Welke fietsdrager (trekhaak - 3 fietsen) topic #232216

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

Ik heb zelf de thule easyfold xt, en tot heden passen daar de 2 combinaties mooi op, wielrenfiets en de mtb, ook beide gelijk.

Tot heden geen probleem mee gehad en volgens mij past hier ook wel een fatbike op.
Ik heb hem normaal achter een werkbus VW Caddy met klapdeur en mijn prive auto Renault Grand Scenic en werkt bij beide auto's mooi. :-q

Hij is mooi klein te maken en past mooi in de auto als je hem niet nodig hebt, nadeel hij is wel prijzig.
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
Borry
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 14 augustus 2015, 17:18
Mijn mountainbike: Devinci Atlas CF/ Trek Fuel ex 9

Zelf heb ik de Thule Velocompact. Bevalt mij super goed. Fietsen staan ver genoeg uit elkaar. Heb de drager voor 3 fietsen. De fietsen zijn zo op te stellen dat ze elkaar niet raken. Ben er al regelmatig mee naar België gereden met 3 fietsen erop zonder beschadigingen. De drager en fietsen staan op lekker stabiel op de trekhaak.
Zelf heb ik de uitbreiding voor de 4e fiets er ook bij. Heb het toen ook geprobeerd met 4 mtb’s het paste maar zal niet de bedoeling zijn met 4 grote fietsen.
Zelf rijd ik met 2.4 banden en die passen gewoon goed op of in de goot.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 355
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

voor nu heb ik de pro user diamant sg2 gevonden. lijkt me de meest geschikte. heeft er iemand toevallig deze drager en wil zijn ervaring delen?
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 843
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

nick22 schreef: do 28 juli 2022, 08:17 voor nu heb ik de pro user diamant sg2 gevonden. lijkt me de meest geschikte. heeft er iemand toevallig deze drager en wil zijn ervaring delen?
Deze vind ik ook erg interessant.
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 371
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Ik had destijds een Thule 923 voor 3 fietsen gekocht bij Decathlon. Thuis aangekomen op de trekhaak gezet en getracht om de fietsen (Trek Feul EX en Canyon Spectral) erop te zetten…
Helaas was de afstand tussen de fietsen te klein en paste het niet, tenzij ik de middelste dragers leeg liet. Drager weer in de doos en retour, zonder probleem.

Toen begon de zoektocht… Minimaal 21cm tussen de wielgoten, geschikt voor 3 fietsen en liefst ook een beetje betaalbaar.

Uitgekomen bij een Pro User Diamant SG3. Hier passen de beide fietsen zonder problemen op, en kan ook de BMX van de jongste mee. Goten zitten ver genoeg uit elkaar zodat de fietsen elkaar niet raken, enkel voor de zekerheid wat isolatiebuis rondom de voorvorken tijdens langere ritten.
Verder de bredere wielgoten erbij besteld, deze hebben een ratelmechanisme wat er voor zorgt dat de voorwielen goed vast gezet kunnen worden. Voor het klemmen van het carbon frame de bescherming van Thule aangeschaft.
Drager staat stabiel achterop, eenvoudig met een handel te monteren. Ook de fietsen staan goed vast, enig minpuntje vind ik dat de derde fiets aan de tweede fiets wordt bevestigd en niet aan de drager zelf. Maar desondanks staat de boel stevig vast.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

petter schreef: ma 1 augustus 2022, 00:14
Uitgekomen bij een Pro User Diamant SG3.
….
Enkel voor de zekerheid wat isolatiebuis rondom de voorvorken tijdens langere ritten.
….
Verder de bredere wielgoten erbij besteld, deze hebben een ratelmechanisme wat er voor zorgt dat de voorwielen goed vast gezet kunnen worden
….
Voor het klemmen van het carbon frame de bescherming van Thule aangeschaft.
Ik vind dat nog best veel modificaties voor een drager. Hoe moeilijk kan het nu zijn voor een fabrikant om het in 1x gewoon zelf goed te maken?
Bicycle, bicycle, bicycle
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Blijkbaar best lastig, want zowat elke drager heeft wel een (of meerdere) minpunten...

Bij verbazingwekkend veel dragers staan de fietsen te dicht bij elkaar, waardoor je met schuimpjes en/of doeken moet werken om je fiets onbeschadigd op de bestemming te krijgen. Bij sommige zijn de beugels of klemarmen te kort, is de wielbevestiging ruk, de montage op de trekhaak onhandig etc. etc.
Ik krijg het idee dat veel dragers nog ontworpen zijn met de aloude conventionele stadsfiets als uitgangspunt. Maar voor mountainbikes met dikke wulps gevormde frames (fullies met name) en brede (boost)wielassen zijn veel dragers eh, suboptimaal :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ja, maar ontwerp een ding wat daar ook geschikt voor is en je pakt de markt. En tegen een premium prijs, want als enige lever je een totaalproduct.
Zo moeilijk moet dat toch niet zijn voor de grote drager-fabrikanten.
- voldoende gootafstand + passende armen
- brede goten, desnoods met adapter voor smallere banden
- goede spanners om de wielen vast te zetten
- goede trekhaakklem

Het is er allemaal al, alleen niet in 1drager samengevoegd.
Bicycle, bicycle, bicycle
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 843
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Hier inmiddels ook de Pro user SG2 Binnen.

Prima drager, zeker voor de prijs. Fietsen zitten wel dichter op elkaar dan bij de Movanext, maar net zo ver als bij een Thule.
En (voor het kamperen handig) je kan zo te zien het geheel inclusief gemonteerde fietsen van de auto af tillen.
Voor carbon frames zal ik ook van die beschermdingen moeten aanschaffen. Dikke banden passen er net in.

Verder valt op dat alles goed is afgewerkt. Van mij had die buis waar de bevestiging aan zit wel wat langer mogen zijn. Nu is het wel echt een beetje pielen, maar daar worden we vanzelf handig in. Nu eentje bovenlangs, eenntje onderlangs.

AL met al wel tevreden over de Pro-user. Zeker aangezien een vergelijkbare Thule het dubbele kost.
Who needs roads when there's dirt
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Welke beschermdingen bedoel je dan voor carbon frames? Is die klem zoveel anders dan een Thule klem?
Bicycle, bicycle, bicycle
noxiuz
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: do 8 juli 2010, 21:36

Ik neem zelf meermaals per maand een of meer fietsen mee op de uebler F34 (F24, F14 of F44) voor meer of minder fietsen.

Ik vind het een geweldig ding. Klemmen zijn willekeurig te plaatsen. Ding ligt permanent in de kofferbak om makkelijk te pakken en meermaals mensen mee kunnen helpen ook als ze pech hadden of geen zin om te lopen.

Goten zijn breed genoeg, ratels geven mogelijkheid om een fatbike vast te zetten zowat. Mijn 2.6 banden gaan er meer dan makkelijk op. Enig nadeel: als ik 2 fietsen mee wil nemen kan ik niet de positie ertussen vrij laten en moet je even spelen met stuur en zadel (meestal iets laten zakken). Met de dropper geen probleem en soms is een fiets naar voren en een ander naar achter ook mogelijk.

In ieder geval voor jullie het bekijken waard denk ik. Ook fijn: je kan de drager en houders op slot zetten. Dan weet je ook dat je weer terug kan met fiets en auto.

Alles werkt ook echt prima, je zet hem ze op de auto, een kentekenplaatje is zo verwisseld. Je hebt uitvoeringen die kunnen klappen maar dat kost extra, weegt meer en heb ik zelden nodig.

Enige waar je mee op moet letten: mocht je hele dikke carbon frames hebben (e-mtb), moet je snel de toptube of seattube pakken om vast te klemmen. Ik heb nu een tita frame en da's een eitje, maar m'n vorige cube ging ook wel. De klemmen kunnen vrij ver open maar de damesfiets van m'n ma is wat beperkter door de accu in het frame wat 10-15cm dik is.
daniel1975 schreef: ma 1 augustus 2022, 13:44 Ja, maar ontwerp een ding wat daar ook geschikt voor is en je pakt de markt. En tegen een premium prijs, want als enige lever je een totaalproduct.
Zo moeilijk moet dat toch niet zijn voor de grote drager-fabrikanten.
- voldoende gootafstand + passende armen
- brede goten, desnoods met adapter voor smallere banden
- goede spanners om de wielen vast te zetten
- goede trekhaakklem

Het is er allemaal al, alleen niet in 1drager samengevoegd.
De Uebler heeft het. Alleen als je echt je 3x 80cm sturen zonder een beetje schuiven mee wil nemen moet je een drager van anderhalve meter zoeken. Meestal gaat 2 fietsen prima, met 3 moet je soms even een zadel laten zakken of omhoog halen. Ook geen enorme ramp, dat is inherent aan mtb's.

Mocht iemand vragen hebben, foto's van iets, whatever, vraag raak (nee ik heb geen aandelen, ik vind het gewoon een topding)
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Fraai, maar ik heb wel een kantelversie nodig. Zou nooit zoveel geld uitgeven aan een starre drager. Ooit een andere auto en je hebt er spijt van imho.
Bicycle, bicycle, bicycle
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 843
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

daniel1975 schreef: di 2 augustus 2022, 20:09 Welke beschermdingen bedoel je dan voor carbon frames? Is die klem zoveel anders dan een Thule klem?
Thule verkoopt van die dikke dingen die je om je frame knoopt waar vervolgens de drager weer omheen grijpt. Ik gebruik op dit moment vaak een sok en draai de klemmen gewoon niet zo strak vast.

Qua prijs denk ik dat Pro user verreweg het meeste waar voor z'n geld biedt. Ik ben tot nu toe wel tevreden met de SG2
Who needs roads when there's dirt
noxiuz
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: do 8 juli 2010, 21:36

daniel1975 schreef: ma 8 augustus 2022, 22:40 Fraai, maar ik heb wel een kantelversie nodig. Zou nooit zoveel geld uitgeven aan een starre drager. Ooit een andere auto en je hebt er spijt van imho.
Ik kan nu mijn achterklep niet openen als de fietsen erop staan (als ze eraf zijn kan de beugel eenvoudig kantelen). Uebler maakt ze die kunnen kantelen. Kost 100 euro extra. Ik heb er voor gekozen dat niet te doen en geen spijt van achteraf. Mijn spullen liggen op de achterbank of er net achter zodat ik de bank naar voren kan klappen en de spullen kan pakken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En als de fietsen mee gaan op vakantie?
Dan hoeft de klep ook niet open?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie