Calculator band/ velgbreedte

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Is er een calculator, richtlijn, foefje of wat dan ook om te kunnen simuleren hoe breed een band uitvalt op een velg.
De achterbrug van mijn fiets heeft nog flink ruimte rond de band, vandaar dat ik naar een bredere velg zit te kijken, alleen hoe bepaal je hoe breed de band dan gaat worden?

Momenteel zit er een 2,8 op 35 mm.

De groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Dat is denk ik teveel afhankelijk van de band. Maar als je bv naar 40 mm gaat, kring je die 5 er echt niet bij in de band.. max 2 mm denk ik, dat is dus 1mm aan elke kant. 2mm aan elke kant gaat het nooit worden en zo te horen heb je die ruimte wel.
Of wil je tegelijk ook naar een bredere band?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Inderdaad zal een band niet heel extreem 'groeien'. De stap als je van 19 mm naar pakweg 30 mm gaat is nog goed voor 3 mm, maar van 25 mm naar 30 mm is nog maar een millimeter.


Daarnaast zit er nog verschil per bandenmerk en soms zelfs per band. Maar heel veel zorgen hoef je je over de breedte niet te maken. De vorm kan ook nog veranderen, maar dat heeft dan minder invloed op de breedte, wel wat op hoe een band stuurt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Luc151 schreef: wo 3 juni 2020, 12:51 zo iets?

http://www.reifenbreiten-datenbank.de/reifen.html
Hier heb ik niet zo veel aan in mijn ogen, mijn maat banden/ velg staan er amper of niet in, ga je naar andere gangbare forse banden kijken, dan speelt de druk een rol, er staan er tussen waarbij een dezelfde band op een smallere velg groter uitvalt, rammen ze er 2 bar of meer in :o .....

Nee de reden is dat ik met een eventuele nieuw achterwiel naar een zo breed mogelijke velg wil (ik heb voorheen meerdere brede sets laten spaken omdat mij dat goed bevalt) en wat dan als maximale bandenmaat mogelijk is, gewoon wat puzzelen om te beoordelen waar de max. ligt.
Ik heb nu rondom zo'n 12 mm over, in de breedte kan dat wel wat minder.

De groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Simpel zou je kunnen stellen dat:

30 mm = 2.4
35 mm = 2.8
40 mm = 3.2

En dan heb je het over een optimale situatie. En vanuit die punten kun je dan nog 0.2 omhoog en omlaag om binnen het optimale bereik te blijven. En scheelt dit ook weer iets per bandenfabrikant.

En kun je er ook naar boven toe 0.4 van af wijken, maar dan ga je wel verschil merken bij gelijke luchtdruk (je moet iets meer luchtdruk gaan rijden om zwabberen te voorkomen). En naar beneden toe kun je ook wel smokkelen, maar bij meer dan 0.3 inch afwijking worden vrijwel alle banden wel erg vierkant... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(Van MTBR.com:) Stan’s promotes what it calls WideRight, where certain rim widths are designed to mate with specific tire sizes in order to create the optimal tire shape. That chart looks like this:

Internal rim width: 21-23mm — tires from 2.0-2.25
Internal rim width: 24-26mm — tires from 2.25-2.50
Internal rim width: 27-30mm — tires from 2.35-2.8
Internal rim width: 30-35mm — tires from 2.5-3.0
Internal rim width: 35-42mm — tires from 2.8-3.0
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Misschien interessant? Zipp introduceert 25mm inw wielset voor 28mm road banden ("up to 55mm") .
Velgbreedte neemt ook bij race/gravelbikes fors toe. Een 28mm band op inw 25mm velg was kort geleden nog ondenkbaar.
https://www.bikeradar.com/news/zipp-303 ... disc-2021/
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: zo 7 juni 2020, 22:02 (Van MTBR.com:) Stan’s promotes what it calls WideRight, where certain rim widths are designed to mate with specific tire sizes in order to create the optimal tire shape. That chart looks like this:

Internal rim width: 21-23mm — tires from 2.0-2.25
Internal rim width: 24-26mm — tires from 2.25-2.50
Internal rim width: 27-30mm — tires from 2.35-2.8
Internal rim width: 30-35mm — tires from 2.5-3.0
Internal rim width: 35-42mm — tires from 2.8-3.0
Dat zeg ik. Alleen met enige nuance om het zinnig te maken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

MonkeyRider schreef: ma 8 juni 2020, 08:52 Misschien interessant? Zipp introduceert 25mm inw wielset voor 28mm road banden ("up to 55mm") .
Velgbreedte neemt ook bij race/gravelbikes fors toe. Een 28mm band op inw 25mm velg was kort geleden nog ondenkbaar.
https://www.bikeradar.com/news/zipp-303 ... disc-2021/
Dat tabelletje heeft wel waarde, aan de hand daarvan ga ik denk ik maar eens puzzelen met 45-50 mm velgen en 2.8-3.0 banden.

De groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

All4Fun schreef: ma 8 juni 2020, 21:00
MonkeyRider schreef: ma 8 juni 2020, 08:52 Misschien interessant? Zipp introduceert 25mm inw wielset voor 28mm road banden ("up to 55mm") .
Velgbreedte neemt ook bij race/gravelbikes fors toe. Een 28mm band op inw 25mm velg was kort geleden nog ondenkbaar.
https://www.bikeradar.com/news/zipp-303 ... disc-2021/
Dat tabelletje heeft wel waarde, aan de hand daarvan ga ik denk ik maar eens puzzelen met 45-50 mm velgen en 2.8-3.0 banden.

De groet'n
Om meerdere reden zou ik het echt gewoon bij 35-40 mm houden. Gewicht van de velg en vorm van de band zijn dan de belangrijkste reden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Het idee van Zipp om 28mm race banden op 25mm velgen te leggen is natuurlijk mede ingegeven door aerodynamica ( bandbreedte en velgbreedte lopen min of meer in elkaar over) en het feit dat je met profielloze slicks rijdt ( geen verandering in profiel verloop over de breedte).
Dat is natuurlijk niet zondermeer van toepassing voor mtb banden. Wel blijkt ook in de weg en gravel scene dat er snel steeds bredere velgen worden gebruikt. Bv voor 40mm gravelbanden zijn nu 23-25mm velgen de.norm, terwijl.die kort geleden nog op 19mm lagen.
Plaats reactie