Sram SX Eagle schakelt als een dweil

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4110
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Remos112 schreef: wo 24 juni 2020, 19:04
baron062 schreef: wo 24 juni 2020, 18:27 Heb je wel de oude SX delen mee gekregen? Die kan je vast nog ten gelde maken.
Nee ik kreeg de fiets in de hand gedrukt en werd veel fietsplezier en tot ziens gewenst.
Bij een duitse webshop kosten deze delen ca 90 euro bij elkaar. Ik zou ze dus nog maar even ophalen. Het arbeidsloon mag maximaal 30 euro zijn ofzo, dat omwisselen en afstellen is zo gebeurd.
Remos112
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: za 6 juni 2020, 21:06

baron062 schreef: wo 24 juni 2020, 19:15
Remos112 schreef: wo 24 juni 2020, 19:04

Nee ik kreeg de fiets in de hand gedrukt en werd veel fietsplezier en tot ziens gewenst.
Bij een duitse webshop kosten deze delen ca 90 euro bij elkaar. Ik zou ze dus nog maar even ophalen. Het arbeidsloon mag maximaal 30 euro zijn ofzo, dat omwisselen en afstellen is zo gebeurd.
Zijn die onderdelen nog zoveel waard? Dat had ik niet verwacht. Ik zal er even achteraan gaan bedankt!
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4110
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ze zullen iets minder waard zijn, die 90 euro is wat je er ongeveer voor betaald

https://www.bike-components.de/de/SRAM/ ... ch-p71177/
https://www.bike-components.de/de/SRAM/ ... er-p71174/
Remos112
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: za 6 juni 2020, 21:06

Mad Wally schreef: wo 24 juni 2020, 09:58 Mijn aanbod blijft staan om te helpen de boel te richten waardoor je in ieder geval weer kunt fietsen. Moet je alleen even naar Deventer komen.

Verder vind ik dat deze fietsenmaker ondertussen wel aan de schandpaal mag met naam en lokatie!
Ik heb daar blijkbaar overheen gelezen, maar alsnog super bedankt voor het aanbod!
De fiets is inmiddels in orde, maar fijn om te weten dat er hulp te vinden is dichtbij :-q
peerke1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 16 september 2009, 12:15
Mijn mountainbike: Canyon Lux..Giant Revolt gravelbike en Giant TCR recert

weet niet wat de ervaring van andere mensen is,ik kreeg mijn Corratec geleverd met een GX drivetrain en dat heeft vanaf dag 1 niet goed gewerkt.heb ZSM XT 12 speed shifter en derailleur gekocht en gemonteerd en het loopt als een trein nu.
Heb mijn hele leven al met shimano gereden en miscchien ben ik wel bevooroordeeld.
Maar naar mijn idee hoort als iets nieuw is behoorlijk te werken.bij mij werd het MTB plezier behoorlijk vergald hierdoor maar kwam snel terug toen ik mijn nieuwe XT spul erop gezet heb. :winkie:
Canyon Lux alp/fen kleur.. Giant Revolt gravelbike..Giant TCR advanced recert
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

SX vergelijken met XT is sowieso niet helemaal correct natuurlijk, zet SX tegenover Alivio en dan zullen de verschillen heel wat minder dramatisch zijn ;-)

Het hele verhaal klinkt wel als een fietsenmaker waar je niet blij van wordt.
Als een scheve pat bij aflevering ervoor zorgt dat de boel niet werkt zoals bedoeld moet hij dat gewoon oplossen, en nu heeft hij dat inderdaad "opgelost" door je een upgrade aan te smeren waar hij nog aan verdient ook.

Maar wat iemand hierboven al zei, er zijn gelukkig ook goede fietsenmakers. Vraag gewoon even wat ervaringen hier op het forum met fietsenmakers in jouw regio en dan komen er vast een paar fatsoenlijke bovendrijven. En in de tussentijd je eigen handigheid wat vergroten zodat je minder afhankelijk wordt :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Downtherabbithole
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: do 9 januari 2020, 09:44
Mijn mountainbike: Yeti SB120 Turq

Eigenlijk een triest verhaal.
Misbruik maken van de coulante houding van een klant.
Kromme pat weggooien en de goeie onderdelen zo weer op een andere fiets schroeven, daarvoor ook weer laten betalen natuurlijk.
Handige boefjes zijn het.
Voor Remos is het wel een goeie les om je niet te snel door zo'n dropveter om te laten lullen.
En nu lekker fietsen!
Qua Patet Orbis
jeroen mud 7.0
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 728
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 10:58
Mijn mountainbike: Canyon Exceed 7.0 , Canyon nerve AL 29 (retired) Grand Canyon CF SL retired , Canyon Exceed 7.0 2020

Downtherabbithole schreef: do 25 juni 2020, 09:39 Eigenlijk een triest verhaal.
Misbruik maken van de coulante houding van een klant.
Kromme pat weggooien en de goeie onderdelen zo weer op een andere fiets schroeven, daarvoor ook weer laten betalen natuurlijk.
Handige boefjes zijn het.
Voor Remos is het wel een goeie les om je niet te snel door zo'n dropveter om te laten lullen.
En nu lekker fietsen!
Ik zou toch echt de onderdelen opeisen als dat nog niet is gebeurd
Canyon Nerve 9.9 2014 (
Retired)


Grand Canyon 7.9 CF SL

specialized pitch comp 650B


yesterday does not matter
MagpieManny
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 17 juni 2020, 20:29

Laat ik voorop zeggen: mooi dat je weer lekker kan fietsen! Maar wel HEEL raar hoe dit allemaal gegaan is.

Patje rechten en nog is SX proberen zouden ze moeten aanraden. Je kon dat altijd afrijden als dat alsnog beviel en anders alsnog de onderdelen erop zetten mocht je dat echt willen. Soweiso hoop ik dat je je oude parts nog terug krijgt. Raar allemaal.

Maar we kunnen weer feitsen eeuuhhh!
Remos112
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: za 6 juni 2020, 21:06

Ok hier even een update. Ik heb vandaag een korte rit gereden 25km give or take. En het schakelt fantastisch! Snel nauwkeurig en bovendien stil! De shifter voelt ook zeer kwalitatief ik ben eindelijk tevreden met deze fiets en kan er echt van genieten! Iedereen bedankt voor alle steun!
Hoogst waarschijnlijk komt er in de toekomst nog een XT casette onder icm een mooie lichte wielset, en ik denk dat ik voor ook 36 wil ipv. 32 wat er nu zit, ik gebruik de grotere tandwielen namelijk nagenoeg niet, maar ik heb nog even voordat dit versleten is.
Tenslotte nog een plaatje:
Afbeelding
Remos112
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: za 6 juni 2020, 21:06

Vorige week 85 km geklokt op de routes op de UHR. En hoewel dit superzwaar was, de drivetrain heeft me niet in de steek gelaten. De Shimano Derailleur en shifter hebben het voorbeeldig gedaan! De casette laat inmiddels al wel wat slijtagesporen zien op de veel gereden tandwielen, dit al na een whopping 250km in totaal. Ik vermoed niet dat dit onderdeel het erg lang gaat volhouden.Maarja dan heb ik weer een reden om wat Shimano onderdelen te plaatsen. De fiets is verder super fijn, de vork doet het fantastisch, en het geheel is een erg plezierige fietservaring.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

nog even mijn 2 centjes:

Ik werk in hetzelfde gebouw als Laura Turpijn (LT-Sports) in Nijmegen. Zij vervangt inmiddels alle SX achterderailleurs voor een NX. Gewoon op eigen kosten. Ergens zit toch iets niet goed met de meeste van die dingen en ze neemt geen risico meer: voordat de nieuwe fiets geleverd wordt gewoon vervangen. Kost haar geld, scheelt enorm veel gezeik. De fietsmerken (Kona, Orbea, SRAM) ondersteunen natuurlijk helemaal niets daarin... .

De derailleurkooi staat altijd wat scheef. Ik kan er op de foto's die hier geplaatst zijn absoluut niet uithalen dat er iets krom is, niet de derailleur, nog het patje. Ik denk ook niet dat daar het probleem zit of zat.

Daarnaast vermoed ik dat de fietsenmaker ook overvallen is door dit probleem. Hij had het beter op kunnen lossen, maar ik kan me voorstellen dat dit bij de meeste winkels precies zo gaat lopen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2608
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: wo 22 juli 2020, 09:19 nog even mijn 2 centjes:

Ik werk in hetzelfde gebouw als Laura Turpijn (LT-Sports) in Nijmegen. Zij vervangt inmiddels alle SX achterderailleurs voor een NX. Gewoon op eigen kosten. Ergens zit toch iets niet goed met de meeste van die dingen en ze neemt geen risico meer: voordat de nieuwe fiets geleverd wordt gewoon vervangen. Kost haar geld, scheelt enorm veel gezeik. De fietsmerken (Kona, Orbea, SRAM) ondersteunen natuurlijk helemaal niets daarin... .

De derailleurkooi staat altijd wat scheef. Ik kan er op de foto's die hier geplaatst zijn absoluut niet uithalen dat er iets krom is, niet de derailleur, nog het patje. Ik denk ook niet dat daar het probleem zit of zat.

Daarnaast vermoed ik dat de fietsenmaker ook overvallen is door dit probleem. Hij had het beter op kunnen lossen, maar ik kan me voorstellen dat dit bij de meeste winkels precies zo gaat lopen... .
Over het technische aspect heb ik geen mening, maar het afleveren van een niet schakelende fiets en het steeds opnieuw niet nakomen van afspraken door de LBS was toch ronduit treurig. Als dit is hoe het bij “de meeste winkels” zou lopen dan is het heel slecht gesteld en hebben fysieke winkels in mijn ogen geen bestaansrecht meer.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

SRAM NX derailleur is het ook net niet. Op mijn fiets zit er na 700 droge kilometers zoveel speling op dat het ook niet meer lekker schakelt. De derailleurwieltjes hebben veel speling en de bevestiging van de derrie aan de pad heeft veel speling. De wieltjes hebben enkel een glijlager ipv kogellagers of naaldlagers op de duurdere modellen.
Heb nu een Shimano XT derrie gemonteerd, werkt ook gewoon met de SRAM NX shifter.
Hier voorlopig maar eens mee testen.
Het afstellen ging in ieder geval heel snel en eenvoudig.
Rene k.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 28 december 2019, 12:06

Welke type xt derailleur ben nodig voor deze ombouw?
En heb jij ook de 11-50 cassette?
Plaats reactie