Shimano 12 speed cassette - losse bladen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

pronkrug schreef: do 4 juni 2020, 11:45
ak-77 schreef: do 4 juni 2020, 09:00 Voor iedereen die voornamelijk de kleinere kransjes verslijt: Al eens gedacht aan een groter voorblad? Minder slijtage, minder wrijving, betere kettinglijn.
Ik fiets met een 36T voorblad, volgens mij is er geen 38T voor xtr. En mijn cadans ligt ook wel rond de 90, het zijn gewoon snelle routes hier, met lange paden waar ik tussen de 30 en 40km per uur fiets.
Voor de XTR M9100 https://www.mantel.com/shimano-xtr-m910 ... ettingblad
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Zolang je de ketting onder de .75 houdt, gaat het allemaal prima met de kleine-kransen-wissel. De grote 21+ slaan ook echt niet zo heel gauw over. Rij zelf bijna de hele tijd in 11-13-15 en 17 als het lastig wordt hier op de trails. Totdat er dan serieuze klims komen en ik in gauw toch in 32-46 zit (Shimano 11-46). Heb al meerdere cassettes waar het stuk 19-24 bijna nooit is gebruikt. En dan ga je een weekje Polen doen en ben je toch blij dat ze je hebt.

Raakt ook wel een ander punt: cassettes beginnen belachelijk duur te worden.

En nog een ander punt: het gaat ook als de ketting niet precies op 0.75 gewisseld wordt ook echt nog wel een tijdje langer mee voordat er echt serieus skippen komt. En bij mij is dat dan altijd op de 11-15 regio.
bjornc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 3 september 2015, 21:11

Jouke74 schreef: wo 23 september 2020, 08:28 Raakt ook wel een ander punt: cassettes beginnen belachelijk duur te worden.
Mede door die reden ga ik afscheid nemen van m‘n Sram Eagle GX.
De onderdelen zijn besteld, maar komt via Bikeinn... dus ff geduld hebben.
Er komt een slx/xt mix voor terug;
Xt shifter en derailleur, en slx cassette en ketting.
Mede door de los uitwisselbare bladen is slx(of xt) een financieel betere keuze dan sram Eagle GX, waarbij je de gehele cassette moet uitwisselen à €125 in de aanbieding.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

bjornc schreef: wo 23 september 2020, 11:06
Jouke74 schreef: wo 23 september 2020, 08:28 Raakt ook wel een ander punt: cassettes beginnen belachelijk duur te worden.
Mede door die reden ga ik afscheid nemen van m‘n Sram Eagle GX.
De onderdelen zijn besteld, maar komt via Bikeinn... dus ff geduld hebben.
Er komt een slx/xt mix voor terug;
Xt shifter en derailleur, en slx cassette en ketting.
Mede door de los uitwisselbare bladen is slx(of xt) een financieel betere keuze dan sram Eagle GX, waarbij je de gehele cassette moet uitwisselen à €125 in de aanbieding.
Je kan ook een compatibele Sunrace cassette voor € 100 in de aanbieding gebruiken (SunRace MZ91 12-speed Sram XD Cassette 10-50). Blijft veel geld vergeleken met een ouderwetse 9-speed.
bjornc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 3 september 2015, 21:11

Die heb ik overwogen toen mijn Sram cassette de vorige keer versleten was.
Maar ik lees over de schakel performance niet veel goeds over die specifieke cassette.
Bovendien is het verschil 100 voor een Sunrace, of 125 voor een Sram niet groot genoeg om dan niet voor Sram te kiezen.

Al met al moet het spul nog binnen komen, maar ik sta wel achter m'n keuze. (Ik hoop dat dat nog steeds zo is na de eerste paar duizend km)
Plaats reactie