Sram SX Eagle schakelt als een dweil

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Toen Sram destijds met kogelgelagerde wieltjes begon (9-speed X-serie?) gaven die relatief veel problemen, er kwam te gemakkelijk vuil in en dan blokkeren die kleine lagertjes vlug. Ik vond dat geen vooruitgang tov de glijgelagerde Shimano's die ik eerder had (de schakelkwaliteit van die X0 derailleurs was wel top).

Terugkomende op de SX derailleur op de fiets van mijn vriendin: die krijgt weinig te verduren, hooguit omdat hij op een e-mtb gemonteerd zit.
De single-click shifter voorkomt dat je per ongeluk (met fikse motorpower erop) de ketting over meerdere kransjes tegelijk trekt. Die shifters zijn volgens mij ook specifiek voor e-mtb's bedacht, maar imo vooral een voorziening om de boel meer hufterproof te maken en niet perse nodig.
Zelf schakel ik met een gripshifter op mijn e-mtb en dat gaat prima zolang je maar met beleid schakelt. In de boost-mode zonder na te denken aan de shifter zwengelen geeft echter geluiden die doen vermoeden dat je de drivetrain daar geen plezier mee doet :D

Ik zal binnenkort eens een betere blik op de SX werpen om te kijken of er inderdaad schroefjes rechtstreeks het plastic in gaan (want plastic zit er inderdaad wel aan, maar dat is ook bij duurdere modellen het geval...).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de middenklasse Sram derailleurs qua bouwkwaliteit vaak minder vind dan de Shimano tegenhangers (niet qua schakelwerking, die is prima. Ik rijd zelf naar volle tevredenheid met GX 11 en 12 derailleurs).

Alsof de Sram derailleurs meer met kostenefficiency in het achterhoofd geconstrueerd worden in vergelijking met Shimano. Meer plastic-achtig. En ze zijn meestal nog duurder ook.

Ik ben een gripshift-adept, maar als ik lees dat 12-speed Sram en Shimano te mixen zijn denk ik sterk aan een Shimano derailleur icm een 12-speed Sram gripshifter voor de toekomst.
Voor de fiets van mijn vriendin zou de SX derrie door een SLX vervangen kunnen worden, op het totaalbedrag van die aankoop maakt dat ook niks meer uit :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Misschien het cultuurverschil tussen Japan en de USA. In Japan speelt eer een rol. Het is je eer te na een slecht product op de markt te brengen. In de USA is winst een belangrijker drijfveer, met de focus op beursnoteringen en dergelijke. Aandeelhouders verwachten toch wat muntjes uit hun investering. Dat is bij Shimano ongetwijfeld ook een grote drijfveer, maar gemiddeld genomen zal de Japanner meer aandacht aan engineering geven dan de Amerikaan. Zie bijvoorbeeld het gedoe van Boeing met hun 737 MAX. Daar lijkt het veroorzaakt te zijn door teveel push op het uitbrengen van een nieuw model door de sales - mensen met te weinig aandacht voor engineering.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Vreemd dat dan juist Shimano erg moeilijk doet als een product niet naar behoren functioneert... . Je krijgt dan vaak nog een nieuw product terwijl ze melden dat er "niets aan de hand is". Maar dat nieuwe product voldoet ook niet.

In het verleden de Nexus naven, meer recent de cassette body's en de lucht aanzuigende XT schijfremmen. Om er maar een paar te noemen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Hypothese verworpen :winkie:
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Hoewel. In een eer - cultuur naderhand toegeven dat het voorwerk minder succesvol was is ook weer een ‘dingetje’. Ach misschien wil er ooit een socioloog of antropoloog op afstuderen. Ik niet :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: di 28 juli 2020, 12:12 Vreemd dat dan juist Shimano erg moeilijk doet als een product niet naar behoren functioneert... . Je krijgt dan vaak nog een nieuw product terwijl ze melden dat er "niets aan de hand is". Maar dat nieuwe product voldoet ook niet.

In het verleden de Nexus naven, meer recent de cassette body's en de lucht aanzuigende XT schijfremmen. Om er maar een paar te noemen... .
Geen goede ervaring met Shimano garantie (understatement).
Totdat ik Shimano in Duitsland ging shoppen (Paul Lange :-q )
Maar het ging toch over Sram ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, het ging over de matige SX derailleur.... en welke opties er zijn om dat te verbeteren... en daar kwam plots ook Shimano om de hoek kijken :)

Waar ik overigens toch een klein vraagtekentje bij krijg, bij die 100% compatabiliteit tussen 12-speed Sram en Shimano.
Eerder deze week namelijk bij medeforummer HdB geprobeerd een SLX derailleur te laten praten met een GX shifter. En dat kregen we niet over de hele cassette goed werkend (met nieuwe kabels). Het bleef aan de ene of aan de andere kant ratelen. En zoveel mogelijkheden om ergens aan te draaien heb je niet, als de kabelspanning in orde is en de b-schroef een beetje goed staat zou de ketting over alle kransjes ratelvrij moeten lopen.

We hebben niet tot het uiterste geprobeerd, zo was de ketting waarschijnlijk een schakeltje te lang.
Maar ik ga iig niet blind een Shimano derailleur bestellen om de SX te vervangen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Ik heb nu ongeveer 200km met de combi NX shifter + XT derailleur + NX 12-speed cassette gereden. Geen enkel probleem, het loopt als een zonnetje en schakelt direct. Ik ben erg kritisch op mijn materiaal en wil absoluut geen bijgeluiden horen. Indien het niet 100% goed zou werken zou ik het hier op het forum niet aanbevelen.
Ik weet niet of een Shimano 12-speed en een SRAM 12-speed cassette 100% gelijk zijn wat betreft de afstanden tussen de tandwielen, ik heb niet de mogelijkheid om dat te testen. Het zou dus kunnen zijn dat het beter is om de shifter en de cassette van hetzelfde merk te gebruiken.
Remos112
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: za 6 juni 2020, 21:06

kermit schreef: vr 31 juli 2020, 14:51 Ja, het ging over de matige SX derailleur.... en welke opties er zijn om dat te verbeteren... en daar kwam plots ook Shimano om de hoek kijken :)

Waar ik overigens toch een klein vraagtekentje bij krijg, bij die 100% compatabiliteit tussen 12-speed Sram en Shimano.
Eerder deze week namelijk bij medeforummer HdB geprobeerd een SLX derailleur te laten praten met een GX shifter. En dat kregen we niet over de hele cassette goed werkend (met nieuwe kabels). Het bleef aan de ene of aan de andere kant ratelen. En zoveel mogelijkheden om ergens aan te draaien heb je niet, als de kabelspanning in orde is en de b-schroef een beetje goed staat zou de ketting over alle kransjes ratelvrij moeten lopen.

We hebben niet tot het uiterste geprobeerd, zo was de ketting waarschijnlijk een schakeltje te lang.
Maar ik ga iig niet blind een Shimano derailleur bestellen om de SX te vervangen ;-)
Ik heb momenteel zowel de xt shifter aka derailleur geplaatst , enige wat nog Sram is is de cassette de ketting en het voorblad , dit geeft 0.0 problem tot zover ( nu ongeveer 450 km gereden met deze combo ) wat natuurlijk niet uitsluit dat er bij anderen wel compatibiliteits problemen kunnen zijn.
Rene k.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 28 december 2019, 12:06

Nog steeds zonder problemen??
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Bij mij nog steeds zonder problemen. Prima upgrade.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zolang de derailleur en shifter van hetzelfde merk zijn voorzie ik ook geen enkel probleem.
Het gaat juist om die twee als je merken wilt mixen, werkt het dan perfect of toch net niet...

Kettingen en cassettes zijn volgens mij probleemloos door elkaar te gebruiken (afhankelijk van de cassettebody uiteraard, het moet er wel op passen :-)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Ik fiets nu ruim een maand op mijn nieuwe Radon Skeen met een XT shifter in combinatie met een GX derailleur. Tot nu toe schakelt het perfect.
Ik heb weinig ervaring met de GX shifter + derailleur combi, maar een fietsmaat (die die combi op zijn eigen fiets heeft) die mijn nieuwe fiets even uitprobeerde vond dat de XT shifter beter schakelde.
Wat ik wel heb gemerkt is dat de afstelling van de afstand tussen het bovenste derailleurwieltje en het grootste krans(je) achter - met behulp van het tooltje van SRAM - heel nauw luistert. Maar dat geldt volgens mij ook als je een SRAM shifter gebruikt.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Plaats reactie