Lichte banden voor droge Nederlandse tracks

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

In de huidige tijd met corona, weinig reizen en veel droogte zoek ik een nieuw setje banden voor mijn aanstaande 30mm wielen. Ik zoek dus een setje lichtlopende banden om mijn fietsmaatjes voor te blijven.

De huidige condities, hard, mul zand en zand op harde ondergrond, ik verwacht dat dit in de toekomst de norm wordt met de klimaatverandering. Ik wil daarom een setje banden wat hier bij aansluit. Ik heb een setje 30mm carbon velgen in bestelling staan, en daar moeten ze op. De voorkeur gaat uit naar een breedte van 2.35 of 2.4 zodat ze mooi vallen en licht rollen ook met mijn 96kg. De ondergrond in mijn omgeving (Deventer) is niet heel technisch, vooral de snellere hardere of zandige bospaden met wortels, nergens stenen of iets scherps.

Nu rijd ik met Racing Ralph 2.35 achter en Rocket Ron 2.25 voor. De alternatieven tot dusver lijken:
- Racing Ralph 2.35 achter en Racing Ron 2.35 voor
- Maxxis Ikon 2.35 achter en Ardent Race 2.35 voor, en dan exo of de lichtere non-exo?

Wat zouden verder interessante combi's kunnen zijn?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Honzo
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 24 juni 2018, 22:23
Mijn mountainbike: Kona Honzo ST // Proces 153 29

Wolfpack Speed 2.4 voor en achter lijkt me redelijk ideaal momenteel, of Speed/Race als je iets meer grip voor wilt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nou ben ik niet van het irritante of ook maar enigszins bijdehand, maar ik vraag me serieus af of je hier het forum wel eens leest... :roll:


:kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Honzo schreef: ma 18 mei 2020, 18:17 Wolfpack Speed 2.4 voor en achter lijkt me redelijk ideaal momenteel, of Speed/Race als je iets meer grip voor wilt.
+1 :-q

Believe the Hype!
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Lars TB schreef: ma 18 mei 2020, 18:18 Nou ben ik niet van het irritante of ook maar enigszins bijdehand, maar ik vraag me serieus af of je hier het forum wel eens leest... :roll:


:kiss:
We zoeken altijd graag jouw bevestiging :-q :wink:
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: ma 18 mei 2020, 18:18 Nou ben ik niet van het irritante of ook maar enigszins bijdehand, maar ik vraag me serieus af of je hier het forum wel eens leest... :roll:


:kiss:
Absoluut, maar je weet hoeveel er hier over banden wordt gediscussieerd in de breedste zin van het woord. Probeer daar maar eens de juiste info uit te filteren. In dit geval heb ik een hele specifieke vraag die op dit moment wellicht relevant is voor een grote groep.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: ma 18 mei 2020, 18:59
Lars TB schreef: ma 18 mei 2020, 18:18 Nou ben ik niet van het irritante of ook maar enigszins bijdehand, maar ik vraag me serieus af of je hier het forum wel eens leest... :roll:


:kiss:
Absoluut, maar je weet hoeveel er hier over banden wordt gediscussieerd in de breedste zin van het woord. Probeer daar maar eens de juiste info uit te filteren. In dit geval heb ik een hele specifieke vraag die op dit moment wellicht relevant is voor een grote groep.
Iedereen zoekt ongeveer hetzelfde. En de combinaties waar de meerderheid zeer enthousiast over is, iedere keer weer, of je nu in dit gedeelte zit of in SYS, zijn Vittoria Mezcal/Barzo en Wolfpack Speed/Race.

Hooguit neem je Schwalbe als je niet wilt kiezen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Honzo schreef: ma 18 mei 2020, 18:17 Wolfpack Speed 2.4 voor en achter lijkt me redelijk ideaal momenteel, of Speed/Race als je iets meer grip voor wilt.
Nog een +1. :-q

Ik rij ook 2x een Speed 2.4. Fijne lichtlopende bandjes met voldoende grip voor de routes bij 'ons' in de buurt, zeker in deze tijd van het jaar.
In het najaar leg ik er wel weer een setje op met grotere noppen.

De Speed (2.4), kan met lekkere lage druk gereden worden en rolt daardoor prima door het mulle zand. Het profiel en stevige wangen geven voldoende grip en veel support bij lose over hard.

Met name het gecontroleerd glijden is een dikke plus tov Schwalbe.

Tot voorkort reed ik een setje Ray/Ralph, maar die was ik vaak in 1x kwijt. Eigenlijk was dit altijd nog wel op te vangen, maar toch kwam het vaak als een verrassing.

De Wolfpacks doen dit beter, het glijden voel je aankomen en gaat gewoon lekker gecontroleerd zonder dat je wordt verrast. Dit geeft vertrouwen!
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Schwalbe Racing Ray & Thunder Burt/Furious Fred? Voor zou ik 2.35 nemen, achter 2.25/2.1. Vorgens mij uitstekend en snel bij droge ondergrond in NL, en licht van gewicht. Betere boswielrennen zeg maar. Is de vraag of je op een Hightower dit soort banden kan en moet zetten. Ik praat vanuit geheel carbonnen 29" HT achtergrond. Hightower is een AM or trail?

Ik pak overigens voor altijd breder dan achter ivm de grip, banden wat zachter. Achter heb ik graag wat steviger op droog, vlak & snel.

Ik rij nu zelf RoRo 2.25 ca. 1.4-1.5 bar en RaRa 2.1 1.6-1.7 bar op HT op 27 mm oid carbonnen velgen, ik weeg 82 kg. Voor NL boswielrennen uitstekend, of geplaveide parcoursjes zoals Dorst. Mul en erg hobbelig wordt dan wat minder.

Andere combi is Conti X-king & RaceKing. Rijdt ook lekker.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

30mm intern en dan 2.1 achter lijkt me wat aan de smalle kant. Kan ie beter 2 verschillende velgmaten bestellen. Voor 30mm achter 25 ofzo .. :winkie:

Maar als ik het Wolfpack topic moet geloven rijdt nu bijna elk forumlid op Wolfpack’s .. :P
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Hier nog een zeer tevreden Wolfpack Speed 2.4 voor en achter rijder.

Rollen super en bieden echt meer grip, demping en zekerheid vergeleken met Schwalbes Ralph en Ron die ik hiervoor reed. Zeker als je zegt dat de routes niet heel technisch zijn hoef je echt niet naar meer noppen te kijken. Wel de druk in de voorband wat lager kiezen, 0.2 bar of zo.

Enjoy!!

Lang niet alle forummers zijn lid van de Wolfpack, maar die het proberen zijn wel “aanwezig” YMMV
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

hanjovdberg schreef: ma 18 mei 2020, 22:58 30mm intern en dan 2.1 achter lijkt me wat aan de smalle kant. Kan ie beter 2 verschillende velgmaten bestellen. Voor 30mm achter 25 ofzo .. :winkie:

Maar als ik het Wolfpack topic moet geloven rijdt nu bijna elk forumlid op Wolfpack’s .. :P
De velgen zijn al besteld en vanwege mijn gewicht wil ik ook achter een brede band. Ik switch ook maar over naar de Wolfpack discussie, dus wat mij betreft mag dit draadje dicht. Bedankt voor alle tips👍
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat snap ik. Was meer een reactie op degene die voorstelde om 2.1 op een 30mm interne velg te leggen. Dat is een beetje zonde van de winst die je behaald met zo’n velgbreedte. :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

Is Wolfpack de nieuwe Schwalbe??
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Heckler40 schreef: ma 18 mei 2020, 23:07 Hier nog een zeer tevreden Wolfpack Speed 2.4 voor en achter rijder.

Rollen super en bieden echt meer grip, demping en zekerheid vergeleken met Schwalbes Ralph en Ron die ik hiervoor reed. Zeker als je zegt dat de routes niet heel technisch zijn hoef je echt niet naar meer noppen te kijken. Wel de druk in de voorband wat lager kiezen, 0.2 bar of zo.
Klinkt toch een beetje tegenstrijdig? Enerzijds meer grip, maar niet geschikt voor meer technische routes.
Bicycle, bicycle, bicycle
Plaats reactie