SRAM AXS ervaringen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Afkloppen, maar ik heb zelf nog nooit een derailleur kapot gereden.

Wel bij anderen gezien, zoals gezegd ook een keer waarbij het patje niet gebroken/gebogen was (wat wel de bedoeling zou moeten zijn) maar waar gewoon een stuk uit het (alu) frame gebroken was :o

En als zoiets als dit met je AXS gebeurd wordt je even niet blij :-{
(Met een GX ook niet, maar is net ff minder erg).

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Don't race what you can' replace is op zich zinnig. Mijn eerste Santa Cruz "dream" build had LX cranks, die pasten in het budget van toen en deden het perfect.

Aan de andere kant, ik kan me de laatste keer dat ik een derrie in het wiel reed amper meer herrinneren, was op Schoorl en in de vorige eeuw. Het was vooral pech met een tak volgens mij. Ik doe de laatste jaren echt wel mijn best, met jaarlijkse Alpen vakanties en door corona rijd ik dit jaar meer uren als ooit. YMMV

En een reserve voor op buitenland trip heb ik ook mee, hoeft geen AXS te zijn.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Ron_MTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 19 februari 2014, 16:13
Mijn mountainbike: 2023 Mondraker F-Podium DC R

Dat is dan wel heel zuur als je je AXS derailleur raakt tijdens een val en een beschadiging ziet. Ik ben zelf op zoek naar een mogelijke bescherming iemand een tip? Eentje die er fraai uitziet, niet zo'n metalen kooi.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4319
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Niet mee rijden dan. Je kan een keer pech hebben.
Als je op een manier op je fiets zit dat je het normaal vind dat je een paar keer per jaar valt zou ik andere spullen kopen.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Uiteindelijk heb je AXS niet nodig... het is een fraai staaltje techniek maar een goeie GX of XT derailleur met een GOEDE (!!!) kabel en een bijbehorende shifter doet het (bijna) net zo goed. Als je er dan een stuk rijd is de pijn minder groot. Als je echt geld (te veel) hebt en het mooi vindt; vooral doen. Anders lekker schakelen met het bestaande spul. Ik vond het overigens mooi maar heb het geld er niet voor over... Het is óf de blits maken op de trails óf een nieuwe AV-receiver in de huiskamer. Ik heb mijn keuze al gemaakt ;-)
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Tuurlijk is het niet nodig, maar lekker is het wel :tong
Ik rijd sinds kort op een Scott Spark RC 900 Team Issue AXS. Een hele mond vol. Ik keek eerst naar de versie daaronder (de rode RC900 Team), maar die kwam met GX. Als ik die wilde upgraden naar X01 was het prijsverschil niet meer zo groot (plus betere remmen en een carbon stuur).

So far so good dus.
Maar afgelopen weekend gaan fietsen en op de weg terug in een bocht op het asfalt uitgegleden over een hoop bladeren :((
Alles werkt nog prima, maar wel een dikke kras op de derailleur. Dat doet dan toch wel even pijn. In het bos was er waarschijnlijk niks aan de hand geweest, maar je moet met een mtb natuurlijk ook niet over asfalt gaan rijden :wink:
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

pimmedoris schreef: wo 4 november 2020, 16:19 In het bos was er waarschijnlijk niks aan de hand geweest, maar je moet met een mtb natuurlijk ook niet over asfalt gaan rijden :wink:
Met een mtb hoor je ook niet in het bos te rijden :tong
Als je hem ergens in de bergen zo had weg gelegd op stenen of wortels had ie er misschien wel erger aan toe geweest :-{
Ride a bike!
NoChain
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 26 januari 2016, 18:12

Sinds kort heb ik ook AXS op de bike. Iemand die er al in geslaagd is om een batterij-indicatie op de Garmin te krijgen? Ik lees op het net voornamelijk dat het blokje van de indicatie vol blijft en dan plots leeg is (bij mij ook nog vol na 12u rijden). Maar misschien is er ondertussen al een IQ app ofzo waar nog weinig mensen weet van hebben.
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Je krijgt wel op tijd een melding op je garmin als de battery moet bijgeladen worden..(en dat volstaat goed)..
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

NoChain schreef: ma 13 september 2021, 21:46 Sinds kort heb ik ook AXS op de bike. Iemand die er al in geslaagd is om een batterij-indicatie op de Garmin te krijgen? Ik lees op het net voornamelijk dat het blokje van de indicatie vol blijft en dan plots leeg is (bij mij ook nog vol na 12u rijden). Maar misschien is er ondertussen al een IQ app ofzo waar nog weinig mensen weet van hebben.
Nee nog steeds niet gedaan, vergeet ik elke keer zodra ik op de bike stap met de AXS derries. Maar gezien de Roc eraan komt is deze bike naar de Spinning kamer gegaan en gewisseld met de winter fully. Dus zal er van het voorjaar eens aan proberen te denken.

Wat wel niet handig is. Bovenaan de lift in een bikepark er achter komen dat je batterij nog achter in de auto ligt... :~
Gelukkig alleen maar naar beneden hoeven rollen.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4319
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Volgens mij is er nog niets goed.
De Garmin kwam wel met een melding dat de shifter batterij leeg was (van mijn reeds 4 jaar oude Etap)
Maar een accu melding van de derrie's heb ik nog nooit gezien. In de AXS app werkt het ook niet goed.

Op de race doe ik zo'n 40 tot 60 uur met de accu's. Op de MTB zal dit mogelijk korter zijn, andere kan is dat het vooral om de tijd gaat dat het systeem aan staat (dus ook achterop of in je auto telt!!!!!)
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Ik krijg wel een melding dat de derailleur batterij bijna leeg is, van de shifter heb ik nog geen melding gehad. Ze is ook nog nooit vervangen..
NoChain
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 26 januari 2016, 18:12

Ok, dan ga ik eerst maar afwachten of ik via de app (of de Garmin) toch een melding krijg. Dat zou wel handig zijn naar de toekomst toe.
Dm1975
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 16 februari 2024, 16:45

Ff vraagje net een AXS gx setje gekocht en geïnstalleerd morgen ermee opweg batterij eruit bij vervoer is duidelijk maar wat doen jullie met het batterij kapje als de fiets op het dak staat ben bang dat ie eraf waait graag jullie ervaringen
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1578
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Ik ben een keer met de fiets op dak naar Oostenrijk gereden met accu+kapje op de derailleur en ook met accu+kapje aangekomen. Wel een keer tijdens een fietsritje het kapje kwijtgeraakt… (zat misschien niet goed vastgeklikt)

Als ik de fiets in de auto heb voor minder dan een uurtje dan laat ik de accu trouwens gewoon zitten. Dan maar wat vaker opladen, maar telkens verwijderen en monteren resulteert bij mij ongetwijfeld een keer in accu vergeten of kwijtraken of dat lipje op de derailleur afbreken…
carbon bike, titanium collarbone...
Plaats reactie