Voorvork/ demper tuning by MST (Fox RockShox)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

kermit schreef: di 25 augustus 2020, 09:48 Ik heb al actie ondernomen... :tong
Niet met betrekking tot de Fox, op dat vlak kan ik weinig meer dan afwachten. Maar ik zag een andere -volgens mij zeer interessante vork- mooi afgeprijsd voorbijkomen... En aangezien je bij internetaankopen het recht hebt gedurende een vrij lange termijn het product zonder opgaaf van reden terug te sturen heb ik maar op de bestelknop geklikt :oops: :D

Afweging: ik ben binnenkort even op vakantie, voor die tijd hoef ik niks met de Snowdon (waar de Fox in hoort). Als ik terugkom is er inmiddels een beter beeld over de zoekgeraakte Fox èn ligt de nieuwe vork op de spreekwoordelijke deurmat. Als de Fox dan terecht is kan die nieuwe vork linea recta retour, is de Fox nog steeds zoek kan ik kiezen: nog langer wachten of de nieuwe monteren.

Maar in elk geval heb ik dan wel een fatsoenlijke vork liggen zonder de hoofdprijs te moeten betalen. Ik wilde niet wachten met bestellen tot na mijn vakantie, over een paar weken kan die aanbieding zomaar pleite zijn. En wordt het pakket met de Fox teruggevonden ben ik alleen een paar euro retourkosten kwijt.

Wat heb je voor moois opgesnord?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Deze :-D
Maar niet voor de genoemde prijs....

viewtopic.php?f=16&t=138093&p=2330151&h ... e#p2330151

Ben er eigenlijk wel benieuwd naar, maar als de Fox teruggevonden wordt en ik ga deze uitproberen kan ik hem niet meer terugsturen...
En ik ben ook erg benieuwd naar het effect van de aangepaste demping in de Fox. Waar het topic eigenlijk over ging zeg maar :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

kermit schreef: di 25 augustus 2020, 11:19
Roger57 schreef: di 25 augustus 2020, 11:14 Standaard herroepingsrecht is toch 14 dagen? Of heb je een leverancier die een langere termijn toestaat?
Of heb je heeel binnenkort heeeel even vakantie? Kan natuurlijk ook :lol:

Iig goed plan, waarom meer betalen dan nodig, is zo al kut genoeg.
365 dagen, in ouderwets Nederlands dus één jaar retourrecht. Dat moet genoeg zijn... :D
Een jaar?! Welke zaak hanteert een herroepingsrecht van een jaar?
Hier stinkt wat makker :o :lol:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

"Ongewenste artikelen:
Indien u van gedachten bent veranderd, kunt u artikelen binnen 365 dagen naar ons terugsturen en vragen om een terugstorting van het aankoopbedrag! Alle artikelen moeten in ongebruikte, onbeschadigde staat, met prijskaartjes of labels en in hun originele verpakking weer bij ons aankomen."

(Wiggle).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En jawel hoor, dus net het "achter de hand alternatief" besteld en dan zul je zien: zit er ineens beweging in de zaak van het zoekgeraakte Fox-pakket! :roll: :D

Nog geen mail gehad, maar ik zie een update in de trackingstatus van vandaag. Voor het eerst sinds 1 augustus...

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Vork was in de Alpen, mtb vakantie..
Zou wel tof zijn als ie er nu van de week aankomt.
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

kermit schreef: di 25 augustus 2020, 14:11 "Ongewenste artikelen:
Indien u van gedachten bent veranderd, kunt u artikelen binnen 365 dagen naar ons terugsturen en vragen om een terugstorting van het aankoopbedrag! Alle artikelen moeten in ongebruikte, onbeschadigde staat, met prijskaartjes of labels en in hun originele verpakking weer bij ons aankomen."

(Wiggle).
Hmmm heb je dat al eens geprobeerd?
I.i.g. bedankt voor de tip Kermit.
Dat bedrag voor een F535 One is een nobrainer (mocht ie niet bevallen is het ding snel doorverkocht)
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

/edit
Laatst gewijzigd door Roger57 op do 10 september 2020, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1800
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Ok ik zal even mijn "probleem" uitleggen.
Ik heb 2 jaar geleden een 2016 Yari 170mm gekocht die geupgrade was naar de 2019 debonair kit en een Charger2.0 RCT3 demper.
Dus feitelijk gewoon een 2018/2019 Lyrik.
Met mijn rij gewicht (bepakt) van ongeveer 80a83kg (zonder iets aan weeg ik 73kg), reed ik altijd met ongeveer 50a55psi en 2 tokens erin met 30% sag. Ik rij gemiddeld op 12 clicks vanaf open (20 clicks totaal).

Dat reed altijd wel aardig, en nooit heel veel klagen over. Tot ik vaker langere afdalingen in het buitenland ging doen en telkens meer last van mijn handen/polsen kreeg. Vorig jaar 2 vallen op mijn polsen helpt daar ook niet echt bij. Een switch naar andere handvatten met vleugeltjes (Ergon GA3) hielp al deels bij het verlichten van de pijn.
Toen de 2021 debonair uit kwam heb ik besloten deze te kopen en in de vork te bouwen, zo gezegd zo gedaan. Dit ook direct bij mijn andere fiets, Pike vork, gedaan.
Weer verder rijden met 2 tokens en nu iets meer psi, 60 wel te verstaan. Maar het blijft allemaal eigenlijk vrijwel hetzelfde qua gevoel.
Initial plushness is echt super, maar de vork duikt flink bij langzamere dingen omlaag en remmen en ik heb het idee dat de support op lange stukken met remkuilen of worteltapijten/rockgardens niet optimaal is.

Eind Juli een weekje in de regio Alpe d'huez geweest en daar kwamen de lange afdalingen aan zet, en dan moet er toch zo nu en dan gestopt worden om de handjes even rust te gunnen, maar al en al niet heel veel last aan het einde van de dagen. Maar merkbaar was wel als de trails meer geshaped waren met flinke remkuilen werd de intensiviteit op de polsen wel erger.

Een week erna zou de volgende trip naar Les Arcs zijn, en is vergeleken met 2 fietsmaatjes die allebij een Lyrik RC2 hebben en mee gingen, en die rijden allebij met aanzienlijk hogere psi. En na wat info van hun en onderzoek kom ik erachter dat de nieuwere debonair met meer psi gereden kan worden dan de oudere solo air, dat staat letterlijk ook zo in de aanbevolen luchtdruk tabellen.

Dus maar is proberen voor de trip naar Les Arcs, allebij de tokens eruit, en de boel is wat hoger als normaal, via Trailhead van Rockshox kom ik uit op een aanbevolen 77psi en 8 clicks rebound van volledig dicht (dus 12 vanaf open).
Dit er dus in gedaan, en maar is proberen in Les Arcs, eerste dag, small bump voelt eigenlijk wel gewoon goed, ook als je de vork statisch indrukt, maar op de langere stukken toch flink aan het rammelen over brake bumps/worteltapijten/rockgardens, wat resulteert in zeer moeie/pijnlijke handen/polsen aan het einde van de dag.
Dus na 2/3dagen toch maar weer rustig aan naar mijn oude set-up, 60 psi maar nu met maar 1 token erin, en voor de laatste dagen was dat toch een stuk aangenamer.

Maar dat zette mij aan het denken, wat kan ik veranderen, ga ik een andere vork kopen en proberen, of kan ik de demper laten tunen, want klaarblijkelijk kan die het niet aan.
En na veel zoeken op internet zijn er toch wel meer mensen met hetzelfde gevoel bij de Lyrik, en kwam tuning steeds vaker voorbij, waaronder dus M-Suspensiontech...

Ik heb via whatsapp contact gehad met de beste man van MST en die zegt feitelijk dat het er veel beter mee moet worden, de recovery zou veel beter werken en de vork blijft wat hoger in zijn travel, wat resulteert in minder "fatique" op de handen.
Ook zou ik dan dus meer PSI kunnen gebruiken in de vork, waardoor ik minder sag heb, maar waarbij de sensitiviteit/comfort beter zou moeten zijn dan bij meer sag/minder PSI.

Nu lees ik hier van 2 man sowieso goede ervaringen, maar nu is mijn vraag, zou de Charger 2.0 tuning van MST (€149) een oplossing bieden voor mij?
Hoor graag jullie mening.

@Jurriaan @Roger57 sowieso :D
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Wat ik lees op mtbr schijnt de Charger 2.0 niet de makkelijkste te zijn om te tunen. Maar goed MST geeft aan dat de demper prima te tunen is. Wie weet haalt ie de rotte stukken er gewoon tussen uit :-q
De luchtzijde van de vork veranderd natuurlijk niks. Ik weeg 2 kilo minder, rij nu met 3 tokens en ca 50 psi. Over de C1 debonair lees Ik + en - ervaringen en Vorsprung zegt vingers er van weg houden. Ik rij met debonair b1, die is wel een stuk soepeler dan de standaard airshaft. Ik wil die gaan combineren met een Luftkappe. Verwacht dan een meer lineaire veercurve. Met 3 tokens is daar veel minder sprake van.

De demperzijde, ja ik vind het een feestje. De vork voelt steviger aan zonder stug te zijn. Veel meer support op hoge snelheid bij o.a. remkuilen. Actueel zijn nu de remkuilen op het traumapad. Ik snap wat er bedoeld word maar de Pike gaat er vlot over heen.
De Pike kan de demper (CC DB air inline) in mijn mtb nu ook bij benen. Daar was met de non tuning Charger totaal geen sprake van.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, de Fox is weer waar hij hoort: in mijn fiets :-)
Bezorgd tijdens mijn vakantie, volgens de buurman die de post & planten deed gewoon naast de voordeur achtergelaten... wat een k**bedrijf, dat DHL :(

Anyway, gisteren de eerste test: twee rondjes Amerongen.
Tijdens het eerste rondje bleek de druk aardig goed te staan, zo'n beetje de hele veerweg werd benut. Op de stukjes die er toe deden -remknippen waar je met vaart overheen dendert- had ik niet het idee dat er heel veel veranderd was, mijn helm en bril dansten nog steeds op mijn hoofd respectievelijk neus. En ja, het is een goed passende helm met de stelknop redelijk strak en het kinriempje netjes aansluitend ;-)
Dat het gecontroleerd aanvoelde kon ik ook niet zeggen.

Daarna heb ik de rebound maar wat klikjes extra gegeven, je voelt dan beter wat er veranderd dan met slechts één klikje meer of minder. Dat leek wat beter, slechts op twee plekken had ik nog steeds het idee ongecontroleerd op de bocht af te stuiteren.
Volgende keer nog wat extra rebound proberen en kijken wat dat doet.

Ik had altijd het idee dat rebounddemping zo snel mogelijk moest staan, zeg maar de snelste stand waarbij het nog goed voelt. Het lijkt er nu een beetje op dat ik de rebound misschien toch wat te snel had staan... we gaan het nog merken.
Met de instellingen tot nu toe heb ik iig niet het idee dat de MST tuning ineens een totaal andere vork oplevert. Een lichte verbetering zou ik zeggen, hoewel ik me nu ook een beetje afvraag wat flink wat extra rebound me vóór de tuning zou hebben opgeleverd. Dat heb ik nooit geprobeerd, omdat ik het idee had al wel in de goede range te zitten en dus alleen met enkele kliks variatie getest heb...

Naast deze ervaringen met m'n Fox 34 Grip/FIT & MST ook nog even de ervaring met mijn andere fiets/vork, een DVO Diamond 160mm. Die was mee op Alpentrip vorige week, en op een van de ritten hadden we een stokoud licht dalend weggetje, "verhard" met keien. Die lagen schots en scheef, met flinke hoogteverschillen, gaten, gleuven, een soort van kilometers lange mini-rockgarden :-)
Ik zou verwachten daar met 2 x 160mm relatief soepeltjes overheen te kunnen rijden maar dat viel me vies tegen. Ook hier rammelend en snakkend naar het einde er overheen knotsend...

De vraag rijst nu, stel ik mijn vering dan echt zo ontzettend belabberd in of werkt het bij iedereen zo maar ben ik de enige die erover klaagt? Anderen op 100/120mm Scott Sparks (en smallere banden dan mijn 2.8 tractorrubbers) reden met hetzelfde tempo als ik en hadden het natuurlijk ook niet comfy, maar naar het scheen ook niet slechter als ik...

Ik zou haast een Shockwizz aanschaffen, ware het niet dat die naar ik begreep niet met een DVO te gebruiken zijn.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Wel bijzonder zoals beschrijft hoe je je rebound instelt. Met zoveel verschil vind ik mijn vork slecht werken. Er zit meer in je vorken. Zeker ook omdat je DVO ook niet brengt wat je verwacht.

Ik vond een Shockwiz destijds een meerwaarde om te gebruiken. En vandaar uit verder gaan. Shockwiz,geschikt voor DVO, kan je ook huren, bijvoorbeeld bij mtbworks.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

kermit schreef: vr 18 september 2020, 15:17 De vraag rijst nu, stel ik mijn vering dan echt zo ontzettend belabberd in of werkt het bij iedereen zo maar ben ik de enige die erover klaagt? Anderen op 100/120mm Scott Sparks (en smallere banden dan mijn 2.8 tractorrubbers) reden met hetzelfde tempo als ik en hadden het natuurlijk ook niet comfy, maar naar het scheen ook niet slechter als ik...
Ik zou haast een Shockwizz aanschaffen, ware het niet dat die naar ik begreep niet met een DVO te gebruiken zijn.
Wat je beschrijft van de rebound zo snel als nog goed voelt herken ik wel en ik had dat ook altijd.
kantelpunt: Jeroen/Jamis Diablo leende op winterberg Remedy voor een rondje terwijl ik op zijn voor mij veels te kleine cheaterbike naar beneden hobbelde die wel verbazend rustig bleef terwijl hij klaagde over hoe direct en hard mijn Remedy voelde.
Aan de ene kant vind ik dat ook wel lekker, maar herken het wel en ben sindsdien er steeds meer op gaan letten... en mijn rebound word daardoor steeds langzamer.
Daarnaast ben ik ook heel erg gaan letten op mijn bandenspanning en daar waar ik soms meer rebound wilde voor van die snel repeterende kleine pokkeribbels/geulen door bijv waterslijtage in een trail merk ik dat ik ze nu veel beter opvang met 0.2 bar minder en dan maar een insert erbij in mijn achtervelg tegen doorslaan. Zolang de band niet zijwaarts rolt wat mij betreft hoe minder hoe beter. Met 95kg zit ik nu op 1.3bar bij stevige banden ( Assegai/DHR)
Ik ben woensdag weer ff een dagje in Winterberg geweest (9uur autorijden op 1 dag daarvoor is nog een leuke voor het milieu draadje), en nu met minder rebound voelt mijn fiets steeds meer als wat Jamis zn E-bike had: rust en controle op plekken waar mijn fiets voorheen nog wel eens wilde bokken en stuiteren.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met minder rebound bedoel je trager terugkomen toch, afgaande op je verhaal?

Ik ga zeker meer experimenteren, ook met grotere veranderingen in de settings.

Bandendruk kan wellicht ook nog iets minder, al vind ik erg zachte banden niet prettig aanvoelen.
Voor inserts is mijn gebruik niet heftig genoeg denk ik, al helemaal niet met de Snowdon.

Vwd de Fox, Herman de Biker heeft eenzelfde en kon zich ook herkennen in mijn klacht. Ondanks dat hij duidelijk sneller over die knippen jaagt en een agressievere rijstijl heeft, met meer druk op de voorkant. Alleen qua gewicht zitten we wel in dezelfde range (~70kg).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

HdB heeft ook met de getunede Fox gereden?
Have fun met afstellen.
Plaats reactie