Ik rij al een hele tijd met een NX shifter en SLX derailleur. Het enige dat me opvalt is dat ik soms een beetje moet draaien aan het stelschroefje omdat het of op- of afschakelen ineens langzamer gaat. Waarschijnlijk komt dat door uitzetten van de kabels vanwege temperatuurverschil. Verder schakelt het perfect.Charlie Skeen schreef: ↑di 29 september 2020, 12:08 Ik fiets nu ruim een maand op mijn nieuwe Radon Skeen met een XT shifter in combinatie met een GX derailleur. Tot nu toe schakelt het perfect.
Ik heb weinig ervaring met de GX shifter + derailleur combi, maar een fietsmaat (die die combi op zijn eigen fiets heeft) die mijn nieuwe fiets even uitprobeerde vond dat de XT shifter beter schakelde.
Wat ik wel heb gemerkt is dat de afstelling van de afstand tussen het bovenste derailleurwieltje en het grootste krans(je) achter - met behulp van het tooltje van SRAM - heel nauw luistert. Maar dat geldt volgens mij ook als je een SRAM shifter gebruikt.
Sram SX Eagle schakelt als een dweil
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1547
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 38
- Lid geworden op: wo 17 juni 2020, 20:29
Die houd ik ook altijd bij. Heb alles nx en werkt prima. Nieuwe witte B-tooltje is wel erg veel makkelijker dan de rode.Charlie Skeen schreef: ↑di 29 september 2020, 12:08 Ik fiets nu ruim een maand op mijn nieuwe Radon Skeen met een XT shifter in combinatie met een GX derailleur. Tot nu toe schakelt het perfect.
Ik heb weinig ervaring met de GX shifter + derailleur combi, maar een fietsmaat (die die combi op zijn eigen fiets heeft) die mijn nieuwe fiets even uitprobeerde vond dat de XT shifter beter schakelde.
Wat ik wel heb gemerkt is dat de afstelling van de afstand tussen het bovenste derailleurwieltje en het grootste krans(je) achter - met behulp van het tooltje van SRAM - heel nauw luistert. Maar dat geldt volgens mij ook als je een SRAM shifter gebruikt.
Die witte is toch alleen voo axs ?MagpieManny schreef: ↑do 1 oktober 2020, 07:49Die houd ik ook altijd bij. Heb alles nx en werkt prima. Nieuwe witte B-tooltje is wel erg veel makkelijker dan de rode.Charlie Skeen schreef: ↑di 29 september 2020, 12:08 Ik fiets nu ruim een maand op mijn nieuwe Radon Skeen met een XT shifter in combinatie met een GX derailleur. Tot nu toe schakelt het perfect.
Ik heb weinig ervaring met de GX shifter + derailleur combi, maar een fietsmaat (die die combi op zijn eigen fiets heeft) die mijn nieuwe fiets even uitprobeerde vond dat de XT shifter beter schakelde.
Wat ik wel heb gemerkt is dat de afstelling van de afstand tussen het bovenste derailleurwieltje en het grootste krans(je) achter - met behulp van het tooltje van SRAM - heel nauw luistert. Maar dat geldt volgens mij ook als je een SRAM shifter gebruikt.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 38
- Lid geworden op: wo 17 juni 2020, 20:29
Kwam uit met 52t zo ver ik weet. Maar werkt op alle anderen ook.
Gaat goed tot nu toe en echt wel makkelijker goed te krijgen.
Gaat goed tot nu toe en echt wel makkelijker goed te krijgen.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 9
- Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 00:21
- Mijn mountainbike: Scott Scale 940 (2020) Rockshox SID RL, DT Swiss XR1700
Begin dit jaar begonnen met MTBen geen idee of ik het leuk zou vinden (kwam van racefiets) en zocht een fiets die beter zou zijn dan instap. Uiteindelijk een Scott scale 940 gekocht met een SX shifter, derailleur en crank. ketting en cassette waren NX. Eigenlijk altijd zonder problemen gereden met SX alleen het grootste blad viel nooit terug bij het terugschakelen. LBS heeft het derailleur pad gericht en daardoor werd het iets beter. Na 2000 km de ketting vervangen door een XO1 en daarna begon het gezeik. Ketting begon te springen, slechte schakel prestaties etc. Alles los gegooid +/- opnieuw ingestel. B-gap week af en aangepast. En daarmee kwam ik na veel gehannes in de buurt van wat het moest zijn, maar perfect was het niet. Na drie weken okay gereden te hebben begon het gezeik weer. Ketting sloeg over bij zijdelings bewegen. Daarna met aanzetten (kracht op de ketting). Was er volledig klaar mee en besloten zowel de shifter als derailleur te vervangen door een gx (v2020) en wat een verschil. Shifter is zoooooooveel directer. Heb de xx1 ook nog in mijn handen gehad voelt iets beter aan, maar het prijs verschil is het voor mij niet waard (35 vs 149EU) Derailleur gemonteerd kabel vastgezet en binnen 10 minuten was ik klaar. Twee keer aan de stel knop gedraaid en het geheel loopt als een zonnetje. Als je SX rijdt en problemen ervaart wacht niet langer en upgrade iig je derailleur!
Merkte tevens op dat Scott dezelfde fiets v2021 aanbiedt waarbij alles nog steeds SX is. Behavle de derailleur die is vervangen door een NX en de WTB ranger troep (20 ritten, 11 keer lek) vervangen is door schwalbe. blijkbaar toch te veel klachten en vermoed dan ook een design foutje vanuit sram, gezien de hoeveelheid klachten die er zijn te vinden op het WWW over deze derailleur.
Merkte tevens op dat Scott dezelfde fiets v2021 aanbiedt waarbij alles nog steeds SX is. Behavle de derailleur die is vervangen door een NX en de WTB ranger troep (20 ritten, 11 keer lek) vervangen is door schwalbe. blijkbaar toch te veel klachten en vermoed dan ook een design foutje vanuit sram, gezien de hoeveelheid klachten die er zijn te vinden op het WWW over deze derailleur.
Laatst gewijzigd door pdebruin op zo 8 november 2020, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
- Koban
- Pro Biker
- Berichten: 1106
- Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
- Mijn mountainbike: twee wielers
- Contacteer:
Wordt tegenwoordig ook meegeleverd met de andere groepen. De witte is geschikt voor 50/52T. Voor mijn vrouw NX upgrade kit besteld en daar zat de witte ook bij.HB_Eagle schreef: ↑do 1 oktober 2020, 16:11Die witte is toch alleen voo axs ?MagpieManny schreef: ↑do 1 oktober 2020, 07:49
Die houd ik ook altijd bij. Heb alles nx en werkt prima. Nieuwe witte B-tooltje is wel erg veel makkelijker dan de rode.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3360
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
Ik heb zojuist het ongenoegen meegemaakt om te moeten sleutelen aan een geleend fietsje met SX.
Wat. Een. Crap.
Over een Shimano Claris of Sora groep kan ik nog oprecht enthousiast worden
Juist omdat dat maar 8 resp 9 speed is kun je het ook onder minder dan perfecte omstandigheden prima werkend krijgen en houden.
Maar SX Eagle.... mijn god, wat een junk. Die derailleur is gewoon gemaakt van plastic en staal niveautje augurkenblikbodem. 12-speed vereist gewoon kleinere toleraties en betere materialen.
Zo krom als een hoepel en ik kan niet eens zien welke kant precies op en dan de hoeveelheid speling op het draaipunt....
En doordat het bovenste derailleurwieltje zo ver van het draaipunt van de kooi ligt levert, als de boel niet precies recht staat, het scharnieren van de derailleurkooi een zijwaartse beweging van het derailleurwieltje op. Aka kut schakelen. Maar dan ook echt kut. De tering. Nog nooit zoiets slechts in handen gehad.
</rant>
Wat. Een. Crap.
Over een Shimano Claris of Sora groep kan ik nog oprecht enthousiast worden
Juist omdat dat maar 8 resp 9 speed is kun je het ook onder minder dan perfecte omstandigheden prima werkend krijgen en houden.
Maar SX Eagle.... mijn god, wat een junk. Die derailleur is gewoon gemaakt van plastic en staal niveautje augurkenblikbodem. 12-speed vereist gewoon kleinere toleraties en betere materialen.
Zo krom als een hoepel en ik kan niet eens zien welke kant precies op en dan de hoeveelheid speling op het draaipunt....
En doordat het bovenste derailleurwieltje zo ver van het draaipunt van de kooi ligt levert, als de boel niet precies recht staat, het scharnieren van de derailleurkooi een zijwaartse beweging van het derailleurwieltje op. Aka kut schakelen. Maar dan ook echt kut. De tering. Nog nooit zoiets slechts in handen gehad.
</rant>
Everybody bought a new bike!
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29780
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Dat lucht op...
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Precies dezelfde ervaring. Heb er te lang mee rondgelopen zonder het te delen. De frustratie is nog steeds voelbaar. Bij jou is het er in ieder geval uitasphaltdude schreef: ↑vr 27 mei 2022, 15:24 Ik heb zojuist het ongenoegen meegemaakt om te moeten sleutelen aan een geleend fietsje met SX.
Wat. Een. Crap.
Over een Shimano Claris of Sora groep kan ik nog oprecht enthousiast worden
Juist omdat dat maar 8 resp 9 speed is kun je het ook onder minder dan perfecte omstandigheden prima werkend krijgen en houden.
Maar SX Eagle.... mijn god, wat een junk. Die derailleur is gewoon gemaakt van plastic en staal niveautje augurkenblikbodem. 12-speed vereist gewoon kleinere toleraties en betere materialen.
Zo krom als een hoepel en ik kan niet eens zien welke kant precies op en dan de hoeveelheid speling op het draaipunt....
En doordat het bovenste derailleurwieltje zo ver van het draaipunt van de kooi ligt levert, als de boel niet precies recht staat, het scharnieren van de derailleurkooi een zijwaartse beweging van het derailleurwieltje op. Aka kut schakelen. Maar dan ook echt kut. De tering. Nog nooit zoiets slechts in handen gehad.
</rant>
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3360
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
En het wordt nog erger:
Aan de lompheid van de lasrupsen, de snelspanners (Boost 141?!? Fuck you Trek, fuck you.) en de utter crappyness van genoemde SX groep had ik het fietsje in kwestie (Trek X-Caliber 8 ) op max € 900 geschat.
Toch even Googelen: Het 2020 model was dus gewoon € 1200
2022 model inmiddels € 1350
"Has the whole world gone crazy?!?
Zo. En nu ga ik weer verder marktplaats afstruinen voor vintage XTR.
Aan de lompheid van de lasrupsen, de snelspanners (Boost 141?!? Fuck you Trek, fuck you.) en de utter crappyness van genoemde SX groep had ik het fietsje in kwestie (Trek X-Caliber 8 ) op max € 900 geschat.
Toch even Googelen: Het 2020 model was dus gewoon € 1200
2022 model inmiddels € 1350
"Has the whole world gone crazy?!?
Zo. En nu ga ik weer verder marktplaats afstruinen voor vintage XTR.
Everybody bought a new bike!
- BikerX
- All rounder
- Berichten: 82
- Lid geworden op: do 16 september 2010, 21:40
- Mijn mountainbike: Canyon Neuron 6, Canyon Stoic 2, Giant XtC 860
Ik kom op deze thread met googelen over de SX derailleur, paar dagen met een hardtail flink naar beneden gestuiterd en ik hoor de hele tijd getik/klingel van mijn spaken. Na een tijdje bedacht ik dat de ketting er dan tegenaan moet komen, gezien de krassen op mijn zwarte spaken kan dat niet anders. In de afdaling durfde ik niet zolang naar de ketting te kijken om het ook echt te zien
Toen heb ik de derailleur vastgezet met dat pennentje en viel me op dat er alleen (een veer?) veerkracht in de onderste scharnier van de arm zitten niet ook in het scharnierpunt op de derailleurhanger zoals bij alle? shimano derailleurs.
Weet iemand of dit in het ontwerp zit of issie kapot ?
Toen heb ik de derailleur vastgezet met dat pennentje en viel me op dat er alleen (een veer?) veerkracht in de onderste scharnier van de arm zitten niet ook in het scharnierpunt op de derailleurhanger zoals bij alle? shimano derailleurs.
Weet iemand of dit in het ontwerp zit of issie kapot ?