FiveTen Freerider Pro - levensduur 4 maanden?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Nu ben ik best een stevigere gebruiker van mijn bike; en samen met mijn Crankbrothers Stamp 7 heb ik de afgelopen 4 maanden met Fiveten Freerider Pro's gereden.
Toch vind ik een versleten zool na 4 maanden wel erg snel, zeker omdat de rest van de schoen nog in nieuwstaat is.

Is dit een fabricagefoutje of toch excessief gebruik?
In het laatste geval, zou ik er een nieuwe zool onder kunnen laten zetten?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat denken jullie?
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik heb mijn Pro’s nu 2 seizoenen gebruikt (veel DH en trails) op Stamps. En de zool is echt nog als nieuw.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Beweeg je heel veel op de trappers?

Ik merk, dat bij minder zichtbare slijtage dan dit, de schoen intern al niet meer stevig is, positieve is dat een vers setje dan weer erg prettig voelt :tong

Bij mij gaan ze een klein jaar mee, 1,5 keer per week rijden, daarnaast ook nog wat met SPD's en voor t bikepark gebruik ik een maatje lomper van 5ten.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik heb precies dezelfde gehad en die zagen er na 1,5 jaar ook zo uit. 4 maanden is wel erg snel.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Het lijkt alsof je teveel op de neus van de voet hangt. Probeer de druk te verspreiden over het pedaal.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Dat is zeker jouw voorste voet waar je al die pedal kicks mee doet?
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: ma 15 juni 2020, 07:08 Dat is zeker jouw voorste voet waar je al die pedal kicks mee doet?
Klopt, de linker is iets minder erg, daar is ie nog niet helemaal door, maar wel binnenkort.
Toch door gebruik dan?

Ik las op de insta van Danny M dat hij ongeveer een jaar met fivetens doet (hij gebruikt dezelfde pedalen). Nu verwacht ik van iemand die biken als beroep heeft, en hogere drops, grotere sprongen etc doet, dat hij veel meer stress op zijn schoenen heeft dan ik. Maar daarintegen weeg ik 90kg en ik geloof niet dat hij daar zelfs maar in de buurt komt....
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb dezelfde schoenen pedalen en na 2 jaar zien die voor mij er nog beter uit.
Ik zou dus ff met de verkopende shop babbelen om te kijken of er wat te regelen valt.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik denk dat als je net als Mark dagelijks stunt je elke schoen naar 4 maanden sloopt. Die van mij zien er na een jaar nog als nieuw uit. En ik fiets gemiddeld 1x per week.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Sabai schreef: ma 15 juni 2020, 12:51 Ik denk dat als je net als Mark dagelijks stunt je elke schoen naar 4 maanden sloopt. Die van mij zien er na een jaar nog als nieuw uit. En ik fiets gemiddeld 1x per week.

Daar heb je wel een punt natuurlijk. Je kan wel 10 jaar met schoenen doen als je ze maar 1 keer per maand gebruikt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Denk dat het vooral ook te maken heeft met hoeveel je je voet op het pedaal beweegt, draait, schuift...
Mijn FT's gaan jaren mee en zien er dan nog stukken beter uit dan op de foto van Mark's schoen. Maar ik verplaats mijn voeten amper, gebruik is ook totaal anders ( xc/toer/am ritten ipv street/trials).

Maar het is niet altijd op een voor de hand liggende manier te verklaren waarom sommige mensen snel en andere bijna niet spullen verslijten. Wie kent er niet twee kinderen uit hetzelfde gezin waarbij de ene nooit iets kapot heeft en de andere elke week wel wat... (yep, mijn broer en ik bijvoorbeeld... :D ).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Ik heb ze ook 4 maanden, en ze zien er ook al aardig versleten uit. En zet inderdaad vrij veel druk op de tenen. Ik rijd met blacksPire pedalen. Kortom tis niet heel duurzaam.
boV
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: do 10 juli 2014, 13:41

Je kan de boutjes van je crankbrothers natuurlijk iets meer indraaien... gegarandeerd dat het langzamer slijt. Wel minder grip..
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Ik heb de mijne nu een jaar, maar ook daar vallen de stukken er uit. Volgens mij zijn de 'Pro's' ook wat zachter qua compound.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Bedankt voor de reacties!
Ik heb Adidas een berichtje gestuurd om te vragen of zij dit bij het te verwachten gebruik vinden horen.
Ik had inderdaad al wel het gevoel dat de Pro's minder stevig zijn dan de gewone, maar kon daar niet echt gefundeerde info over vinden.
Maar met 10-12 uur per week wat ik rijd, moet ik toch een oplossing kunnen vinden want iedere 4 maanden 120 euro aan schoenen uitgeven vind ik ook een beetje gortig...
Pinnen indraaien (als dat gaat) zou mischien nog wel wat kunnen, ik heb zeker niet te weinig grip op mn pedalen.....

Sowieso ben ik ook aan t zoeken gegaan naar een mogelijke reparatie van de zool. Toen ik nog klom wist ik ook dat je je schoenen kon laten herzolen, dus waarom met MTB schoenen niet?
Ik denk wel dat het kan, maar dan moet ik wel een goede schoenmaker vinden met de juiste zolen (of een beter alternatief)....
Plaats reactie