Must have’s voor onderweg

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

zeroground schreef: vr 29 mei 2020, 19:06 Bieropener kun je thuis laten, een beetje vent vind wel een geschikte tak of steen. Of heeft een tugnut.
Zit dat niet op je multitool :winkie:
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Bij enkele dingen die hier genoemd zijn denk ik echt aan survival tochten ver van de bewoonde wereld. Je mist enkel een Rambo mes 😁.

Volgens mij bedoelde TS dat niet helemaal. Hoe dan ook is heel veel nuttigs voorbijgekomen. Ben benieuwd wat hij ervan vindt.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Koban schreef: vr 29 mei 2020, 19:12
zeroground schreef: vr 29 mei 2020, 19:06 Bieropener kun je thuis laten, een beetje vent vind wel een geschikte tak of steen. Of heeft een tugnut.
Zit dat niet op je multitool :winkie:
sssst!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

RAMBO Mes is zeker handig om dat hooi en bladeren op maat te maken , en die tie wraps af te snijden :-? , en voor de komkommers :lol: , ohja en reparatie aan jezelf , stom ....> Rambo + mes (dus EHBO):winkie:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
NickVE
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: za 18 april 2020, 21:32

Dankjulliewel voor de reactie’s , ik denk dat ik voor t begin al aardig op weg ben als ik dit allemaal aanschaf , ik lees dat sommige van jullie halve fietsen meenemen maar daar wil ik nog niet aan beginnen .

Nog wel een paar onduidelijkheden , ik lees dat sommige van jullie stukjes ketting meenemen , ik ga er vanuit dat als de ketting breekt dat hij dan op 1 punt breekt en dat ik deze schakel kan vervangen door een missing link. Of zie ik dat verkeerd ?

Verder heeft iemand ervaring met onderstaande rugzak van decathlon?

https://www.decathlon.nl/p/fietsrugzak ... 57&c=GRIJS

Als jullie nog meer tips hebben hoor ik het graag!
—Cube reaction TM Pro—
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

NickVE schreef: vr 29 mei 2020, 20:47Nog wel een paar onduidelijkheden , ik lees dat sommige van jullie stukjes ketting meenemen , ik ga er vanuit dat als de ketting breekt dat hij dan op 1 punt breekt en dat ik deze schakel kan vervangen door een missing link. Of zie ik dat verkeerd ?
Hij breekt op 1 punt en als je geluk is het 1 schakel, maar geregeld wanneer de ketting onder vollast aan gaat breekt hij op 1 punt maar zijn de schakels ernaast ook beschadigd (verbogen, getordeerd). Je kunt er voor kiezen die schakels er ook tussenuit te gooien maar zeker bij 1x setups betekent dat dat je de grootste achter niet kunt gebruiken omdat de ketting dan te kort is en je nog veel meer zou slopen.

Of het niet kunnen gebruiken van de grootste achter een acceptabel scenario is of niet, moet een ieder voor zichzelf uitmaken aan de hand van zijn/haar condities.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Dat ligt er aan of het een binnen of buitenschakel is die breekt. Buitenschakel komt bij mij meer voor maar hrt hoeft niet perse zo te ziijn
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Lars TB schreef: vr 29 mei 2020, 09:21
Joop! schreef: do 28 mei 2020, 22:24 ...laatst wel lek gereden (door ongelukkig landing op een stoeprandje, waar het binnenbandje rondom het ventiel stuk is gegaan), ...
Binnenbandje heb ik meestal mee om mensen die ongelukkig landen op een stoeprandje te kunnen helpen :bier:


Heb zelf dat binnenbandje 2x per jaar nodig, maar er gaan er misschien wel 10 doorheen per jaar... Ik vraag altijd maar of zij onderweg de volgende dan weer willen helpen.
Heb je niet gezien... Waar was je dan??? :winkie:

Onderweg ook wel mensen op weg kunnen helpen met het beperkte spul wat ik afhankelijk van welke fiets ik bij heb in het kleine fietstasje heb zitten. (Moet wel aero blijven hè... :wink: ); al is het maar het aandraaien van een SPD schoenplaatje.
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Ik heb 1x een gebroken ketting gehad, ik was blij dat er toen na 5 minuten iemand achter me aan kwam die een kettingpons meehad. Ik heb sindsdien maar een minimultitool met kettingpons, een inbussleutel voor de steekas, een binnenband, een plaksetje, pompje, bandenlichters.
Geen gezeik, mountainbike!
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Voor mij 1x lekke band : gewoon ter plaatse verwisselt met 2 bandenlichters, reserveband en pomp.

1x zware crash met een verbogen voor remschijf en ook voorwiel. Wiel enigszins recht gebogen en toen heb ik de voorremklauw los geschroefd, en heb ik deze aan mijn stuur getierapped. Daarna uiteraard zo goed als het ging bloedend naar huis gefietst (15km). Ehbo kitje had ook handig geweest dus...
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

my 2 schijfjes komkommer:

ik nam altijd veel te veel mee. Inmiddels de volgende verdeling (ik ga 9 van de 10x eerst met de auto naar een route)

In de auto:
- bak met overschoenen, poetsdoeken, jasje, flesje olie, binnenbanden veel, tiewraps, eten voor terugweg enz, soms een extra buitenband

Bij 40km en minder:
- kleine bidon op de fiets
- enduro-strap met een biba, 2 bandenlichters en een co2patroon met co2 pomp (ik geef toe, dit is wat minimaal maar ik heb een klein frame en kan maar 1 co2 patroon kwijt en een fietspompje op de fiets vind ik lelijk)
- multitool incl ponsje aan de riem van Enduro Hummvee broek
- telefoon + autosleutel in de zak van de Hummvee broek, voel je niks meer van
- ketting linkjes elders aan de fiets of in het houdertje van de multitool aan de riem

Bij langere tochten (40+ km):
- rugtas (EVOC FR Enduro) met watersysteem
- voer
- 2 biba's (in totaal, dus 1 extra naast de strap)
- tekentang
- versnellingskabel
- remblokjes
- tape, stroken klittenband (alternatief voor tiewraps) en ander los spul
- ventiel-verloopstukje
- gewoon pompje
- zakmes
- wat extra co2 patronen
- soms een grote lamp
- cash, portemonnee oid
- EHBO shit: pleisters, snelverband, gaas, steriel spul enz. Te weinig nog, moet dit eens uitbreiden/efficienter maken.

Met lange tochten in extreme hitte neem ik vaak wat extra kleding mee (voornamelijk Buffs die onder mn helm zitten en een extra ondershirt).
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Haha prachtig, jij neemt inderdaad veel mee. Goede training met wat extra volume en gewicht ;)

Verrast ga je niet worden in ieder geval.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Aansteker om kampvuur te maken?
(rooksignalen)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

NickVE schreef: vr 29 mei 2020, 20:47Verder heeft iemand ervaring met onderstaande rugzak van decathlon?

[url] https://www.decathlon.nl/p/fietsrugzak- ... 57&c=GRIJS[/url
Ja, heb er even een gehad want voor 12,95 in het aanbiedingen rek kon ik het niet weerstaan... :D

Het is een beetje waar naar z'n geld. In vergelijking met een betere/duurdere rugzak vond ik het draagcomfort minder. Vrij zweterig rugpand, en als je er iets teveel in stopt staat hij ook snel bol op je rug.

Natuurlijk hebben andere rugzakken dat ook, maar toch in mindere mate. Maar de prijs is scherp, en voor korte ritjes kan het best. Het reservoir is best oké, met een vouwsluiting. De slang knikt iets makkelijker dan bv die van Camelbak, dus als er geen drank uit komt even checken :wink:
Het drinktuitje vond ik niet prettig, daar heb ik er een van een CB voor genomen. Maar ik geloof dat Decathlon inmiddels ook een ander type gebruikt, wellicht is dat wat beter.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
NickVE
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: za 18 april 2020, 21:32

We gaan het meemaken , hij is besteld hoop dat ie bevalt , word voor mij sws de eerste x fietsen met een rugzak , normaal neem ik niks mee op pad , maar vanwege de groeiende afstanden die ik fiets wil ik wel grotendeels zelfreddend zijn
—Cube reaction TM Pro—
Plaats reactie