekaster is exact even breed als mijn 2,2 Ikon....
Breedte maten zeggen dus ook niet alles! En in inches lijkt het verschil tussen 2,2 en 2,35 nog best wel wat, maar als je de maten omrekent naar metriek stelsel (ipv die maffe achterhaalde maatvoering waar de fietswereld aan vasthoudt) is het slechts 0,4cm.
Be Nice, Say Hi!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Herfst/winter in modderig Limburg is prima met 2,35 FK - 2,35 FK, 2,35 Ikon achter kan ook nog net. Die combi gaat op lichtere Alpentrails op een XC-bike ook nog goed.
(Rijd nu Wolfpacks, 2,4” Cross-2,4” Race , verhoudingsgewijs wat lichter en betere natgrip, minder rolweerstand, drooggrip FK voor is tik meer).
Laatst gewijzigd door aurelius op zo 15 november 2020, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Pbro schreef: zo 15 november 2020, 16:52 Leuk weetje, mijn 2,35 Forekaster is exact even breed als mijn 2,2 Ikon....
Breedte maten zeggen dus ook niet alles! En in inches lijkt het verschil tussen 2,2 en 2,35 nog best wel wat, maar als je de maten omrekent naar metriek stelsel (ipv die maffe achterhaalde maatvoering waar de fietswereld aan vasthoudt) is het slechts 0,4cm.
Klopt, alleen de FK heeft volgens mij de WT-casing en is een stuk volumineuzer dan de Ikon. (ja, ik heb ze beide)
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Met de fully rijd ik Ikon 2.35 achter en FK 2.35 voor. Dat is nog goed te doen. Alleen merk ik wel dat achter nog wel eens vol loopt met modder. Morgenochtend eerste keer met de HT rondje op blauw; Ikon 2.20 achter een Rekon 2.25 voor. Ben benieuwd hoe dat gaat....
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

aurelius schreef: zo 15 november 2020, 16:23 Ikon 2,35 scheelt al enorm tov de 2,2. Volumineuzer, en noppen die groter zijn dn meer naar opzij uitsteken. Veel meer grip dan de 2,2.
2,6 in Nl snap ik nooit zo goed. Is erg breed, erg zwaar, en geeft grip die in Nl nergens echt gevraagd wordt. ‘Staat wel mooi’ misschien, als je een hele dikke bike hebt.
Maar minder brede banden doen het in Nl ook prima. Grip genoeg, minder roterende massa, vlotter accelererend. Met hele brede velgen lukt vaak 2,35-2,4 ook nog wel.
Ik kom van een Krampus met 40mm velgen, dus die "plus" tik is nog niet helemaal verdwenen :winkie:
Nu een Honzo met 30mm velgen, waarvan de geleverde Minions DHF 2.35 en 2.5 intussen zijn vervangen.
Er komt ook een 2.35 Ikon binnen zodat ik wat kan uitproberen. Het idee is: breder met wat minder nop rijdt lekkerder/lichter als smaller met grovere nop ( het hele "plus" idee vlgs mij ) . Die 2.6 Rekon voor was zo slecht niet, maar tikkie minder kan wel vlgs mij.
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Heb mijn Ikon's (2,2) ingeruild voor Continental Cross Kings (2,2) waar ik erg tevreden over ben tot nu toe. Merkte een tijdje geleden dat ik niet veel grip had op de natte/muddy ondergrond van Groesbeek/Nijmegen. Op droge grond voldoen ze meer dan goed!
De Cross Kings geven mij daarentegen meer zelf vertrouwen. Dus voor mij een prima wissel!
Binnenmaat velg 30 mm.

:-q
RM.17
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 6 januari 2021, 10:05

Nieuw te leveren fiets (maart; 29mm velg) komt met de combinatie Minion DHF 2.5 EXO TR voor en Maxxis High Roller II 2.3 EXO TR achter.
Voor het voorjaar/zomer van plan om direct 1 nieuwe band aan te schaffen, ik twijfel echter tussen: Ikon/Ardent/Ardent Race.
Het zouden de volgende combo's worden:
Winterperiode: Minion DHF 2.5 EXO TR voor en Maxxis High Roller II 2.3 EXO TR achter (de bestaande set).
Zomerperiode: Maxxis High Roller II 2.3 EXO TR naar voren en de nieuwe band (bijv. Ardent 2.25 EXO TR) achter.

Wat zouden jullie adviseren (ook in combinatie met de velgbreedte)? Wellicht zelfs betere oplossingen?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16841
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat hangt nogal van het gebruik af natuurlijk ;-)

Maar gevoelsmatig zou ik geen Ardent Race of een Ikon combineren met iets als een High Roller, die banden liggen te ver uit elkaar qua inzetgebied. Dan is of je High Roller overkill, of de achterband is juist onderbemeten.

Dus voor de combi met de HR zou ik uit de drie die je noemt de Ardent als achterband nemen.
Maar een Rekon zou ook kunnen, en als je verder kijkt als Maxxis wordt de keuze helemaal gigantisch ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Van het voorjaar denk ik eens de Aspen 2.4 voor en achter proberen.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

De Ardent (2.25) heb ik nu als voorband. Specifiek gekozen voor de natte omstandigheden en heb nog geen minpunten kunnen vinden. Heb de ardent race in 2.35 en dat is mijn favoriete (snelle) band, als het echt droog is dan de forekaster voorop.

Achterop heb ik nu een aspen 2.2 en die geeft (in de huidige omstandigheden) meer grip dan een ikon 2.35. Merk dan met name in bochten en klimmen (trapt niet meer door).
RM.17
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 6 januari 2021, 10:05

kermit schreef: ma 25 januari 2021, 13:45 Maar gevoelsmatig zou ik geen Ardent Race of een Ikon combineren met iets als een High Roller, die banden liggen te ver uit elkaar qua inzetgebied. Dan is of je High Roller overkill, of de achterband is juist onderbemeten.
Dit was inderdaad ook mijn eerste initiële gedachte. Goed om dit bevestigd te zien. Thnx!
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Dus vorige week de Reichswald - Mookerheide toertocht gereden en het Nederlandse gedeelte van deze tocht pakte grotendeels de routes rondom Nijmegen mee.

Omstandigheden waren vochtig tot licht modderig op het top laagje van de grond.

Deze tocht reed ik met een Rekon 2.25 Maxxspeed voor en een Rekon Race 2.25 2C achter en dat ging prima.

De Rekon voor was uiteraard iets meer safe op met name de steilere gladdere afdalingen, vooral in het Reichswald, maar normaal gesproken rijd ik op routes zoals de UHR of Rijk van Nijmegen 2x Rekon Race 2.25 2C.

Maxxis combi's die ik nog meer heb geprobeerd:
Ardent 2.25 2C voor, Ikon 2.2 Maxxspeed achter --> hele snelle en betrouwbare combi ook ! Persoonlijk was de Ardent voor mij nog iets te grof aan de voorkant voor op de UHR.
Forekaster 2.2 2C voor, Ikon 2.2 Maxxspeed achter --> vergelijkbaar met bovenstaande combi, echter de Forekaster doet het ook verrassend goed in mul zand / zanderige kombochten, waar de Ardent iets sneller de neiging heeft om (voorspelbaar) te gaan uitbreken.

Als je iets meer zekerheid zoekt dan de Rekon/Rekon race combi die ik vorige week reed, dan zou ik zeggen dat de Forekaster voor en de Ikon achter, echt de Maxxis combi is om het hele jaar mee rond te komen, ongeacht waar je ook rijdt in Nederland.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 828
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Vraagje tussendoor
Ben aan het opruimen en kom oa. een rekon 2,25 tegen
Nu heb ik tegenwoordig iets breedere velgen (27mm)
Dat zou perfect moeten passen echter zijn de zijwangen een fractie breeder dan de zijnoppen

De vraag(en) is (zijn) dus:
Hoort dit zo
Is dat erg nadelig
Beter verkopen en 2.4 ofzo halen

Ps. Ik zou m zowiso alleen achter gebruiken
Laatst gewijzigd door HB_Eagle op ma 20 december 2021, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16841
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat zal in onze bossen niet zo'n probleem zijn, in rotsachtige omgeving loop je meer kans dat de zijwang beschadigd als die breder is dan de noppen.
Ik zou er gewoon eens mee gaan rijden en voelen of het bevalt of niet.

Overigens heb ik zelf(s) 2.6 Rekons op 27mm velgen... :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 828
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Oke nu 2x met die rekon 2.25 op stap geweest op de 27mm velgen maar vindt het helemaal niks

Morgen op pad met forekaster 2.35 voor met ardent-race 2.35 achter

Ik laat nog weten hoe dat bevalt op de redelijk modderige omstandigheden in RVN
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Plaats reactie